image

Minister: bescherming politie onder druk door uitrol encryptie techbedrijven

woensdag 27 mei 2026, 12:28 door Redactie, 22 reacties

Door de manier waarop grote techbedrijven encryptie uitrollen wordt het lastiger voor politie om de samenleving en burgers te beschermen, zo stelt minister Van Weel van Justitie en Veiligheid. De bewindsman reageerde op vragen van de VVD die waren gesteld naar aanleiding van een wetsvoorstel voor de uitvoering van het Europees verstrekkingsbevel en het Europees bewaringsbevel voor elektronisch bewijsmateriaal in strafzaken.

De VVD gaf aan het jammer te vinden dat het onderscheppen van real-time dataverkeer of te verwachten dataverkeer niet onder het bereik van de richtlijn en Verordening vallen. "Datzelfde geldt voor het ontsleutelingsbevel. Klopt het dat de politie en het OM in de praktijk hier wel om hebben gevraagd of dit behulpzaam vinden? Kan de regering bevestigen dat Europol hier ook heel erg mee geholpen zou zijn?", zo wilde de partij van de minister weten.

"Het technologische landschap is de afgelopen jaren sterk veranderd en de gevolgen daarvan hebben grote impact gehad op de mogelijkheid van de politie om burgers effectief te kunnen beschermen. De politie geeft aan dat, door de wijze waarop versleuteling wordt uitgerold door grote techbedrijven, zij deze bescherming op termijn niet langer kunnen bieden", reageerde Van Weel. Cijfers over hoe encryptie de bescherming onder druk zet zijn niet door de minister gegeven.

De bewindsman voegde toe dat er een noodzaak bestaat om op Europees niveau gezamenlijk toe te werken naar een stelsel van regels en toezicht voor onder andere grote communicatiediensten. "De regering onderkent deze noodzaak." Daarnaast stelde de bewindsman dat de regering in Europa zal blijven uitdragen dat end-to-end encryptie niet onmogelijk mag worden gemaakt.

Reacties (22)
27-05-2026, 12:38 door Anoniem
Maar wie beschermt de onschuldige burger tegen het verzwakken van zijn/haar encryptie, en het onderscheppen van zijn/haar communicatie via speelnetten.
De VVD, europol en de politie in ieder geval niet.
En als zij erbij kunnen komen, kunnen andere criminele en statelijke actoren dat tzt ook.
Dan moet europol maar wat meer moeite doen o hun zaakjes op te lossen.
Dat lukt ze nu ook nog steeds.

Ik heb nog een VVD-er ontmoet die niet een of andere extra maatregel wilde doordrukken die de veiligheid van burgers nog verder verzwakt.
Wanneer is het een keer genoeg voor Rupjenooitgenoeg?
En worden maatregelen die niet (meer) effectief zijn, ingetrokken.
27-05-2026, 12:48 door Anoniem
Als er nou één beroepsgroep is die bescherming van privacy en privé nodig heeft, dan is het de politie zèlf wel!!!!!!!!!
27-05-2026, 12:57 door Anoniem
Ja, natuurlijk is het makkelijker als Bromsnor zonder achter z'n bureau vandaan te komen kan meelezen.
Aan de andere kant... voordat alles digitaal was en veel nog mondeling ging... kon Bromsnor ook niet zomaar mee luisteren. Dat is niet echt een verschil.

Het is de zoveelste proefballon voor 'backdoors'. Een mooie kreet voor 'maakt de crypto ongedaan'. Immers... als de popo een backdoor heeft, dan heeft de rest van de wereld die dus ook.
Daarnaast is de popo nou niet direct een organisatie die vertrouwen verdient - deel van de blauwe enveloppen brigade inmiddels.
27-05-2026, 13:41 door Anoniem
Europa gaat prat op de privacy wetgeving die ons allemaal moet beschermen.
In de praktijk zet het weinig zonden aan de dijk, mede door gebrekkige handhaving en lage standaarden.
Ondertussen realiseren de Amerikaanse techbedrijven alle echte privacy maatregelen zoals End-to-End encryptie om bijvoorbeeld datalekken te voorkomen.
Het blijft bijzonder dat we daar alleen maar over klagen in plaats van willen leren.
27-05-2026, 13:46 door Anoniem
"wordt het lastiger voor politie om de samenleving en burgers te beschermen", lees "wordt het lastiger voor politie om de samenleving en burgers te controleren" FTFY
27-05-2026, 13:49 door _R0N_
Tja Van Weel. Weer een VVDer die liever geen veranderingen ziet en z'n eigen bureau alleen maar schoon wil houden.
27-05-2026, 15:09 door Anoniem
Door Anoniem: "wordt het lastiger voor politie om de samenleving en burgers te beschermen", lees "wordt het lastiger voor politie om de samenleving en burgers te controleren" FTFY

Precies dit.

Misselijkmakende framing dat het zogenaamd weer om de "bescherming" zou gaan.

Ze willen gewoon elk bericht kunnen lezen, opslaan, tegen je gebruiken.

Ik verwijs tevens naar die engel meneer onlangs op tv tegenover Marianne Zwagerman.
27-05-2026, 16:12 door meidoorn - Bijgewerkt: 27-05-2026, 16:14
Het voortdurend starten van een discussie over 'encryptie' lijkt meer op een soort rookgordijn om de werkelijke doelstellingen te camoufleren. Eerst was het "terrorisme", toen "kinderporno", toen kon opeens de "criminaliteit niet bestreden worden" en nu komt "de bescherming van de burger" uit de lucht vallen.

Ik vraag mij af welke frames straks zullen worden verzonnen om encryptie te torpoderen.
27-05-2026, 16:26 door Anoniem
Door meidoorn: Het voortdurend starten van een discussie over 'encryptie' lijkt meer op een soort rookgordijn om de werkelijke doelstellingen te camoufleren. Eerst was het "terrorisme", toen "kinderporno", toen kon opeens de "criminaliteit niet bestreden worden" en nu komt "de bescherming van de burger" uit de lucht vallen.

Ik vraag mij af welke frames straks zullen worden verzonnen om encryptie te torpoderen.

Misschien kunnen we er zelf alvast een paar verzinnen: "bescherming van geheimhouders" "bescherming van de patient" of "bescherming van de arts". /i
27-05-2026, 16:50 door Anoniem
En zelf lekker alles encrypted doen en uitgesloten zijn van alle draconische maatregelen, nee we roepen over China maar ondertussen timmert NL en de EU lekker aan de weg om erger te worden.
27-05-2026, 17:10 door Anoniem
Ja. Jammer.

Ik vindt ook wel eens dingen jammer.
27-05-2026, 17:47 door Anoniem
VVD (zéér nauwe vriendjes van de AIVD) wil je grondrechten voor privacy door het toilet spoelen voor een beetje tijdelijke en niet bewezen veiligheid.
27-05-2026, 17:53 door Anoniem
VVD, AIVD en justitie; daarvoor haal je maar een huiszoekingsbevel!!!
Of willen jullie ook dit omzeilen door massaal te gaan slepen... Gaat goed zo jongens, bravo!
Laat zien wat voor incompetente lui het zijn dat ze dit niet aankunnen en dat ze gelijk de grondwet willen omzeilen.
Het lijkt het communisme wel, dit is toch geen democratie meer?
27-05-2026, 18:01 door Anoniem
Wordt tijd dat we de berichten op voorhand gaan versleutelen met bijv pgp en dan copy/pasten in je chat programma.
Kunnen ze een backdoor hebben maar dan hebben ze alsnog alleen maar versleutelde berichten.

m vr.gr. Sebastiaan
27-05-2026, 18:26 door Anoniem
Door meidoorn: Het voortdurend starten van een discussie over 'encryptie' lijkt meer op een soort rookgordijn om de werkelijke doelstellingen te camoufleren. Eerst was het "terrorisme", toen "kinderporno", toen kon opeens de "criminaliteit niet bestreden worden" en nu komt "de bescherming van de burger" uit de lucht vallen.

Ik vraag mij af welke frames straks zullen worden verzonnen om encryptie te torpoderen.

Toekomstige frame: "Doe het voor de kinderen"
27-05-2026, 21:55 door Anoniem
Veiligheid zonder privacy bestaat niet, net als democratie niet zonder privacy en veiliheid kan.
Toch vreemd dat de politie zoveel zaken kon oplossen zonder computers in de jaren 50-80...
waren dat toen betere agenten?

Blijkbaar is het bezit van computers omgekeerd evenredig met vernuft en oplossings vermogen van de mens.
Dat belooft nog wat voor de next step... AI
27-05-2026, 23:35 door Anoniem
Ah, we praten weer over sleepnet. Nu weer met een nieuwe inval
28-05-2026, 09:35 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Anoniem: "wordt het lastiger voor politie om de samenleving en burgers te beschermen", lees "wordt het lastiger voor politie om de samenleving en burgers te controleren" FTFY

Precies dit.

Misselijkmakende framing dat het zogenaamd weer om de "bescherming" zou gaan.

Ze willen gewoon elk bericht kunnen lezen, opslaan, tegen je gebruiken.

Ik verwijs tevens naar die engel meneer onlangs op tv tegenover Marianne Zwagerman.

De massa controle die je voorstelt is praktisch gezien niet eens mogelijk. Dan mag je nog wel 5-6 datacenters neerzetten.
Weet je weel hoeveel data geproduceerd wordt in NL. Alleen in NL al. Daarom wordt dit gefragmenteerd gedaan en is een fuikje zetten toch echt een gerichte actie. Het is anders gewoon niet te doen.
28-05-2026, 09:43 door Anoniem
Door Anoniem: VVD, AIVD en justitie; daarvoor haal je maar een huiszoekingsbevel!!!
Of willen jullie ook dit omzeilen door massaal te gaan slepen... Gaat goed zo jongens, bravo!
Laat zien wat voor incompetente lui het zijn dat ze dit niet aankunnen en dat ze gelijk de grondwet willen omzeilen.
Het lijkt het communisme wel, dit is toch geen democratie meer?
Precies, daarvoor heeft men een gerechterlijk bevel nodig! Een toetsing om misbruik te voorkomen, nu is misbruik alsnog mogelijk door het omzeilen van de grondwet via derde partij doctrines.
Wie heeft er nu nog een rechter voor nodig als je zelf voor rechter kunt gaan spelen?
28-05-2026, 09:48 door Anoniem
Die https was een afgezwakt gestolen methode van mijn site van sleutels. Ik kan u melden dat ik al aan het werken ben aan een nieuwe versie die nog complexer zal zijn. Na tijd zal dit zoals altijd weer massaal ge copyeert worden door mensen die niet in staat zijn dit op te bouwen. Er wordt een variant gemaakt op webdav die dan hoger beveiligt zal worden en kan samenwerken met de oude bestaande systemen . Het was niet eenvoudig om een hook te vinden dit te beveiligen maar wij zijn er in geslaagt een aanpassing te doen om de beveiliging met minstens 70% te verhogen.Dit zal via opensource worden uitgebracht.
29-05-2026, 17:16 door Anoniem
Cijfers over hoe encryptie de bescherming onder druk zet zijn niet door de minister gegeven.
Dus hij heeft het uit z'n duim lopen zuigen? Fijn hoor.
31-05-2026, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Cijfers over hoe encryptie de bescherming onder druk zet zijn niet door de minister gegeven.
Dus hij heeft het uit z'n duim lopen zuigen? Fijn hoor.
De verborgen, dus niet geëxpliciteerde taak van elke minister en staatssecretaris (en president) is om een narratief voor zijn(haar) bevolking te vinden voor de taak die hem is opgedragen door hogere machtscentra.
De minister heeft dus geen cijfers (of gemanipuleerde cijfers), de minister heeft een doel.

Het vinden van een narratief voor de noodzaak van het uitvoeren van de plannen van hogere machtscentra (dan de nationale staat of de EU) is de functie van de geperverteerde democratie; geperverteerd = geregisseerd door de hogere machtscentra, niét geregisseerd door de wil van het volk.
In Europa wordt de nationale democratie sinds het oprichten van de EU (gecoördineerd) geperverteerd door de EU.
De EU is dus een vehikel van deze hogere machtscentra (Big Corp, grote spelers op de financiële markten, centrale banken).

De "democratie" is daarmee zelf verworden tot een narratief: het narratief dat de (collectieve) wil van het volk bepaalt hoe de samenleving en de economie geregeld worden.
Dit is dus een leugenachtig verhaal.

Politici die in Nederland "aan de macht" zijn, die in de regering zitten, zijn hoofdzakelijk verhalenvertellers.
De ambtenarenkaste heeft als taak om deze verhalen in regelgeving, normstellng en wetgeving te formuleren.
De Eerste en Tweede Kamer, de wetgevende macht, hebben de taak om dat formeel te bekrachtigen.
De politici die in de regering zitten worden vóór de aanvang van hun werk direct (in het geheim) geïnstrueerd, o.a. door de NAVO.
Daardoor leggen ze regelmatig moties van goedwillende politici uit de Kamer naast zich neer; goedwillend = het belang van de bevolking willen ondersteunen.
Elke regering in een westerse democratie is dus het snijpunt waarop deze conflicterende belangen zich kruisen.
Welk belang wint staat van tevoren vast.

In dit geval is dat het belang dat de hogere machtscentra hebben bij de totale transparantie voor henzelf van alles wat de individuele burger doet, denkt en wil.
Daarom moet elke barrière daartegen voor de hogere machtscentra opgeheven worden.
Encryptie is zo'n barrière.
Dat heeft de minister in zijn oren geknoopt.
Daarvoor wordt hij betaald door de gemanipuleerde belastingbetalers.
De belastingbetalers in Nederland betalen daarmee voor hun eigen gevangenis.
Een tragedie, kortom.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.