image

Britse telecombedrijven nemen maatregelen tegen telefoonspoofing

donderdag 6 november 2025, 11:29 door Redactie, 10 reacties

Britse telecombedrijven nemen maatregelen tegen telefoonspoofing, waaronder het vermelden wanneer een gesprek afkomstig is van een buitenlands callcenter, het gebruik van AI om verdachte gesprekken en sms-berichten te blokkeren en het uitrollen van technologie waarmee politie scammers kan traceren, zo heeft de Britse overheid aangekondigd.

Volgens de Britse autoriteiten krijgen tal van burgers dagelijks met telefoonspoofing te maken. Het gaat bijvoorbeeld om bankhelpdeskfraude, waarbij oplichters die slachtoffers bellen het telefoonnummer van een bank meegeven. Het slachtoffer krijgt in zijn display het telefoonnummer van zijn bank te zien, in plaats van het werkelijke telefoonnummer van de oplichter.

Telecomproviders BT EE, Virgin Media O2, VodafoneThree, Tesco Mobile, Talk Talk en Sky hebben nu een reeks maatregelen afgesproken om telefoonspoofing tegen te gaan. Zo zullen de telecombedrijven hun mobiele netwerken upgraden om spoofing door buitenlandse callcenters te voorkomen. Bij gesprekken van dergelijke callcenters wordt straks vermeld dat het om een internationaal telefoonnummer gaat. Volgens de Britse autoriteiten blijkt uit onderzoek dat de meeste mensen telefoontjes met een onbekend internationaal nummer niet opnemen.

De providers zijn ook van plan om technologie binnen hun mobiele netwerken uit te rollen voor het traceren van telefoongesprekken waarvan de politie gebruik kan maken. Verder hebben de telecombedrijven nieuwe afspraken gemaakt voor het delen van data met de politie. De laatste aangekondigde maatregel betreft het gebruik van AI om verdachte telefoontjes en sms-berichten te blokkeren voordat die bij een eindgebruiker terecht kunnen komen.

Reacties (10)
06-11-2025, 11:49 door Anoniem
En die door de AI geblokkeerde telefoontjes, komen die dan in de spam voice mail box?
Wat als je iemand niet mag, kan je die dan als spam markeren zodat de AI daarop kan trainen?

AI kan geen fouten maken toch?
06-11-2025, 11:50 door Anoniem
Zo zullen de telecombedrijven hun mobiele netwerken upgraden om spoofing door buitenlandse callcenters te voorkomen. Bij gesprekken van dergelijke callcenters wordt straks vermeld dat het om een internationaal telefoonnummer gaat

Kijk. Er zijn dus wel maatregelen mogen.
06-11-2025, 11:54 door Anoniem
Geloof het of niet maar ik had ooit een Panasonic dect telefoon die zowel het gespoofde nummer weergaf als het originele nummer. Als ik naar recente oproepen keek zag ik op exact dezelfde tijd twee verschillende nummers staan. Een van de twee nummers was buitenland. Is een paar keer gebeurd.
06-11-2025, 12:26 door Anoniem
De laatste aangekondigde maatregel betreft het gebruik van AI om verdachte telefoontjes en sms-berichten te blokkeren voordat die bij een eindgebruiker terecht kunnen komen.
Oh ja, gebruik maken van AI, dan gaat het zeker goed komen...
06-11-2025, 13:34 door Anoniem
En eh... welk vermeend probleem denkt men op te lossen?
Mensen sterken in het idee dat een nummer op een display altijd een identificatie is ofzo? Het probleem wordt alleen maar groter. Want 'ze zorgen er nou toch voor dat het betrouwbaar is'?

Kern van het probleem: het extraatje wordt door jan en alleman als waterdichte identificatie gezien. Tsja... Mensen zijn dom.
06-11-2025, 13:46 door Anoniem
Lief hoor maar voor mij overbodig. Ik hoef niet door de staat opgevoed te worden want dat blijk ik inmiddels prima zelf te kunnen. Mocht ook wel een keertje, op mijn leeftijd!

Leuk kittig appje op mijn telefoon dat alle onbekende nummers blokkeert. Ik heb nog een tijdje geprobeerd om met zo grof mogelijk taalgebruik naar al die callgirlcenters mijn nummer uit die databases te krijgen. Maar zelfs dan hebben ze een plaat voor hun kop. Wel af en toe een woedende cheffin van de afdeling daarna, over mijn gedrag jegens haar personeel. Helemaal de grond in gebeledigd, maar ja, op zulke afdeling wordt je pas cheffin als je een dubbele plaat voor je kop hebt! Had dus helemaal geen zin! Komt ook omdat dramverkopers leren om elke nee als een ja te lezen. En dan dùs dubbel gas bij geven tot ze je omgeluld hebben. Verkooptechnieken boekje 1. Al was lekker los gaan op callgirlcenters wel weer vermakelijk op zijn tijd, dus dat mis ik wel een beetje.

Maar met zo een app, totale rust in de tent. Zodat ik ook niet word gestoord als ik rustig mijn etiquetteboekje deel 2 zit te lezen!

Voor de rest maken ze maar wetten wat ze willen. Al die bel me niet registers en andere technologische hoogstandjes van wettenmakers die zelf nog op niveau MSN-chatten zitten.

Lief hoor en jullie moeten ook wat doen voor de kost (al blijven dat vaste uitkeringen, ook als je niks doet, knipoog...). Ik heb er geen last meer van. Als er nog een callgirl nodig moet phishen dan gaat ze maar bij de buren phishen, ik ben telefonisch niet meer thuis.
07-11-2025, 10:26 door Anoniem
Door Anoniem: En eh... welk vermeend probleem denkt men op te lossen?
Mensen sterken in het idee dat een nummer op een display altijd een identificatie is ofzo? Het probleem wordt alleen maar groter. Want 'ze zorgen er nou toch voor dat het betrouwbaar is'?

Kern van het probleem: het extraatje wordt door jan en alleman als waterdichte identificatie gezien. Tsja... Mensen zijn dom.

Als de hele bevolking/mensheid (of het grootste deel) dom is en "het probleem" niet snapt of er mee om kan gaan, is die bevolking dan dom of zijn het de ontwiklelaars die hier geen rekening mee gehouden hebben. En het nu niet opgelost krijgen.
Zijn de ontwikkelaars dan niet (ook) dom geweest om deze oplossing aan te bieden. Met geen mogelijkheid om het te tweaken of uit te zetten? Ondanks alle technische otnwikkelingen sinds deze spoofing optie er is.
Wie is er dan echt dom?


Telco's stellen geen enkele beperking aan spoofing.

Bijna alles is tegenwoordig VOIP. Ook callcenters. Er kan dan niet met certificaten oid gewerkt worden voor bv banken?
Zodat alleen een callcenter dat voor een bank belt, zich als die bank mag identificeren.
En anderen, die zo'n vertificaat niet hebben (gebonden aan bv locatie, apparatuur,etc), dat niet mogen.
Oude analoge buitenlandse centrales die een Nederlands banknummer proberen te gebruiklen/spoofen, kunnen dat als spam afgevangen worden.


Waar is de inventiviteit en flexibiliteit gebleven. Het out of the box denken.
Het lijkt erop alsof er alleen nog maar "het kan niet" geroepen kan worden.
Maar wat kan er dan nog wel?
Er is een probleem (bij de telco's). Los het op.

Of heeft de mensheid een doodlopende straat ingeslagen?
Tot hier en niet verder in onze vooruitgang. Dit was het. Einde oefening.
Ik hoop het niet.

Doe het anders voor de arme kindertjes.
Dat lijkt tegenwoordig een sterk (politiek) argument te zijn om mensen in beweging te krijgen.
07-11-2025, 10:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Kern van het probleem: het extraatje wordt door jan en alleman als waterdichte identificatie gezien. Tsja... Mensen zijn dom.

Als je een systeem bedenkt om door mensen te laten gebruiken hoor je rekening te houden met menselijke beperkingen. En nummerherkenning is expliciet bedoeld voor mensen ja, niet nodig om zo denigrerend te doen.
07-11-2025, 12:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Kern van het probleem: het extraatje wordt door jan en alleman als waterdichte identificatie gezien. Tsja... Mensen zijn dom.

Als je een systeem bedenkt om door mensen te laten gebruiken hoor je rekening te houden met menselijke beperkingen. En nummerherkenning is expliciet bedoeld voor mensen ja, niet nodig om zo denigrerend te doen.

Het is de (domme) opmerking van een ITer met oogkleppen op, die zich niet kan inleven in de belevingswereld van niet-ITers:
Het overgrote deel van de mensheid. Waar dit soort oplossingen juist voor gebouwd worden (door ITers).

De echte "fout" zit hem in het originele ontwerp.
En dat moeten ITers oplossen. Niet de gebruikers.

Na een paar decennia wordt het echt tijd dat deze ontwerpfout hersteld wordt.
De schade loopt steeds verder op.
Wentel de schade maar af op de winstcijfers van de telco's (of de bonussen van hun directeuren), en je moet eens zien hoe snel ze het probleem opeens wel kunnen oplossen.
07-11-2025, 23:06 door Anoniem
Door Anoniem:
De echte "fout" zit hem in het originele ontwerp.
En dat moeten ITers oplossen. Niet de gebruikers.

Het is opgelost. De oplossing heet WhatsApp.

Daarvan kun je de afzender NIET spoofen.

Dat helpt natuurlijk niet want mensen laten zich nog steeds overtuigen dat het vreemde nummer toch hun familielid is.

Maar toch mensen blijven maar geloven dat een spoofbare afzender het grote probleem is.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.