image

WhatsApp-gebruikers doelwit van aanvallen met VBS-bestanden

dinsdag 23 juni 2026, 09:47 door Redactie, 5 reacties

Gebruikers van WhatsApp Web en Desktop op Windows zijn het doelwit van aanvallen met VBS-bestanden, waarbij aanvallers proberen om remote beheersoftware te installeren. Dat laat antivirusbedrijf Kaspersky in een analyse weten. De aanvallers maken gebruik van gehackte WhatsApp-accounts om documenten naar contacten van deze accounts te sturen. In werkelijkheid zijn de verstuurde VBS-bestanden, die zich voordoen als zakelijke of financiële documenten, kwaadaardige bestanden.

In het geval van WhatsApp Desktop en Web moeten gebruikers eerst op de verstuurde bijlage klikken. Bij de desktopversie van WhatsApp kan de bijlage meteen vanuit de applicatie worden geopend. In het geval van WhatsApp Web moet de gebruiker het bestand via zijn downloadmap openen. Het VBS-bestand downloadt uiteindelijk de remote beheersoftware ManageEngine Endpoint Central op het systeem, waarmee aanvallers toegang tot het systeem hebben.

Kaspersky merkt op dat ManageEngine Endpoint Central legitieme remote management software is, gebruikt voor het uitrollen van software, systeembeheer en remote support binnen organisaties. Vervolgens versturen de aanvallers weer malafide bestanden naar contacten van het net gemaakte slachtoffer. De meeste infecties zijn door Kaspersky waargenomen in Maleisië. Ook werden infecties in Brazilië, India, Mexico, Singapore, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Taiwan, Australië, Rusland en Vietnam gedetecteerd.

Reacties (5)
Vandaag, 10:22 door meinonA
Windows-only, neem ik aan? Bij Linux moet je handmatig een execute-bit zetten om de .bin uit te kunnen voeren, naast dat VBScript natuurlijk niet zoveel doet op Linux.

Set Executable Permissions:

As a root user, make the installer executable with the following command (replace <Agent_Installer_Name> with the applicable file name):
https://www.manageengine.com/products/desktop-central/onboarding/how-to/how_to_install_linuxagent.html
Vandaag, 11:36 door Anoniem
Mensen blijven whatsapp gebruiken,
dat is het grootste probleem.

Luiheid,
Verslaving
Uit pure noodzaak hulp (ouderen)etc

Whatsapp is niet veilig.

Een vaste telefoonlijn in huis,de telefooncellen terug
in het straatbeeld.

WereldEUNL2026
Vandaag, 12:53 door Anoniem
gelul whatsapp is wel veilig als je het maar goed instelt dat licht aan de gebruiker..
Vandaag, 13:00 door Anoniem
Ademhalen is ook een zeer groot probleem, voor je weet heb je een virus te pakken maar dat blijven mensen ook maar doen.
Vandaag, 14:49 door Anoniem
Door Anoniem: gelul whatsapp is wel veilig als je het maar goed instelt dat licht aan de gebruiker..
De berichten zijn dan wel versleuteld, mits er ondetussen geen achterdeurtje ingebouwd is. maar je gegevens worden met mata gedeeld
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.