Het is gewoon een generiek geval van 'non-airworthy part' . De fabricage technologie doet er niet zo veel toe.
Vliegtuigen zitten qua engineering enorm op de rand van materiaaleigenschappen - want alles moet zo licht zijn als kan.
(cq : zo zwaar als strikt noodzakelijk) .
Vergeleken met auto's zijn de onderhouds/inspectie intervallen dus ook extreem kort - elke paar honderd _uur_ .
Ook bouten en moeren voor een vliegtuig haal je dus niet bij de bouwmarkt - die moeten de juiste legering zijn, en dan ook de hitte-behandelingen (harden/ontlaten) gehad hebben . En een hele berg certificaten van de fabrikant .
_dus_ : stervensduur . Ook voor 'ogenschijnlijk' simpele onderdelen.
Er is dus ook - schrik niet - een grijs circuit van 'fake' onderdelen met veel stempels maar niet altijd de bijbehorende kwaliteit .
Tsja - en dat gaat hotrod sjonnie op een kraampje op een airshow een voordelig onderdeel halen.
(wat hier het geval was)
The Cozy Mk IV light aircraft was destroyed after its plastic air induction elbow, bought at an air show in North America, collapsed.
The aircraft crashed into a landing aid system at Gloucestershire Airport in Staverton on 18 March at 13:04 GMT, after its engine lost power. The sole occupant was taken to hospital with minor injuries.
Ook reparaties zijn duur .
Soldeerheld 'Alex van Northridgefix' reparareerde een printboard van een Cessna . En kreeg de FAA op bezoek .
Wat mag : iedereen mag repareren .
Als privé piloot zonder betalende passagiers mag je er ook nog mee vliegen .
Vlieg je wel 'commercieel' - dan moeten onderdelen gecertificeerd zijn. En moet de reparatie (kwaliteit) door een gecertificeerde technicus goedgekeurd worden.
https://www.youtube.com/watch?v=GidcdrdmG1o