image

Criminelen blijven malafide Ziggo-mails versturen

zaterdag 1 augustus 2015, 11:43 door Redactie, 17 reacties

Criminelen blijven e-mails versturen die van Ziggo afkomstig lijken en ontvangers proberen over te halen om een zogenaamd openstaand bedrag te betalen. Dit jaar werden er door internetgebruikers 33 verschillende frauduleuze e-mails bij Ziggo gemeld, waarvan 9 exemplaren in juli rondgingen. De meeste berichten gaan over een "betaal herinnering" en stellen dat de ontvanger zijn factuur nog niet heeft betaald.

Om het openstaande bedrag te betalen wordt er gevraagd dit via Paysafe-card te doen. Paysafe een manier om online betalingen te verrichten, waarbij gebruikers contant geld voor een Paysafe-code kunnen inwisselen. "Paysafecard verzorgt tegenwoordig, sinds invoering van het online factuur systeem, de betalingen voor Ziggo. U kunt op deze manier eenvoudig m.b.v. een Paysafecard betaaltegoed uw openstaande factuur betalen", aldus de e-mail.

Daarvoor wordt eerst naar de webwinkel van het Kruidvat gelinkt, waar een online Paysafe-card van 100 euro kan worden gekocht. Vervolgens wijst de tweede link in de e-mail naar een webpagina waar de code van de Paysafe-card is in te vullen. Naar aanleiding van de meest recente e-mail laat Ziggo via Twitter weten dat er "verschillende Phishing e-mails" rondgaan. Om klanten hiervoor te waarschuwen heeft de telecomaanbieder een speciale pagina met voorbeelden online gezet.

Image

Reacties (17)
01-08-2015, 13:00 door Anoniem
Geinig maar wel leuk!

Ik zeg: Niet betalen, nooit. ;)
01-08-2015, 13:27 door Anoniem
"Niet van echt te onderscheiden."
01-08-2015, 15:41 door Pandit
Met alle respect, Maar wie stinkt hier nu in, (bijna) iedereen heeft toch automatische incasso.
01-08-2015, 15:46 door [Account Verwijderd]
Dit is niet leuk, ik moet me aanmelden bij Ziggo want UPC bestaat in NL (bijna) niet meer.
01-08-2015, 19:04 door Anoniem
Lol, als je daar in trapt verdien je het ook.
01-08-2015, 22:20 door Anoniem
Op de site van Ziggo:

"Controleer het adres (URL) van de website
Bij phishing wordt vaak gebruikgemaakt van URL-spoofing. Dit is het nabootsen van de URL van bijvoorbeeld een bank. Je denkt dan de echte site te bezoeken, terwijl het de URL van de bedrieger is. De crimineel bootst de echte domeinnaam na met, op het origineel lijkende, buitenlandse tekens. Zo merk je niet dat het adres niet klopt. Controleer daarom altijd nauwkeurig de URL van de website."


Moet je eens een echte mail pakken van Ziggo... die gaan ook niet altijd naar iets wat ik ken.
Oftwel: nooit klikken, gewoon altijd zelf ziggo.nl intoetsen.
02-08-2015, 10:20 door Briolet
Op de afbeelding boven is de afzenden niet echt te lezen, maar je ziet wel dat het een '.com' adres is. Ook op de voorbeeldpagina van Ziggo is 90% van de afzenders anders dan 'ziggo.nl'.

Gebruikers moeten gewoon leren om altijd naar de afzender te kijken, dat helpt al veel. Als dat al niet klopt, dan kun je de mail direct als spam weggooien.

De naam 'ziggo.nl' is wel als afzender te spoofen, maar dan is het door veel mailservers ook veel gemakkelijker geautomatiseerd als spam uit te filteren, waardoor de afzenders dat meestal toch niet doen.
Blijkbaar achten de meeste spamverzenders de kans groter dat een mailserver de mail dan uitfiltert dan de kans dat gebruikers op de afzendernaam letten.

Aan de mailtjes van Ziggo kun je zien dat ze als sinds Juni bezig zijn om hun systeem voor dmarc controle geschikt te maken. Sinds die tijd ondertekenen ze hun mailings ook met een eigen dkim key. Een mooi systeem dat spoofing van de afzender nog beter voorkomt. Maar zoiets helpt natuurlijk alleen als de gebruikers leren om ook daadwerkelijk naar de afzender te kijken.
02-08-2015, 21:48 door Anoniem
naast deze ziggo mails zijn er dit weekend ook veel spam mailtjes gestuurd uit naam van KPN.
subject: "Betaal herinnering" of "Betaal herinnering,"
verzender: kpn-betaalafspraak@kpn.com of kpn-betaalafspraak@klantmail.nl
met een link erin: hxxp://204[.]151.184.248/~jonsan/
ze zien er erg geloofwaardig uit:

Debiteurennummer: 53640233

Automatische incasso mislukt


Geachte heer/mevrouw,


U ontvangt deze e-mail omdat uit onze administratie gebleken is dat het door u te betalen bedrag voor
de geleverde KPN diensten niet automatisch van uw rekening kan worden afgeschreven. Wij
verzoeken u vriendelijk het openstaande bedrag van 159,42 euro alsnog aan ons over te maken.
Mochten wij uw betaling niet binnen de door ons gestelde termijn van u ontvangen, zal uw KPN aansluiting op non/actief worden gesteld en zal de vordering als incasso behandeld worden.
De daarbij behorende kosten komen geheel voor u rekening. Wij zijn dan genoodzaakt onze vordering uit handen te geven aan Bos Incasso.
Door onderstaande stappen te volgen kunt u dit bedrag eenvoudig voldoen.

Vraag uw betaalgegevens op


Als u niet zelf betaalt, dan kunt u deze e-mail doorsturen naar de persoon of instantie die het
openstaande bedrag dient te betalen. Wij verzoeken u dit bedrag binnen 24 uur te betalen om verdere blokkades en verhogingen te voorkomen.


Met vriendelijke groet,


Bob Mols
Directeur Klantenservice KPN
03-08-2015, 08:52 door Anoniem
Ze hebben waarschijnlijk geen hulp gehad van een Nederlander "Zodra u de betaaltegoed".
Wel leuk gevonden "Hoogachtend Daan Visscher"
03-08-2015, 15:08 door Anoniem
Ik heb hem ook gekregen. je ziet het al aan het emai ladres.
16-08-2015, 14:36 door Anoniem
heb m vandaag ook ontvangen de link leid je naar een betaalinfo met een sns rekening KPN heeft een ING rekening, ik was al abuis denk huh heb ik geen post gehad is mijn rekening zo hoog ik zit altijd lager, ook viel mij op dat er geen bijlage factuur bijzat als je een herinnering krijgt en tja dit is me heus wel eens gebeurt dan krijg je namelijk een bijlage erbij met de factuur en die zat er dus niet bij

Ik heb melding gedaan bij KPN tevens bij Bos incasso hun naam wordt ook misbruikt

Let please op mensen kijk 3x alles na en denk helder want ik kan het me best voorstellen hoor dat er mensen zijn oeps binnen 24 uur betalen laten we maar snel doen zonder dat ze verder kijken

Ik had met de 24 uur al meteen zoiets van nee dit klopt niet KPN geeft altijd nog iets van 5 dagen

sterkte voor diegene die wel hebben betaald doe aangite KPN is er in ieder geval al druk mee bezig met achterhalen wie het zijn
11-11-2015, 21:28 door Anoniem
Er gaat nu ook een "laatste mogelijkheid tot betalen mail" van "Ziggo" rond waarbij als afzender factuur@ziggo.nl in beeld verschijnt. Komt gelukkig wel in het spamfilter terecht, maar toch het wordt steeds geraffineerder!
19-11-2015, 11:54 door Anoniem
Ik heb hem net ontvangen, ze zijn dus nog steeds actief!!! Heb hem verwijderd
19-11-2015, 17:01 door Anoniem
Ik heb er vandaag 1 ontvangen met de volgende email. Ik heb ctrl-a gedaan dus incl alle schrijffouten.
afdeling-factuur@ziggo.nl




Geachte klant,

Wij hebben u reeds meerdere malen per brief en email verzocht om de factuur onder factuurnummer 05SZ8X9D alsnog te voldoen.
Tot op heden hebben wij helaas nog geeen betaling van u ontvangen.

Het openstaande bedrag is momenteel 103,50EUR (incl. kosten). Het bedrag zal worden verhoogd met buitengerechtelijke
incassokosten ter hoogte van 148,43EUR indien het niet binnen de door ons gestelde termijn is voldaan.

3V Vouchers verzorgt tegenwoordig, sinds invoering van het online factuur systeem, de betalingen voor Ziggo.
U kunt op deze manier eenvoudig m.b.v. een 3V betaaltegoed uw openstaande factuur betalen.

Klik hier om uw factuur te voldoen.
Let op dat u de juiste waarde selecteert.
Vervolgens kunt u uw betaling doen via iDeal. Kies hiertoe uw eigen bank.
Zodra u de betaaltegoed van 3V heeft betaald, ontvangt u een unieke 19-cijferige code per email.
Om de betaling van uw factuur af te ronden dient u de 19-cijferige code in te vullen op de betaalscherm.
Klik hier en vul hier uw 19-cijferige code in
Let op: Als wij uw betaling niet voor vrijdag 20 november 2015 ontvangen,
loopt u risico op een gerechtelijke procedure. Voorkom bijkomende kosten en
afsluiting.

Hoogachtend,
Daan Visscher
24-11-2015, 11:41 door Anoniem
Vandaag onderstaande mail ontvangen:


Geachte klant,

Wij hebben u reeds meerdere malen per brief en email verzocht om de factuur onder factuurnummer 05SZ8X9D alsnog te voldoen.
Tot op heden hebben wij helaas nog geeen betaling van u ontvangen.

Het openstaande bedrag is momenteel 103,50EUR (incl. kosten). Het bedrag zal worden verhoogd met buitengerechtelijke
incassokosten ter hoogte van 148,43EUR indien het niet binnen de door ons gestelde termijn is voldaan.
3V Vouchers verzorgt tegenwoordig, sinds invoering van het online factuur systeem, de betalingen voor Ziggo.
U kunt op deze manier eenvoudig m.b.v. een 3V betaaltegoed uw openstaande factuur betalen.
• Klik hier om uw factuur te voldoen.
Let op dat u de juiste waarde selecteert.
• Vervolgens kunt u uw betaling doen via iDeal. Kies hiertoe uw eigen bank.
• Zodra u de betaaltegoed van 3V heeft betaald, ontvangt u een unieke 19-cijferige code per email.
• Om de betaling van uw factuur af te ronden dient u de 19-cijferige code in te vullen op de betaalscherm.
• Klik hier en vul hier uw 19-cijferige code in
Let op: Als wij uw betaling niet voor woensdag 25 november 2015 ontvangen,
loopt u risico op een gerechtelijke procedure. Voorkom bijkomende kosten en
afsluiting.

Hoogachtend,
Daan Visscher
01-06-2016, 06:50 door Anoniem
Nou hij circuleert nog steeds... met nog steeds hetzelfde factuurnummer maar het bedrag zit net onder de 100 euro
01-06-2016, 10:10 door Anoniem
Daan is inderdaad nog steeds op grote schaal bezig
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.