image

Rechtspraak: Documenten rechtbank Amsterdam gestolen

vrijdag 10 februari 2017, 15:00 door Redactie, 3 reacties

De gevoelige dossiers en rechtbankstukken van de Amsterdamse rechtbank die bouwvakkers tijdens sloopwerkzaamheden vonden en naar de Telegraaf brachten zijn gestolen, zo stellen De Raad voor de rechtspraak en rechtbank Amsterdam.

Beide organisaties zijn een onderzoek gestart naar "de diefstal van vertrouwelijke informatie van de rechtbank". Volgens de Rechtspraak lijkt het erop dat de informatie uit een papiercontainer is gestolen. De rechtbank heeft inmiddels aangifte gedaan van diefstal. De Telegraaf berichtte vanochtend dat bouwvakkers de documenten hadden gevonden tijdens sloopwerkzaamheden, en bij de redactie van de krant hadden afgeleverd.

"Het politieonderzoek zal uitwijzen of het zo gegaan is, maar dergelijke informatie behoort hoe dan ook niet bij de media terecht te komen", zegt voorzitter Frits Bakker van de Raad voor de rechtspraak. "Mensen moeten erop kunnen vertrouwen dat rechters en rechtspraakpersoneel zorgvuldig omgaan met alle informatie die zij onder ogen krijgen en dat niemand daarop de hand kan leggen."

De Rechtspraak stelt dat er afspraken zijn over wie toegang heeft tot privacygevoelige informatie en ook over hoe dergelijke documenten worden bewaard, vernietigd of weggegooid. Papieren die niet meer worden gebruikt zouden in afsluitbare containers worden opgeslagen, die worden afgevoerd door een gespecialiseerd bedrijf. Hoe de Amsterdamse documenten toch in verkeerde handen konden komen, wordt nu onderzocht. De rechtbank informeert iedereen van wie vertrouwelijke informatie is gelekt. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens wordt ingelicht.

Reacties (3)
10-02-2017, 16:39 door Anoniem
Die gegevens hadden inderdaad nooit bij de media aangeleverd mogen worden. Alhoewel ik mij de verontwaardiging wel kan voorstellen van de bouwvakker. Zelf heb ik die keuze ooit ook moeten maken en heb toen gekozen om de regels te volgen.
Maar ik wist de regels. En als ik ze genegeerd had was het een stuk ernstiger omdat ik wist wat de regels waren.

Ik kan mij echter ook voorstellen dat de bouwvakker in kwestie zo verontwaardigd was dat die in een opwelling de situatie aan de kaak wilde stellen. Maar hij had het ook met zijn leidinggevende kunnen opnemen of de klant.

Feit is nu wel dat er nu een paar flink wakker geworden zijn en hopelijk vele andere instanties ook. En ik heb medelijden met dhr, Blok nu dit tijdelijk onder zijn verantwoording valt.

Maar het zal wel verlopen zoals een virus besmetting...een hoop gedoe en zwarte pieten en daarna zakt het weer weg.

Dit is deels te voorkomen door bij alle medewerkers regelmatig bewustwording te kweken, En schijnbaar ook bij andere bedrijven. Ik zie het als een trigger om het meer te laten leven bij alle bedrijven. Want we kunnen ook denken aan verhuisbedrijven of andere bedrijven.

Daar zit gewoon een gat wat ingevuld moet worden. Ik denk dan aan een verplichte korte voorlichting die opgenomen wordt in alle opleidingen. Juist om dit soort excessen te voorkomen.

En/of elk bedrijf/instantie maakt een schrijven en iedereen die dan voor dat bedrijf of instantie werkzaamheden verricht moet hier dan verplicht kennis van hebben genomen. Inclusief de straf (wettelijk en financieel) die hier opstaat als de regels niet gevolgd worden.

Ik zou mij kunnen voorstellen dat een bedrijf dan uitgesloten wordt van opdrachten als een van de medewerkers zich schuldig maakt aan dit soort feiten. In hoeverre dit hard te maken valt valt nog te bezien. Maar veel hangt af van gunning en gunning is doorgaans heel flexibel.

Maar persoonlijk vind ik dat privacy in mijn optiek in alle opleidingen behandeld dient te worden om het meer te laten leven bij een ieder.

Het is maar een idee in een poging om het voor iedereen te verbeteren en ik ben benieuwd naar jullie opbouwende reacties.
11-02-2017, 11:45 door Anoniem
Geef de bouwvakker de schuld, of de journalist, of de redactie vande krant. Laat onder geen beding de verantwoordelijke ambtenaren in dit soort kwesties betrekken. Verspreid vervolgens zoveel moegelijk onzin met behulp van pervoorliegers en webcare teams.
De gebruikelijke gang van zaken...
11-02-2017, 17:22 door Anoniem
Voordeel van deze zaken bij de Telegraaf brengen, is dat men daar het benul heeft hoe ermee om te gaan. Er is gelijk een stuk over geschreven, maar de dossiers zelf zijn niet gepubliceerd.
De betreffende bouwvakkers hadden ook alles via Facebook kunnen verspreiden en dat was een stuk erger geweest.

Misschien ook een wake up call (nah...) dat zowel bouwbedrijven als de opdrachtgevers, af moeten spreken hoe omgegaan wordt met zaken die aangetroffen worden, ook als die daar niet hadden mogen liggen. Als ik hier in huis een aannemer heb rondlopen dan verwacht ik ook niet dat hij met mijn papieren naar de Telegraaf stapt, al heb ik ze open en bloot op mijn bureau liggen. Laat staan als dat dossiers van clienten zijn.

Ik vind het prima dat dit bekend is gemaakt, maar er lijkt me ook werk aan de winkel om op alle fronten verbeteringen aan te brengen. Overigens had ik wat meer lawaai van de AP verwacht, maar het lijkt wel of die het politiek interessanter vindt om achter de Belastingdienst aan te blijven jagen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.