image

Brave lanceert betaalde minimalistische browser zonder AI, vpn en Tor

vrijdag 5 juni 2026, 11:23 door Redactie, 17 reacties

De ontwikkelaars van Brave hebben een minimalistische browser gelanceerd waarin features als een ingebouwde AI, vpn of Tor-integratie standaard staan uitgeschakeld en eenmalig zestig dollar kost. Alleen voor Linux-gebruikers is de browser gratis. Brave Origin wordt door de ontwikkelaars omschreven als een gestripte versie van Brave. De standaard Brave-browser is naast een vpn, AI en Tor-integratie ook voorzien van crypto rewards, playlist, nieuws, speedreader, e-mailaliassen, wayback machine en ingebouwde telemetrie.

Volgens de ontwikkelaars hebben gebruikers aangegeven dat ze tegen betaling een minimalistische versie van Brave wilden. "In werkelijkheid bestaat er geen gratis browser. Met Chrome ben jij de betaling: Google verzamelt je data, dat hun advertentie-imperium voedt. Brave blokkeert standaard alle tracking en opereert transparant", aldus de ontwikkelaars. Die voegen toe dat de in Brave ingebouwde premium features, partnerschappen en advertenties voor de browser betalen.

Gebruikers die Brave zonder al deze zaken willen gebruiken kunnen nu voor de Origin-versie betalen. Deze versie is als nieuwe browser te downloaden of als upgrade voor een bestaande Brave-installatie beschikbaar. In de Origin-versie zijn alle features binnen Brave standaard uitgeschakeld. Het gebruik van Origin vereist een 'purchase ID'. Hierover meldt Brave dat hiervoor een 'blind token protocol' wordt gebruikt, waardoor de betalende partij niet aan het gebruik is te koppelen.

Reacties (17)
05-06-2026, 11:38 door Anoniem
Of gewoon Mullvad Browser gebruiken.
05-06-2026, 12:04 door Anoniem
The going gets narrow
05-06-2026, 12:22 door meinonA
Alleen voor Linux-gebruikers is de browser gratis.

Dus ik ben maar overgestapt van Brave op Brave Origin. Sync zit er nog steeds in, dus ik heb alles wat ik nodig heb, en niets meer!
05-06-2026, 12:28 door Anoniem
Minder (kost) meer. :)
05-06-2026, 14:09 door Anoniem
Dus je bent ongeveer €60 waard voor Brave. Dan weet je dat ook al :)
06-06-2026, 02:40 door Anoniem
Door Anoniem: Of gewoon Mullvad Browser gebruiken.

Yep, op plaats 1. 2, en 3

1) Tor browser, op plek 1

2) Mullvad browser op plek 2

3) De Links2 browser (Tekst browser) : heerlijk geen cookies en JavaScript, dus geen tracking een update's zoals alls andere browsers. Is even wennen maar goed voor war tekst te bekijken op sommige pagina's.
https://www.youtube.com/watch?v=tak4HeqwmYU&t=122s
06-06-2026, 15:51 door Anoniem
Ben erg content met Brave Origin. Fijne browser die het plezier in surfen weer terugbrengt.
60,- is een schijntje, en op Linux zelfs gratis. Geweldig, ik wil niet anders meer.
06-06-2026, 21:00 door Anoniem
Als mensen 60 euro neerleggen om de troep uit je browser te slopen doe je toch wat fout.
07-06-2026, 00:42 door Anoniem
Door Anoniem: Als mensen 60 euro neerleggen om de troep uit je browser te slopen doe je toch wat fout.
Mee eens! Ze maken gewoon misbruik van het feit dat mensen wat privacy willen alsof het een exclusieve feature is...
Brave heeft een hoop rare situaties die het daglicht niet kunnen verdragen. https://blog.alexseifert.com/2025/04/06/why-i-recommend-against-brave/
https://www.spacebar.news/stop-using-brave-browser/
https://www.xda-developers.com/brave-most-overrated-browser-dont-recommend/
Als men gewoon een webbrowser wilt die gewoon een webbrowser is met standaard privacyfuncties is LibreWolf een prima oplossing. (Firefox gebaseerd, maar dan zonder alle bloatware)
https://librewolf.net/
https://codeberg.org/librewolf/website
07-06-2026, 04:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ben erg content met Brave Origin. Fijne browser die het plezier in surfen weer terugbrengt.
60,- is een schijntje, en op Linux zelfs gratis. Geweldig, ik wil niet anders meer.

De Mullvad browser enLlibrewolf zijn ook fijne browsers!!
Maar je mist het punt dat mensen 60 euro moeten betalen, en bij Linux niks.

Vind je dat niet raar voor een zo gemaamde privavy browser???
Mullvad browser enLlibrewol zijn tenminste wel gratis.

Dus je mist het totale punt van alles :-)
07-06-2026, 13:41 door Anoniem
Zouden ze bij Mozilla ook moeten doen. Firefox zonder spyware en het continu data delen met Google.
Alleen Mozilla steekt al een decennium liever de energie in het steeds maar weer verslechteren van hun browser.
Nu ook weer met hun mobiele versie; nieuwe menu-structuur die onwerkbaar is. Ben het getreiter behoorlijk beu dat een betaling/donatie aan Mozilla nooit gaat gebeuren.
En toch blijft het de minst slechte browser.
07-06-2026, 17:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ben erg content met Brave Origin. Fijne browser die het plezier in surfen weer terugbrengt.
60,- is een schijntje, en op Linux zelfs gratis. Geweldig, ik wil niet anders meer.

De Mullvad browser enLlibrewolf zijn ook fijne browsers!!
Maar je mist het punt dat mensen 60 euro moeten betalen, en bij Linux niks.

Vind je dat niet raar voor een zo gemaamde privavy browser???
Mullvad browser enLlibrewol zijn tenminste wel gratis.

Dus je mist het totale punt van alles :-)

Valt mee, volgens mij mis jij het punt zelf een beetje. :)
Brave heeft de laatste jaren diverse dingen toegevoegd aan hun browser (Leo AI, Brave Rewards/crypto, Wallet, VPN, News, Playlist, etc.) om een beetje geld te verdienen met hun product. Zo'n bedrijf moet ook bestaan begrijp je? Iets met revenue generation.

Maar omdat er ook mensen zijn die al die extra's niet hoeven/willen, hebben ze een betaalde "kale" variant ontwikkeld om zodoende toch iets van kostendekkend te zijn. Daar vind ik op zich niks mis mee, je hoeft het tenslotte niet te kopen, het is een optie.

Maar goed, ieder zijn ding. Ik heb de meeste browsers in de loop der jaren een kans gegeven, ook Mullvad en Librewolf en op dit moment is het Brave Origin die het best bevalt.
07-06-2026, 19:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als mensen 60 euro neerleggen om de troep uit je browser te slopen doe je toch wat fout.
Mee eens! Ze maken gewoon misbruik van het feit dat mensen wat privacy willen alsof het een exclusieve feature is...
Brave heeft een hoop rare situaties die het daglicht niet kunnen verdragen. https://blog.alexseifert.com/2025/04/06/why-i-recommend-against-brave/
https://www.spacebar.news/stop-using-brave-browser/
https://www.xda-developers.com/brave-most-overrated-browser-dont-recommend/
Als men gewoon een webbrowser wilt die gewoon een webbrowser is met standaard privacyfuncties is LibreWolf een prima oplossing. (Firefox gebaseerd, maar dan zonder alle bloatware)
https://librewolf.net/
https://codeberg.org/librewolf/website

Sorry hoor maar " een hoop rare situaties ".
Al je links verwijzen naaar dezelfde woke-onzin. Omdat de founder van Brave ooit es 1000 dollar heeft gedoneerd aan een anti-LHTBIQ+ doel zijn er " een hoop rare situaties "?

Doe zelf es wat research anders, in plaats van andere (simpele) zielen na te blaten.
08-06-2026, 06:59 door Anoniem
Brave is erg shady.
08-06-2026, 07:36 door Anoniem
Er speelde dus wel een dingetje met de meer woke-ingestelde leiding van Mozilla,
Daarom ging de meer orthodox ingestelde Brendan Eich aan de slag met Brave.

Maar we herinneren hem het meest vanwege zijn 10-daagse marathon met het ontwerpen van JavaScript.
Dat gaf later aanleiding tot nogal wat dingetjes tot Giorgio Maone van NoScript verscheen en Retire.JS als extensie.

Dan begrijpen we bovenstaande reactie ook weer wat beter.
08-06-2026, 17:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ben erg content met Brave Origin. Fijne browser die het plezier in surfen weer terugbrengt.
60,- is een schijntje, en op Linux zelfs gratis. Geweldig, ik wil niet anders meer.

De Mullvad browser enLlibrewolf zijn ook fijne browsers!!
Maar je mist het punt dat mensen 60 euro moeten betalen, en bij Linux niks.

Vind je dat niet raar voor een zo gemaamde privavy browser???
Mullvad browser enLlibrewol zijn tenminste wel gratis.

Dus je mist het totale punt van alles :-)

Valt mee, volgens mij mis jij het punt zelf een beetje. :)
Brave heeft de laatste jaren diverse dingen toegevoegd aan hun browser (Leo AI, Brave Rewards/crypto, Wallet, VPN, News, Playlist, etc.) om een beetje geld te verdienen met hun product. Zo'n bedrijf moet ook bestaan begrijp je? Iets met revenue generation.

Maar omdat er ook mensen zijn die al die extra's niet hoeven/willen, hebben ze een betaalde "kale" variant ontwikkeld om zodoende toch iets van kostendekkend te zijn. Daar vind ik op zich niks mis mee, je hoeft het tenslotte niet te kopen, het is een optie.

Maar goed, ieder zijn ding. Ik heb de meeste browsers in de loop der jaren een kans gegeven, ook Mullvad en Librewolf en op dit moment is het Brave Origin die het best bevalt.

Je snapt het nog steeds niet he?
Tor browser + Mullvad browser en Llibrewol zijn tenminste wel gratis.

Vraag je maar eens af waarom andere browsers geen AI in een browser willen.
En waarom moeten ze twee browsers hebben, en waarom is het voor Linux [bold]gratis[bold] als ze wat geld willen verdienen?

Dus je mist [bold]nog steeds het totale punt van alles :-)
Gisteren, 22:36 door Anoniem
Bij Brave Origin kun je deze 30 dagen testen en bij niet bevallen, je geld terugkrijgen. Citaat van de site: Note that if you’ve purchased Origin and no longer want to use it, you can contact support anytime within 30 days of purchase for a full refund.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.