image

Internet Explorer maakt reuzensprong in september

dinsdag 1 oktober 2013, 09:37 door Redactie, 12 reacties

Het marktaandeel van Internet Explorer heeft in september een reuzensprong gemaakt, wat vooral ten koste van Google Chrome ging. Microsofts browser groeide met 3%, terwijl de browser van Google 2% moest inleveren. Niet eerder kende IE in het afgelopen jaar zo'n stijging.

Dat blijkt uit cijfers van meetbureau StatCounter. Volgens dit meetbureau is Google Chrome nog altijd de populairste browser op het web, met een aandeel van 40,8%. Internet Explorer volgt op afstand met 28,6%, maar wist in september wel 5% in te lopen. Sinds juli is Microsofts browser weer met een opmars bezig, terwijl Chrome sinds juli marktaandeel inleverde.

Naast Chrome zag ook Mozilla Firefox het aandeel verder zakken. Doordat de opensource browser 0,9% moest inleveren kwam het marktaandeel in september op 18,4% uit. Het laagste niveau in meer dan een jaar tijd.

Nederland

In Nederland is Google Chrome ook nog altijd koploper, maar is het verschil met IE een stuk kleiner. Chrome leidt hier met 34,4%, gevolgd door IE met 31,8%. In de strijd om de derde plek lijkt Firefox af te haken, aangezien de browser weer marktaandeel verloor. 14,1% van de Nederlanders surft nu met Firefox, terwijl dat in augustus nog 14,7% was. Apple Safari is daardoor nog steeds derde met een aandeel van 16,3%.

Op 1 oktober verschijnen normaliter ook de cijfers van het concurrerende meetbureau Net Applications, waar IE de nummer één is, maar die zijn nog niet verschenen.

Update 11:05

De cijfers van Net Applications zijn ook binnen, maar laten nauwelijks verschuivingen zien. IE groeide met 0,2% naar 57,8%, terwijl Firefox met 0,3% daalde. Chrome bleef nagenoeg gelijk en Safari kreeg er 0,2% bij, waardoor het op 5,8% uitkomt, het hoogste percentage in meer dan een jaar tijd.

Image

Reacties (12)
01-10-2013, 10:28 door Anoniem
Op onze site die vooral bezocht wordt door medewerkers van bedrijven waar beheerde PC's gebruikt worden
is IE nog steeds de absolute koploper en staat Chrome zelfs onder Firefox.
Wel is er inderdaad een dalende trend voor Chrome en Firefox en een stijgende voor IE.
Ik denk dat er een beweging is richting "gooi die alternatieve zooi er maar af want het heeft eigenlijk geen
voordelen en vergroot alleen maar je attack surface".
01-10-2013, 12:37 door Anoniem
Door Anoniem: Op onze site die vooral bezocht wordt door medewerkers van bedrijven waar beheerde PC's gebruikt worden
is IE nog steeds de absolute koploper en staat Chrome zelfs onder Firefox.
Wel is er inderdaad een dalende trend voor Chrome en Firefox en een stijgende voor IE.
Ik denk dat er een beweging is richting "gooi die alternatieve zooi er maar af want het heeft eigenlijk geen
voordelen en vergroot alleen maar je attack surface".

Alternatieve zooi? Voorlopig is Chrome een stuk veiliger tegen virussen en dergelijke dan IE vanwege zijn sandbox.
01-10-2013, 15:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Op onze site die vooral bezocht wordt door medewerkers van bedrijven waar beheerde PC's gebruikt worden
is IE nog steeds de absolute koploper en staat Chrome zelfs onder Firefox.
Wel is er inderdaad een dalende trend voor Chrome en Firefox en een stijgende voor IE.
Ik denk dat er een beweging is richting "gooi die alternatieve zooi er maar af want het heeft eigenlijk geen
voordelen en vergroot alleen maar je attack surface".

Alternatieve zooi? Voorlopig is Chrome een stuk veiliger tegen virussen en dergelijke dan IE vanwege zijn sandbox.

In de meest recente tests (op recente versie's van de browsers) kwam IE als veiligste naar voren, met Google Chrome op kleine afstand erachter.

Andere browsers zoals Firefox en Opera kwamen in deze tests mijlen achter de grote twee uit de bus.

Mensen vergeten vaak dat deze programma's ook gewoon updates hebben, en goh, 2 jaar geleden was internet explorer een van de minst veilige. Dan zal dat toch nog steeds wel zo zijn?!?!
01-10-2013, 16:05 door Anoniem
Als ie 11 uit is dan is het ook nog de snelste browser.
Heb het thuis op mijn machine, wil eigenlijk niets anders meer.
01-10-2013, 19:13 door Patje-RedFan
Iemand een idee wanneer IE 11 uitkomt voor Win 7 ???
01-10-2013, 21:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Op onze site die vooral bezocht wordt door medewerkers van bedrijven waar beheerde PC's gebruikt worden
is IE nog steeds de absolute koploper en staat Chrome zelfs onder Firefox.
Wel is er inderdaad een dalende trend voor Chrome en Firefox en een stijgende voor IE.
Ik denk dat er een beweging is richting "gooi die alternatieve zooi er maar af want het heeft eigenlijk geen
voordelen en vergroot alleen maar je attack surface".

Alternatieve zooi? Voorlopig is Chrome een stuk veiliger tegen virussen en dergelijke dan IE vanwege zijn sandbox.


IE heeft ook (al lang) een sandbox... Evenals url en malware filtering... Geen verschil met Chrome.
01-10-2013, 22:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Op onze site die vooral bezocht wordt door medewerkers van bedrijven waar beheerde PC's gebruikt worden
is IE nog steeds de absolute koploper en staat Chrome zelfs onder Firefox.
Wel is er inderdaad een dalende trend voor Chrome en Firefox en een stijgende voor IE.
Ik denk dat er een beweging is richting "gooi die alternatieve zooi er maar af want het heeft eigenlijk geen
voordelen en vergroot alleen maar je attack surface".

Alternatieve zooi? Voorlopig is Chrome een stuk veiliger tegen virussen en dergelijke dan IE vanwege zijn sandbox.

In de meest recente tests (op recente versie's van de browsers) kwam IE als veiligste naar voren, met Google Chrome op kleine afstand erachter.

Andere browsers zoals Firefox en Opera kwamen in deze tests mijlen achter de grote twee uit de bus.

Mensen vergeten vaak dat deze programma's ook gewoon updates hebben, en goh, 2 jaar geleden was internet explorer een van de minst veilige. Dan zal dat toch nog steeds wel zo zijn?!?!

Ik weet niet welke tests jij het nu over hebt, maar e meeste van nsslabs zijn het daar niet echt mee eens. Dit zijn vrij diepgaande tests.
02-10-2013, 00:31 door Anoniem
Ik weet niet welke tests jij het nu over hebt, maar e meeste van nsslabs zijn het daar niet echt mee eens. Dit zijn vrij diepgaande tests.

Waarschijnlijk heeft hij het over Microsoft gesponsorde tests, oftewel slager keurt zijn eigen vlees...
02-10-2013, 10:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Op onze site die vooral bezocht wordt door medewerkers van bedrijven waar beheerde PC's gebruikt worden
is IE nog steeds de absolute koploper en staat Chrome zelfs onder Firefox.
Wel is er inderdaad een dalende trend voor Chrome en Firefox en een stijgende voor IE.
Ik denk dat er een beweging is richting "gooi die alternatieve zooi er maar af want het heeft eigenlijk geen
voordelen en vergroot alleen maar je attack surface".

Alternatieve zooi? Voorlopig is Chrome een stuk veiliger tegen virussen en dergelijke dan IE vanwege zijn sandbox.

In de meest recente tests (op recente versie's van de browsers) kwam IE als veiligste naar voren, met Google Chrome op kleine afstand erachter.

Andere browsers zoals Firefox en Opera kwamen in deze tests mijlen achter de grote twee uit de bus.

Mensen vergeten vaak dat deze programma's ook gewoon updates hebben, en goh, 2 jaar geleden was internet explorer een van de minst veilige. Dan zal dat toch nog steeds wel zo zijn?!?!

Ik weet niet welke tests jij het nu over hebt, maar e meeste van nsslabs zijn het daar niet echt mee eens. Dit zijn vrij diepgaande tests.
Op het gebied van malware blocking (wat overigens het gebied is waar de grote verschillen te vinden zijn wanneer het aankomt op browser security) kwam IE toch echt als beste uit de bus bij de tests van nsslabs. Op afstand volgde Chrome en op gigantische afstand volgden daarop Safari en Firefox.

Op het gebied van Phishing kwamen chrome en firefox iets beter uit de test dan IE, maar de verschillen op dit gebied zijn miniem.

Heb je de rapporten van de tests die je zelf noemt wel gelezen?
02-10-2013, 10:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Op onze site die vooral bezocht wordt door medewerkers van bedrijven waar beheerde PC's gebruikt worden
is IE nog steeds de absolute koploper en staat Chrome zelfs onder Firefox.
Wel is er inderdaad een dalende trend voor Chrome en Firefox en een stijgende voor IE.
Ik denk dat er een beweging is richting "gooi die alternatieve zooi er maar af want het heeft eigenlijk geen
voordelen en vergroot alleen maar je attack surface".

Alternatieve zooi? Voorlopig is Chrome een stuk veiliger tegen virussen en dergelijke dan IE vanwege zijn sandbox.

In de meest recente tests (op recente versie's van de browsers) kwam IE als veiligste naar voren, met Google Chrome op kleine afstand erachter.

Andere browsers zoals Firefox en Opera kwamen in deze tests mijlen achter de grote twee uit de bus.

Mensen vergeten vaak dat deze programma's ook gewoon updates hebben, en goh, 2 jaar geleden was internet explorer een van de minst veilige. Dan zal dat toch nog steeds wel zo zijn?!?!

Ik weet niet welke tests jij het nu over hebt, maar e meeste van nsslabs zijn het daar niet echt mee eens. Dit zijn vrij diepgaande tests.


Nou, deze test van NSSLabs is toch vrij helder in welke browsers betere beveiliging tegen malware bieden:
https://www.nsslabs.com/reports/2013-browser-security-comparative-analysis-socially-engineered-malware

(kortweg: IE10 en Chrome mijlen ver vooraan, Safari, Firefox en Opera in de verre achterhoede)
02-10-2013, 13:12 door Anoniem
Het blijft een wonderlijk gegoochel met getallen. In de 1e alinea staat dat Microsofts browser met 3% groeide, terwijl in alinea 2 een getal van 5% wordt genoemd.

Google Chrome 30 bevat vijftig security fixes ... hoezo de veiligste browser ?
02-10-2013, 15:05 door Anoniem
Door Anoniem: Het blijft een wonderlijk gegoochel met getallen. In de 1e alinea staat dat Microsofts browser met 3% groeide, terwijl in alinea 2 een getal van 5% wordt genoemd.

Google Chrome 30 bevat vijftig security fixes ... hoezo de veiligste browser ?
5% ingelopen op Chrome betekent dat het verschil tussen IE en Chrome 5% kleiner is geworden. Dat is inderdaad wat er gebeurd als IE met 3% stijgt en dat ten koste gaat van 2% marktaandeel van Chrome. Wat een gegoochel zeg.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.