/dev/null - Overig

Crash door 3-D geprint onderdeel

05-12-2025, 09:01 door G.J. van Eersum, 9 reacties
In het algemeen zijn onderdelen prijzig dus er zijn slimmerikken die met 3-D printers onderdelen maken. En het is helemaal een gat in de markt als het 'out of stock parts' zijn. Ik heb bijvoorbeeld eens een niet meer verkrijgbaar onderdeel voor de armlift van een 70'er jaren draaitafel/pickup laten printen. Met succes en de kosten waren een paar euro.

Echter...

Dat iemand zo, ik kan het niet anders uidrukken: 'retarded' kan zijn om vliegtuigmotoronderdelen te gaan printen, wel.... dan ben je toch 'van de pot gerukt', en de 'moron's' die zulke onderdelen gebruiken niet minder.
Aan vliegtuigonderdelen worden de hoogst mogelijke produktie- en betrouwbaarheidseisen gesteld. En dan denk je iedereen snapt toch wel waarom want falen van zelfs een eenvoudig onderdeel kan extreme gevolgen hebben. Niet alleen voor de direct betrokkenen maar ook op de grond, want alles valt naar beneden :-[

Daarom zijn vliegtuigonderdelen verhoudingsgewijs tot die voor bijv. een stofzuiger véél duurder.
Maar als je het verantwoordelijkheidsgevoel mist dat onbesrijdbare feit 100% te accepteren, behoort álles vliegtuig 100% verboden terrein te zijn voor je.

Tsja, en dan lees je dit:

Vandaag trof mij het volgende bericht bij de BBC, en ik kon mijn ogen niet geloven. Het kopte: "Plane crashed after 3D-printed part collapsed"
https://www.bbc.com/news/articles/c1w932vqye0o
Reacties (9)
05-12-2025, 09:19 door Named
Op zich niks mis met 3D-geprinte onderdelen, maar je moet natuurlijk wel rekening houden met de eigenschappen.
Plastic smelt, dus dat gebruik je niet op plekken die heet worden. Dit geld voor élk materiaal, ge-3D-print of niet!
Dit is meer gevolg van ongeteste materialen gebruiken dan van het falen van 3D-geprinte onderdelen.

Gewoon een gevalletje van niet-snugger...
05-12-2025, 10:07 door Anoniem
Door Named: Op zich niks mis met 3D-geprinte onderdelen, maar je moet natuurlijk wel rekening houden met de eigenschappen.
Plastic smelt, dus dat gebruik je niet op plekken die heet worden. Dit geld voor élk materiaal, ge-3D-print of niet!
Dit is meer gevolg van ongeteste materialen gebruiken dan van het falen van 3D-geprinte onderdelen.
In de tijd dat ik bij een machinefabriek werkte keken we (op de ontwerpafdeling) ook al naar 3D geprinte onderdelen. (Voor apparaten die in kleine series gemaakt worden.) Zoals bij alle onderdelen keken we naar wat geschikte materialen waren...
Je staat er trouwens versteld van welke materialen er 3D geprint kunnen worden, metaal en keramiek zijn ook mogelijk.
05-12-2025, 10:10 door Anoniem
Het is een Cozy Mk IV light, een vierzittertje, niet echt een zelfbouwvliegtuig, maar meer een soort van bouw zelf een vliegtuig, die je gewoon kunt bestellen als bouwpakket, al zou je zelf nog het nodige er aan moeten knutselen. Bestonden al in de jaren negentig, deze bouwpakket vliegtuigen. Deze was uitgerust met een 3-D kill switch;)

https://avweb.com/flight-safety/homebuilt-crash-traced-to-3d-printed-part/
05-12-2025, 11:43 door Anoniem
Door G.J. van Eersum:
Vandaag trof mij het volgende bericht bij de BBC, en ik kon mijn ogen niet geloven. Het kopte: "Plane crashed after 3D-printed part collapsed"
https://www.bbc.com/news/articles/c1w932vqye0o

Het is gewoon een generiek geval van 'non-airworthy part' . De fabricage technologie doet er niet zo veel toe.

Vliegtuigen zitten qua engineering enorm op de rand van materiaaleigenschappen - want alles moet zo licht zijn als kan.
(cq : zo zwaar als strikt noodzakelijk) .
Vergeleken met auto's zijn de onderhouds/inspectie intervallen dus ook extreem kort - elke paar honderd _uur_ .

Ook bouten en moeren voor een vliegtuig haal je dus niet bij de bouwmarkt - die moeten de juiste legering zijn, en dan ook de hitte-behandelingen (harden/ontlaten) gehad hebben . En een hele berg certificaten van de fabrikant .

_dus_ : stervensduur . Ook voor 'ogenschijnlijk' simpele onderdelen.
Er is dus ook - schrik niet - een grijs circuit van 'fake' onderdelen met veel stempels maar niet altijd de bijbehorende kwaliteit .


Tsja - en dat gaat hotrod sjonnie op een kraampje op een airshow een voordelig onderdeel halen.
(wat hier het geval was)

The Cozy Mk IV light aircraft was destroyed after its plastic air induction elbow, bought at an air show in North America, collapsed.

The aircraft crashed into a landing aid system at Gloucestershire Airport in Staverton on 18 March at 13:04 GMT, after its engine lost power. The sole occupant was taken to hospital with minor injuries.


Ook reparaties zijn duur .
Soldeerheld 'Alex van Northridgefix' reparareerde een printboard van een Cessna . En kreeg de FAA op bezoek .
Wat mag : iedereen mag repareren .
Als privé piloot zonder betalende passagiers mag je er ook nog mee vliegen .

Vlieg je wel 'commercieel' - dan moeten onderdelen gecertificeerd zijn. En moet de reparatie (kwaliteit) door een gecertificeerde technicus goedgekeurd worden.

https://www.youtube.com/watch?v=GidcdrdmG1o
05-12-2025, 12:28 door Anoniem

Vergeleken met auto's zijn de onderhouds/inspectie intervallen dus ook extreem kort - elke paar honderd _uur_ .
Voor een auto is 200 uur zo'n 20.000 km. Niet zo'n groot verschil met de standaard beurten.
(En een vliegtuig doet makkelijk de dubbele afstand in die tweehonderd uur)

Tsja - en dat gaat hotrod sjonnie op een kraampje op een airshow een voordelig onderdeel halen.
Het 3D-model van het aanzuigstuk zou best goed geweest kunnen zijn, maar als je het van goedkoper, makkelijker te verwerken, maar ook makkelijker smeltend plastic print krijg je zoiets.
05-12-2025, 14:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Voor een auto is 200 uur zo'n 20.000 km. Niet zo'n groot verschil met de standaard beurten.
(En een vliegtuig doet makkelijk de dubbele afstand in die tweehonderd uur)

Ik denk dat de gemiddelde snelheid per uur wel wat lager ligt voor een auto, dus de gemaakte km's over de 200 uur ligt m.i. wel een stuk lager.
En de gemiddelde Cesna vliegt dan weer een heel stuk sneller. ;)
05-12-2025, 19:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Voor een auto is 200 uur zo'n 20.000 km. Niet zo'n groot verschil met de standaard beurten.
(En een vliegtuig doet makkelijk de dubbele afstand in die tweehonderd uur)

Ik denk dat de gemiddelde snelheid per uur wel wat lager ligt voor een auto, dus de gemaakte km's over de 200 uur ligt m.i. wel een stuk lager.
En de gemiddelde Cesna vliegt dan weer een heel stuk sneller. ;)

Er worden nog al eens sportautomotoren Cozy MKIV vliegtuigtypes gemonteerd. De koeling schijnt het grootste probleem te zijn..
06-12-2025, 08:28 door Anoniem
The Cozy Mk IV light aircraft was destroyed after its plastic air induction elbow, bought at an air show in North America, collapsed.
Als het onderdeel uit China was geweest stond het op elke voorpagina.
06-12-2025, 12:50 door Anoniem
Door Anoniem:
The Cozy Mk IV light aircraft was destroyed after its plastic air induction elbow, bought at an air show in North America, collapsed.
Als het onderdeel uit China was geweest stond het op elke voorpagina.

Mwoah. Voor een bouwpakket-vliegtuig met een crash met alleen een lichtgewonde zou het nieuws echt niet groter zijn ongeacht waar het onderdeel vandaan kwam.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.