image

ALDI test kassaloze winkel die boodschappen via sensoren registreert

vrijdag 1 oktober 2021, 17:01 door Redactie, 37 reacties

Supermarktketen ALDI opent begin volgend jaar een kassaloze winkel in Utrecht die door middel van een speciale app en sensoren bijhoudt welke boodschappen klanten in hun winkelwagen leggen. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt. Het systeem maakt geen gebruik van gezichtsherkenning, scans van ogen of vingerafdrukken, noch het gebruik van andere biometrische kenmerken, zo laat de supermarktketen weten.

Het systeem maakt in plaats daarvan gebruik van sensoren en een smartphone-app die de bewegingen van de klant en het product volgen. Binnen de Europese groep van bedrijven van ALDI Nord is het nieuwe filiaal in Utrecht als testlocatie aangewezen. Volgens Jan Oostvogels, ceo van ALDI Nederland, biedt Nederland door de hoge digitaliseringsgraad het "juist klimaat" om nieuwe technologieën te testen.

De technologie van het systeem wordt ontwikkeld door Trigo Vision, dat oplossingen voor "seamless shopping" biedt. Het bedrijf stelt dat de technologie in de supermarkt de identiteit van klanten niet kan weten en het systeem volgens 'privacy by design' is ontwikkeld.

Reacties (37)
01-10-2021, 18:21 door Anoniem
Afrekenen met contant geld?...
01-10-2021, 18:52 door Anoniem
Beetje rare testlocatie, deze zal beslist niet representatief zijn voor de gemiddelde supermarkt waar gezinnetjes met
jengelende kinderen een kar tot de nok toe vol laden met boodschappen...
Dit soort locaties neigt meer naar de "snel even wat te eten halen" klanten waar men in een paar minuten een stuk of 5
artikelen haalt. Wel fijn dat je niet bij een kassa hoeft te wachten natuurlijk.
Als ze de boel hadden willen stresstesten onder reeele omstandigheden was de locatie Terwijde beter geweest denk ik.
01-10-2021, 22:30 door Anoniem
Door Anoniem: Afrekenen met contant geld?...
Contant geld? Wat is dat?
02-10-2021, 02:29 door Anoniem
Door Anoniem: Beetje rare testlocatie, deze zal beslist niet representatief zijn voor de gemiddelde supermarkt waar gezinnetjes met
jengelende kinderen een kar tot de nok toe vol laden met boodschappen...
Dit soort locaties neigt meer naar de "snel even wat te eten halen" klanten waar men in een paar minuten een stuk of 5
artikelen haalt. Wel fijn dat je niet bij een kassa hoeft te wachten natuurlijk.
Als ze de boel hadden willen stresstesten onder reeele omstandigheden was de locatie Terwijde beter geweest denk ik.
Niks mis met de testlocatie. Een nieuwe werkwijze moet je eerst in het klein uitproberen voordat je het in het groot uitrolt. Als eerste test is een niet-drukke winkel ideaal. Terwijde komt wel later aan de beurt als alles goed werkt.
02-10-2021, 05:40 door Anoniem
Het systeem volgt de bewegingen van de klant met een speciale app. Dat suggereert dat het systeem niet werkt als mensen die app niet hebben geïnstalleerd, en als mensen geen smartphone hebben of bij zich hebben.

Nou zou het kunnen dat de "speciale app" helemaal geen app op de smartphone is maar dat ze Bluetooth- of Wifi-signalen volgen. Maar dan geldt alweer dat klanten dat dan wel moeten hebben en aan moeten hebben staan.

Door Anoniem: Beetje rare testlocatie, deze zal beslist niet representatief zijn voor de gemiddelde supermarkt waar gezinnetjes met
jengelende kinderen een kar tot de nok toe vol laden met boodschappen...
Als je iets nieuws test begin je niet met stresstesten, je zorgt eerst dat simpele situaties werken en gaat dan stapje voor stapje opschalen. Een winkel waar vooral kleine hoeveelheden tegelijk worden afgerekend is ongetwijfeld veel geschikter om mee te beginnen dan een winkel met volle winkelwagentjes.
02-10-2021, 08:13 door Anoniem
Door Anoniem: Afrekenen met contant geld?...
Wordt een keer wakker. Voor dit soort bedrijven bestaat contant geld niet meer. En dat geldt ook voor de mensen achter de kassa trouwens.
02-10-2021, 10:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Afrekenen met contant geld?...
Contant geld? Wat is dat?
Dat is geld dat je bij je hebt dat je kunt voelen en zien en heel gemakkelijk is als je privacy in het vaandel hebt en
kunt er gewoon mee betalen als er een storing is bijvoorbeeld voorbeeld bij je bank.

Trouwens je kan het gewoon via één automaat afhalen, en mocht je bij een bank zijn die geen bankpasje meer heeft,
ze willen dat nu ook via de smartphone doen, volgens mij gaat alleen met OS van Google en Apple. Dus als je privacy
belangrijk vindt dan kun je beter overstappen naar een bank met bankpasje.

Als je niet precies weet wat privacy inhoud dan is het wel goed om daar eens in te gaan verdiepen.
02-10-2021, 11:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Afrekenen met contant geld?...
Contant geld? Wat is dat?
Dat scheelt een hoop scrollen bij het online bankieren. Houd je ook nog eens een beter overzicht.

Had ook nog een heel ander belangrijk voordeel, iets waar je steeds minder van hebt, maar dat ben ik eventjes vergeten.
02-10-2021, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je iets nieuws test begin je niet met stresstesten, je zorgt eerst dat simpele situaties werken en gaat dan stapje voor stapje opschalen. Een winkel waar vooral kleine hoeveelheden tegelijk worden afgerekend is ongetwijfeld veel geschikter om mee te beginnen dan een winkel met volle winkelwagentjes.

Deze foute denkwijze ligt aan de basis van vrijwel alle fails met AI-achtige toepassingen!

Men wil iets maken wat super slim is en in de dagelijkse wereld kan functioneren, en dan bouwt men iets wat helemaal
niet alles aankan, en een heel beperkte testomgeving nodig heeft. Als dat dan werkt dan zegt men "de eerste resultaten
zijn veelbelovend" en komen er ronkende persberichten.

Maar wat zegt dit nu werkelijk? Helemaal niets. Wellicht is de gekozen oplossingesmethode helemaal niet schaalbaar
naar de wereld van alledag, en is het helemaal niet mogelijk om die vervolgens in een echte supermarkt (in dit geval) in
te zetten zonder grondig redesign om allerlei zaken waar geen rekening mee was gehouden alsnog te implementeren.

Het is als een tekstvertaling systeem wat als 1e aanpak maar even alle woorden een voor een vertaalt met een
woordenboek. Je haalt er een zinnetje doorheen en er komt een zinnetje uit in een andere taal. "de eerste resultaten
zijn veelbelovend". Maar als je er echt mee aan het werk gaat blijkt dat dit zo niet kan omdat je niet alleen het
vocabulaire maar ook de grammatica moet vertalen. En dat is een probleem van een totaal andere orde, wat je er
niet zo snel even in hackt als een woordenboek vertaler.

Kortom, als er in een andere omgeving getest wordt dan waar je het wilt inzetten, dan is de test nutteloos.
Wil je beperkt testen dan pak je meteen de uiteindelijke werkomgeving maar ga je alleen testen met een beperkte
groep klanten. Je laat je kassa's staan maar je geeft bepaalde mensen een app en die kunnen dan de nieuwe manier
testen. Je laat ze zelfs gewoon langs de kassa gaan om te kijken wat het verschil is tussen wat je app verzameld
heeft en wat de kassiere scant. DAN ben je aan het testen.

Maar wellicht willen ze het helemaal niet in een normale supermarkt gaan inzetten hoor, maar alleen in die hippe
winkeltjes in het centrum. Dit soort systemen draait al jaren, bijvoorbeeld in China. En daar zijn het ook van die
heel kleine winkeltjes waar je een zak chips en een blikje frisdrank (en meer van dat soort dingen) kunt kopen, meer
iets van de orde "shop bij een tankstation". Dit experiment zal wellicht net iets groter zijn.
02-10-2021, 14:23 door Anoniem
Hm, ik snap toch niet hoe dat werkt - en ook niet echt welk probleem ze oplossen dat de AH zelfscan niet al opgelost heeft .

Uiteindelijk moet de App - en met name de winkel - weten welk product gepakt is en definitief in het mandje ligt , en moet de uiteindelijke koop-lijst bij het betaalpunt komen.

Dat hele geneuzel met sensoren, beweging etc etc - het leest als een onhandige manier - met redelijke foutkans - om producten die opgepakt worden te bekijken en herkennen.
Foutkans zowel in de herkenning, als in het oppakken, bekijken, "toch maar niet" terugleggen, of eerste pakken, bekijken, en dan in één snelle graai er nog drie dezelfde in de wagen leggen (waarbij de app er geen goed zicht op heeft).

De AH zelfscan is gewoon een barcode lezer (of zo'n pistool ding dat je in de wagen zet en tevoren scant) , of gewoon een zelfscanner bij de betaalterminal waar je alle producten langshaalt .

Nu zou je simpelweg de barcode lezer vast wel door een app kunnen vervangen - maar dan snap ik al die hype van sensoren, klant volgen door de winkel niet - nergens voor nodig als je alleen de camera gebruikt en de klant de barcode in beeld houdt totdat de app "bliep" gezegd heeft .

Je moet nog wel een goede manier verzinnen om de app op de telefoon dan op een gebruikersvriendelijke manier aan de boodschappen-sessie te koppelen zodat de klant kan betalen . Misschien een qr code o.i.d. bij een kassa of pinterminal .
02-10-2021, 14:28 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Anoniem: Afrekenen met contant geld?...
Wordt een keer wakker. Voor dit soort bedrijven bestaat contant geld niet meer. En dat geldt ook voor de mensen achter de kassa trouwens.

Ja wel man, met zo'n geld sleuf voor papiergeld en een bak met een tel machine voor de muntjes.
En alles wat je teveel daar in gooit ben je kwijt.
Klagen kan niet, want er loopt verder geen mens meer rond.
De bewaking zijn camera's met afsluit systeem voor de uitgang als je wat wilt pikken.
Waarna automatisch de politie wordt gebeld met alle beelden er bij.
02-10-2021, 15:15 door Anoniem
Door Anoniem: Afrekenen met contant geld?...

Nee, het is kassa-loos volgens het artikel.
Aldi schrijft het bedrag dus op een-of-andere manier (er staat niet in het artikel hoe) van je rekening af.

En ga er maar van uit dat "het huis" altijd wint.
Dus bij een fout of storing, ben jij (of je bankrekening) de pineut.
02-10-2021, 15:46 door Anoniem
Als je af moet rekenen op naam,
dan heb je geen gezichts scanner nodig.

The Matrix
02-10-2021, 16:42 door Anoniem
Ik wil niet getraceerd worden - ik ga Aldi op de zwarte lijst zetten.
02-10-2021, 18:21 door Anoniem
in azie regelmatig supermarkten gezien die kassaloos en contactloos en medewerkerloos waren... varierend van alles met RFID tot boodsxhappen in een bak gooien en de kassa rekent uit wat erin zit.. enige nadeel.is dat de deur vaak snel open en dicht gaat en het voor brede mensen als ik in vergelijk met schrale aziaten de deur wel klein en kort open is.
02-10-2021, 18:26 door Anoniem
Door Anoniem: Hm, ik snap toch niet hoe dat werkt - en ook niet echt welk probleem ze oplossen dat de AH zelfscan niet al opgelost heeft .
Het probleem wat ze oplossen is dat je als klant er niet aan denkt om alle artikelen te scannen. Of dat je het gewoon niet
handig vindt om bij alles wat je wilt kopen met je artikel in 1 hand en je telefoon in je andere hand te staan om het
te scannen, wat gewoon niet fijn is als je met een mandje winkelt wat je ook nog moet vasthouden.

Jouw opmerking is een beetje als het reageren op een telefoon met contactenlijst met de opmerking "ik snap niet
welk probleem dit oplost wat een telefoonboek en je geheugen (om nummers te onthouden) niet al opgelost heeft".
Tuurlijk lost het niks op, maar het maakt het allemaal wel handiger in gebruik. En kwetsbaarder als het uitvalt en
er fysiek geen kassa's meer zijn, dan moet de winkel dicht.
(vroeger wisten mensen het nummer van hun familie, vrienden en kennissen uit hun hoofd en konden ze met een
willekeurige telefoon naar een bekende bellen. tegenwoordig zijn ze als hun telefoon kwijt, leeg of stuk is helemaal
hulpeloos want ze kennen geen enkel ander nummer dan 112)
02-10-2021, 20:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hm, ik snap toch niet hoe dat werkt - en ook niet echt welk probleem ze oplossen dat de AH zelfscan niet al opgelost heeft .
Het probleem wat ze oplossen is dat je als klant er niet aan denkt om alle artikelen te scannen. Of dat je het gewoon niet
handig vindt om bij alles wat je wilt kopen met je artikel in 1 hand en je telefoon in je andere hand te staan om het
te scannen, wat gewoon niet fijn is als je met een mandje winkelt wat je ook nog moet vasthouden.

Ik vraag me werkelijk af hoe goed een app kan zien exact wat je met welke aantallen in de kar gooit .
En vooral als de telefoon bepaald niet optimaal kan kijken - ze zullen niet snel kunnen eisen dat je de telefoon als een go-pro op je hoofd knoopt.

Het is echt niet voor niks dat andere camera tech werkt met meerdere camera's (denk Tesla) en nog andere sensoren voor een probleem in een feitelijk simpeler omgeving - gemarkeerde weg met andere voertuigen .


Jouw opmerking is een beetje als het reageren op een telefoon met contactenlijst met de opmerking "ik snap niet
welk probleem dit oplost wat een telefoonboek en je geheugen (om nummers te onthouden) niet al opgelost heeft".
Tuurlijk lost het niks op, maar het maakt het allemaal wel handiger in gebruik. En kwetsbaarder als het uitvalt en
er fysiek geen kassa's meer zijn, dan moet de winkel dicht.

Eerst moet je uitleggen waarom je gelooft dat een app op de telefoon ca 100% herkenning gaat scoren zonder dat je 'm "gewoon" als barcode lezer gebruikt waarbij de klant 'm idaal moet richten.
03-10-2021, 09:11 door Anoniem
Op naar een wereld zonder enige vorm van menselijke interactie. Alles automatisch, alles op afstand en zo vlug mogelijk. Nooit meer een glimlach en praatje met winkelpersoneel, als er een probleem is dan word je geholpen door een chatbot. Alle kleine winkeltjes zullen niet langer rendabel zijn dus uitwijken is niet mogelijk.
We optimaliseren alle menselijkheid weg vanuit gemakzucht en zodat de directeurtjes wél in het buitengebied van het echte leven kunnen genieten.
03-10-2021, 09:51 door Anoniem
Deze foute denkwijze ligt aan de basis van vrijwel alle fails met AI-achtige toepassingen! Men wil iets maken wat super slim is en in de dagelijkse wereld kan functioneren, en dan bouwt men iets wat helemaal niet alles aankan, en een heel beperkte testomgeving nodig heeft

Volstrekt normaal. Gaat dat goed, dan breidt je de test verder uit. Dat jij dat wil overslaan is nietszeggend. Alsof die winkel geen werkende oplossing uiteindelijk wil ook voor drukkere plekken.
03-10-2021, 12:01 door Anoniem
Door Anoniem: Op naar een wereld zonder enige vorm van menselijke interactie. Alles automatisch, alles op afstand en zo vlug mogelijk. Nooit meer een glimlach en praatje met winkelpersoneel, als er een probleem is dan word je geholpen door een chatbot. Alle kleine winkeltjes zullen niet langer rendabel zijn dus uitwijken is niet mogelijk.
We optimaliseren alle menselijkheid weg vanuit gemakzucht en zodat de directeurtjes wél in het buitengebied van het echte leven kunnen genieten.
Helemaal met jou eens, maar die directeurtjes en aandeelhouders vergeten een ding en dat is dat wij geen
robots zijn maar mensen, en je ziet nu al met sociale media en met dit soort winkels welke kant wij opgaan.

Ik moet weleens denken aan de jaren zeventig vorige eeuw dat er werd gewaarschuwd wat er kon gebeuren als
de mens niet milieuvriendelijker werd, en nu is het eigenlijk al te laat. En nu kun je ook waarschuwen dat alles
digitaal mens onvriendelijk is maar ze zien je ook voor een idioot. Voor mij doen ze maar, hoe slim moet je zijn om
op iemand te stemmen die alleen maar jou stem nodig heeft en dan met zijn vriendjes een mooi leven leeft. En zelf
heb je de zorgen van iedere dag.
03-10-2021, 12:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Deze foute denkwijze ligt aan de basis van vrijwel alle fails met AI-achtige toepassingen! Men wil iets maken wat super slim is en in de dagelijkse wereld kan functioneren, en dan bouwt men iets wat helemaal niet alles aankan, en een heel beperkte testomgeving nodig heeft

Volstrekt normaal. Gaat dat goed, dan breidt je de test verder uit. Dat jij dat wil overslaan is nietszeggend. Alsof die winkel geen werkende oplossing uiteindelijk wil ook voor drukkere plekken.

Nee echt, dat is helemaal de verkeerde aanpak! Om de reden die ik al meldde: AI toepassingen die niet van het begin
af al het hele probleem proberen op te lossen (en daarop ontworpen zijn) lopen gedurende hun ontwikkeling altijd vast
op het punt dat er gewoon de verkeerde weg is ingeslagen aan het begin.
Het is heel makkelijk om te komen tot het punt "de eerste resultaten zijn veelbelovend" maar heel wat moeilijker om dan
nog verder te komen.
Als je dat niet inziet, beperk je dan vooral tot boekhoudpakketten en andere administratieve systemen!
03-10-2021, 12:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Jouw opmerking is een beetje als het reageren op een telefoon met contactenlijst met de opmerking "ik snap niet
welk probleem dit oplost wat een telefoonboek en je geheugen (om nummers te onthouden) niet al opgelost heeft".
Tuurlijk lost het niks op, maar het maakt het allemaal wel handiger in gebruik. En kwetsbaarder als het uitvalt en
er fysiek geen kassa's meer zijn, dan moet de winkel dicht.

Eerst moet je uitleggen waarom je gelooft dat een app op de telefoon ca 100% herkenning gaat scoren zonder dat je 'm "gewoon" als barcode lezer gebruikt waarbij de klant 'm idaal moet richten.

Nee waarom?? dit zijn twee totaal orthogonale aspecten. Waar ik op reageerde gaat over "waarom moet je dat willen?"
en waar jij nou mee komt is "hoe kan dat ooit werken". Daar had ik het niet over. Ik ken hun oplossing niet.
03-10-2021, 15:22 door Anoniem
Als de klant dan toch het product weer terug legt,omdat hij toch iets anders wil pakken uit het schap zal dat dan ook worden gezien?,hopelijk is daar dan met de test al rekening mee gehouden zodat de klant niet te veel betaald.
04-10-2021, 00:23 door Anoniem
Om je lege flessen in te leveren moet je alsnog naar een andere Aldi. Dat schiet ook niet op natuurlijk. Verder kan er van alles misgaan wat niet automatisch kan worden opgelost. Omgevallen producten, diefstal, geen mandjes meer, karretje zit vast, bedelaars voor de deur, verdwaalde zwerfkat, u kunt er vast nog wel meer bedenken. Zonder menselijke interacite loopt het al heel gauw spaak.
04-10-2021, 08:19 door Bitje-scheef
Ongetwijfeld zitten er voordelen aan. In de toekomst krijgen alle makelaars je gegevens als je langer dan 2 minuten voor een "te koop" huis staat. Alle hypotheek aanbiedingen automatisch in de email.
04-10-2021, 10:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Jouw opmerking is een beetje als het reageren op een telefoon met contactenlijst met de opmerking "ik snap niet
welk probleem dit oplost wat een telefoonboek en je geheugen (om nummers te onthouden) niet al opgelost heeft".
Tuurlijk lost het niks op, maar het maakt het allemaal wel handiger in gebruik. En kwetsbaarder als het uitvalt en
er fysiek geen kassa's meer zijn, dan moet de winkel dicht.

Eerst moet je uitleggen waarom je gelooft dat een app op de telefoon ca 100% herkenning gaat scoren zonder dat je 'm "gewoon" als barcode lezer gebruikt waarbij de klant 'm idaal moet richten.

Nee waarom?? dit zijn twee totaal orthogonale aspecten. Waar ik op reageerde gaat over "waarom moet je dat willen?"
en waar jij nou mee komt is "hoe kan dat ooit werken". Daar had ik het niet over. Ik ken hun oplossing niet.

Wel ok - je kunt inderdaad stellen dat een optie waarbij de klant niet expliciet moet scannen enig voordeel biedt boven een optie waarbij de klant dat wel moet doen.
Zolang je erin slaagt om de foutkans van de nieuwe optie ook heel erg laag te houden.

Ik heb dus grote twijfels of dat kan , en denk dat de verbetering vrij marginaal is .
En mocht het geheel - ondanks de hints in het persbericht - toch uitkomen op "gebruik de telefoon als zelfscanner" is het m.i. een verslechtering , qua formfactor en user interface is zo'n barcode scanner toch handiger - en beter in het lezen - dan een telefoon.
04-10-2021, 10:44 door Anoniem
Door Anoniem: Om je lege flessen in te leveren moet je alsnog naar een andere Aldi.
Waarom dat??
Lege flessen inleveren is nou juist een functie die al succesvol geautomatiseerd is!
Nu krijg je zo'n bonnetje wat je later bij de kassa moet inleveren en wat je niet moet vergeten want een week later
doen ze moeilijk als je daar weer mee komt, maar in zo'n winkel als hier bedoeld wordt kan dat tegoed natuurlijk meteen
op je lopende aankoopbon in mindering worden gebracht.

Verder kan er van alles misgaan wat niet automatisch kan worden opgelost. Omgevallen producten, diefstal, geen mandjes meer, karretje zit vast, bedelaars voor de deur, verdwaalde zwerfkat, u kunt er vast nog wel meer bedenken. Zonder menselijke interacite loopt het al heel gauw spaak.
Dat maakt het nou net een interessant project. Als we altijd alleen maar luisterden naar IT'ers die overal problemen
zien dan kwamen we nooit ergens.
04-10-2021, 11:06 door _R0N_
In Azie hebben ze dit soort winkels al vele jaren, best logisch dat het nu naar Europa komt.
04-10-2021, 11:16 door Anoniem
Door _R0N_: In Azie hebben ze dit soort winkels al vele jaren, best logisch dat het nu naar Europa komt.

Want Aziaten en Europeanen/Nederlanders zijn hetzelfde. Hebben dezelfde waarden en cultuur. Vinden dezelfde dingen belangrijk.
04-10-2021, 12:36 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: In Azie hebben ze dit soort winkels al vele jaren, best logisch dat het nu naar Europa komt.

Want Aziaten en Europeanen/Nederlanders zijn hetzelfde. Hebben dezelfde waarden en cultuur. Vinden dezelfde dingen belangrijk.

Dat zeg ik niet, maar het is gewoon een feit dat al die gemakkelijke dingen uit Azie vanzelf overwaaien naar hier.
Die Chinese winkels hangen trouwens vol met camera's en elke stap wordt opgeslagen.
De deur gaat alleen open als je een QR code scant om het slot te activeren.
04-10-2021, 12:50 door Anoniem
De deur gaat alleen open als je een QR code scant om het slot te activeren.
En hoe werkt dat als je geen scanner hebt om een QR code te scannen?
04-10-2021, 14:36 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_: In Azie hebben ze dit soort winkels al vele jaren, best logisch dat het nu naar Europa komt.

Want Aziaten en Europeanen/Nederlanders zijn hetzelfde. Hebben dezelfde waarden en cultuur. Vinden dezelfde dingen belangrijk.

Dat zeg ik niet, maar het is gewoon een feit dat al die gemakkelijke dingen uit Azie vanzelf overwaaien naar hier.
Die Chinese winkels hangen trouwens vol met camera's en elke stap wordt opgeslagen.
De deur gaat alleen open als je een QR code scant om het slot te activeren.

Je zegt het zelf. Camera's die alle stappen volgen. Als Nederlanders daar massaal niet van gediend zouden zijn (wij zijn een volkje dat van zijn privcacy houdt. In ieder geval meer dan de Chinezen) dan is het maar de vraag of het aanslaat. Cukturere verschillen hebben wel degelijk invloed op acceptatie van dit soort vernieuwingen.
Amerikanen zullen er veel minder problemen mee hebben, omdat die een ander concept van privacy hebben.
04-10-2021, 21:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Deze foute denkwijze ligt aan de basis van vrijwel alle fails met AI-achtige toepassingen! Men wil iets maken wat super slim is en in de dagelijkse wereld kan functioneren, en dan bouwt men iets wat helemaal niet alles aankan, en een heel beperkte testomgeving nodig heeft

Volstrekt normaal. Gaat dat goed, dan breidt je de test verder uit. Dat jij dat wil overslaan is nietszeggend. Alsof die winkel geen werkende oplossing uiteindelijk wil ook voor drukkere plekken.

Nee echt, dat is helemaal de verkeerde aanpak! Om de reden die ik al meldde: AI toepassingen die niet van het begin
af al het hele probleem proberen op te lossen (en daarop ontworpen zijn) lopen gedurende hun ontwikkeling altijd vast
op het punt dat er gewoon de verkeerde weg is ingeslagen aan het begin.
Het is heel makkelijk om te komen tot het punt "de eerste resultaten zijn veelbelovend" maar heel wat moeilijker om dan
nog verder te komen.
Als je dat niet inziet, beperk je dan vooral tot boekhoudpakketten en andere administratieve systemen!
AH zal vast wel een manager hebben die een foute keus maakt.
04-10-2021, 21:13 door Anoniem
Moet ALDI zijn ipv AH
04-10-2021, 21:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_: In Azie hebben ze dit soort winkels al vele jaren, best logisch dat het nu naar Europa komt.

Want Aziaten en Europeanen/Nederlanders zijn hetzelfde. Hebben dezelfde waarden en cultuur. Vinden dezelfde dingen belangrijk.

Dat zeg ik niet, maar het is gewoon een feit dat al die gemakkelijke dingen uit Azie vanzelf overwaaien naar hier.
Die Chinese winkels hangen trouwens vol met camera's en elke stap wordt opgeslagen.
De deur gaat alleen open als je een QR code scant om het slot te activeren.

Je zegt het zelf. Camera's die alle stappen volgen. Als Nederlanders daar massaal niet van gediend zouden zijn (wij zijn een volkje dat van zijn privcacy houdt. In ieder geval meer dan de Chinezen) dan is het maar de vraag of het aanslaat. Cukturere verschillen hebben wel degelijk invloed op acceptatie van dit soort vernieuwingen.

Maar ook of dat die vernieuwingen er wel komen. In China vindt men zo'n winkeltje leuk om de mogelijkheid te hebben
om midden in de nacht wat boodschapjes te gaan doen en gedraagt men zich netjes. Hier zal zo'n winkeltje (niet die
ALDI maar zo'n ding als ze er nu in China zijn) in no-time gesloopt en leeggeroofd worden en dan is het een mislukt
experiment wat niet meer terug komt.

Dat heeft niets met "privacy" te maken maar alles met "Aso's". Daar heb je veel minder last van als je je burgers een
beetje in de gaten houdt, en dat zou hier ook meer moeten gebeuren.
06-10-2021, 17:40 door Anoniem
Ik snap best dat een supermarkt het 'leuk' vindt om te weten wat je kinderen in je wagentje mikken en jij er weer uit haalt, of bij welk schap jij bovengemiddeld ( >x seconden ) staat te kijken, om dan aanbiedingen op je af te vuren.

't Hoeft niet altijd alleen om 'het gemak voor de klant' te gaan... :)
11-02-2022, 12:46 door Anoniem
Met partijen als Hikvision, Sensetime en Sensenets beschikt China over bedrijven die snel hebben kunnen groeien. In de provincie Xinjiang wordt de technologie op grote schaal gebruikt om miljoenen Oeigoeren en andere moslimminderheden te onderdrukken. Reden voor de Verenigde Staten om de bedrijven op een zwarte lijst te zetten: Amerikaanse bedrijven mogen geen zaken meer met ze doen.

Gezichtsherkenning in een onbemande Chinese winkel van StartGo [video]

https://nos.nl/artikel/2309388-china-bouwt-ongeevenaard-surveillancesysteem-maar-wel-tegen-een-prijs
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.