image

Duitse bedrijven gaan C2000-systeem vernieuwen

donderdag 5 maart 2015, 12:51 door Redactie, 11 reacties

Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft de leveranciers bekendgemaakt die de komende jaren het C2000-communicatiesysteem gaan vernieuwen. Het gaat om twee Duitse bedrijven en een Nederlandse onderneming. C2000 is een gesloten communicatienetwerk dat onder andere door de politie, brandweer en ambulancediensten wordt gebruikt, maar ook door de MIVD en AIVD.

Al vanaf het begin zijn er problemen geweest met het gebruik van C2000. Zo kan het contact verloren gaan met brandweermannen die een gebouw ingaan en bleek het systeem bij verschillende noodsituaties overbelast te raken. Daardoor kwamen boodschappen niet of niet bij iedereen aan. Volgens het ministerie is voor het merendeel van het huidige systeem het einde van de technische levensduur in zicht. Daarom is besloten het systeem de komende jaren te vernieuwen.

Zowel de hard- als software zullen onderhanden worden genomen. De voorlopige gunning bestaat uit drie onderdelen, namelijk het spraaknetwerk tussen meldkamers en hulpverleners (T2000), het pagingnetwerk voor de alarmering (P2000) en de radiobediening voor de meldkamer. De gunningen zijn respectievelijk verleend aan het Duitse Hytera Mobilfunk, het Nederlandse 2WAY en het Duitse Eurofunk Kappacher

Met deze gunning komt de levering van het gesloten systeem dan ook in handen van drie nieuwe leveranciers. Het systeem zelf blijft eigendom van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Bij het beoordelen van de inschrijvingen is volgens het ministerie gekeken naar vooraf gestelde prijs- en kwaliteitscriteria. Een team van experts is bij de aanbesteding en beoordeling betrokken geweest.

Het ministerie stelt dat er in de aanbesteding aandacht is voor belangrijke verbeterpunten. Hieronder vallen extra capaciteit bij rampen en grootschalige evenementen, verbeterde dekking buitenshuis en de mogelijkheid tot encryptie van de alarmering. Als er geen bezwaren komen zal de gunning over 20 dagen definitief worden gemaakt. Daarna start de implementatie van het vernieuwde systeem. In het eerste kwartaal van 2017 wordt volgens de huidige planning het vernieuwde systeem werkend opgeleverd.

Reacties (11)
05-03-2015, 13:21 door Anoniem
Het was dus een rot systeem en is lekker toch in gebruik genomen, en nu het spul afgeschreven is gaan ze hetzelfde maar dan "vernieuwd" nog eens gebruiken. Juistem.
05-03-2015, 14:47 door Anoniem
FYI; http://www.ndr.de/nachrichten/Nordlaender-trennen-sich-von-Spionage-Firma,csc128.html
05-03-2015, 15:17 door Anoniem
En dan te bedenken dat het 15 jaar geduurd heeft voor het af was. Hopelijk komt de nieuwe versie sneller.
05-03-2015, 16:01 door Anoniem
@bovenste reageerder, ze hadden keuze uit betere spullen toender tijd van oa Motorola, maar beetje lobbyen en oude jongens krentebrood ellebogen werk werd er dus toch voor dit gekozen en was het al lang en breed bekend dat het systeem niet goed was. Beetje zoals met de OV chipkaart.
05-03-2015, 16:47 door Anoniem
Ik geloof dat er algemeen het beeld heerst van "het is een rotsysteem" maar de problemen die er bij de eerste uitrol geweest
zijn zaten niet in het systeem maar in het feit dat er meteen besloten is om de verandering van communicatiesysteem te
combineren met het samenvoegen van de meldkamers en veranderen van de regio indeling, en ook met het bouwen van
een nieuw informatiesysteem voor meldkamers.
Daarbij kwam dan ook nog het uitgangspunt dat indoordekking niet nodig was, en de daarbij behorende bedekking met
basisstations (die minder was dan nodig voor indoordekking). Gevolg was dat diensten die gewend waren aan indoor
dekking in het oude systeem het nieuwe slechter vonden, en dat de hele zaak enorm vertraagd werd door gekibbel rond
die reorganisatie van de meldkamers en de bouw van dat informatiesysteem. Met het systeem zelf had dit allemaal niks
te maken. Het enige wat je het systeem zelf kunt verwijten is dat de mogelijkheid van gespreksgroepen het systeem
opblaast als hulpverleners vanuit verschillende regio's (en verschillende gespreksgroepen) allemaal naar dezelfde ramp gaan.
Dan raakt het systeem overbelast. Hier hadden beperkende maatregelen voor genomen moeten worden, waardoor dit
soort hulpverleners uit "thuis" gespreksgroepen gegooid worden en alleen nog in de gespreksgroep mbt de ramp komen.
05-03-2015, 18:51 door Anoniem
Duitse bedrijven ? Beste redactie er zit gewoon een Chinese partij tussen. Weet nog dat men in de kramp schoot bij Huawei als je dit aankaarte bij Public Safety klanten en nu gaan we het c2000 netwerk middels Chinese apparatuur doen.... De wereld en visie van security en experts veranderd wel erg snel..... Verrassend !!!

The company's head office is in Shenzhen, China. Hytera's products are developed at three development sites in total.[3] One of the development sites is located in Bad Münder, Germany. In March 2012 Hytera acquired the German company Rohde & Schwarz Professional Mobile Radio GmbH from the German electronics group Rohde & Schwarz, which is now known as Hytera Mobilfunk.[3] In addition, there are Hytera subsidiaries in the USA and in the UK.
05-03-2015, 20:09 door Anoniem
Door Anoniem: Ik geloof dat er algemeen het beeld heerst van "het is een rotsysteem" maar de problemen die er bij de eerste uitrol geweest
zijn zaten niet in het systeem maar in het feit dat er meteen besloten is om de verandering van communicatiesysteem te
combineren met het samenvoegen van de meldkamers en veranderen van de regio indeling, en ook met het bouwen van
een nieuw informatiesysteem voor meldkamers.
Dat is natuurlijk niet slim, als in wel een recept voor gegarandeerde elende*, maar ik meen me te herinneren dat de techniek ook het een en ander te wensen overliet. Bijvoorbeeld met gedoe om de noodkreetknoppen.

Daarbij kwam dan ook nog het uitgangspunt dat indoordekking niet nodig was, en de daarbij behorende bedekking met
basisstations (die minder was dan nodig voor indoordekking). Gevolg was dat diensten die gewend waren aan indoor
dekking in het oude systeem het nieuwe slechter vonden, en dat de hele zaak enorm vertraagd werd door gekibbel rond
die reorganisatie van de meldkamers en de bouw van dat informatiesysteem.
Dan was dat uitgangspunt niet houdbaar. Toch wel mooi dat je een nieuw systeem neerzet voor alle gebruikers en gewoon vergeet allerlei belangrijke eisen voor de helft van de gebruikers mee te nemen, of zelfs aanneemt dat die eis toch wel niet belangrijk zal zijn. Nou, dus wel.

Met het systeem zelf had dit allemaal niks te maken.
Je zegt hier eigenlijk dat "het systeem" niet meer is dan de techniek. Dat is te nauw bekeken. "Het systeem" is de gehele dienst geleverd door de infrastructuur mogelijk gemaakt door de techniek. Inclusief de ondersteuningsorganisatie.

Ik zie hier wel een patroon ontstaan. En nu probeert dezelfde organisatie hetzelfde nog eens dunnetjes over te doen.

Het enige wat je het systeem zelf kunt verwijten is dat de mogelijkheid van gespreksgroepen het systeem
opblaast als hulpverleners vanuit verschillende regio's (en verschillende gespreksgroepen) allemaal naar dezelfde ramp gaan.
Dan raakt het systeem overbelast. Hier hadden beperkende maatregelen voor genomen moeten worden, waardoor dit
soort hulpverleners uit "thuis" gespreksgroepen gegooid worden en alleen nog in de gespreksgroep mbt de ramp komen.
Dat was IIRC niet het enige, maargoed. Je zet een landelijk systeem op, met als expliciet doel dat je met z'n allen kan samenwerken, en dan vergeet je te testen of dat ook werkt. Nog mooier: Je vergeet "graceful degradation" in te bouwen, waar als het systeem overbelast raakt om wat voor reden dan ook, er duidelijke terugvaltrappen bestaan. Voor een noodcommunicatiedienst wel redelijk cruciaal. En dan zijn daar dus allerlei "experts" dus toch wel enige jaartjes bezig met het ontwikkelen bezig geweest. Dus.

Waar hebben we dat recentelijk nog meer gezien?


* Hoe zat dat ookalweer met gelobby over welk meldkamersysteem ging winnen? Het meest corrupte, geloof ik.
06-03-2015, 10:14 door Anoniem
Op basis van jarenlange evolutie van het integrale communicatiesysteem en de gebruikerstrainingen, is C2000 in zijn geheel een succes geworden ten opzichte van de oorspronkelijke situatie. Bedenk dat destijds iedere regio zijn eigen communicatie oplossing had voor openbare orde en veiligheid, met alle hiermee gepaard gaande problemen in de afstemming van hulpdiensten.
Nu lijkt het er wederom op uit te draaien dat de overheid denkt dat er op basis van deze strak gevolgde Europese tender en de sturing op laagste prijzen, betrouwbare kwaliteit ingekocht kan worden. Men hoeft geen ICT expert te zijn om een nieuwe financiele en operationele ontsporing aan te zien komen, omdat het (communicatie-) wiel opnieuw uitgevonden gaat worden. Het gaat hier wel om de veiligheid en levens van burgers, overheidsmedewerkers, én beveilgingsprofessionals die wij in handen leggen van een Chinese leverancier met een verkoopkantoor in Duitsland!
06-03-2015, 20:44 door Anoniem
Blijft raar eigenlijk, dat RWS het heel normaal vindt dat je een jaartje of vier, vijf kwijt bent, minstens, om een stukje asfalt uit te breiden, maar dat elk ministerie verwacht dat je een beetje informatiesysteem in een half jaar hebt staan en draaien zonder problemen.

In de loop der eeuwen van stratenmakerij heeft men geleerd hoe lang een straatje leggen duurt, inclusief funderen, inklinken etc. Maar in de decennia van ICT kan men maar niet begrijpen dat je niet "eventjes" een complex systeem bouwt, implementeert en zonder problemen beheert.

Als RWS met dit soort doorlooptijden zou werken (en met de function creep en de wijzigingen in requirements) dan kwam er geen weg of brug tot stand.

Magisch denken, wijd verbreid onder politici en nog altijd de boventoon in de ICT.
07-03-2015, 00:25 door Anoniem
Door Anoniem: Op basis van jarenlange evolutie van het integrale communicatiesysteem en de gebruikerstrainingen, is C2000 in zijn geheel een succes geworden ten opzichte van de oorspronkelijke situatie.
Dat is natuurlijk leuk om eerdere zeer publieke faaluitspattingen achteraf als "onderdeel van de weg naar het succes" te bestempelen, maar ik ga daar gemakshalve maar even niet in mee. Het betekent namelijk dat de volgende keer met precies dezelfde aanzet precies dezelfde weg ingezet gaat worden en men er dus gewoon keihard voor gaat precies dezelfde soorten fouten te maken want "noodzakelijk in de weg naar het succes".

In het bijzonder de "vergeten gebruikstrainingen" en de binnen zekere diensten alternatieve systemen in parallel gebruik om gapende en onoplosbare gaten in het ontwerp op te lappen betekenen dat dit nou niet echt in zijn geheel een succes genoemd mag worden.

Door Anoniem: In de loop der eeuwen van stratenmakerij heeft men geleerd hoe lang een straatje leggen duurt, inclusief funderen, inklinken etc. Maar in de decennia van ICT kan men maar niet begrijpen dat je niet "eventjes" een complex systeem bouwt, implementeert en zonder problemen beheert. [...]
Magisch denken, wijd verbreid onder politici en nog altijd de boventoon in de ICT.
Straatje leggen, huisje bouwen, tunneltje boren, spoorlijntje klussen, treintjes aanbesteden. Allemaal infrastructuur die we al een paar eeuwen geoefend hebben en die nog steeds regelmatig zeer publiekelijk ontploffen, of toch tenminste vrijwel gegarandeerd budgetten overschrijden tot en met verdubbeling van de kosten, of erger.

Ik weet niet of dat nou zo precies met de ICT van doen heeft. Wel zie je daar nogal eens dat er begonnen wordt met bijvoorbeeld een volstrekt verkeerde vraag, met ondoenlijke gebruiksmodellen, en meer van dat moois.
25-03-2015, 20:36 door Anoniem
Lees net dat motorala tegen alle percelen bezwaar aantekent. Net als ik tegen de kop van bovenstaand artikel. Duits is Chinees dus even rectificatie ????. Is nog het minst in vergelijking met Duitse bedrijven blijken ook Chinees of Motorola bezwaren worden ingewilligd
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.