image

Anthropic gaat identiteitsverificatie voor chatbot Claude uitrollen

maandag 22 juni 2026, 15:25 door Redactie, 7 reacties

Anthropic gaat identiteitsverificatie voor chatbot Claude uitrollen, zo heeft het bedrijf aangekondigd. Voor de identiteitscontrole maakt de chatbotleverancier gebruik van het bedrijf Persona Identities, dat eerder dit jaar wegens een beveiligingsincident in het nieuws kwam, waarbij onderzoekers toegang tot een testomgeving kregen. Voor de leeftijdsverificatie moeten Claude-gebruikers een geldig legitimatiebewijs vasthouden en vervolgens een live selfie maken.

Kopieën, screenshots, scans of foto's van een foto worden niet geaccepteerd, alsmede digitale of mobiele identiteitsbewijzen. Anthropic zegt dat het de gegevens alleen gebruikt om te bevestigen wie de gebruiker is en niet voor andere doeleinden. "We gebruiken je identiteitsdata niet om onze modellen te trainen. Verificatiegegevens worden alleen gebruikt om te bevestigen wie je bent en om aan onze juridische en veiligheidsverplichtingen te voldoen."

De aankondiging zorgde voor vele honderden reacties op Hacker News en Reddit, waaronder Nederlanders die stellen dat de dienst van Persona Identities niet compatibel met Nederlandse wetgeving is. "Slechts enkele organisaties mogen een kopie van uw identiteitsbewijs maken. Bijvoorbeeld uw werkgever en banken. In de praktijk vragen ook andere organisaties een kopie van uw identiteitsbewijs. U bent niet verplicht om die aan hen te geven. Voor sommige is registratie van enkele gegevens voldoende", zo laat de Rijksoverheid weten.

"Een organisatie kan wettelijk verplicht zijn om uw identiteit te controleren. Dat betekent dat het moet omdat het in een wet staat. Soms mag een organisatie daarvoor een volledige kopie, scan of foto van uw ID-bewijs vragen of maken", zo meldt Autoriteit Persoonsgegevens. De identiteitscontroles worden vanaf 8 juli ingevoerd.

Reacties (7)
Vandaag, 15:42 door Anoniem
We know where to find you... Waarvoor is het anders bedoeld.
Leeftijdsverificatie zal er net zo aan toe gaan, immers kan het zowel worden gebruikt om leeftijd te herkennen alswel personen en diens locaties.
Overheden willen controle omdat ze zich onzeker voelen, dat is daar een symptoom van.
Vandaag, 15:50 door Anoniem
De Rijksoverheid geeft aan dat slechts enkele organisaties om een kopie van je identiteitsbewijs mogen vragen, "dit zijn bijvoorbeeld" zeggen ze dan met een opsomming. De Autoriteit Persoonsgegevens geeft een korter lijstje, alweer voorafgegaan door "bijvoorbeeld".

Als men mensen zodanig wil voorlichten dat die kunnen beoordelen of een verzoek daartoe wel of niet klopt, dan moeten ze geen voorbeelden geven maar een volledige, uitputtende lijst. Als de Rijksoverheid en AP die lijst zelf al niet kunnen geven, terwijl het "slechts enkele organisaties" en "soms" is, hoe verwachten ze dan precies dat een burger dat kan beoordelen? Met de informatie die ze erover geven? Die weten ze niet eens zelf niet volledig te krijgen.
Vandaag, 16:02 door meidoorn
Claude Exit.
Vandaag, 16:42 door Anoniem
Dat is dan exit claude in de EU.

Als particulier kan je het overwegen (nog steeds niet legaal) maar de gevolgen in de praktijk zijn natuurlijk daar nul.
Bedrijven mogen alleen gebruik nog maken van de team en enterprise editie met uitzondering van de medewerker identificatie anders is het een AVG overtreding die jou bedrijf aangerekend wordt niet Anthropic.

Daarnaast is Anthrophic al meteen in AVG overtreding omdat ze refereren naar hun privacy policy maar eronder los van de policy aangeven dat ze niet gebruiken voor training terwijl de privacy policy daar wel in voorziet. Tegenstrijdige policies zijn een AVG overtreding daarnaast verplicht de AVG dat alle policy informatie in dezelfde bron staat. Het maakt daarbij niet uit of ze inderdaad het niet verwerken of wel het gaat puur al mis door tegenstrijdige informatie te vertonen.

Dit is al genoeg reden voor herziening in DPIA en handhaving, onderzoek door officials.
Vandaag, 17:14 door Anoniem
Het is goed om dit artikel te lezen om de banden met Peter Thiel duidelijk te krijgen vanuit Persona.
Daarna mag je zelf bepalen of je hier je gezicht aan wilt geven.
https://fortune.com/2026/02/24/discord-peter-thiel-backed-persona-identity-verification-breach/
Vandaag, 17:25 door Anoniem
Hoog tijd om over te stappen op Europese alternatieven, ook als die nog wat minder ver zijn. De enige manier om te zorgen dat die ook een kans krijgen tegen de amerikaanse concurrentie, is als wij (ja, allemaal, niet alleen ánderen) eens stoppen met dwangmatig direct naar de amerikaanse tech te grijpen. Laten we in plaats daarvan ook eens tech van eigen bodem gaan gebruiken.
https://alternativeto.net/software/claude/?origin=europe&sort=likes
Vandaag, 17:47 door Anoniem
Je kunt ook al niet meer anoniem op facebook kijken, eerst een selfie inleveren!, dat gaat nu dus ook voor Claude gelden, en het zal vast snel gemeengoed worden. En omdat het amerikaanse bedrijven zijn beschermen onze europese wetten ons niet tegen alles wat ze in de toekomst met onze selfies gaan doen, en laat je niet wijs maken dat ze er niets anders mee doen dan je identiteit controleren, want dan heb je wel heel lang onder een steen gelegen. Je kunt er voor kiezen om het gewoon niet meer te gebuiken gelukkig. Jammer dat het zo afloopt, want Claude (en GPT) zijn stiekum best wel handige hulpmiddelen soms. Verwacht er geen wonderen van, raak er niet al te gehecht aan, en probeer eens de europese alternatieven eens, naast chatten kun je ook claude code gewoon met andere modellen gebruiken. Google maar eens hoe(dat kan nog wel zonder selfiefilmpje voorlopig). We kunnen best zonder de VS als we willen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.