image

Dwangsom voor weigeren van digitale meter kan oplopen tot 1650 euro

dinsdag 14 juli 2026, 13:45 door Redactie, 22 reacties

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) heeft de hoogte van de dwangsommen bekendgemaakt die het kan opleggen aan mensen die hun analoge energiemeter niet willen laten vervangen door een digitale of slimme meter. In Nederland zullen alle analoge energiemeters als gevolg van de Energiewet worden vervangen door een digitale of slimme meter. Huishoudens mogen zelf kiezen of ze een digitale of slimme meter willen. Netbeheer Nederland wil eind 2027 alle analoge meters vervangen hebben.

"Wanneer u ondanks herhaalde verzoeken geen afspraak maakt voor de energiemeterwissel, kan de RDI u een last onder dwangsom opleggen", zo laat de toezichthouder weten. De hoogte van de dwangsom is afhankelijk van de aanwezigheid van zonnepanelen. Bij mensen zonder zonnepanelen bedraagt de dwangsom 100 euro per keer dat de overtreding is geconstateerd, met een maximum van 300 euro. Zonnepaneelbezitters moeten per constatering 550 euro betalen, met een maximum van 1650 euro.

De RDI benadrukt dat mensen ook na een dwangsom verplicht blijven om mee te werken. "Wanneer u blijft weigeren mee te werken, kan de RDI opnieuw een last onder dwangsom opleggen. Bij herhaling van een last onder dwangsom loopt het dwangsom bedrag op. Genoemde bedragen zijn gebaseerd op de voordelen die op dit moment kunnen worden behaald door het vervangen van de energiemeter uit te stellen." Begin mei werd bekend dat duizenden mensen het vervangen van hun analoge energiemeter weigeren. Netbeheerder Stedin had op dat moment zevenduizend dossiers over weigeraars overgedragen aan de RDI met een handhavingsverzoek.

Uit onderzoeken van de overheid, de jaarlijkse Marktbarometer Aanbieding Slimme Meters, bleek herhaaldelijk dat mensen onder andere wegens privacy geen slimme meter willen. "De beveiliging van de slimme meter is vergelijkbaar met die van internetbankieren. Het slimme-metersysteem is uitgebreid getest en beveiligd tegen inbraakpogingen (hacken). De meterstanden die voor de netbeheerder zichtbaar zijn, worden streng beveiligd", aldus netbeheerder Stedin op een aparte pagina over de privacy van de meters. Ook andere netbeheerders hebben zulke pagina's.

"Om uw privacy te beschermen staat in de Energiewet wie meetgegevens mag inzien, voor welke doelen en onder welke voorwaarden. Dit voorkomt dat zomaar iedereen kan meekijken. Welke meterstanden de netbeheerder en de leverancier voor welk doel mogen gebruiken, staat in de Energiewet", zo laat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) weten. De AP houdt toezicht op de verwerking van persoonsgegevens door slimme meters.

Reacties (22)
Vandaag, 13:55 door Anoniem
Liander eist per brief dat mensen met een oude meter een foto daarvan willen opsturen ter controle...
Waanzin ten top:
eerst veel geld verspillen met 2G meter die dan weer vervangen moeten worden door 4G
en dan te zuinig zijn om gewoon iemand langs te sturen.
Vandaag, 14:01 door Anoniem
"De AP houdt toezicht op de verwerking van persoonsgegevens door slimme meters."
En ik maar denken dat stroomverbruik door de meter wordt verwerkt.
Geeft elke "tik" het adres van mn aansluiting ook mee dan?
Vandaag, 14:10 door Anoniem
Helaas verwarren mensen een digitale meter met een slimme meter. Ik heb ondertussen al een paar jaar een domme digitale meter en ja dus enkel tarief.
Vandaag, 14:11 door Anoniem
Wat een gedoe weer met dwangsommen e.d.
De meter en de hoofdzekering zijn van de energiemaatschappij. Deze hangt weliswaar in jou huis, maar is niet van jou.
De 'oude' meters zouden niet meer voldoen aan de huidige eisen en moeten vervangen worden.

Mensen die de toegang weigeren hebben dus een installatie die niet aan de huidige eisen voldoet en zou je moeten beschermen. Of je laat de meter vervangen, of je wordt afgesloten.
Dwangsommen gaan leiden tot rechtszaken, enz.
Vandaag, 14:24 door Anoniem
Ja, eigen schuld, dikke bult. Moet je maar gewoon die meter accepteren. Dan loop je ook geen boete van 1650 euries op.
En daarom blijft de energie maatschappij maar drammerig mailen dat ze zo goed voor hun klanten kunnen zijn, als je maar toestemming geeft dat ze een dagelijks verbruiksprofiel van je mogen opstellen.
Vandaag, 14:33 door Anoniem
Ik heb niet zo'n consideratie met mensen die beginnen te steigeren m.b.t. 'hun' slimme meter. Mijn buurman is er zo een. Als het ter sprake komt ligt hij helemaal op ramkoers met "Wij zijn het verplicht!!"
Hopeloze mensen.
Wettelijk ondersteund kun je de slimme meter weigeren, maar Je bent voortaan verplicht om de analoge mechanisch/elektrische 'domme' Ferrarismeter te laten vervangen voor een digitale energiemeter waarbij de netbeheerder wettelijk de verplichting heeft je een 'domme' of 'slimme' digitale meter aan te bieden. Aan de energieafnemer de keuze. Dat is het hele verhaal. Niets meer en niets minder.

Maar ja, uiteraard veroorzaakt dit, misschien onderstut door de hittestress... ;-) weer de nodige hevige reuring. Bron? de nodige social media ruis.
Vandaag, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem: Liander eist per brief dat mensen met een oude meter een foto daarvan willen opsturen ter controle...
Waanzin ten top:
eerst veel geld verspillen met 2G meter die dan weer vervangen moeten worden door 4G
en dan te zuinig zijn om gewoon iemand langs te sturen.
Wat is het verband met het onderwerp?
Vandaag, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem: "De AP houdt toezicht op de verwerking van persoonsgegevens door slimme meters."
En ik maar denken dat stroomverbruik door de meter wordt verwerkt.
Geeft elke "tik" het adres van mn aansluiting ook mee dan?
Nee, maar persoonsgegevens zijn alle gegevens over personen. Gegevens over jouw energieverbruik en patronen daarin zijn wel degelijk ook persoonsgegevens.
Vandaag, 15:06 door Anoniem
Ik begrijp het probleem niet.
Zolang er slimme meters bestaan heb ik slimme meters.
Elk uur worden mijn gas- en stroomverbruik geregistreerd.
En elke maand worden mijn kosten automatisch afgeschreven.
In de app van de energieleverancier kan ik zelf mijn maandelijkse afschrijving aanpassen.
En na een jaar krijg ik een eindafrekening.
Heb ik een probleem?
Is er iemand die behoefte heeft om mij een probleem aan te praten?
Ik hoor het graag!
Vandaag, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Liander eist per brief dat mensen met een oude meter een foto daarvan willen opsturen ter controle...
Waanzin ten top:
eerst veel geld verspillen met 2G meter die dan weer vervangen moeten worden door 4G
en dan te zuinig zijn om gewoon iemand langs te sturen.
Wat is het verband met het onderwerp?
Zo begint het.
Vandaag, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Liander eist per brief dat mensen met een oude meter een foto daarvan willen opsturen ter controle...
Waanzin ten top:
eerst veel geld verspillen met 2G meter die dan weer vervangen moeten worden door 4G
en dan te zuinig zijn om gewoon iemand langs te sturen.
Wat is het verband met het onderwerp?
Zo begint het
Eerst zegt Liander een afspraak af om een oude meter te vervangen
en plant dan zelf maar een andere datum in.
Dan een brief sturen met de eis om een foto van de oude meter op te sturen...
Vandaag, 15:30 door Anoniem
De 'oude' meters zouden niet meer voldoen aan de huidige eisen en moeten vervangen worden.
Dat is onzin. Er is nergens aangetoond dat oude meters verkeerd meten!

Men wil geen oude meters meer in combinatie met zonnepanelen, want met die oude meter is de terug levering niet te meten, en kan je de eigenaar ook niet beboeten nu voor te veel terug leveren. Daarom moet er een andere meter komen die terug levering los meet.

Oude meters werken nog steeds goed....

Verder, geven slimme meters ALTIJD de stand door, ook al wil je niet dat dit wordt uitgelezen. Dat betekend een vinkje in de database. Maar dat betekend dus NIET dat het NIET in te zien is. Zie het als een medisch dossier. Iedereen binnen het ziekenhuis kan dit inzien. Mag niet, maar kan wel! En daarom weiger ik de slimme meter.
Want het het op afstand uitlezen van de meter kan... jaja... op afstand worden ingesteld.... Daar hoef geen monteur langs te komen...

Sinds 2 jaar een domme digitale meter... gewoon elk jaar standjes doorgeven.

Nooit zal er een slimme meter in huis komen. En ja, ik kan inmiddels ook gewoon mijn stroom verbruik inzien met grafiekjes... Ben ik geen app van een derde voor nodig.

TheYOSH
Vandaag, 15:59 door Anoniem
Door Anoniem:
De 'oude' meters zouden niet meer voldoen aan de huidige eisen en moeten vervangen worden.
Dat is onzin. Er is nergens aangetoond dat oude meters verkeerd meten!

Men wil geen oude meters meer in combinatie met zonnepanelen, want met die oude meter is de terug levering niet te meten, en kan je de eigenaar ook niet beboeten nu voor te veel terug leveren. Daarom moet er een andere meter komen die terug levering los meet.

Oude meters werken nog steeds goed....

Verder, geven slimme meters ALTIJD de stand door, ook al wil je niet dat dit wordt uitgelezen. Dat betekend een vinkje in de database. Maar dat betekend dus NIET dat het NIET in te zien is. Zie het als een medisch dossier. Iedereen binnen het ziekenhuis kan dit inzien. Mag niet, maar kan wel! En daarom weiger ik de slimme meter.
Want het het op afstand uitlezen van de meter kan... jaja... op afstand worden ingesteld.... Daar hoef geen monteur langs te komen...

Sinds 2 jaar een domme digitale meter... gewoon elk jaar standjes doorgeven.

Nooit zal er een slimme meter in huis komen. En ja, ik kan inmiddels ook gewoon mijn stroom verbruik inzien met grafiekjes... Ben ik geen app van een derde voor nodig.

TheYOSH

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar.

Dat oude Ferrarismeters vervangen worden, is niet omdat netbeheerders mensen willen "beboeten" voor te veel terugleveren. Daar bestaat helemaal geen algemeen systeem voor.

Bovendien verandert de situatie door het afschaffen van de salderingsregeling. Vanaf dat moment wordt teruggeleverde stroom niet meer één-op-één weggestreept tegen je afgenomen stroom. Leveranciers mogen nog wel een vergoeding geven voor teruggeleverde elektriciteit, maar die ligt doorgaans lager dan de prijs die je betaalt voor afgenomen stroom. De financiële waarde van terugleveren wordt daardoor veel kleiner.

Een meter die afname en teruglevering apart registreert is daarvoor simpelweg noodzakelijk. Dat heeft te maken met een correcte verrekening van afgenomen en teruggeleverde energie, niet met het uitdelen van boetes.

Ook de opmerking dat een slimme meter "altijd alles doorgeeft" klopt niet. Een slimme meter registreert wel de meetgegevens, maar het op afstand uitlezen van die gegevens en de frequentie daarvan zijn aan regels gebonden. Als de communicatiefunctie is uitgeschakeld, worden de meterstanden niet automatisch periodiek doorgestuurd en geef je de standen, net als bij een traditionele meter, zelf door.

Daarnaast is er ook nog een derde optie waar je niets over zegt: de domme digitale meter. Die registreert wel digitaal de meterstanden, maar heeft géén actieve communicatie met de netbeheerder. Er worden dus geen meterstanden op afstand verzonden en je geeft de standen, net als vroeger, zelf door. Voor mensen die geen slimme meter willen, maar wel een digitale meter nodig hebben, is dat een prima alternatief.

TheFACTs
Vandaag, 16:11 door Anoniem
Een argument van een overheid of gemeente kan altijd weer gewijzigd worden
kijk naar het verleden,ze waren meegaand,het was wel of niet verplicht
en nu is de wijziging daar en is het een verplichting.

De analoge electra meter (wat altijd werkte,en je nooit in de steek liet) is voorbij.

Doe je niet mee,dan heb je geen service en rechten en beland je
als je stijf koppig blijft in de gevangenis. (bijvoorbeeld bij torenhoge boetes)

Wist je dat? nu is het duurder uit zijn,want je krijgt een watermeter.

Het begon met de watermeter in jaren 2000-2002
en waar zijn we nu,het is nooit genoeg,en er komen meer meters aan,
want wij geloven in Co2 beste mensen

Klimaatbeleid

EUNL2026
Vandaag, 16:11 door cyberpunk
In Nederland is er tenminste de keuze tussen een (domme) digitale meter en een slimme meter. In België spreekt men altijd over "digitale meters" terwijl het wel degelijk over slimme meters gaat.
Vandaag, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem:
De 'oude' meters zouden niet meer voldoen aan de huidige eisen en moeten vervangen worden.
Dat is onzin. Er is nergens aangetoond dat oude meters verkeerd meten!
[...]
Van wat ik er van begrepen heb, meten ze bij heel zuinige ledlampjes minder stroom dan er werkelijk verbruikt wordt?
Vandaag, 16:31 door Anoniem
Heb al jaren een domme digitale meter gehad in mijn oude huis, maar waar wel een hoog en laag tarief in kan staan. Moet je per jaar het hoog en het laag tarief kWh doorgeven aan de energiemaatschappij, deze konden het apparaat niet op afstand aflezen.
In mijn nieuwe huis heb ik een “slimme” meter en de energiemaatschappij krijgt 1x per maand automatisch de meterstanden, ze willen graag vaker de meterstanden hebben, elke dag of elk kwartier. Maar hiervoor moet je wel expliciet toestemming voor geven.
Er is dus een groot verschil tussen een digitale en een slimme meter, haal deze niet door elkaar.
Digitaal oftewel aflezing is digitaal maar geeft geen informatie door.
Slim oftewel deze geeft via 2G 3G of 4G gegevens door. Hoeveel gegevens is afhankelijk van waar je toestemming voor geeft.
Vandaag, 17:16 door Anoniem
Door Anoniem: Een argument van een overheid of gemeente kan altijd weer gewijzigd worden
kijk naar het verleden,ze waren meegaand,het was wel of niet verplicht
en nu is de wijziging daar en is het een verplichting.

De analoge electra meter (wat altijd werkte,en je nooit in de steek liet) is voorbij.

Doe je niet mee,dan heb je geen service en rechten en beland je
als je stijf koppig blijft in de gevangenis. (bijvoorbeeld bij torenhoge boetes)

Wist je dat? nu is het duurder uit zijn,want je krijgt een watermeter.

Het begon met de watermeter in jaren 2000-2002
en waar zijn we nu,het is nooit genoeg,en er komen meer meters aan,
want wij geloven in Co2 beste mensen


Klimaatbeleid

EUNL2026

Even in chronologisch omgekeerde volgorde:

Ja inderdaad ik geloof ook in CO2, en wisten jullie: mijn fles Spa rood gelooft ook in CO2 (Superscript '2' lukt hier niet) en neen Anoniem, Co2 bestaat niet.

Ja inderdaad het tijdperk van de draaischijf meter is (bijna) voorbij, Net als het tijdperk van de buizengelijkrichter, de zijklepmotor, de rubber ommanteling van electrakabels, hun rood, groen en grijs ID, de asbest isolatie in strijkijzers, de loden waterleidingen de gietijzeren gasleidingen, de rubberen 'klapband' fietsbinnenbanden, de accept-giro ponskaart; ja die met die rechthoekige gaatjes erin, net waar je altijd je handtekening moest plaatsen :-) Voorbij, voorbij, voorbij, allemaal.... voorbij.

Advies van een 72-jarige; Ga leven in 2026, i.p.v. jeremiëren over 2026.
Vandaag, 18:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een argument van een overheid of gemeente kan altijd weer gewijzigd worden
kijk naar het verleden,ze waren meegaand,het was wel of niet verplicht
en nu is de wijziging daar en is het een verplichting.

De analoge electra meter (wat altijd werkte,en je nooit in de steek liet) is voorbij.

Doe je niet mee,dan heb je geen service en rechten en beland je
als je stijf koppig blijft in de gevangenis. (bijvoorbeeld bij torenhoge boetes)

Wist je dat? nu is het duurder uit zijn,want je krijgt een watermeter.

Het begon met de watermeter in jaren 2000-2002
en waar zijn we nu,het is nooit genoeg,en er komen meer meters aan,
want wij geloven in Co2 beste mensen


Klimaatbeleid

EUNL2026

Even in chronologisch omgekeerde volgorde:

Ja inderdaad ik geloof ook in CO2, en wisten jullie: mijn fles Spa rood gelooft ook in CO2 (Superscript '2' lukt hier niet) en neen Anoniem, Co2 bestaat niet.

Ja inderdaad het tijdperk van de draaischijf meter is (bijna) voorbij, Net als het tijdperk van de buizengelijkrichter, de zijklepmotor, de rubber ommanteling van electrakabels, hun rood, groen en grijs ID, de asbest isolatie in strijkijzers, de loden waterleidingen de gietijzeren gasleidingen, de rubberen 'klapband' fietsbinnenbanden, de accept-giro ponskaart; ja die met die rechthoekige gaatjes erin, net waar je altijd je handtekening moest plaatsen :-) Voorbij, voorbij, voorbij, allemaal.... voorbij.

Advies van een 72-jarige; Ga leven in 2026, i.p.v. jeremiëren over 2026.

Hulde, dit dus. (en u had subscript '2' nodig ;-)).
Vandaag, 19:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De 'oude' meters zouden niet meer voldoen aan de huidige eisen en moeten vervangen worden.
Dat is onzin. Er is nergens aangetoond dat oude meters verkeerd meten!

Men wil geen oude meters meer in combinatie met zonnepanelen, want met die oude meter is de terug levering niet te meten, en kan je de eigenaar ook niet beboeten nu voor te veel terug leveren. Daarom moet er een andere meter komen die terug levering los meet.

Oude meters werken nog steeds goed....

Verder, geven slimme meters ALTIJD de stand door, ook al wil je niet dat dit wordt uitgelezen. Dat betekend een vinkje in de database. Maar dat betekend dus NIET dat het NIET in te zien is. Zie het als een medisch dossier. Iedereen binnen het ziekenhuis kan dit inzien. Mag niet, maar kan wel! En daarom weiger ik de slimme meter.
Want het het op afstand uitlezen van de meter kan... jaja... op afstand worden ingesteld.... Daar hoef geen monteur langs te komen...

Sinds 2 jaar een domme digitale meter... gewoon elk jaar standjes doorgeven.

Nooit zal er een slimme meter in huis komen. En ja, ik kan inmiddels ook gewoon mijn stroom verbruik inzien met grafiekjes... Ben ik geen app van een derde voor nodig.

TheYOSH

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar.

Dat oude Ferrarismeters vervangen worden, is niet omdat netbeheerders mensen willen "beboeten" voor te veel terugleveren. Daar bestaat helemaal geen algemeen systeem voor.

Bovendien verandert de situatie door het afschaffen van de salderingsregeling. Vanaf dat moment wordt teruggeleverde stroom niet meer één-op-één weggestreept tegen je afgenomen stroom. Leveranciers mogen nog wel een vergoeding geven voor teruggeleverde elektriciteit, maar die ligt doorgaans lager dan de prijs die je betaalt voor afgenomen stroom. De financiële waarde van terugleveren wordt daardoor veel kleiner.

Een meter die afname en teruglevering apart registreert is daarvoor simpelweg noodzakelijk. Dat heeft te maken met een correcte verrekening van afgenomen en teruggeleverde energie, niet met het uitdelen van boetes.

En daarom willen ze geen analoge meters. Daarmee kun je in theorie op jaarbasis op 0 watt verbruik komen, terwijl je in de zomer enorm veel terug levert (belasting) en in de winter alles van het net trekt (weer belasting). En dan is er geen 'druk' middel om stroom efficienter te gebruiken.
Door dit los te meten, verlies je dit voordeel. Misschien was boetes hier niet het juiste, want dat geldt alleen voor mensen die dynamisch contract hebben (denk ik). Ik ken mensen die overdag de zonnepanelen uitzetten, als de stoomprijs negatief is.

Ook de opmerking dat een slimme meter "altijd alles doorgeeft" klopt niet. Een slimme meter registreert wel de meetgegevens, maar het op afstand uitlezen van die gegevens en de frequentie daarvan zijn aan regels gebonden. Als de communicatiefunctie is uitgeschakeld, worden de meterstanden niet automatisch periodiek doorgestuurd en geef je de standen, net als bij een traditionele meter, zelf door.

De meter wordt niet uitgelezen, de meter pushed de data! Dat is een groot verschil. Dus mijn stroom transporteur krijgt dan echt wel het stroom verbruik binnen. En als de module uit gaat, hoe kan deze dan weer aan gaan zonder dat er een monteur erbij hoeft te komen. Dat impliceert dat of er altijd standen worden gepushed, of dat er van afstand een opdracht kan worden gegeven om deze door te pushen. En dat kun je volgens mij dus NIET zien op je meter. En dus kun je op die manier heimelijk de data opvragen zonder toestemming. Mag niet.... maar kan wel! En wat nu niet mag, kan nog komen...

Daarnaast is er ook nog een derde optie waar je niets over zegt: de domme digitale meter. Die registreert wel digitaal de meterstanden, maar heeft géén actieve communicatie met de netbeheerder. Er worden dus geen meterstanden op afstand verzonden en je geeft de standen, net als vroeger, zelf door. Voor mensen die geen slimme meter willen, maar wel een digitale meter nodig hebben, is dat een prima alternatief.

Zoals ik als schreef, die hangt al 2 jaar in mijn meterkast.... En met een Pi kun je dan het verbuik-ledje uitlezen en tellen hoe vaak die knipper per seconde.

[quote[TheFACTs[/quote]
TheYOSH
Vandaag, 21:42 door Reinder
Een aantal nuances, ik zie verschillende argumenten bij meerdere reacties dus ik wilde niet reageren op een specifieke reactie.

1. Er is een verschil tussen een "digitale meter" en een "slimme meter". Alle slimme meters zijn digitaal, niet alle digitale meters zijn "slim". Beetje kort door de bocht kan je zeggen dat een slimme meter een digitale meter met een communicatiemodule is. Die communicatiemodule is wat o.a het op afstand uitlezen mogelijk maakt. Er zijn verschillende types met verschillende additionele mogelijkheden, maar dit is waar het in de basis op neerkomt.

2. Met een digitale meter zonder communicatiemodule kan je meter niet op afstand worden uitgelezen. Voor mensen die zich zorgen maken over hun privacy is dit de beste keuze gegeven dat de wet een van de twee eist.

3. Voor sommige mensen is het weigeren voornamelijk financieel gedreven; zoals bekend kan de analoge meter terugdraaien als je zonnepanelen hebt en meer levert dan je gebruikt. Dit is alleen niet de enige reden om bezwaar te hebben, maar soms worden alle mensen die bezwaar hebben over een kam geschoren en wordt er gedaan alsof ze allemaal een financieel motief hebben terwijl dat niet zo is en dat polariseert de discussie enorm.

4. "Administratief uit" is niet "geen communicatie": Als mensen privacy-bezwaren hebben wordt er soms gewezen op de mogelijkheid om de slimme meter "administratief uit" te laten zetten. Daarbij wordt dan gezegd "Dan moet u weer zelf de meterstanden doorgeven voor het opstellen van de jaarafrekening". Zo wordt de suggestie gewekt dat er geen communicatie meer plaatsheeft en dat het privacy-argument daarmee afgevangen is. Dit is echter niet waar, een slimme meter (dus met communicatiemodule) die administratief uit staat geeft nog wel gegevens door en wordt nog steeds uitgelezen. Administratief uit is slechts dat: de standen die nodig zijn voor de administratie (i.e. facturering in deze context) worden niet uitgelezen en moeten zelf worden doorgegeven. Een meter die administratief uit staat wordt nog wel, net als alle andere slimme meters, uitgelezen voor metrologisch beheer, dat wil zeggen het beheer van de meter zelf. Denk aan firmware updates, statusmeldingen, foutcodes etc. Er is een dataset die kan worden uitgelezen, en de meterstanden zitten ook in die dataset. Netbeheerders kunnen de meter uitlezen wanneer zij dat nodig achten voor metrologisch beheer, en mogelijk in de toekomst ook voor gerichter sturen van de vraag en dit afstemmen op het aanbod.

5. Het beleid van de overheid is wispelturig en onduidelijk en dat maakt het moeilijk om goede financiele beslissingen te nemen, met name als terugverdientijden op investeringen vele jaren (of beter gezegd: kabinetsperiodes) duren. Als mensen op enig moment er van uit mochten gaan dat ze een bepaalde besparing konden bereiken voor bijvoorbeeld 8 of 10 jaar door terugleveren, en op basis daarvan schulden zijn aangegaan om die investering te doen, dan mag je er gerust wat van vinden als dan ineens na 2 jaar het beleid wordt aangepast. En dan weer niet. En dan weer toch wel. Oh nee toch niet. Misschien toch wel. Oh nee toch niet. Het was wel weer een schoolvoorbeeld van Nederlands beleid; er is een maatregel om iets te bevorderen. Mensen gebruiken de maatregel. Het beleid lijkt effect te hebben, het gewenste wordt populair. Ineens toch iets te populair, het blijkt meer geld te "kosten" (meestal een eufemisme voor dalende inkomsten, niet voor extra uitgaven), en dus wordt het beleid afgeschaft voor iedereen. Dit hebben we gezien met autogas, met diesels, met electrische auto's, met fietsen uit brutoloon, met zonnepanelen, oldtimers, korting op houderschapsbelasting voor campers en een heel stel andere maatregelen.

6. De privacybezwaren, waar vaak minachtend over wordt gedaan door mensen die zich daar geen zorgen over maken, zijn er wel degelijk. De netbeheerder kan, in principe op elk gewenst moment en ook meerdere keren per dag indien nodig, zien wat er verbruikt wordt en zo bijvoorbeeld vaststellen of mensen thuis zijn of niet. Zo kan de netbeheerder bijvoorbeeld een lijst opstellen van huishoudens waar in de zomervakantieperiode al een week een stabiel laag verbruik te zien is. Voor bijvoorbeeld inbrekers is dit waardevolle informatie. Gebeurt dit? Dat weten we niet, je krijgt het niet te horen als je meter is uitgelezen, en ook niet als de netbeheerder informatie gebruikt voor wat voor doeleinde dan ook. En natuurlijk zijn die gegevens op verschillende manieren beveiligd, niet zomaar iedereen kan zomaar alles uitlezen en exporteren, maar als gebruiker kan je het niet controleren. De vergelijking met electronische patientdossiers is goed te maken, ook daar zijn op zich goede argumenten voor, en ook daar hebben mensen privacybezwaren die door anderen niet serieus genomen worden. Wat we wel weten is dat, ondanks alle beveiliging, telkens opnieuw en opnieuw en opnieuw weer blijkt dat als er ergens een bekende Nederlander in het ziekenhuis komt allerlei mensen zonder behandelrelatie in het dossier hebben gekeken. Ook bij arrestaties van bekende personen blijkt elke keer weer dat allerlei agenten uit andere korpsen in de systemen hebben gekeken. De angst is dus niet onterecht, in de gezondheidszorg gaat het structureel mis op dit vlak, en bij de politie eveneens, en die gegevens zijn veel gevoeliger en veel persoonlijker en zouden dus ook nog veel beter beveiligd moeten worden. Je hier zorgen over maken is niet onterecht, en er schamper over doen draagt niet bij aan een oplossing. Of en zo ja in welke mate het hier mis gaat bij netbeheerders is moeilijk te zeggen, ik heb geen gegevens over correlatie tussen inbraakgevoeligheid en slimme meters en inbraakgevoeligheid hangt ook van veel andere factoren af. Denken dat die informatie echter nooit kan uitlekken en nooit misbruikt worden is alleen je ogen sluiten voor de realiteit; het gaat de hele tijd overal bij allerlei bedrijven en instanties mis op het gebied van informatiebeveiliging; netbeheerders zijn geen uitzondering. Zo min mogelijk gegevens achterlaten is dus in het algemeen een goed idee, en ook hier.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.