image

Taxi-app Yango krijgt wegens illegale datadoorgifte AVG-boete van 100 miljoen euro

vrijdag 8 mei 2026, 10:06 door Redactie, 15 reacties

Taxi-app Yango heeft wegens het illegaal doorsturen van persoonsgegevens naar Rusland van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een boete van 100 miljoen euro gekregen. Yango maakt het mogelijk om in Noorwegen en Finland een taxi te boeken. MLU, het bedrijf achter de Europese versie van de taxi-app, is in Nederland gevestigd. Drie jaar geleden startte de AP samen met de Noorse en Finse privacytoezichthouders een onderzoek naar Yango.

Uit het onderzoek blijkt dat de taxi-app persoonsgegevens van zowel klanten als chauffeurs verzamelde en bewaarde op servers in Rusland, waaronder gevoelige gegevens. Het gaat bijvoorbeeld om scans van rijbewijzen, adresgegevens, contactgegevens, rekeningnummers, exacte locaties, ritgegevens, foto’s, de inhoud van chatgesprekken en socialezekerheidsnummers.

Onder de AVG mogen bedrijven persoonsgegevens alleen doorgeven naar landen buiten Europa als daar de persoonsgegevens net zo beschermd worden als in Europa, bijvoorbeeld door passende waarborgen. Die bleken te ontbreken, waarmee het bedrijf de AVG heeft overtreden. De Autoriteit Persoonsgegevens noemt de overtreding ernstig. MLU moet onmiddellijk stoppen met het doorgeven van persoonsgegevens van mensen uit Noorwegen en Finland aan Rusland via de Yango-app.

Voor de overtredingen die MLU tot dusver heeft begaan krijgt het van de AP een boete van 100 miljoen euro opgelegd. Bij het bepalen van de boete heeft de toezichthouder rekening gehouden met de omzet van het (moeder)bedrijf. MLU is onderdeel van het Yandex-concern. Yandex had in 2024 een wereldwijde omzet van ruim 12 miljard euro. MLU kan nog beroep tegen de boete aantekenen.

Reacties (15)
08-05-2026, 10:16 door Anoniem
Dat doet me denken aan de Bunq app, die klikt alles door aan het Chinese leger via de Huawei Mobile Services (HMS) Core tracker.
Bron: https://reports.exodus-privacy.eu.org/nl/reports/com.bunq.android/latest/#trackers
08-05-2026, 10:34 door Anoniem
Als het om een overtreder met een Russische achtergrond gaat, wil de AP opeens WEL krachtig optreden.

Al die overtreders met een achtergrond in de VS worden door de AP en andere toezichthouders echter uit de wind gehouden.

Meten met twee maten.
08-05-2026, 10:40 door Anoniem
Ik vraag me af; Waar gaat die 100mio dan heen?
Naar de AP? En wat gaan die dan met dat duizelingwekkende bedrag doen?
Verdelen onder het management? AZCtjes van bouwen?
Vraag me oprecht af aan welke strijkstok al dat geld blijft kleven..
08-05-2026, 11:31 door Anoniem
Stel je hebt een taxi nodig. Wat is nu het werkelijke voordeel van zo'n App i.t.t. een taxibedrijf zoals vanouds gewoon bellen?
Ik snap dat niet, En zal het ook nooit (willen) snappen. ik ben nu net 65 jaar geworden en leef gewoon actief mee in de samenleving zonder App's. In mijn persoonlijke levenssfeer zijn de enige telecommunicatieve uitbreidingen sinds ik schat ongeveer 1995 een computer en een simpele gsm-telefoon. En weten jullie: Ik mis niets.
08-05-2026, 11:56 door Anoniem
Door Anoniem: Als het om een overtreder met een Russische achtergrond gaat, wil de AP opeens WEL krachtig optreden.

Al die overtreders met een achtergrond in de VS worden door de AP en andere toezichthouders echter uit de wind gehouden.

Meten met twee maten.
Een land waar het internationaal recht zonder goede reden met voeten wordt getreden, moet ook zwaarder gestraft worden.
08-05-2026, 12:11 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me af; Waar gaat die 100mio dan heen?
Naar de schatkist, en niet naar AP, zoals AP zelf meldt:
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/over-de-autoriteit-persoonsgegevens/boetes-en-andere-sancties-van-de-ap

Naar de AP? En wat gaan die dan met dat duizelingwekkende bedrag doen?
Verdelen onder het management? AZCtjes van bouwen?
Vraag me oprecht af aan welke strijkstok al dat geld blijft kleven..
Tip: wacht even met vervolgvragen stellen tot nadat je de moeite hebt gedaan om je eerste vraag beantwoord te krijgen. Je slaat hier namelijk aan het speculeren, en speculaties kloppen vaak niet met de realiteit.

In dit geval was de pagina waarnaar ik link bij mij het eerste zoekresultaat toen ik naar "boete AP" zocht met Startpage:
https://www.startpage.com/do/dsearch?query=boete+AP
Dit was een erg makkelijke, en zo makkelijk is het ook weer niet altijd, maar wel vaak genoeg om het gewoon te proberen voor je aan het speculeren slaat. En naarmate je meer zoekt word je ook handiger in het formuleren van zoekopdrachten.
08-05-2026, 12:17 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me af; Waar gaat die 100mio dan heen?
Naar de AP? En wat gaan die dan met dat duizelingwekkende bedrag doen?
Verdelen onder het management? AZCtjes van bouwen?
Vraag me oprecht af aan welke strijkstok al dat geld blijft kleven..

Dit is precies de kritiek die ik vanaf het begin al heb op de AVG/GDPR.

Logisch zou zijn om het boete bedrag te verdelen om de betrokkenen, zij kunnen immers de nadelige effecten merken van de wetsovertreding (en daarmee schade leiden of al geleden hebben) en niet het AP.
08-05-2026, 13:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me af; Waar gaat die 100mio dan heen?
Naar de AP? En wat gaan die dan met dat duizelingwekkende bedrag doen?
Verdelen onder het management? AZCtjes van bouwen?
Vraag me oprecht af aan welke strijkstok al dat geld blijft kleven..

Dus dat...
08-05-2026, 16:34 door Anoniem
Of bestelt men met dit geld een nieuw gebit voor de tandenloze Ierse webwaakhond? (pun intended).
Maar dat zal wel niet.
09-05-2026, 09:52 door Anoniem
Zal dit bedrag ook ooit betaald gaan worden vanuit Rusland.
09-05-2026, 23:26 door Anoniem
Door Anoniem: Als het om een overtreder met een Russische achtergrond gaat, wil de AP opeens WEL krachtig optreden.

Al die overtreders met een achtergrond in de VS worden door de AP en andere toezichthouders echter uit de wind gehouden.

Meten met twee maten.
Dat heet: vriend-vijand-denken.
Waarmee de AP laat blijken de buitenlandse politiek van de EU slaafs te volgen.
11-05-2026, 08:56 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vraag me af; Waar gaat die 100mio dan heen?
Naar de AP? En wat gaan die dan met dat duizelingwekkende bedrag doen?
Verdelen onder het management? AZCtjes van bouwen?
Vraag me oprecht af aan welke strijkstok al dat geld blijft kleven..
ALS dat bedrag in stand blijft, NL AP laat wel vaker hrt een en ander afzwakken tot een foei niet meer doen uitspraak, dat gaat het naar de algemene middellen.

Het zou me niets verbazen als later blijkt dat hier druk is uitgeoefend om het bedrag wel hoog in te zetten.
11-05-2026, 08:57 door Anoniem
En dan de andere olifant, waar blijft de UBER data...
11-05-2026, 10:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vraag me af; Waar gaat die 100mio dan heen?
Naar de AP? En wat gaan die dan met dat duizelingwekkende bedrag doen?
Verdelen onder het management? AZCtjes van bouwen?
Vraag me oprecht af aan welke strijkstok al dat geld blijft kleven..

Dit is precies de kritiek die ik vanaf het begin al heb op de AVG/GDPR.
Kritiek op iets heel anders dan er werkelijk gebeurt, bedoel je? Boetes gaan naar de schatkist, en waar dat geld vervolgens heen gaat wordt door de tweede en eerste kamer goedgekeurd.

Logisch zou zijn om het boete bedrag te verdelen om de betrokkenen, zij kunnen immers de nadelige effecten merken van de wetsovertreding (en daarmee schade leiden of al geleden hebben) en niet het AP.
Een boete is geen schadevergoeding maar een straf. Een schadevergoeding is geen straf maar de verantwoordelijkheid van iemand die schade veroorzaakt om die te vergoeden. Die dingen sluiten elkaar niet uit, en ze zijn ook niet altijd allebei van toepassing. Je kan een verkeersboete krijgen als je geen schade hebt veroorzaakt. Je kan ook schade veroorzaken en dus moeten vergoeden zonder dat je ergens voor gestraft moet worden. Je kan allebei voor je kiezen krijgen als je schade hebt veroorzaakt met iets dat strafbaar is.

Haal straffen en schadevergoedingen niet door elkaar, het zijn twee verschillende dingen. Ze behandelen alsof ze uitwisselbaar zijn komt neer op kwijtschelden van een van de twee, en dat moet je juist niet doen.

Dat neemt niet weg dat het knap vervelend is om met een verhoogd risico op schade opgezadeld te worden, en als die schade er is, zie dan maar aan te tonen dat die uit juist die datadoorgifte of dat datalek voort is gekomen. Misschien zou een idee daarvoor een soort nationale of Europese verzekering zijn, waar organisaties waar dit soort dingen fout zijn gegaan verplicht een premie aan moeten betalen, meer naarmate het datalek groter is, bovenop een eventuele boete, en waar niet die organisaties zelf maar burgers kunnen aankloppen als ze daadwerkelijk schade hebben. Het is maar een gedachte, niet per se een goede, ik kan zelf zo een paar kanttekeningen erbij plaatsen. Maar ik zet hem hier toch neer om te illustreren dat je ook langs andere lijnen kan denken hierover.
11-05-2026, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als het om een overtreder met een Russische achtergrond gaat, wil de AP opeens WEL krachtig optreden.

Al die overtreders met een achtergrond in de VS worden door de AP en andere toezichthouders echter uit de wind gehouden.

Meten met twee maten.
Een land waar het internationaal recht zonder goede reden met voeten wordt getreden, moet ook zwaarder gestraft worden.
Wanneer je voor de boetes van de AP het criterium van het respecteren van internationaal recht gebruikt dan zou de VS een veelvoud van de boete aan Yandex moeten scoren.
(nieuwe anoniem)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.