image

Bankklant verliest zaak over opslag van onbewerkte kopie identiteitsbewijs

vrijdag 5 december 2025, 14:51 door Redactie, 6 reacties

Een klant van Nationale-Nederlanden Bank die wilde dat de bank zijn identiteitsbewijs bewerkt opslaat heeft zijn zaak verloren. De klant moest zich vanwege de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) opnieuw bij de bank identificeren, waarvoor een kopie van zijn identiteitsdocument werd gemaakt. Naderhand heeft de klant bij de bank geklaagd over de opslag van de onbewerkte kopie van zijn id-bewijs, waarop ook zijn pasfoto en BSN zichtbaar zijn.

De bank liet de klant weten dat zij alleen onbewerkte kopieën accepteert, omdat de echtheid van het identiteitsdocument moet kunnen worden gecontroleerd en omdat zij wettelijk verplicht is onbewerkte kopieën te bewaren. Daarop diende de klant een klacht in bij de bank, maar die werd afgewezen. Vervolgens stapte de klant naar het financiële klachteninstituut Kifid.

De klant vorderde dat de bank zijn pasfoto en BSN afschermt, zodat misbruik van zijn gegevens bemoeilijkt wordt. Volgens de klant is het BSN namelijk al bekend bij de bank en voegt de pasfoto in dit geval niets toe, omdat er geen fysiek contact met hem is geweest is als klant. Daarnaast wees de klant ook naar de website van de Autoriteit Persoonsgegevens en wat daar over heridentificatie door banken staat, namelijk dat de bank na de (her)identificatie wel gegevens kan afschermen op de gemaakte kopie.

Volgens het Kifid heeft de overheidsrechter eerder geoordeeld dat banken de identiteit van haar cliënten alleen kunnen vaststellen op grond van een onbewerkte kopie van een identiteitsdocument en dat deze moet worden opgeslagen om in de toekomst aan wettelijke verplichtingen te (blijven) voldoen. Daarnaast mogen banken ook burgerservicenummers verwerken, laat het klachteninstituut verder weten.

Wat de vermelding op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens betreft gaat het hier volgens het Kifid om een algemene toelichting en is het geen bindende uitleg van wet- of regelgeving. "De bank valt onder de Wwft en specifieke wettelijke verplichtingen hebben derhalve voorrang boven algemene privacyrichtlijnen", gaat het klachteninstituut verder. Die verklaart de klacht van de klant ongegrond en stelt dat de bank niet in strijd met de Wwft of andere regelgeving heeft gehandeld door een onbewerkte kopie van het id-bewijs op te slaan (pdf).

Reacties (6)
Vandaag, 15:16 door Anoniem
Wat een drukte om niks. Is er fraude gepleegd? Nee. Is er kans dat deze kopie misbruikt kan worden? Die kans lijkt me nihil. Is de bank verantwoordelijk voor veilige opslag van de kopie? Lijkt me wel. Neemt de bank die verantwoordelijkheid serieus? Daar kunnen wij blind op vertrouwen.
Vandaag, 15:31 door Anoniem
Even voor de duidelijkheid:
Als klant ben je er voor de bank
De bank is er niet voor jou.
En de overheid faciliteert dat.

Snel weg bij die bank.
Vandaag, 15:58 door Anoniem
Wat voor gevolgen heeft dit Kifid besluit voor de acceptatie van het gebruik van de KopieID-app van de overheid?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs
Vandaag, 16:02 door Anoniem
Door Anoniem: Even voor de duidelijkheid:
Als klant ben je er voor de bank
De bank is er niet voor jou.
En de overheid faciliteert dat.

Snel weg bij die bank.
Om dan weer dezelfde gegevens bij een andere bank te moeten achterlaten?
Vandaag, 16:03 door Anoniem
Wat de vermelding op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens betreft gaat het hier volgens het Kifid om een algemene toelichting en is het geen bindende uitleg van wet- of regelgeving. "De bank valt onder de Wwft en specifieke wettelijke verplichtingen hebben derhalve voorrang boven algemene privacyrichtlijnen", gaat het klachteninstituut verder.
De Wwft verplicht de bank niet tot het opslaan van een onbewerkte kopie. Dus is dataminimalisatie en subsidiariteit (artikel 5.1 onder c van de AVG) verplicht. Maar goed, Kifid is er ook niet om een eerlijk oordeel te geven maar om banken te faciliteren.

Die verklaart de klacht van de klant ongegrond en stelt dat de bank niet in strijd met de Wwft of andere regelgeving heeft gehandeld door een onbewerkte kopie van het id-bewijs op te slaan.
Niet in strijd met de Wwft maar wel in strijd met andere regelgeving, namelijk de AVG (zie boven). De klant kan dus naar de AP stappen om die bank op de vingers te tikken. Klein probleempje: de AP wil zich zelf ook niet altijd aan de AVG houden en doet er bovendien een jaar of vijf over voordat een AVG klacht in behandeling neemt. Of wijst de klacht af zonder te behandelen.

Advies aan de klant: leer er nou maar mee leven dat je in Nederland geen rechten hebt.
Vandaag, 16:05 door Anoniem
Door Anoniem: Even voor de duidelijkheid:
Als klant ben je er voor de bank
De bank is er niet voor jou.
En de overheid faciliteert dat.

Snel weg bij die bank.

ja want het leven zonder bankrekening is kinderlijk eenvoudig
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.