Computerbeveiliging - Hoe je bad guys buiten de deur houdt

[Verwijderd]

07-11-2013, 23:57 door [Account Verwijderd], 17 reacties
Laatst bijgewerkt: 07-11-2013, 23:59
[Verwijderd]
Reacties (17)
08-11-2013, 05:28 door Euro10000 - Bijgewerkt: 08-11-2013, 05:30
Storingen kan per gebied verschillend zijn, dus dat je tijdelijk problemen hebt kan zijn, want ze zijn vaak hardware aan het vernieuwen, zodat de snelheid hoog blijft. Dus niks bijzonders.

Veiligheid, dat is jouw probleem, en daar moet je zelf voor zorgen.
Dat je van xs4all een melding krijgt, betekend gewoon dat je gehackt/onveilig/te weinig weet van beveiligen van je pc, want dan is je pc iets op het internet aan het doen wat niet klopt, dan krijg je een melding. Weet alleen niet of ziggo dit doet. Ik geef je een tip, leer zoveel mogelijk van beveiligen, want dit gaat nooit weg met alle hardware die online gaat, pc, tablet, tv, laptop, router, nas, etc, het wordt alleen maar meer.
Zelf heb ik tijdens mijn windows gebruik jaren geen problemen meer gehad, maar dan moet je wel heel goed uitkijken/beveiligen.(en beveiligings site bijhouden). Nu met linux is het veel gemakkelijker.

https://www.werkenbijziggo.nl/, hier krijg ik ook certificaat niet goed(ik werk met linux).
08-11-2013, 09:42 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
08-11-2013, 10:37 door Anoniem
@Euro10000: Als je al niet begrijpt dat een SSL-certificaat niets met het OS te maken heeft, moet je al helemaal niet beginnen over veiligheid, me dunkt. Daarnaast geef je geen bruikbaar advies, je lijkt eigenlijk alleen de TS af te zeiken.
En nee, Linux is geen goed advies, het is voor de meeste mensen helemaal niet makkelijker.
Tot slot vind ik het vreemd dat je het allemaal wel OK vind dat er vaak storingen zijn waarbij je de prietpraat van Ziggo maar gewoon voor lief lijkt te nemen. Een goede provider doet onderhoud aan offline servers, en zorgt er dus voor dat hun klanten ALTIJD online kunnen zijn.

@GateKeeper: Ik zit bij XS4all, sinds de overname door KPN zijn ze er niet bepaald op vooruit gegaan, maar ze steken nog altijd wel met kop en schouders boven de rest uit. Ik heb nog nooit een grote storing gehad in ieder geval, kleine eigenlijk ook niet.
Daarnaast hebben ze een klantenservice waar een aantal medewerkers werken die wél weten waar het over gaat, waarbij ik moet zeggen dat bellen niet echt opschiet, maar ze per mail juist heel adequaat reageren.

Waarom ben je overgestapt van XS4all naar Ziggo?

"Storinkjes" kunnen ook veroorzaakt worden omdat het WiFi-signaal wordt weggedrukt door ruis (andere apparatuur), drukte (veel verbindingen waarbij sommige zenders te veel capaciteit hebben en jouw signaal dus wegdrukken), etc. dus daar hoef je je niet direct zorgen over te maken. Heeft Lan (netwerk-kabel) ook storingen?
08-11-2013, 11:09 door Anoniem
Ik maak zelf gebruik van Ziggo (in Noord Nederland) en ben eigenlijk wel erg tevreden. Ik heb de afgelopen 8 jaar slechts één keer downtime ervaren en dat was door een stroomstoring waar heel Noord Nederland last van had. Mailtje over werkzaamheden ontvang ik ook, maar merk er eigenlijk nooit wat van. Niet in negatieve zin in ieder geval.
Ook de snelheid heb ik niet over te klagen. Die gaat steeds maar verder omhoog, zonder grillig te worden.
Ik kreeg ook de brief van wifispots. Ik heb daar ook mijn vraagtekens bij. Gelukkig heb ik nog steeds mijn oude @Home modem in de meterkast draaien en is er nog nooit een WiFi modem van Ziggo bij mij in huis geweest. Ik regel mijn eigen WiFi zolag ik niet weet wat Ziggo zelf heeft geregeld om misbruik van haar WiFispots (lees: de verbinding op mijn naam) te voorkomen.

Storinkjes is een wat abstract begrip. Laat internet het dan afweten of lijkt je hele pc dan te bevriezen? Dat is namelijk nogal een verschil. Daarbij komen er in je post allerlei zaken aan de orde die mijnsinziens helemaal niet relevant zijn voor je storinkjes. Wat overigens niet wil zeggen dat ik het niet met je eens ben! Technische vragen krijg je bijna niet beantwoord via de helpdesk. En ze bellen inderdaad voor extra zender pakketten. Een verlopen certificaat wekt ook weinig vertrouwen, dat klopt allemaal. Maar het zijn allemaal bijzaken die wel optellen voor het gevoel wat je bij Ziggo krijgt. En dan begrijp ik dat je even je hart wilt luchten.
08-11-2013, 11:12 door Euro10000
Heeft niks met arrogantie te maken, alleen dat bijna niemand genoeg doet tav veiligheid.
Zelfs al geef je tips tav veiligheid, dan zie je dat ze het toch doen hoe het niet moet, dan heb je kans dat er rotzooi op je pc komt.
Ja ook door andere pc's in je eigen netwerk kan gevaarlijk zijn.
Indien je meer doet dan de meeste gewone gebruiker, dan zul je veel beter beveiligd zijn, want de meeste virussen worden gemaakt dat ze bij gewone beveiliging erdoor komen.
08-11-2013, 11:52 door Mysterio
Ik zie wel hoe dat die wifispots er voor zouden kunnen zorgen dat waarschuwingen bij de verkeerde persoon terechtkomen aangezien de router niet meer persoonlijk is. Xs4all zit er waarschijnlijk wat meer op terwijl Ziggo niet direct de gebruiker wil lastigvallen met wazigheden.

Ik vind inderdaad dat er sprake is van gedeelde verantwoordelijkheid. Jij als afnemer van een product bent verantwoordelijk voor de data die over jouw lijntje gaat. Aan de andere kant heeft Ziggo de verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor de klanten en ze als het ware onder de hoede te nemen. Ziet Ziggo dat het mis gaat bij een klant, dan zouden ze dat netjes moeten signaleren en hulp aanbieden.

De certificaten zijn elk jaar weer feest. Vaak is het pure laksheid dat ze niet op tijd worden vernieuwd. Hebben we zelf ook last van zeg ik in alle eerlijkheid. Voor de meeste sites staat het netjes in de agenda, maar er worden er altijd wel een paar vergeten. Maar je hebt gelijk: het is behoorlijk amateuristisch.
08-11-2013, 12:08 door Anoniem
Heb ook ooit eens een probleem met Ziggo gehad dat de helpdesk niet kon oplossen. Heb toen mijn zoon ingeschakeld, die er vroeger gewerkt had en er nog mensen kende. Nadat hij het probleem voorgelegd had aan een oud-collega en vertelde hoe de helpdesk gereageerd had kreeg hij zoiets te horen van "heeft die sukkel dat gezegd?" Binnen no time was het probleem opgelost.

Helpdesk mensen hebben niet altijd de kennis en ervaring om een probleem echt aan te pakken. De goede helpdesk mensen uiteraard wel.
08-11-2013, 12:44 door Briolet
Door Euro10000: hier krijg ik ook certificaat niet goed(ik werk met linux).

Dat lijkt me niets met Linux te doen te hebben als een certificaat verlopen is (geldig t/m 31 oktober 2013). Alleen slordig dat het een week na dato nog steeds niet vervangen is. Ik heb het ook al gehad met de mailserver van Ziggo. Die was binnen 12 uur vernieuwd, maar dat betrof natuurlijk iedereen die zijn mail beveiligd verstuurde via SMTP.

Preventieve veiligheid adviezen aan de gemiddelde klant van Ziggo zijn aan dovemansoren gericht. Als ziggo weet heeft van een werkelijke besmetting, b.v. omdat een botserver is ontmanteld, krijgen de klanten wel een brief hierover.

Wat Ziggo wel doet is het updaten van router firmware forceren. Zonder dat zou de meerderheid met oude firmware verder blijven werken, zolang het internet maar werkt.
09-11-2013, 07:28 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
09-11-2013, 07:45 door Euro10000
Ik heb nergens gezegd dat iemand over moet stappen naar Linux!

En je router niet updaten is natuurlijk niet goed, juist met die van ziggo die automatisch geupdate wordt, is juist heel erg goed.
Laatste jaren waren er veel problemen met de software van routers. En een heleboel worden nooit geüpdatet, dus niet goed.
09-11-2013, 12:27 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
10-11-2013, 03:00 door Anoniem
Door GateKeeper: @ Anoniem 10:37 Ik ben destijds overgestapt naar Casema omdat xs4all door KPN werd overgenomen. Die zie ik nog steeds als PTT en daar heb ik destijds met mijn 9600baud modem inbellen naar Amsterdam erg hoge kosten door gehad. Ik geloof dat toen ik mijn 14k4 had naar Zoetermeer kon inbellen wat lokaal was. Als ik terugdenk aan toen ik mijn eerste USRobotics 28k8 full duplex kreeg, krijg ik nog steeds een heerlijk warm nostalgisch gevoel van binnen. (Ik was zo blij dat xs4all een server in Zoetermeer (Zoeterminder) neerzette). Het rotgevoel bij PTT (KPN) is lang blijven hangen. Eigenlijk is het dus allang tijd om te vergeven, maar ik ben wat koppig. Bedankt voor de zeer zinnige reactie, waarschijnlijk wordt het xs4all. (Alleen jammer dat ik mijn drieletterige e-mailadres daar niet meer heb.) PS Ik hou nog steeds niet van Wifi en knijp me eigen ftp kabeltjes. Ik zet Wifi alleen aan voor gasten. De storinkjes hebben dus niets met Wifi te maken, ik zei alleen dat het vooral sinds Ziggo Wifispots heeft aangezet is. Ik heb gelukkig niet eens een Wifirouter van Ziggo, waarschijnlijk had ik al een en ander losgesoldeerd als dat wel zo was :p


I rest my case, many many thanks anoniem 10:37, je snapt volgens mij meer dan velen!

Ab amicis honesta petamus
Graag gedaan. bedankt voor het mooie, wellicht onterechte, maar zeker gewaardeerde compliment. Daarnaast is het fijn dat je duidelijke feedback geeft, dit wil nog wel eens uitblijven en wordt ook zeer op prijs gesteld. Als zelfs Lan niet optimaal functioneert kan het ook nog aan je router liggen, maar die heb je zo te zien beter door dan ik ;]
Je zou ook G4 kunnen overwegen trouwens, maar dan zit je al snel met hetzelfde probleem t.a.v. betrouwbaarheid, bij mij ligt de mobiele verbinding er nog altijd regelmatig uit namelijk.

@Euro10000: Ad fontes ;]
10-11-2013, 14:22 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-11-2013, 00:41 door Anoniem
Door GateKeeper:...
G4 ken ik niet, tenzij het de opvolger van 3G is. Maar zoals ik al zei, ik hou niet van draadloos.
...
Wat jammer dat je anoniem reageert, ik had denk ik niet voor 12 uur middernacht naar huis gegaan als ik met jou had zitten discussiëren in een vage kroeg.

NB Ik ga pas 5 december uit de lucht, dus nog even geduld AUB :þ

PS Ondanks al jullie hoogstaande adviezen is mijn keuze dus uiteindelijk helemaal geen internet meer geworden. Ik besefte me trouwens ook vanmorgen pas dat moeder natuur er ook nog steeds niet op zit *-)
Wazig foutje, 4G inderdaad & van mij had het ook niet gehoeven... Anoniem is mijn manier om de balans te behouden, maar wie weet komen we elkaar nog wel eens tegen zonder het te weten, ik ben gelukkig vaker buiten dan binnen hahaha

Die trema op de "e" (ë) kun je ook maken door de " (SHIFT + ') 1x in te drukken, gevolgd door de klinker waar je hem op hebben wil. ÄäËëÏïÖöÜü
Voor de volledigheid: De '-toets 1x indrukken gevolgd door een letter geeft een accent circonflexe á of een cedille (ç).
De ` (onder de ~) gevolgd door een klinker geeft de accent grave (à). Zo zijn er nog wel wat meer van die geintjes, ik hoef dus geen ALT-combinaties meer te onthouden gelukkig, maar het was 0235 volgens mij, ë <- ja dus!

Ik geef je verder groot gelijk, ik krijg ook altijd ruzie "met de telefoon," vandaar ook mijn advies om het per mail te doen ;]
Maar doe vooral dat waar jij gelukkig van wordt en zoek dus vooral een bezigheid die je leuk vind!
11-11-2013, 11:26 door Anoniem
"Sinds de introductie van Wifispots ondervind ik steeds meer 'storinkjes'. Ik vraag me dan ook af hoe goed de beveiliging daar is."

Wat houdt een storinkje van de hotspot in, en waaruit kunnen we concluderen dat dit de beveiliging raakt ?

"Vroeger kreeg ik van xs4all altijd waarschuwingen als er iets verdachts was. Van Ziggo heb ik dit nog nooit vernomen."

Beveiligingssoftware kan je krijgen van je provider, meestal een tijdelijke proef versie. De verantwoording om beveiligingssoftware te installeren ligt uiteindelijk bij jezelf, onafhankelijk van de vraag of je provider vanuit marketing oogpunt iets meelevert.

"Ze bellen of ik nog wat extra zenderpakketten wil. Maar nooit hoor ik iets over veiligheid, behalve dan dat je F-Secure van ze kan kopen."

Wat wil je van hen horen ?

"Nu wilde ik mijn pakket wijzigen afgelopen weekend, en ik kwam met geen mogelijkheid verder dan stap 1. "

Wat heeft dit van doen met de vraag hoe veilig Ziggo is ?

"De dames van de klantenservice snappen er helemaal niks van. Ik heb ze dit gemeld maar ik kreeg het idee dat ze het veels te druk hadden met andere zaken."

Wat is hier het raakvlak met de vraag hoe veilig Ziggo is ? Dames op de klantenservice van vrijwel ieder bedrijf hebben verder weinig kaas gegeten van techniek of beveiliging; dat is inherent aan laag betaald en laag geschoold call center werk.

"Sinds vorige week vrijdag krijg je bij https://www.werkenbijziggo.nl/ de melding dat het certificaat is verlopen. Ook dat heb ik gemeld maar is nog steeds niet opgelost"

Tja, dat jij verwacht dat dat binnen een week is verholpen wil nog niet zeggen dat het realistisch is.
11-11-2013, 12:43 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
11-11-2013, 17:43 door Anoniem
...rage-quit. ;-)

...of zou het de geheime dienst zijn geweest? ;-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.