image

"Microsoft behandelt gebruikers als klein kind"

maandag 14 februari 2011, 15:13 door Redactie, 13 reacties

De manier waarop Microsoft de ernst van beveiligingslekken en security updates communiceert moet veel volwassener, aldus beveiligingsexpert Richard Bejtlich. Microsoft gebruikt tijdens de patchdinsdagen verschillende overzichten waarin het via gekleurde balken de ernst van beveiligingslekken en de uitrol prioriteit aangeeft.

Bejtlich heeft ook kritiek op de woordkeuze, zoals risico en impact. "Is impact geen onderdeel van risico?" Hij irriteert zich vooral aan de gebruikte kleuren, die hij een belediging van het verstand van de gebruiker noemt.

Aan de andere kant is Bejtlich wel te spreken over de tabellen van het Microsoft Malware Protection Center. Die zijn duidelijk en geven alleen nuttige informatie. "Ik hou ervan om content zoals deze tabel te zien, omdat het de kijker als een volwassene behandelt die minstens het niveau van de sportpagina's in de krant begrijpt, zoals de grote Tufte zou zeggen."

Reacties (13)
14-02-2011, 15:40 door Syzygy
"Is impact geen onderdeel van risico?"
Nee, het gevolg


Hij irriteert zich vooral aan de gebruikte kleuren, die hij een belediging van het verstand van de gebruiker noemt.
Dus met andere kleuren was het beter geweest ??

die minstens het niveau van de sportpagina's in de krant begrijpt
Kan ik dat op mijn CV vermelden als criterium voor een bepaald intellectueel niveau ???

Wat een "lulhannes"
14-02-2011, 15:44 door Anoniem
risico = impact * kans
kans = risico / impact

Maarja, volgens ITIL mag je alleen nog maar over risico en impact praten. De kans dat iets gebeurt moet buiten beschouwing gehouden worden.

Zoals bij ons.
Jaarlijkse onderhoudswerkzaamheden aan de UPS:
De impact is zeer groot als de externe spanning uitvalt als de UPS tijdens het onderhoudswindow in bypass staat. Dan liever een stapel beheerders vantevoren alles down laten brengen en daarna alles weer op laten brengen. Kosten in manuren: 15kE.

Hoe groot is de kans dat de externe spanning uitvalt op het moment dat de UPS in bypass staat? 0,006%

En ja, de kosten voor weer opbrengen van de systemen bij een onverwachte uitval bedragen 5kE. Het enige probleem is dat je dan niet alle beheerders klaar hebt staan. Het kan best eens het hele weekend duren voor alles op is i.p.v. alleen een zaterdag. En nee, wij draaien geen continue-dienst.

Peter
14-02-2011, 15:44 door Anoniem
Door Syzygy:
"Is impact geen onderdeel van risico?"
Nee, het gevolg

Nee, risico is kans maal impact
14-02-2011, 15:48 door Anoniem
Als je de krantenlezers wilt bereiken die alleen maar de cartoons lezen moet je dat vooral gaan doen.

Wanneer je de grote massa wilt bereiken zul je het kinderlijk eenvoudig moeten houden. Wil je meer diepgang, dan volg je de webcast.
14-02-2011, 15:56 door Anoniem
Nou...lulhannes.... Ik heb die Bejtlich tamelijk hoog hangen. Lees zijn blogpostings en de boek reviews die hij op Amazon.com plaatst maar eens door. Hij weet echt wel waar hij het over heeft. Het probleem in deze posting van hem is dat hij de kennis van de gemiddelde gebruiker te hoog inschat. Veel computergebruikers dienen op security gebied inderdaad als kleine kinderen behandeld te worden, simpelweg doordat een groot deel van de personen totaal niet in kan schatten of een lek nou ernstig is of niet. Dat kun je die mensen ook niet kwalijk nemen, want security is een vak apart. Het gebruik van kleuren werkt associatief, is bij iedereen bekend (het is volgens mij genetisch vastgelegd dat rood equivalent is aan "gevaar") en is dus erg laagdrempelig om het risico cvan een lek voor een leek in kaart te brengen.

Om aan de Microsoft kant de situatie te vermijden dat ze twee of drie keer dezelfde informatie voor een verschillend publiek moeten geven, hanteren ze het standpunt dat zelfs de grootste computer nobody's de informatie moeten kunnen begrijpen. Prima initiatief. Microsoft biedt voldoende resources en informatie om per patch (veel) dieper de materie in te duiken. Met een miljardenpubliek kun je het nou eenmaal niet iedereen naar de zin maken. Leer daar maar mee leven Bejtlich.
14-02-2011, 15:57 door Anoniem
Henk... Die is pas een een "lulhannes"
14-02-2011, 16:47 door Mysterio
Hmmpfff... Weer zo'n grapjas die het weer beter weet. Dat hij nou zelf de termen niet snapt wil niet zeggen dat Microsoft het verkeerd doet. Meneer heeft zeker een beetje tekort aan aandacht en moet dus om zichzelf weer eens terug te zien anderen zwart maken.
14-02-2011, 18:28 door Eerde
Richard Bejtlich = held !
14-02-2011, 19:48 door jefdom
Door Eerde: Richard Bejtlich = held !
gebruikt zeker geen ms ,maar ?????????
14-02-2011, 20:22 door Anoniem
Het probleem wordt verkeerd gedefinieerd.

Het moet niet zijn:

"Microsoft behandelt gebruikers als klein kind"

Maar:

Computers moeten niet als huis- tuin- en keukenapparatuur verkocht worden aan elke gek die ervoor kan betalen (maar er geen drol van begrijpt).

PICNIC ( Problem In Chair, Not In Computer )

En daar moet nu eindelijk eens wat aan gedaan worden.
15-02-2011, 07:39 door Syzygy
Door Anoniem: Het probleem wordt verkeerd gedefinieerd.

Het moet niet zijn:

"Microsoft behandelt gebruikers als klein kind"

Maar:

Computers moeten niet als huis- tuin- en keukenapparatuur verkocht worden aan elke gek die ervoor kan betalen (maar er geen drol van begrijpt).

PICNIC ( Problem In Chair, Not In Computer )

En daar moet nu eindelijk eens wat aan gedaan worden.


Het probleem speelt zich meestal af op OSI laag 8 ;-)
15-02-2011, 07:46 door Syzygy
Door Anoniem:
~
Peter

Draai je dan alles over 1 ups ??
Hebben jullie geen eigen generator (kan je die ook meteen testen)
15-02-2011, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Computers moeten niet als huis- tuin- en keukenapparatuur verkocht worden aan elke gek die ervoor kan betalen (maar er geen drol van begrijpt).

PICNIC ( Problem In Chair, Not In Computer )

En daar moet nu eindelijk eens wat aan gedaan worden.
Ik ben met je eens dat hier eens wat aan gedaan moet worden. Het probleem is niet de gebruiker, maar zo'n autistenclub die zo'n systeem ontwikkelt of beheert.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.