image

Ster ziet omzetstijging na cookieloos adverteren op NPO-sites

donderdag 2 juli 2020, 10:09 door Redactie, 12 reacties

Sinds de Stichting Etherreclame (Ster) in januari begon met het cookieloos adverteren op NPO-sites is er sprake van een omzetstijging, zo blijkt uit cijfers die de Ster met Johnny Ryan van browser Brave deelde. Adverteerders kunnen op websites van de publieke omroep alleen nog gebruikmaken van context-gerelateerde advertenties.

Hiervoor ontwikkelde Ster een systeem dat per aflevering de inhoud herkent met behulp van ondertitelingspagina 888 van Teletekst en kruisreferenties maakt naar Wikipedia met de omschrijving van een programma. De overstap zorgt er volgens Ster voor dat adverteerders niet minder data krijgen om mee te werken, maar wel andere.

Vanwege de AVG vroeg Ster al naar de advertentievoorkeuren van bezoekers. "We zagen dat nog maar tien procent van onze bezoekers expliciet om gepersonaliseerde advertenties bij onze video's vroeg. Dan moet je je serieus afvragen wat nog de waarde van gepersonaliseerde reclame is", liet Linda Worp van de Ster eerder dit jaar weten.

Het schrappen van third-party trackers lijkt geen nadelige gevolgen voor de omzet te hebben. Die was in januari 61 procent hoger dan het jaar daarvoor. In februari was er zelfs sprake van een 76 procent stijging. In maart, april en mei daalde de omzet wegens de coronacrisis, maar is die nog altijd hoger dan in dezelfde maanden een jaar eerder.

In bepaalde gevallen steeg de "click through rate" bij context-gerelateerde advertenties met zeventig procent ten opzichte van tracking-gerelateerde advertenties. Volgens Ryan is de Ster dan ook een baanbrekend voorbeeld dat van groot belang voor uitgevers is.

Image

Reacties (12)
02-07-2020, 10:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 02-07-2020, 10:45
Belangrijke kanttekening is dat de NPO als een van de weinige zich wél hield aan de wetgeving rondom cookies. Dus: opt-in, geen omslachtige opt-out, geen voorgeselecteerde opt-in etc. Zolang de ACM de wet niet handhaaft zullen er altijd partijen zijn die zich hier niet aan houden, waarmee er dus ook geen prikkel is over te stappen op 'cookieloos adverteren'. (En er tegelijkertijd een ongelijk speelveld ontstaat, ik vraag mij af wat ze bij de ster/NPO daar van vinden.)
02-07-2020, 10:53 door Anoniem
Hoe komt Brave aan deze data? Brave omzeilt kennelijk de geen-cookies maatregel door in de browser te gaan monitoren.
02-07-2020, 10:55 door buttonius
Door iatomory: Belangrijke kanttekening is dat de NPO als een van de weinige zich wél hield aan de wetgeving rondom cookies. Dus: opt-in, geen omslachtige opt-out, geen voorgeselecteerde opt-in etc. Zolang de ACM de wet niet handhaaft zullen er altijd partijen zijn die zich hier niet aan houden, waarmee er dus ook geen prikkel is over te stappen op 'cookieloos adverteren'. (En er tegelijkertijd een ongelijk speelveld ontstaat, ik vraag mij af wat ze bij de ster/NPO daar van vinden.)
Een stijging van de omzet lijkt me een prima prikkel om over te stappen naar 'cookieloos adverteren'. En als je daardoor ook nog eens aan de wet gaat voldoen is het natuurlijk helemaal een inkopper. Dit gaat wel navolging krijgen...
02-07-2020, 12:21 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe komt Brave aan deze data? Brave omzeilt kennelijk de geen-cookies maatregel door in de browser te gaan monitoren.
Begrijpend lezen uit de tekst:
zo blijkt uit cijfers die de Ster met Johnny Ryan van browser Brave deelde

Of te wel, er is wat data uitgewisseld en geanalyseerd...

Maar het is dus duidelijk. Als ik geïnteresseerd ben in onderwerp X omdat ik dat nu terug kijk, dan is het toch simpel om ook reclame over onderwerp X te tonen? Want dan is de kans best groot dat je een match hebt. En daarvoor hoe je dus echt geen profiel voor bij te houden. Dus kijk je een natuur programma, maak reclame voor dierenparken, vakantie in de natuur etc.... maar geen reclame voor auto's of huishoudelijk artikelen.

Dus meer data is niet beter!

TheYOSH
02-07-2020, 12:24 door Briolet
Interessant. Er zit een zekere logica in. Als je niet meer gepersonaliseerd kunt adverteren, zul je meer moeten adverteren om dezelfde doelgroep te bereiken. Blijkbaar gebeurt dit nu, als ik er van uit ga dat de prijs per advertentie gelijk blijft.

Maar meer omzet in reclame betekent voor de site-bezoekers dat je nog meer reclame te zien krijgt. )-:
02-07-2020, 14:21 door Anoniem
Een van de gunstige bijvangsten van goede regelgeving, het geeft bedrijven een reden om uit de loopgraven te komen en eens een ander business model te proberen.

Het was een absolute waarheid dat gepersonaliseerde advertenties de maximale omzet betekenden ... totdat Ster het anders probeerde en dat niet zo bleek te zijn...

Nu nog een paar andere platte aardes op het gebied van gegevensbescherming om te ontkrachten...
02-07-2020, 19:25 door Anoniem
Heeft google ads context-gerelateerde advertenties?
03-07-2020, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem: Heeft google ads context-gerelateerde advertenties?
Ja, ze hebben text blokken.
03-07-2020, 15:53 door Anoniem
"We zagen dat nog maar tien procent van onze bezoekers expliciet om gepersonaliseerde advertenties bij onze video's vroeg. Dan moet je je serieus afvragen wat nog de waarde van gepersonaliseerde reclame is"

Zijn er überhaupt mensen geweest die ooit hebben gezegd dit te willen?
03-07-2020, 17:10 door Anoniem
Door Anoniem: "We zagen dat nog maar tien procent van onze bezoekers expliciet om gepersonaliseerde advertenties bij onze video's vroeg. Dan moet je je serieus afvragen wat nog de waarde van gepersonaliseerde reclame is"

Zijn er überhaupt mensen geweest die ooit hebben gezegd dit te willen?
Wij hebben niets te willen, we moeten nemen wat ze geven. Het zijn de mensen die hen die macht geven, helaas.
04-07-2020, 06:42 door Anoniem
Zolang Google monitoort op wie er in hetzelfde wifi netwerk zit en daar advertenties op afstemd...brrr.

Probeer het maar eens 1 persoon gaat zoeken op een bepaald onderwerp en een dag later krijgt de ander ook voorstellen m.b.t. dat onderwerp.

En zo beïnvloed je elkaars geest indirect ook. En kun je dit manipulatief gebruiken waarbij je Google je vriend is.

Best wel wat creepy.


PS: ja staat los van het onderwerp.
05-07-2020, 11:07 door Anoniem
Ik vermoed dat google niet je wifi monitoort , maar het publieke ip adres van het wifi netwerk als kenmerk gebruikt.

De computers die hetzelfde pub ip gebruiken worden san gelijk behandeld.

Dus meer een tekortkoming aan google kant.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.