image

Juridische vraag: Werkgever verbiedt eigen wachtwoord

woensdag 9 maart 2011, 10:49 door Arnoud Engelfriet, 27 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".

Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.

Vraag: Mijn werkgever verbiedt mij om een wachtwoord te gebruiken op mijn inlognaam van het werk. Dit omdat collega's dan bij ziekte of calamiteiten mijn werk niet zouden kunnen overnemen. Maar nu kan iedereen op kantoor bij mijn mail, of onder mijn naam mails versturen. Dat kan toch niet zomaar?

Antwoord: Nee, dat kan inderdaad niet zomaar. Zoals al vaker hier besproken heb je óók op het werk recht op enige privacy. Onderdeel daarvan lijkt me dat je je mail kunt afschermen tegen ongewenste meelezers. Pas als daar een redelijke aanleiding voor is, bijvoorbeeld ziekte of klachten over wangedrag, mag een collega of manager in je mailbox kijken.

Een wachtwoord op je mailbox kunnen zetten lijkt me dus zonder meer vereist. Wel denk ik dat men kan eisen dat het wachtwoord ergens geregistreerd is, of dat er een beheerswachtwoord is waarmee men bij de mailbox kan in bijzondere gevallen. En in het privacyreglement moet dan staan wat die gevallen zijn en hoe er dan wordt omgegaan met de eventuele privémails in deze mailbox.

En dat is dan misschien een leuke vraag voor jullie: hoe ga je om met privémail in een zakelijke mailbox? Hoe voorkom je dat je die leest als je het werk van een collega waarneemt?

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".

Reacties (27)
09-03-2011, 10:55 door Anoniem
Zou de baas eea niet gewoon beter in kunnen richten?
Als al het werk op 1 account staat ipv op een centrale plek op de server doet hij toch al iets fout lijkt mij.

En prive mail in je werk inbox, dan doe je zelf iets fout.
Neem een privé mail adres voor je vrienden en laat de zakelijke dingen naar je werk sturen. :)
09-03-2011, 10:58 door Anoniem
Als ik voor werkgerelateerde zaken de mail van een collega zou moeten inzien, zou ik wel het fatsoen hebben om mails die niet relevant zijn voor de taak die ik op dat moment heb niet te openen. Uiteraard zal het kunnen voorkomen dat ik daarbij kennis neem van informatie die in onderwerpregels staat, maar dat lijkt me analoog aan de situatie dat een collega bijvoorbeeld persoonlijke bankafschriften op zijn bureau laat liggen.

Verder gebruik ik zelf mijn zakelijk e-mail-adres niet voor privécorrespondentie. Mocht ik toch privémail ontvangen op dat adres, dan forward ik die mail naar mijn privéadres en verwijder ik de mail bij m'n werkgever. Een andere optie zou zijn om een mapje "Privé" aan te maken, welke voldoende signaal zal zijn voor collega's om te concluderen dat er geen werkgerelateerd materiaal te vinden zal zijn.
09-03-2011, 11:02 door Tukker66
Als werk niet door kan gaan doordat iemand niet in een PC kan van een ander dan is er iets niet goed opgezet. Ik eis van iedereen hier een eigen wachtwoord, welke ze zelf ook nog eens moeten veranderen na de eerste aanlog. Daarnaast moet data gedeeld worden op het netwerk zodat anderen daar ook bij kunnen. Mail die door meerdere mensen moet worden gelezen komt binnen via een distributlielijst of in Openbare Mappen in Exchange. Mogelijkheden te over.
De baas in bovenstaande voorbeeld is een control freak en verkeerd bezig.
09-03-2011, 11:07 door Anoniem
"Mijn werkgever verbiedt mij om een wachtwoord te gebruiken op mijn inlognaam van het werk. Dit omdat collega's dan bij ziekte of calamiteiten mijn werk niet zouden kunnen overnemen."

Da's lekker, die PC's zijn dus een open deur voor hackers, die zonder wachtwoord de systemen over kunnen nemen. Naast het privacy aspect is dit ronduit bizar te noemen vanuit beveiligingsoptiek.
09-03-2011, 11:57 door Wim ten Brink
Ik vraag mij af waarom de werkgever dit niet zou mogen eisen? Want deze eis betekent dat je werk-mailbox ook volledig voor werk-gerelateerde zaken is bedoeld en je dus een prive-adres zult moeten gebruiken voor je prive-mails. Sowieso vind ik het onverstandig om je email adres van je werkgever voor prive-doeleinden te gebruiken. Er zijn genoeg alternatieven om gewoon prive-mailtjes te kunnen gebruiken dus er is geeneens noodzaak om je werk-adres te gebruiken voor privezaken!
Ik merk dat steeds meer mensen prive en werk door elkaar gaan mengen. Op hun werk zijjn ze met prive-zaken bezig en prive zijn ze wel eens met werk bezig. Dit heeft een positief effect op de productiviteit in veel gevallen maar dat is dan wel weer afhankelijk van de functie die je binnen het bedrijf hebt.

Het beleid van deze werkgever is niet verstandig. Sowieso omdat nu iedereen toegang kan hebben tot iedere account, wat heel vervelend kan worden als je opeens met een kwaadwillende werknemer te maken krijgt. Het werkt ook nog eens demotiverend omdat werknemers nu hun prive-zaken beter gescheiden moeten houden van werk. Maar om te zeggen dat het niet mag vind ik te ver gaan. Maar de werkgever zal daar wel met de werknemer afspraken over moeten maken.
09-03-2011, 12:00 door Preddie
Prive mail in een zakelijke inbox mag gewoon, echter is natuurlijk een mogelijkheid dat deze gelezen wordt door je werkgever/collega's na dat je uit dienst bent.
09-03-2011, 12:27 door Anoniem
"Ik vraag mij af waarom de werkgever dit niet zou mogen eisen? Want deze eis betekent dat je werk-mailbox ook volledig voor werk-gerelateerde zaken is bedoeld en je dus een prive-adres zult moeten gebruiken voor je prive-mails."

Omdat er ook nog zoiets als de privacy wetgeving bestaat, en ook je zakelijke emailbox valt daaronder. Daarnaast is het stupide om geen wachtwoord te gebruiken vanwege het beveiligingsprobleem wat daarmee wordt gecreeerd.

"Maar nu kan iedereen op kantoor bij mijn mail, of onder mijn naam mails versturen. Dat kan toch niet zomaar?"

Juridisch gezien zal deze werkgever een werknemer die 'fout' bezig is (denk bijvoorbeeld aan fraude) mogelijk niets kunnen maken op basis van bijvoorbeeld verzonden emails. Immers gaat het principe van non-repudation niet op wanneer iedereen (inclusief collega's en hackers) onder jouw naam emails kan versturen zonder enige beveiliging te hoeven doorbreken.

Het account is daardoor, ondanks naamgeving, niet langer persoonsgebonden.
09-03-2011, 12:34 door Anoniem
Bij een niet bij naam genoemd bedrijf (grootste geldtelcentrale van regio Ehv :-) moeten de "geldtellers" op een vaste PC inloggen met hun eigen userid en vastgelegde wachtwoord (wat ze niet mogen wijzigen). Alsof dit al niet stom genoeg is, wisselen ze op dezelfde dag regelmatig van werkplek maar mogen ze niet uitloggen, zodat feitelijk iedereen vrijwel om de beurt hun werk doet op elkaars account.

Toen ik dit hoorde heb ik de betreffende werknemer gezegd dit te weigeren, omdat fouten (wel of niet bewust gemaakt) op zijn/haar account kunnen worden verhaald, en dus op die eigenaar van dat account. Helaas begrijpt deze persoon (en kennelijk iedereen op die afdeling) totaal niet wat dit inhoud, en ze laten het maar gebeuren omdat hun chef dit makkelijker vind (waarom is me nog steeds niet duidelijk).

Ik wordt er telkens boos over als ik dit soort dingen weer hoor, maar als mensen geen boerenverstand hebben of dit niet gebruiken is hier niet tegen te doen.

Ikzelf was bij 4 jaar geleden als inhuur nog maar net 1 week werkzaam bij een bank, en tegelijk met mij was een andere persoon begonnen. Ik had vrij snel toegang tot allerlei systemen, maar de andere werknemer niet. Mijn chef verzocht mij om mijn account tijdelijk te delen met de andere werknemer. Ik heb dit geweigerd en gezegd dat ik er pas over zal denken als mij dit schriftelijk wordt verzocht en daarin staat vermeld staat dat ik op geen enkele manier verantwoordelijk ben voor elke denkbare acties die er met mijn account gebeuren, ook niet zodra mijn account niet meer "shared" is (ivm evt backdoors e.d.).

Uiteindelijk durfde die managare dat (uiteraard) niet aan en heb ik dus nooit mijn account hoeven te delen. Ik heb er een hekel aan dat er altijd weer andere collega's zijn die uit misplaatste solidariteit dit weer wel doen (echt, ze zijn zoooo stom!).
09-03-2011, 12:56 door donnerd
Ik raad iedereen aan om privé mail in een eigen mailbox te houden... er zijn genoeg gratis e-mail diensten zoals gmail/hotmail/yahoo en eventueel kan je ook een eigen domein met mailbox aanschaffen.
09-03-2011, 13:04 door Anonl3m
Het hebben van een eigen wachtwoord op een account, samen met de verplichting hier goed (= vertrouwelijk) mee om te gaan maakt dat je als werkgever sterker staat dan wanneer alles open ligt. Je kunt dan namelijk een medewerker aanspreken op zijn persoonlijke verantwoordelijkheid voor de handelingen die hij in jouw ICT omgeving verricht. Dat kan niet als er geen wachtwoorden worden gebruikt of als ze onderling worden gedeeld. Verder is het bij problemen ook wel gemakkelijk dat je medewerkers aansprakelijk kunt stellen voor de handelingen die onder een hun eigen account worden uitgevoerd.
09-03-2011, 13:10 door Anoniem
Rare werkgever.

Los van 'prive e-mails' kan je eenvoudig iedereen z'n eigen wachtwoord geven en daarmee de e-mail afschermen van collega's. In geval van calamiteit / langdurige ziekte kan de werkgever dan opdracht geven aan de system administrator om het wachtwoord te wijzigen. Daarmee vervalt de noodzaak voor een 'bekend' wachtwoord.
09-03-2011, 13:27 door Syzygy
We missen info.
Ik denk dat het hier gaat om PC's die niet in een Domein hangen maar als zelfstandig opereren met netwerk-shares.
Waarschijnlijk heeft de directie in het verleden al een keer zijn neus gestoten toen niemand bij bepaalde gegevens op een PC kon komen en niet de kennis in huis had om daar via een omweg wel bij te kunnen.
.
09-03-2011, 13:38 door Wim ten Brink
Door Syzygy: We missen info.
Klopt. En nog een ander punt: we zijn al snel aan het aannemen dat het om een bedrijf gaat met een complete IT-structuur, waarbij we vergeten dat er veel bedrijven zijn waar medewerkers wel betere dingen te doen hebben dan achter de computer te zitten. Wat we niet weten is het doel waarvoor de medewerker deze computer gebruikt. Een programmeur doet meer met de computer dan b.v. een helpdesk-medewerker of winkel-bediende.
09-03-2011, 13:50 door Anoniem
Door WorkshopAlex: Ik vraag mij af waarom de werkgever dit niet zou mogen eisen? Want deze eis betekent dat je werk-mailbox ook volledig voor werk-gerelateerde zaken is bedoeld en je dus een prive-adres zult moeten gebruiken voor je prive-mails.

Ook in je werk-mailbox kun je prive mail krijgen. Al is het alleen al van de personeelsafdeling. Je krijgt alleen maar scheve gezichten als een collega leest dat jij wel een gratificatie hebt gekregen en hij niet. Of eventueel nog andere zaken.

Ik vraag me af of die baas wel een wachtwoord gebruikt of dat iedere medewerker ook zijn mailbox kan openen.

privezaken!

Ook mail aan of van een vertrouwenspersoon zijn zeer gevoelige prive zaken. Mag die vertrouwenspersoon zijn mail wel met een wachtwoord beveiligen? Die is namelijk wettelijk verplicht om maatregelen te nemen tegen ongewenst kennis nemen van die informatie door derden.

Bij ons is het beleid dat niemand de mailbox van iemand anders mag openen zonder expliciete toestemming van die persoon. Alleen in het geval van onderzoek naar strafbare feiten en dan alleen na toestemming van de directie. Onlangs hadden we zelfs een situatie dat iemand was vertrokken en men wilde in de mailbox kijken. Door een misverstand is dat wel gedaan, maar de directie heeft diegenen teruggefloten met de mededeling dat het niet conform beleid was. Op de vraag of zij dan toestemming wilden geven, werd geantwoord dat het niet onder de uitzonderingsregel viel t.a.v. onderzoek en dat ze die toestemming dus ook niet konden geven.

De chef had vantevoren maatregelen moeten nemen om ervoor te zorgen dat bij vertrek van een medewerker er geen problemen met de mailafhandeling zou optreden.

Peter
09-03-2011, 13:54 door Anoniem
Door Predjuh: Prive mail in een zakelijke inbox mag gewoon, echter is natuurlijk een mogelijkheid dat deze gelezen wordt door je werkgever/collega's na dat je uit dienst bent.

Als die mogelijkheid er na het vertrek is, dan is die mogelijkheid er nu ook. En als het nu verboden is, is het ook na het vertrek verboden.

Disclaimer: Uitgezonderd als iets hierover is vastgelegd. maar dan moet de werkgever de werknemer wel in de gelegenheid stellen om prive (bijvoorbeeld van personeelszaken) mail te verwijderen.

Peter
09-03-2011, 14:37 door Wim ten Brink
Door Anoniem:
Door WorkshopAlex: Ik vraag mij af waarom de werkgever dit niet zou mogen eisen? Want deze eis betekent dat je werk-mailbox ook volledig voor werk-gerelateerde zaken is bedoeld en je dus een prive-adres zult moeten gebruiken voor je prive-mails.

Ook in je werk-mailbox kun je prive mail krijgen. Al is het alleen al van de personeelsafdeling. Je krijgt alleen maar scheve gezichten als een collega leest dat jij wel een gratificatie hebt gekregen en hij niet. Of eventueel nog andere zaken.

Ik vraag me af of die baas wel een wachtwoord gebruikt of dat iedere medewerker ook zijn mailbox kan openen.
Peter
Goed argument maar als je mailbox op werk ook door anderen te openen is, dan kun je beter je prive-adres doorgeven aan personeelszaken en hen erop wijzen dat persoonlijke emails naar je prive-adres verzonden moeten worden. Je werk-adres is in dit geval alleen voor werk-gerelateerde zaken bedoeld.
Dus als personeelszaken jou toch prive-mails stuurt naar een mailbox die je met collega's moet delen, dan is dat een schending van jouw privacy!

Maar het gaat er ook om wat er in je arbeidscontract is vastgelegd. Daarin kun je laten bepalen dat je mailbox ook voor prive-zaken gebruikt mag worden, wat betekent dat collega's niet zomaar toegang hebben. Is dat niet bepaald, ga er dan van uit dat je mailbox in het bedrijf voor iedereen openbaar is...
10-03-2011, 11:59 door Anoniem
Wat betreft de vraag van Arnoud kun je aan gebruikers communiceren (via je emailregeling) dat de mailbox in beperkte mate kan worden gebruikt voor prive doeleinden en dat het raadzaam is deze te plaatsen in een separate folder "prive". Er zijn afspraken gemaakt dat bij het lezen van een emailbox de folder prive altijd wordt ontzien. Niet waterdicht, maar er wordt in ieder geval een optie aangereikt.
10-03-2011, 12:46 door Anoniem
Door WorkshopAlex: Door WorkshopAlex:
Maar het gaat er ook om wat er in je arbeidscontract is vastgelegd. Daarin kun je laten bepalen dat je mailbox ook voor prive-zaken gebruikt mag worden, wat betekent dat collega's niet zomaar toegang hebben. Is dat niet bepaald, ga er dan van uit dat je mailbox in het bedrijf voor iedereen openbaar is...

Zoals uit voorgaande teksten blijkt valt de zakeleijke e-mailtoegang wegens personeelzaken gerelateerde berichten ook onder de privacy-wetgeving. Er zal dus altijd toestemming bij de rechtmatige gebruiker worden gevraagd om toegang te krijgen tot zijn/haar e-mailbox (ook bij onvrijwillig vertrek). In geval van een zakelijk acount kan dit door `read-only` delen van de mailbox.
10-03-2011, 12:59 door cjkos
Door donnerd: Ik raad iedereen aan om privé mail in een eigen mailbox te houden... er zijn genoeg gratis e-mail diensten zoals gmail/hotmail/yahoo en eventueel kan je ook een eigen domein met mailbox aanschaffen.

Je gaat er nu vanuit dat iedereen zomaar toegang heeft/krijgt tot webmail?
Lucky you, maar er zijn veel bedrijven die dit niet toestaan.
10-03-2011, 13:47 door Tukker66
Wachtwoord of geen wachtwoord, op b.v. Exchange 2003 kun je eenvoudig de mailboxen met exmerge exporteren naar pst-bestanden en ze zonder wachtwoord lezen. Zo moeilijk is dat allemaal niet en weinig kans dat de gebruiker er achter komt, maar uiteraard mag ook dit niet zo maar.
10-03-2011, 13:54 door Wim ten Brink
Door Anoniem:
Door WorkshopAlex: Door WorkshopAlex:
Maar het gaat er ook om wat er in je arbeidscontract is vastgelegd. Daarin kun je laten bepalen dat je mailbox ook voor prive-zaken gebruikt mag worden, wat betekent dat collega's niet zomaar toegang hebben. Is dat niet bepaald, ga er dan van uit dat je mailbox in het bedrijf voor iedereen openbaar is...

Zoals uit voorgaande teksten blijkt valt de zakeleijke e-mailtoegang wegens personeelzaken gerelateerde berichten ook onder de privacy-wetgeving. Er zal dus altijd toestemming bij de rechtmatige gebruiker worden gevraagd om toegang te krijgen tot zijn/haar e-mailbox (ook bij onvrijwillig vertrek). In geval van een zakelijk acount kan dit door `read-only` delen van de mailbox.
In dat geval heb je je zaken verkeerd geregeld met personeelszaken! Aan personeelszaken geef je je prive-mailadres door zodat je dergelijke emails op je prive-adres ontvangt. Als personeelszaken jou prive-mails stuurt naar je zakelijke adres dan is personeelszaken verkeerd bezig.
Als goed werknemer moet je gewoon zorgen dat je een prive-box hebt indien je werkgever jou geen mailbox levert die je ook voor prive-zaken kunt gebruiken. En als je het wachtwoord niet mag veranderen, dan is je mailbox dus niet jouw mailbox.
10-03-2011, 15:28 door Above
Ik vind het maar een raar verhaal.
Vooral als ze Exchange gebruiken welke je ook via webmail kunt benaderen. Zo kan iedereen elkaars mailbox benaderen.
Dus je kunt ook de mailbox benaderen van je werkgever! Bedrijfsgeheimen open en bloot :-)
10-03-2011, 16:38 door Anoniem
Door WorkshopAlex:
Door Anoniem:
Door WorkshopAlex: Door WorkshopAlex:
Maar het gaat er ook om wat er in je arbeidscontract is vastgelegd. Daarin kun je laten bepalen dat je mailbox ook voor prive-zaken gebruikt mag worden, wat betekent dat collega's niet zomaar toegang hebben. Is dat niet bepaald, ga er dan van uit dat je mailbox in het bedrijf voor iedereen openbaar is...

Zoals uit voorgaande teksten blijkt valt de zakeleijke e-mailtoegang wegens personeelzaken gerelateerde berichten ook onder de privacy-wetgeving. Er zal dus altijd toestemming bij de rechtmatige gebruiker worden gevraagd om toegang te krijgen tot zijn/haar e-mailbox (ook bij onvrijwillig vertrek). In geval van een zakelijk acount kan dit door `read-only` delen van de mailbox.
In dat geval heb je je zaken verkeerd geregeld met personeelszaken! Aan personeelszaken geef je je prive-mailadres door zodat je dergelijke emails op je prive-adres ontvangt. Als personeelszaken jou prive-mails stuurt naar je zakelijke adres dan is personeelszaken verkeerd bezig.

Personeelszaken is maar 1 voorbeeld van een afdeling die privegegevens kan mailen. Ook je chef kan je gevoelige gegevens mailen, bijvoorbeeld een verslag van een functioneringsgesprek. Moet je dan aan iedereen die je privacygevoelige mail zou kunnen sturen een extra adres moeten opgeven? Dat kun je wel doen, maar jij kunt niet garanderen dat iemand niet per ongeluk toch je werkadres gebruikt. Want dat staat in de bedrijfsadreslijst. En dan bestaat er dus de kans dat er privacygevoelige informatie in je mailbox komt zonder dat je daar zelf iets aan kunt doen. En juist vanwege het feit dat het kan gebeuren zonder jouw tussenkomst, valt die mailbox gewoon weer onder privacygevoelig.

Als goed werknemer moet je gewoon zorgen dat je een prive-box hebt indien je werkgever jou geen mailbox levert die je ook voor prive-zaken kunt gebruiken. En als je het wachtwoord niet mag veranderen, dan is je mailbox dus niet jouw mailbox.

En dan mag de werkgever dus geen privacygevoelige mail naar jouw werkadres sturen. Dan moeten ze dat uitprinten en aan je postadres sturen.

Peter
11-03-2011, 10:15 door Wim ten Brink
Door Anoniem (Peter): Personeelszaken is maar 1 voorbeeld van een afdeling die privegegevens kan mailen. Ook je chef kan je gevoelige gegevens mailen, bijvoorbeeld een verslag van een functioneringsgesprek. Moet je dan aan iedereen die je privacygevoelige mail zou kunnen sturen een extra adres moeten opgeven? Dat kun je wel doen, maar jij kunt niet garanderen dat iemand niet per ongeluk toch je werkadres gebruikt. Want dat staat in de bedrijfsadreslijst. En dan bestaat er dus de kans dat er privacygevoelige informatie in je mailbox komt zonder dat je daar zelf iets aan kunt doen. En juist vanwege het feit dat het kan gebeuren zonder jouw tussenkomst, valt die mailbox gewoon weer onder privacygevoelig.
Een verslag van een functioneringsgesprek zou ook gewoon via personeelszaken moeten lopen. Ander voorbeeld: een afspraakje voor een avondje stappen met de blonde secretaresse. Ook best prive en ze weet wel je werkadres maar of ze je prive-adres weet? Tja, en dan moet je ook afvragen hoe je werkgever denkt over daten op de werkvloer. :-)
Wat ik doe is dat ik dan mijn prive-adres doorgeef, de prive-mailtjes meteen doorstuur naar mijn prive-account en het origineel per direct uit mijn mailbox verwijder. Natuurlijk kan het gebeuren dat iemand je een prive-mailtje stuurt op je werkadres. Een contactpersoon van een ander bedrijf, bijvoorbeeld, die jou een nieuwe baan wil aanbieden. Zat voorbeelden. Maar als werknemer kun je die dus direct doorsturen en verwijderen en dan is het weer opgelost.
Maar de aanname dat je een zakelijk adres voor prive-zaken kunt gebruiken is een beetje riskant. Vergelijk het met het gebruik van een lease-auto voor prive-ritjes naar de Efteling en zo. Dat kan, maar er zitten extra regels aan. Bij een (zakelijke) lease-auto moet je eigenlijk proberen om zo min mogelijk prive-kilometers te maken. Bij een werkadres moet je eigenlijk zo veel mogelijk priva-mailtjes vermijden.

Door Anoniem (Peter): En dan mag de werkgever dus geen privacygevoelige mail naar jouw werkadres sturen. Dan moeten ze dat uitprinten en aan je postadres sturen.
Sowieso vind ik dat werkgevers geen persoonlijke emails of privacy-gevoelige informatie naar een werkadres moeten sturen. Stel dat de werknemer ontslag neemt of op een andere manier geen toegang meer kan krijgen tot hun werkadres. Een werknemer die onder de tram terecht komt, bijvoorbeeld. Dat die persoonlijke gegevens bij de werkgever liggen is dan al vervelend maar de werkgever kan er van af blijven en de boel gewoon weggooien. Maar voor de werknemer kunnen er belangrijke emails tussen zitten die je dus misloopt!
Je moet als werknemer niet afhankelijk willen zijn van je werkadres voor privezaken of privacy-gevoelige informatie. Zelfs als een werkgever dit gewoon toestaat! Je wordt immers dan afhankelijk van de diensten van je werkgever en dat kkan vervelend aflopen.
12-03-2011, 15:12 door djondjeems
Mijn werkgever wil juist dat we onze mail verzekeren door een wachtwoord. Ik mail ook wel eens prive naar mijn vrouw. Zolang je niet hele verhalen gaat mailen en daardoor je werk in het gedrang komt moet dat geen probleem zijn. En als ik naar mijn vrouw mail om te zeggen dat ze de boontjes vast op kan zetten omdat ik bijna onderweg ben dan mag elke collega dat lezen.Verder verwijder ik alle verzonden en ingekomen prive mail meteen na het lezen.

Kom op dit is de digitale tijd, email is een nieuwe communicatievorm. Alleen als je over vertrouwelijke (prive) zaken wil communiceren dan zou ik een apart email account aanraden.
Jouw werkgever betaald je voor je werk en mag rekenen op je loyaliteit en dat houdt ook in dat je je werk en de daarbij behorende emails overdraagt als je een paar weken vakantie neemt.
12-03-2011, 22:37 door Anoniem
Door djondjeems: Verder verwijder ik alle verzonden en ingekomen prive mail meteen na het lezen.

Uit je mailbox, maar niet uit het systeem.

Jouw werkgever betaald je voor je werk en mag rekenen op je loyaliteit en dat houdt ook in dat je je werk en de daarbij behorende emails overdraagt als je een paar weken vakantie neemt.

Je werkgever hoort voor een systeem te zorgen dat ervoor zorgt dat hij niet afhankelijk is van de toegang tot een mailbox van een werknemer.

In een fabriek hebben monteurs ook een eigen gereedschapkist. En die zijn vaak ook afgesloten. Dan ga je ook niet met een kniptang aan de gang als die monteur op vakantie is en je wilt zijn gereedschap gebruiken. Dan moet de werkgever ervoor zorgen dat de vervanger hetzelfde gereedschap heeft. Of gereedschap dat duur is niet in een persoonlijke kist op laten bergen, maar ergens anders. Dat is voor email niet anders.

Peter
15-03-2011, 18:49 door djondjeems
Door Anoniem:
Door djondjeems: Verder verwijder ik alle verzonden en ingekomen prive mail meteen na het lezen.

Uit je mailbox, maar niet uit het systeem.

>> Ja natuurlijk dat snap ik ook wel. Maar een collega die met toestemming van mij mijn mailbox induikt voor zakelijke mails kan mijn prive mails dan niet lezen en daar gaat het om.

Jouw werkgever betaald je voor je werk en mag rekenen op je loyaliteit en dat houdt ook in dat je je werk en de daarbij behorende emails overdraagt als je een paar weken vakantie neemt.

Je werkgever hoort voor een systeem te zorgen dat ervoor zorgt dat hij niet afhankelijk is van de toegang tot een mailbox van een werknemer.

In een fabriek hebben monteurs ook een eigen gereedschapkist. En die zijn vaak ook afgesloten. Dan ga je ook niet met een kniptang aan de gang als die monteur op vakantie is en je wilt zijn gereedschap gebruiken. Dan moet de werkgever ervoor zorgen dat de vervanger hetzelfde gereedschap heeft. Of gereedschap dat duur is niet in een persoonlijke kist op laten bergen, maar ergens anders. Dat is voor email niet anders.

>> Dit is een beetje een onnozele reactie ofwel appels met peren vergelijken. Op mijn werk werken we aan een zaak en als ik een zaak behandel komt de correspondentie bij mij terecht. Deze draag ik over als dit nodig is tijdens een vakantie of zakenreis. Als iedereen een cc zou krijgen van de correspondentie van de zaak waar ik mee bezig ben werden ze helemaal gek. Dit is voor email dus WEL anders.

Peter

Djon
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.