image

Juridische vraag: Iemand bestelt spullen in mijn naam

woensdag 19 oktober 2011, 13:49 door Arnoud Engelfriet, 29 reacties

Heb jij een uitdagende vraag over beveiliging, recht en privacy, stel hem aan ICT-jurist Arnoud Engelfriet en maak kans op zijn boek
"De wet op internet".

Arnoud is van alle markten thuis, maar vindt vooral in technische / hacking vragen een uitdaging. Vragen over licenties worden niet behandeld, aangezien die geen raakvlak met beveiliging hebben. De Juridische vraag is een rubriek op Security.nl, waar wetgeving en security centraal staan. Elk kwartaal kiest Arnoud de meest creatieve vraag, die dan zijn boek zal ontvangen.

Vraag: Sinds kort ontvangen wij producten die wij niet hebben besteld. Deze blijken via internet besteld te worden op onze naam en ons huisadres. Meestal krijgen we dit met een telefoontje wel opgelost, maar in één situatie zegt de verkoper dat wij maar aangifte moeten doen als we menen dat een derde dit heeft gedaan. In de tussentijd wil hij wel graag zijn factuur betaald! Kan dat zomaar?

Antwoord: Bestellen via internet gaat eigenlijk altijd op goed vertrouwen. De winkel controleert niet of de koper wel is wie hij zegt te zijn. Dat hoeft meestal ook niet, want meestal wordt er vooraf betaald. Het is echter wettelijk verplicht om altijd een achterafbetalingsmethode te bieden, dus de mogelijkheid bestaat dat iemand spullen besteld op andermans rekening.

Bewijzen dat je iets niet besteld hebt, is lastig. Maar de bewijslast ligt bij de verkoper dat je wel iets besteld hebt. En omdat verkopers meestal op goed vertrouwen werken, gaat dat dus niet lukken: er is hooguit een IP-adres waar hij op af kan gaan als de persoon wiens naam en adres zijn genoemd, ontkent iets gekocht te hebben. IP-adressen zijn via de provider te vertalen naar een adres, maar dat is niet eenvoudig. (Maar nee, je hebt niet altijd de tussenkomst van de rechter nodig, het gaat erom of het voldoende vaststaat dat het IP-adres van de oplichter is.)

Als consument heb je altijd het recht om internetaankopen binnen zeven werkdagen na ontvangst terug te sturen. Daarmee zou iedere discussie over wel/niet besteld snel klaar moeten zijn: óf ik heb het niet besteld, en dan hoef ik natuurlijk niet te betalen, óf ik heb het wel besteld en dan stuur ik het bij deze terug en dan hoef ik óók niet te betalen.

Voor bedrijven geldt dat recht niet, dus daar ligt het iets lastiger. Bedrijven zullen dus in discussie moeten met een verkoper, die met bevestigingsmails gaat zwaaien om aan te tonen dat het bedrijf dit besteld heeft. Maar wie zijn poot stijf houdt, zou daar zonder kleerscheuren uit moeten komen. Natuurlijk moet het product wel terug, hoewel je dat zou kunnen uitstellen totdat de winkel bevestigt dat ze inderdaad fout zaten met de koop.

Oh ja, er staat in de wet dat je ongevraagde zendingen mag houden ongeacht wat erbij gemeld wordt. Dat is bedoeld tegen agressieve verkooptrucs van de soort "als u dit niet binnen zeven dagen terugstuurt, zit u vast aan een jaarabonnement van 99 euro per maand". Dat artikel 7:7 BW geldt hier niet, want dat gaat alleen over zendingen waarvan je redelijkerwijze mag aannemen dat ze bedoeld zijn om je áán te zetten tot een koop. En dit soort zendingen zijn evident bedoeld als levering van iets dat al gekocht is.

Arnoud Engelfriet is ICT-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. In 2008 verscheen zijn boek "De wet op internet".

Reacties (29)
19-10-2011, 14:00 door SirDice
Als consument heb je altijd het recht om internetaankopen binnen zeven werkdagen na ontvangst terug te sturen.
Dit geldt overigens niet alleen voor internetaankopen. Het geldt ook voor spullen die je in een willekeurige winkel hebt gekocht.

Oh ja, er staat in de wet dat je ongevraagde zendingen mag houden ongeacht wat erbij gemeld wordt. Dat is bedoeld tegen agressieve verkooptrucs van de soort "als u dit niet binnen zeven dagen terugstuurt, zit u vast aan een jaarabonnement van 99 euro per maand".
En zo heb ik nog steeds een UPC digital decoder thuis liggen. Werd zomaar ineens spontaan opgestuurd "om te proberen". Als je dat ding echter niet terugstuurde na een maand zat je gelijk aan een jaarcontract vast. Vette pech voor UPC, nu heb ik helemaal geen contract meer bij die oplichters.
19-10-2011, 14:13 door DeliciouslyImperfect
Als consument heb je altijd het recht om internetaankopen binnen zeven werkdagen na ontvangst terug te sturen.
Tenzij er sprake is van een gepersonaliseerd artikel, bijvoorbeeld een iPod met inscriptie, neem ik aan.

Daarmee zou iedere discussie over wel/niet besteld snel klaar moeten zijn: óf ik heb het niet besteld, en dan hoef ik natuurlijk niet te betalen, óf ik heb het wel besteld en dan stuur ik het bij deze terug en dan hoef ik óók niet te betalen.
Maar ik neem aan dat je wel discussie kan krijgen over wie de verzendkosten betaald. En als het om iets zwaars gaat (een bank bijvoorbeeld) zouden die kosten nog best wel kunnen oplopen.

maar in één situatie zegt de verkoper dat wij maar aangifte moeten doen als we menen dat een derde dit heeft gedaan.
Kan aan mij liggen, maar het lijkt me sowieso wel wijs aangifte te doen.
19-10-2011, 14:35 door Anoniem
Altijd aangifte doen bij de politie.
19-10-2011, 14:44 door Anoniem
Inderdaad. Hoe zit het met de verzendkosten?
Wie betaald dat?

Stel dat een gek 10 spullen besteld bij verschillende internet winkels en ik moet dit allemaal terug sturen dan kost me dat +- 70 euro.
19-10-2011, 14:58 door tuxick
mailtje "klik op deze link als u inderdaad deze bestelling geplaatst heeft". klaar.
19-10-2011, 15:03 door Anoniem
Goede opmerking over verzendkosten: wie moet die betalen voor het terugsturen?
Als je iemand anders namens jou allemaal producten bestelt en je wordt vervolgens geconfronteerd met verzendkosten om dat allemaal terug te sturen kan dit heel vervelend zijn.

Gezien de bewijslast bij de webwinkel ligt zou die de kosten moeten dragen. "Had de winkel maar beter moeten controleren of het echt door jou besteld is" lijkt dat het voor de hand liggende opmerking.
Maar in de praktijk is dit volgens mij niet zo. Gratis retour sturen kom ik zelden tegen.....
19-10-2011, 15:11 door Anoniem
Door tuxick: mailtje "klik op deze link als u inderdaad deze bestelling geplaatst heeft". klaar.

Helaasik dit iets te simpel gedacht...
Als een persoon een valse bestelling doet zal die natuurlijk een eigen (valse) emailadres gebruiken (of weet hij waarschijnlijk het echte emailadres van de ontvanger niet eens).

Daar gaat dan het bevestigingsmailtje dan ook heen....
19-10-2011, 15:25 door SirDice
Door Anoniem: Gezien de bewijslast bij de webwinkel ligt zou die de kosten moeten dragen. "Had de winkel maar beter moeten controleren of het echt door jou besteld is" lijkt dat het voor de hand liggende opmerking.
Maar in de praktijk is dit volgens mij niet zo. Gratis retour sturen kom ik zelden tegen.....
Meestal kun je het terugsturen naar een antwoordnummer, da's altijd gratis (voor de verzender).
19-10-2011, 15:53 door Eerde
Weer een goed en duidelijk stuk Arnoud !
Bedankt.
19-10-2011, 16:59 door Anoniem
Ze kunnen toch via het IP adres de PC traceren? Dan heb je gelijk de dader, of vergis ik mij??
19-10-2011, 17:11 door Arnoud Engelfriet
Dit geldt overigens niet alleen voor internetaankopen. Het geldt ook voor spullen die je in een willekeurige winkel hebt gekocht.
Dat is onjuist. Er is géén recht van retour of recht van ruilen bij een aankoop in een winkel. Enkel en alleen bij koop op afstand is dit een wettelijk recht. Veel winkels bieden een ruil/retourrecht maar dat is een gunst, geen recht.

De terugverzendkosten lijken me voor rekening van de winkel, jij hebt niets besteld dus waarom moet jij dan kosten maken?

Als er een antwoordnummer is, dan kan het dus daarheen. Is dat er niet, dan vraag je de winkel om een bedrag te storten, waarna jij meteen het pakket zult gaan versturen. Tot die tijd houd je het pakket onder je. Natuurlijk wel netjes ingepakt en op een plek waar 't niet stuk kan.
19-10-2011, 21:33 door Anoniem
Door Anoniem: Ze kunnen toch via het IP adres de PC traceren? Dan heb je gelijk de dader, of vergis ik mij??

Daar vergis je je; https://www.torproject.org/
19-10-2011, 22:27 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd aangifte doen bij de politie.
Mee eens!
20-10-2011, 09:03 door Mysterio
Door Arnoud Engelfriet:
Dit geldt overigens niet alleen voor internetaankopen. Het geldt ook voor spullen die je in een willekeurige winkel hebt gekocht.
Dat is onjuist. Er is géén recht van retour of recht van ruilen bij een aankoop in een winkel. Enkel en alleen bij koop op afstand is dit een wettelijk recht. Veel winkels bieden een ruil/retourrecht maar dat is een gunst, geen recht.
Dat klopt. Vaak denken mensen dat ze recht hebben op geld terug wanneer een aankoop niet bevalt, wanneer dan de winkel aanbied om het artikel te ruilen of een tegoedbon geeft, worden ze boos. Terwijl dat al service is!

Er zijn winkels die een 'niet goed geld terug' aanbieding hebben of een proefperiode bij een artikel aanbieden. Dit zijn echter geen wettelijk geregelde zaken die bij elke winkel gelden. Koop jij bij je volle verstand een artikel in een winkel, dan is er voor de winkelier geen verplichting meer om een artikel te ruilen of terug te nemen als er geen sprake is van een defect of andere wettige rede tot terugname.
20-10-2011, 11:13 door SirDice
Door Arnoud Engelfriet:
Dit geldt overigens niet alleen voor internetaankopen. Het geldt ook voor spullen die je in een willekeurige winkel hebt gekocht.
Dat is onjuist. Er is géén recht van retour of recht van ruilen bij een aankoop in een winkel. Enkel en alleen bij koop op afstand is dit een wettelijk recht. Veel winkels bieden een ruil/retourrecht maar dat is een gunst, geen recht.
Ik zou toch zweren dat dat wettelijk geregeld was maar, inderdaad, je hebt gelijk.
20-10-2011, 17:48 door spatieman
Door Anoniem: Inderdaad. Hoe zit het met de verzendkosten?
Wie betaald dat?

Stel dat een gek 10 spullen besteld bij verschillende internet winkels en ik moet dit allemaal terug sturen dan kost me dat +- 70 euro.

inderdaad, een hele goede.
stel dat een willekeurige webwinkel nu eens zo iets heeft van, IK heb de manier gevonden om rijk te worden.
en stuur random items naar wat mensen toe, en zeg, heeft u bestelt, effe betalen graag.
en bij geen interesse.
stuur maar terug, verzend kosten zijn voor slachtoffer.
of denk ik nu krom.
20-10-2011, 20:49 door Anoniem
Door spatieman:
Door Anoniem: Inderdaad. Hoe zit het met de verzendkosten?
Wie betaald dat?

Stel dat een gek 10 spullen besteld bij verschillende internet winkels en ik moet dit allemaal terug sturen dan kost me dat +- 70 euro.

inderdaad, een hele goede.
stel dat een willekeurige webwinkel nu eens zo iets heeft van, IK heb de manier gevonden om rijk te worden.
en stuur random items naar wat mensen toe, en zeg, heeft u bestelt, effe betalen graag.
en bij geen interesse.
stuur maar terug, verzend kosten zijn voor slachtoffer.
of denk ik nu krom.

Ja, want de webwinkel krijgt het geld van de verzendkosten niet, dat is de vervoerder.
De enige 'winst' voor een webwinkel in dit model is van de opgedrongen verkoop; Dat lijkt me een businessmodel wat heel snel instort.

Als je dit denkbeeld wilt volgen, moet je de postbode verdenken, die hier omzet creëert, in zowel het heen- als retourpad ...

Voor de vraagsteller zal er gewoon een derde zijn die hem wil pesten. Analoog zijn tijdschrift abonnementen en pizza bestellingen.
21-10-2011, 09:29 door Anoniem
Stel dat een gek 10 spullen besteld bij verschillende internet winkels en ik moet dit allemaal terug sturen dan kost me dat +- 70 euro.
Franco retour laten sturen lijkt me wel mogelijk. Maar het beste is om het pakket aan de deur al te weigeren, want dan gaat het pakket kosteloos retour. Als je het al hebt aangenomen wordt het moeilijker, omdat de Post dan niet meer (goed) vast kan stellen of je er niet iets anders in hebt gedaan dan er in zat bij levering, om zo onder de porto uit te komen. Voorkom ook dat het pakket bij je buren wordt afgeleverd, want dat geldt ook als een aflevering (en verspeel je het recht op gratis retour zending). Doe bijvoorbeeld een sticker op de deur 'niet afleveren bij buren', of 'pakket altijd naar Postkantoor'. Dan kun je namelijk alsnog van het retourrecht gebruik maken.
Al met al is het heel vervelend, maar zolang de fraudeur geen gebruik maakt van een automatische incasso op jouw banknummer, is er nog niet zo heel veel aan de hand (die kun je overigens ook altijd terugboeken binnen +- 50 dagen). Doe er wel aangifte van, en vermeld evt. het IP adres van de besteller (op te vragen bij een meewerkende webwinkel). Middels verschillende websites, zoals ripe.net kun je de WHOIS van dat IP vaak benaderen op plaats, wellicht helpt je dat verder om de fraudeur te ontmaskeren.
21-10-2011, 10:54 door Above
Maar wat als iemand een wasmachine besteld op mijn naam maar op een ander adres laat bezorgen zoals van een bedrijf? Ik krijg de rekening en hij de spullen. Wat moet je dan terugsturen als je niets hebt? Dan moet je bewijzen dat je niets hebt ontvangen op de andere locatie terwijl er wel een krabbel is gezet voor ontvangst.
21-10-2011, 14:02 door Anoniem
"Altijd aangifte doen bij de politie"

Klinkt mooi, maar zonder concreet bewijs denk ik niet dat de politie hier iets mee zal doen.

"Maar wat als iemand een wasmachine besteld op mijn naam maar op een ander adres laat bezorgen zoals van een bedrijf? Ik krijg de rekening en hij de spullen. Wat moet je dan terugsturen als je niets hebt? Dan moet je bewijzen dat je niets hebt ontvangen op de andere locatie terwijl er wel een krabbel is gezet voor ontvangst."

Incorrect, de bewijslast ligt niet bij jou (staat overigens ook in het artikel). Daarnaast is het niet jouw krabbel, en een webbedrijf zou er goed aan doen bij een afwijkend afleveradres op zijn minst om een legitimatie te vragen - dat is echter hun probleem.
21-10-2011, 14:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman:
Door Anoniem: Inderdaad. Hoe zit het met de verzendkosten?
Wie betaald dat?

Stel dat een gek 10 spullen besteld bij verschillende internet winkels en ik moet dit allemaal terug sturen dan kost me dat +- 70 euro.

inderdaad, een hele goede.
stel dat een willekeurige webwinkel nu eens zo iets heeft van, IK heb de manier gevonden om rijk te worden.
en stuur random items naar wat mensen toe, en zeg, heeft u bestelt, effe betalen graag.
en bij geen interesse.
stuur maar terug, verzend kosten zijn voor slachtoffer.
of denk ik nu krom.

nee dit is een goed punt, stel de verzend kosten om het terug te sturen bedragen €7,- en het product zelf kost €5,- dan heeft deze persoon het toch goed bekeken. dan is het minder gerommel voor de 'klant' die anders dat pakket terug moet gaan sturen en daar weer achteraan moet gaan zitten.


Ja, want de webwinkel krijgt het geld van de verzendkosten niet, dat is de vervoerder.
De enige 'winst' voor een webwinkel in dit model is van de opgedrongen verkoop; Dat lijkt me een businessmodel wat heel snel instort.

Als je dit denkbeeld wilt volgen, moet je de postbode verdenken, die hier omzet creëert, in zowel het heen- als retourpad ...

Voor de vraagsteller zal er gewoon een derde zijn die hem wil pesten. Analoog zijn tijdschrift abonnementen en pizza bestellingen.
21-10-2011, 21:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman:
Door Anoniem: Inderdaad. Hoe zit het met de verzendkosten?
Wie betaald dat?

Stel dat een gek 10 spullen besteld bij verschillende internet winkels en ik moet dit allemaal terug sturen dan kost me dat +- 70 euro.

inderdaad, een hele goede.
stel dat een willekeurige webwinkel nu eens zo iets heeft van, IK heb de manier gevonden om rijk te worden.
en stuur random items naar wat mensen toe, en zeg, heeft u bestelt, effe betalen graag.
en bij geen interesse.
stuur maar terug, verzend kosten zijn voor slachtoffer.
of denk ik nu krom.

nee dit is een goed punt, stel de verzend kosten om het terug te sturen bedragen €7,- en het product zelf kost €5,- dan heeft deze persoon het toch goed bekeken. dan is het minder gerommel voor de 'klant' die anders dat pakket terug moet gaan sturen en daar weer achteraan moet gaan zitten.

Ga jij dan vijf euro betalen voor ongevraagde zending omdat terugsturen (wat je niet _hoeft_ te doen) zeven euro kost ?
Bij zo'n vijf euro bedrag gaat het waarschijnlijk aardig in de richting 'onverschuldigde verzending' en is het niet meteen evident dat het een (mis)levering is;
Kortom, de leverancier mag het terughebben, maar ik hoef er niet op toe te leggen.

Uit coulance ben ik wel bereid om wat moeite (retour-adresseren, posten) te doen, en als ik in een goede bui ben een paar postzegels (dwz: mijn kosten) te plakken, maar ik zie niet de juridische plicht om verdere kosten te maken laat staan kosten groter dan de ongevraagde zending.
M.i. moet je wel een bereidheid hebben om het verkeerd geleverde object te retourneren, maar niet de plicht om dat op eigen kosten te doen.
09-09-2012, 13:19 door Anoniem
ik krijg 2 aceptgiro van vodafone en telfort op mijn adress iemand of mijn buren gebruiken mijn adress voor bestelingen van abonoment heb de providers gebeld maar niks krijg te horen ja is bij uw adress buiten afgelevert,wat moet ik nu doen iemand is bezig en wacht buiten wnr de besteling met een andere achternam en alles
20-10-2012, 18:01 door Anoniem
je kan wel aangifte doen maar de politie doet hier niks tegen
30-10-2012, 14:42 door anoniem100
Ik krijg al maanden boekingen van hotels, die niet geboekt heb.
Tevens blijkt er een emailadres zijn aan gemaakt op mijn naam.
En er wordt een telefoonnummer gebruikt wat niet van mij afkomt.
Tevens zij velen boekingen opgelost dat de Politie die contact zocht met de Hotels en dat ze naderhand begrepen dat een derde gebruik maakt van mijn naam en adres en geboortedatum. Alle gegevens zijn bij de stalker niet bekend zoals allen voornaam letters en het bankrekening nummer. Ik kreeg pakketen van Wehkamp, er werd een account aan gemaakt op marktplaats kreeg mensen aan de deur met bestellingen. Glaszetters dan escort service het betreft een man waar ik jaren mee om ging en die nog schuld van 1500 euro bij me had me op een manier probeert van het geld af te komen en via ruzie dat is gelukt en probeert me nu via het Internet van alles mij aan de broek te smeren. De man de stalker heeft wat gegevens van me maar niet alles.
Politie heeft veel al kunnen regelen dat het is gestopt maar nu blijf ik van een inCasso Intrum justitia brieven krijgen en dreigen van moet betalen, en dat ze op alles willen beslag leggen rekening blokkeren enz. van een bedrijf op Internet HOTELKAMERVEILING.NL waar ik dan op een dag 10 tot 11 boekingen zou hebben gedaan. Het bedrag is al op gelopen naar 4567.86 euro wat ik moet betalen er is onder mijn naam wederom iets geboekt en besteld. Politie gaf hun door belde en schreef hun aan dat een derde mijn naam misbruikt. Tevens hadden ze medegedeeld dat er een aangifte moest volgen wat ik deed en dan zou via de Politie de zaak zijn afgedaan, maar wat blijkt het was weer 3 weken rustig ik had al zoveel brieven van hun dat er Zaterdag 27 Okt 2012 weer dat schrijven kwam van Deurwaarder zou komen en gerechtelijk gang zou in gezet worden en er zou een in vordering komen.

Ik beschik niet over een advocaat heb geen rechts bijstand ooit nodig gehad en me daar ook nooit voor verzekerd. Ik word de dupe van iemand die me helemaal wil stuk maken, en naar de wanhoop wil drijven. Het kan toch makkelijk na gezocht worden dat het niet van mij afkomt en de gegevens kloppen niet ze schrijven mij steeds aan met mijn achternaam en dan weer met de eerste letter van mijn voornaam. Maar meestal met de achternaam en on aan getekend, ik heb al vaker retour terug laten gaan omdat de Politie zei stuur terug met een schrijven wat ik deed. Pas terug zei de politie wij lossen het op dan is de kous af. Maar nu ging ik met de laatste brief naar de Politie zeiden zij, ze hadden het werk gedaan moest het nu maar zelf op lossen dat kan toch niet zo zijn dat iemand wat besteld op mijn naam en dat gaat al maanden zo dat ik daar voor moet op draaien en moet betalen. Ik loop met zelfmoord gedachten en kan het niet meer aan tot vandaag de 30 ste Okt 2012

Mvg. G.V
01-11-2012, 07:36 door anoniem100
Ik mij iemand een antwoord geven op mijn vraag hier boven.
Ik ben kapot van.
Durf mijn naam niet helemaal te noemen want het persoon zoekt nog naar mij voor letters allemaal. Of hij die heeft, en zal wel blijven googlen naar me om wat te vinden.

Kan iemand zo maar iets boeken 11 keer op een dag en ik moet er voor op draaien als zo de Wereld is waar is de grens nog. Wie wint de dader stalker, en de gedupeerde verliest.

Groet G.V
01-11-2012, 07:39 door anoniem100
Op paar een paar tik foutje NA.... hopelijk begrijpt iemand het om uit leg te geven.

Mvg G.V
02-07-2014, 10:10 door Anoniem
goede morgen ! ik ben voor een vriendin iets aan het uitzoeken. Deze heeft een brief van incasso/deurwaarder ontvangen die naar haar moeder is gezonden het gaat hier om een bestelling die zij niet heeft gedaan. Het bedrijf zegt geen factuur hiervan te hebben of terug te kunnen vinden of mag deze gegevens niet verstrekken.
mijn vragen zijn : A* mag een incasso/deurwaarder brieven sturen naar familie ? B* Is een bedrijf verplicht inzage te geven over de facturen van je zelf ? C* Wat moet mijn vriendin verder doen om te bewijzen dat zij niks besteld heeft maar een door een haar bekent persoon ?

met vriendelijke groet
Een helpende vriendin
04-09-2014, 23:34 door Anoniem
Beste mensen ik heb een vraag

Ik was 14 jaar oud dat mijn ontspoorde moeder de kolder in der kop kreeg dat ze producten op mijn naam bestelde via mijn naam , onder haar geb datum enzovoorts.

ik wist er totaal helemaal niks van de dag op dat ik 18 werd werd ik gegeizeld waar ik niks vanaf wist het bedrag wat zei besteld had via whekamp was 6000 euro 4 jaar later is er 4000 euro bijgekomen dus een totale bedrag van 10 duizend euro.


ik ben nu bijna 21 jaar en ben nog steeds aan het afbetalen wat verplicht was.

kan ik hier iets mee doen?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.