image

ABN Amro moet slachtoffer fraude 40 procent van schade vergoeden

maandag 15 februari 2021, 13:34 door Redactie, 19 reacties

ABN Amro moet een klant die telefonisch voor ruim 42.000 euro werd opgelicht veertig procent van de schade vergoeden omdat de bank het slachtoffer niet voor phishing en fraude waarschuwde. Dat oordeelt het financiële klachteninstituut Kifid. De vrouw van eind zeventig was al meerdere malen doelwit van oplichters geweest. Zo werd na de eerste fraudepoging in juni 2018 ternauwernood de diefstal van 35.000 euro voorkomen.

In november 2019 blokkeerde de bank een tweede fraudepoging. De dochter van het slachtoffer vroeg ABN Amro eind die maand om overboekingen naar onbekende rekeningen te blokkeren en een daglimiet in te stellen voor internetbankieren. De bank liet weten dat dit niet mogelijk is wanneer er geen sprake is van bewind of curatele. Op 10 december sloegen de oplichters opnieuw toe en dit keer met succes. Binnen zes uur tijd werden er 24 transacties verricht voor een bedrag van meer dan 42.000 euro.

De vrouw eiste dat ABN Amro het gestolen geld vergoedt. Volgens de vrouw heeft zij niet opzettelijk of grof nalatig gehandeld, maar is zij herhaaldelijk doelwit geworden van criminelen die misbruik van haar kwetsbaarheid maakten. De vrouw stelde dat dit mede kwam door het feit dat in haar digitale bankomgeving nauwelijks veiligheidsmaatregelen genomen waren en ook niet konden worden genomen.

Volgens de vrouw had ze na de eerste fraudepoging in ieder geval een brief van de bank mogen ontvangen met veiligheidsinstructies. Nu werd er alleen telefonisch medegedeeld dat er een fraudepoging had plaatsgevonden. ABN Amro stelde dat de vrouw de codes voor de transacties zelf aan de criminelen heeft verstrekt of zelf de transacties uitvoerde. De bank voegde toe dat het de vrouw meerdere keren heeft gewaarschuwd om haar beveiligingscodes niet met derden te delen en de zorgplicht dus niet is geschonden.

Oordeel

Het Kifid ziet dit toch anders. In dit specifieke geval, waarbij er een concrete dreiging van oplichting was, had de bank enige mate van actie moeten ondernemen, mede omdat de bank voor de vrouw geen daglimiet kon instellen. "Wanneer de systemen van de bank er kennelijk niet op zijn toegesneden om de consument adequaat tegen haar eigen lichtvaardigheid te beschermen, lag het derhalve voor de hand dat de bank in dat geval op een andere wijze de kennisachterstand van de consument had getracht te compenseren", stelt het Klachteninstituut.

De bank had de vrouw via een persoonlijk gesprek moeten waarschuwen voor de gevaren die samenhangen met verschillende vormen van phishing en in het bijzonder de gevaren die ontstaan wanneer zij na telefonische instructie van derden geld naar onbekende rekeningnummers overmaakt. "Door een dergelijke waarschuwing niet te geven, is de bank tekortgeschoten ten opzichte van de consument", aldus het Kifid (pdf).

Het Klachteninstituut komt tot het oordeel dat de vrouw geen kans heeft gekregen om de oplichting te voorkomen doordat de bank geen waarschuwing gaf. Toch hoeft ABN Amro niet alle schade te vergoeden, omdat een waarschuwing geen honderd procent effect zou hebben. "De kans dat zij ook ondanks deze waarschuwing was overgegaan tot het overboeken van bedragen naar derden, acht de commissie niet gering."

Het Kifid komt uiteindelijk op een veertig procent effectiviteit van de waarschuwing en oordeelt dat ABN Amro dit percentage van het schadebedrag moet vergoeden, wat op zo'n 17.000 euro neerkomt. Daarnaast roept het Klachteninstituut ABN Amro op om kwetsbare ouderen beter te beschermen.

"Het standpunt van de bank dat zij niet verder kan ingrijpen, totdat een dergelijke consument onder bewind of curatele wordt gesteld, vindt de commissie niet goed verdedigbaar. Dit zou namelijk impliceren dat verdergaande beschermingsmaatregelen eerst denkbaar zijn indien iemand geheel of gedeeltelijk beschikkingsonbevoegd wordt verklaard. De commissie spoort de bank aan in dergelijke gevallen op zijn minst mee te denken over mogelijke al dan niet tijdelijke oplossingen ter bescherming van consument."

Reacties (19)
15-02-2021, 14:35 door Anoniem
Lastig dit. Een blijkbaar dementerende vrouw aangezien dit niet de eerste keer is en ze de codes aan derden blijft verstrekken. De coulance is deze keer m.i. terecht. En schappelijk omdat een bank nu eenmaal geen sociale instelling is. Alleen jammer dat er geen voorwaarden aan deze royale vergoeding zitten, zoals het verplicht aanstellen van een bewindvoerder aangezien de kans op herhaling groot is.
15-02-2021, 14:42 door Anoniem
Waarom als dochter geen limiet instellen of van mijn part de bankzaken voor je moeder regelen en die pas afpakken? Wat gebeurt er een volgende keer, als nog eens €20.000 wordt overgeboekt door eigen onkunde? Weer vergoeden? En daarna? Nog maar weer eens wat vergoeden? En daarna? Lekker bliven betalen voor mensen die een financieel gevaar voor zichzelf zijn? Ben dan zo verstandig en kap met electronisch bankieren. Als ik niet meer capabel ben om auto te rijden moet ik die auto ook maar weg doen, hoe vervelend dat ook is.
15-02-2021, 15:33 door Anoniem
Interessant in de uitspraak is de slotbepaling:
" Ten overvloede merkt de commissie het volgende op. In dit geval is sprake van een consument op hoge leeftijd met een, ook door de commissie ter zitting geconstateerde, afnemende mentale weerbaarheid"

De mentale gesteldheid is een bijzonder persoonsgegeven volgens de AVG (GDPR). De bank moet dit gegeven dus opslaan in zijn systemen zodat medewerkers kunnen zien dat ze met iemand te maken hebben die "in de war is". Hebben we hier te maken met tegenstrijdige wetgeving (GDPR tegeover zorgplicht banken)?
15-02-2021, 15:47 door Anoniem
@Anoniem 14:35, niet iedere oudere die het niet 100% meer snapt is dementerend.

Dit is een generatie die vroeger alles regelde met papieren overschrijvingen en met bezoekjes aan het lokale bankkantoor. Dat is allemaal wegbezuinigd door de banken, met als gevolg dat je ze aan dit soort risico gaat blootstellen.

Wat dat bewindvoeren / onder curatele stellen betreft, dat is iets wat je als kind zo lang mogelijk probeert uit te stellen. Je wilt je ouders niet als een kind gaan behandelen en hun alle zeggenschap ontnemen.
15-02-2021, 15:51 door Anoniem
Enerzijds begrijp ik de houding van de bank, dat zij geen sociaal instituut zijn en niet de partij zijn om een "mogelijk dementerende" dame tegen zichzelf te beschermen.

Anderzijds, als ik als klant zijnde ( of kind van klant), verzoek om onbekende rekeningnummers te blokkeren of een daglimiet in te stellen, dan had de schade vele malen lager geweest en snap ik de stap naar het KiFid. Zeker gezien de bank dergelijke acties dus wel kan, maar dan moet men onbekwaam zijn verklaard of onder curatele vallen... schiet mij maar lek waarom dat niet vrijwillig kan worden ingesteld ( als in bescherming tegen je eigen persoon, impuls ed.)..


Door Anoniem: Lastig dit. Een blijkbaar dementerende vrouw aangezien dit niet de eerste keer is en ze de codes aan derden blijft verstrekken. De coulance is deze keer m.i. terecht. En schappelijk omdat een bank nu eenmaal geen sociale instelling is. Alleen jammer dat er geen voorwaarden aan deze royale vergoeding zitten, zoals het verplicht aanstellen van een bewindvoerder aangezien de kans op herhaling groot is.

Het KiFid is het klachteninstituut voor financiële dienstverleners en geen wetgevende partij in deze, zij kunnen dus geen aanhangende vereisten stellen (al zouden ze dit willen).

Door Anoniem: Waarom als dochter geen limiet instellen of van mijn part de bankzaken voor je moeder regelen en die pas afpakken? Wat gebeurt er een volgende keer, als nog eens €20.000 wordt overgeboekt door eigen onkunde? Weer vergoeden? En daarna? Nog maar weer eens wat vergoeden? En daarna? Lekker bliven betalen voor mensen die een financieel gevaar voor zichzelf zijn? Ben dan zo verstandig en kap met electronisch bankieren. Als ik niet meer capabel ben om auto te rijden moet ik die auto ook maar weg doen, hoe vervelend dat ook is.

Neen, zo werkt het simpelweg niet.
De dochter heeft gepoogd een dergelijk limiet in te stellen, dit is geweigerd door de bank, gezien de dame in kwestie niet onbekwaam is verklaard, ergo geen bewind of curatele = geen recht op beperkende maatregelen ( Bewust afwijziging door de bank, wetende dat de dame in kwestie al eerder slachtoffer is geweest).

Idem voor stoppen met elektronisch je bankzaken doen, hoe dan? we digitaliseren veel meer en acceptgiro's kosten je zelfs geld om te krijgen, zodat je het offline kan doen.
15-02-2021, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem: Ben dan zo verstandig en kap met electronisch bankieren. Als ik niet meer capabel ben om auto te rijden moet ik die auto ook maar weg doen, hoe vervelend dat ook is.
U bent een politicus? Probeer dit in deze tijden nog maar eens voor elkaar te krijgen.

Kan hier zelfs het roodstaan en dag-/weeklimiet niet verlagen. Ook het uitsluiten van gebruik van mobiele applicaties kan niet.
Wel kunnen ze weer honderden kantoren sluiten, massaal personeel ontslaan, prijzen verhogen met 12 procent, privacy niet serieus nemen en steeds meer reclame tonen.
15-02-2021, 16:00 door Briolet
Ik kan me herinneren dat mijn vader ook de banktoegang voor zijn vader geblokkeerd had, toen die begon te dementeren. Dat zal zo'n 40 jaar geleden geweest zijn. Toen ging het nog iets gemoedelijker. Bankmedewerkers kenden hun klanten persoonlijk en mijn grootvader kon tot dan geld opnemen zonder legitimatie of pasje.

Hier lijkt me vooral de dochter fout. Zij ziet als beste dat haar moeder problemen met bankzaken begint te krijgen. Zij had moeten doorpakken en de bankrekening moeten blokkeren. Zeker nadat het twee keer net wel goed gegaan is. Maar ja, pas als het kalf verdronken is, dempt men de put.
15-02-2021, 16:37 door Anoniem
En de banken lachen zich rot met die door hun ingestelde en betaalde "onafhankelijke" KIFID organisatie.

De bank is m.i. hier duidelijk tekort geschoten, stap naar de rechter zou ik zeggen.
15-02-2021, 17:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ben dan zo verstandig en kap met electronisch bankieren. Als ik niet meer capabel ben om auto te rijden moet ik die auto ook maar weg doen, hoe vervelend dat ook is.
U bent een politicus? Probeer dit in deze tijden nog maar eens voor elkaar te krijgen.

Kan hier zelfs het roodstaan en dag-/weeklimiet niet verlagen. Ook het uitsluiten van gebruik van mobiele applicaties kan niet.
Wel kunnen ze weer honderden kantoren sluiten, massaal personeel ontslaan, prijzen verhogen met 12 procent, privacy niet serieus nemen en steeds meer reclame tonen.

hear hear! check eens de lubach van gisteravond over de digbetocratie ook! het gaat te snel, er bestaan nog mensen op dit moment die hun digitale leven met ponskaarten zijn gestart! als je niet rekening houd met de menselijkheid, dan ben je gewoon weer een van die vele 'iedereen-zoekt-het-maar-uit-ik-heb-er-geen-last-van-hier-ga-ik-niet-voor-betalen' systeem denkers en een ding weet ik zeker, jouw tijd komt ook nog wel!
15-02-2021, 20:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ben dan zo verstandig en kap met electronisch bankieren. Als ik niet meer capabel ben om auto te rijden moet ik die auto ook maar weg doen, hoe vervelend dat ook is.
U bent een politicus? Probeer dit in deze tijden nog maar eens voor elkaar te krijgen.

Kan hier zelfs het roodstaan en dag-/weeklimiet niet verlagen. Ook het uitsluiten van gebruik van mobiele applicaties kan niet.
Wel kunnen ze weer honderden kantoren sluiten, massaal personeel ontslaan, prijzen verhogen met 12 procent, privacy niet serieus nemen en steeds meer reclame tonen.

hear hear! check eens de lubach van gisteravond over de digbetocratie ook! het gaat te snel, er bestaan nog mensen op dit moment die hun digitale leven met ponskaarten zijn gestart! als je niet rekening houd met de menselijkheid, dan ben je gewoon weer een van die vele 'iedereen-zoekt-het-maar-uit-ik-heb-er-geen-last-van-hier-ga-ik-niet-voor-betalen' systeem denkers en een ding weet ik zeker, jouw tijd komt ook nog wel!

De vrouw is al meerdere keren doelwit geweest van een aanval. "Zo werd na de eerste fraudepoging in juni 2018 ternauwernood de diefstal van 35.000 euro voorkomen." Oftewel, er kunnen grote vraagtekens worden gezet bij de zelfredzaamheid op gebied van financieel beheer van eigen zaken. Vervolgens wordt er niets gedaan en blijft ze de baas over haar eigen bankpas, met nu behoorlijk wat financiële gevolgen. Ze is financieel incapabel. Erg vervelend en lastig onder ogen te zien, maar neem daar als familie toch maar actie op. Die dochter moet goed in de spiegel kijken. Als mijn moeder van eind 70 steeds vatbaarder wordt voor frauders, dan pak ik die bankpas af en zet ik een forwarder op haar e-mail om alle mails naar mij door te sturen. Dan kun je wijzen naar de bank en de dienstverlening die ze optuigen, maar er zijn voldoende mogelijkheden om nagenoeg bankpasloos door het leven te gaan. Mijn ex-stiefzoon heeft bewindvoering en die heeft al jaren geen bankpas. Maar goed, op naar de volgende persoon die incapabel is en zich in de luren laat leggen. We zijn er nog lang niet.
15-02-2021, 20:57 door Anoniem
Door Anoniem: @Anoniem 14:35, niet iedere oudere die het niet 100% meer snapt is dementerend.

Dit is een generatie die vroeger alles regelde met papieren overschrijvingen en met bezoekjes aan het lokale bankkantoor. Dat is allemaal wegbezuinigd door de banken, met als gevolg dat je ze aan dit soort risico gaat blootstellen.

Wat dat bewindvoeren / onder curatele stellen betreft, dat is iets wat je als kind zo lang mogelijk probeert uit te stellen. Je wilt je ouders niet als een kind gaan behandelen en hun alle zeggenschap ontnemen.
Dat gaat ook niet zo maar en jezelf laten machtigen om de limieten te verlagen etc ook niet. Een simpele adresverhuizing is al te veel gevraagd. De bank zelf heeft het liever over bonussen voor bestuurders.
15-02-2021, 23:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: @Anoniem 14:35, niet iedere oudere die het niet 100% meer snapt is dementerend.

Dit is een generatie die vroeger alles regelde met papieren overschrijvingen en met bezoekjes aan het lokale bankkantoor. Dat is allemaal wegbezuinigd door de banken, met als gevolg dat je ze aan dit soort risico gaat blootstellen.

Wat dat bewindvoeren / onder curatele stellen betreft, dat is iets wat je als kind zo lang mogelijk probeert uit te stellen. Je wilt je ouders niet als een kind gaan behandelen en hun alle zeggenschap ontnemen.
Dat gaat ook niet zo maar en jezelf laten machtigen om de limieten te verlagen etc ook niet. Een simpele adresverhuizing is al te veel gevraagd. De bank zelf heeft het liever over bonussen voor bestuurders.
Heb je enig bewijs voor jouw beschuldigingen? En niet die van " iedereen weet dat" !
16-02-2021, 09:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ben dan zo verstandig en kap met electronisch bankieren. Als ik niet meer capabel ben om auto te rijden moet ik die auto ook maar weg doen, hoe vervelend dat ook is.
U bent een politicus? Probeer dit in deze tijden nog maar eens voor elkaar te krijgen.

Kan hier zelfs het roodstaan en dag-/weeklimiet niet verlagen. Ook het uitsluiten van gebruik van mobiele applicaties kan niet.
Wel kunnen ze weer honderden kantoren sluiten, massaal personeel ontslaan, prijzen verhogen met 12 procent, privacy niet serieus nemen en steeds meer reclame tonen.

hear hear! check eens de lubach van gisteravond over de digbetocratie ook! het gaat te snel, er bestaan nog mensen op dit moment die hun digitale leven met ponskaarten zijn gestart! als je niet rekening houd met de menselijkheid, dan ben je gewoon weer een van die vele 'iedereen-zoekt-het-maar-uit-ik-heb-er-geen-last-van-hier-ga-ik-niet-voor-betalen' systeem denkers en een ding weet ik zeker, jouw tijd komt ook nog wel!

De vrouw is al meerdere keren doelwit geweest van een aanval. "Zo werd na de eerste fraudepoging in juni 2018 ternauwernood de diefstal van 35.000 euro voorkomen." Oftewel, er kunnen grote vraagtekens worden gezet bij de zelfredzaamheid op gebied van financieel beheer van eigen zaken. Vervolgens wordt er niets gedaan en blijft ze de baas over haar eigen bankpas, met nu behoorlijk wat financiële gevolgen. Ze is financieel incapabel. Erg vervelend en lastig onder ogen te zien, maar neem daar als familie toch maar actie op. Die dochter moet goed in de spiegel kijken. Als mijn moeder van eind 70 steeds vatbaarder wordt voor frauders, dan pak ik die bankpas af en zet ik een forwarder op haar e-mail om alle mails naar mij door te sturen. Dan kun je wijzen naar de bank en de dienstverlening die ze optuigen, maar er zijn voldoende mogelijkheden om nagenoeg bankpasloos door het leven te gaan. Mijn ex-stiefzoon heeft bewindvoering en die heeft al jaren geen bankpas. Maar goed, op naar de volgende persoon die incapabel is en zich in de luren laat leggen. We zijn er nog lang niet.

precies op naar de volgende want er is spraken van een systeemfout!
16-02-2021, 10:21 door Briolet
Door Anoniem:…hear hear! check eens de lubach van gisteravond over de digbetocratie ook! het gaat te snel, er bestaan nog mensen op dit moment die hun digitale leven met ponskaarten zijn gestart!

En wat heeft het gebruik van ponskaarten met digibeten te maken? Ik heb ook leren programmeren met ponskaarten die je aanbood aan de server. Eke ponskaart was één regel code. Ik heb niet het idee dat ik niet met de verandering mee kom.
16-02-2021, 10:42 door Anoniem
Door Briolet: Ik kan me herinneren dat mijn vader ook de banktoegang voor zijn vader geblokkeerd had, toen die begon te dementeren. Dat zal zo'n 40 jaar geleden geweest zijn. Toen ging het nog iets gemoedelijker. Bankmedewerkers kenden hun klanten persoonlijk en mijn grootvader kon tot dan geld opnemen zonder legitimatie of pasje.

Hier lijkt me vooral de dochter fout. Zij ziet als beste dat haar moeder problemen met bankzaken begint te krijgen. Zij had moeten doorpakken en de bankrekening moeten blokkeren. Zeker nadat het twee keer net wel goed gegaan is. Maar ja, pas als het kalf verdronken is, dempt men de put.

Ik denk dat hier ook gedeeltelijk de crux in zit mbt de uitspraak van het KIFID. Natuurlijk had de dochter moeten ingrijpen en iets moeten doen. Het zit hem in het feit dat elk persoon hetzelfde behandeld had moeten worden. Als mevrouw geen dochter had die haar bankzaken overneemt, wat was er dan gebeurd? Dan was zij helemaal uitgekleed door oplichters en had de bank kunnen zeggen: Ja, da's ff pech hebben hé?

Volgens mij heeft het KIFID hiermee een oplossing gegeven waarbij wordt gezegd dat banken wel mee moeten denken.
16-02-2021, 11:08 door Anoniem
Door Anoniem:

Volgens mij heeft het KIFID hiermee een oplossing gegeven waarbij wordt gezegd dat banken wel mee moeten denken.
Dat lijkt me moeilijk. Zodra de banken gaan/ moeten meedenken EN handelen, beginnen sommige lieden al weer te schreeuwen, dat hun privacy geschaad wordt, als de bank hun geldstromen gaat controleren.
16-02-2021, 14:16 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom als dochter geen limiet instellen of van mijn part de bankzaken voor je moeder regelen en die pas afpakken? Wat gebeurt er een volgende keer, als nog eens €20.000 wordt overgeboekt door eigen onkunde? Weer vergoeden? En daarna? Nog maar weer eens wat vergoeden? En daarna? Lekker bliven betalen voor mensen die een financieel gevaar voor zichzelf zijn? Ben dan zo verstandig en kap met electronisch bankieren. Als ik niet meer capabel ben om auto te rijden moet ik die auto ook maar weg doen, hoe vervelend dat ook is.

De dochter kan een aanvraag doen voor een en/of rekening. Hiermee kan ze voor haar moeder de rekening beheren.
Moeder mag dan niet de authenticator meer in beheer hebben.
Opgelost !!
16-02-2021, 15:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom als dochter geen limiet instellen of van mijn part de bankzaken voor je moeder regelen en die pas afpakken? Wat gebeurt er een volgende keer, als nog eens €20.000 wordt overgeboekt door eigen onkunde? Weer vergoeden? En daarna? Nog maar weer eens wat vergoeden? En daarna? Lekker bliven betalen voor mensen die een financieel gevaar voor zichzelf zijn? Ben dan zo verstandig en kap met electronisch bankieren. Als ik niet meer capabel ben om auto te rijden moet ik die auto ook maar weg doen, hoe vervelend dat ook is.

De dochter kan een aanvraag doen voor een en/of rekening. Hiermee kan ze voor haar moeder de rekening beheren.
Moeder mag dan niet de authenticator meer in beheer hebben.
Opgelost !!

dat kan pas geregeld worden als moeder daar de bank ook uiteindelijk toestemming heeft gegeven. No way dat iemand zo maar een en/of rekening kan openen op jouw naam zonder jouw toestemming, dat begrijp je toch wel he?
17-02-2021, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom als dochter geen limiet instellen of van mijn part de bankzaken voor je moeder regelen en die pas afpakken? Wat gebeurt er een volgende keer, als nog eens €20.000 wordt overgeboekt door eigen onkunde? Weer vergoeden? En daarna? Nog maar weer eens wat vergoeden? En daarna? Lekker bliven betalen voor mensen die een financieel gevaar voor zichzelf zijn? Ben dan zo verstandig en kap met electronisch bankieren. Als ik niet meer capabel ben om auto te rijden moet ik die auto ook maar weg doen, hoe vervelend dat ook is.

De dochter kan een aanvraag doen voor een en/of rekening. Hiermee kan ze voor haar moeder de rekening beheren.
Moeder mag dan niet de authenticator meer in beheer hebben.
Opgelost !!

dat kan pas geregeld worden als moeder daar de bank ook uiteindelijk toestemming heeft gegeven. No way dat iemand zo maar een en/of rekening kan openen op jouw naam zonder jouw toestemming, dat begrijp je toch wel he?

Natuurlijk wel volgens de juiste procedure...... (anders wil het natuurlijk niet).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.