Door Anoniem: Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Door Anoniem:Behalve de door velen verguisde complottheorie, hebben we nu ook de onschuldig ogende complotpraktijk.
..(..)..dan zitten we nu al diep in de "complotpraktijk".
N.B. Voor een "complotpraktijk" is het niet nodig dat degenen die deze uitvoeren, zich er zelf bewust van zijn dat ze dat doen. Het handelen is maatgevend, niet het bewustzijn van de daders.
Zoals je deze complottheorie eigenlijk geen theorie meer kunt noemen omdat ze praktijk is geworden, zo kun je in wezen ook niet meer van een complot spreken omdat er geen sprake meer is van een geheime operatie achter de schermen, maar van een openlijk zichtbare samenwerking in de EU. Bezoek even de website van de EU en het hele panorama ontvouwt zich voor je ogen.
Het gebeurt inderdaad steeds openlijker. Maar degenen die het instigeren en uitvoeren, erkennen hun werkelijke motieven nog steeds niet - enerzijds omdat het weerstand zou oproepen en daardoor de uitvoering van hun plannen zou bemoeilijken, maar anderzijds ook omdat ze zich van hun eigen motieven niet bewust (willen) zijn. Het "complot-achtige" zit in deze ontkenning door de beslissers van hun werkelijke motieven, inclusief hun commitment aan het cultiveren van bepaalde sociale relaties met andere "insiders van de macht" (wat ook de manier is geweest waarop zij zelf op hun posities terecht zijn gekomen).
Het was natuurlijk al langer duidelijk dat het gebruik van de term "complottheorie" in de discussie over de EU-praktijken een diskwalificeringsmethode is om kritische geluiden in een debat uit te schakelen (idem in de vaccinatiediscussie).
Het ondermijnen van kritisch denken is naast het uitschakelen van het individu een topprioriteit van de EU, zoals dat in elke bureaucratische organisatie het geval is.
Het individu is in principe volledig vervangbaar in een bureaucratie, het is de essentie ervan.
Deze prioriteit staat nergens als zodanig genoteerd en komt hooguit af en toe in de gebruikte terminologie naar buiten, zoals bijvoorbeeld bij "het bestrijden van desinformatie", maar zij is een belangrijke grondslag van bureaucratie.
De procedures en protocollen van de bureaucratie leggen het vitale, creatieve en onvoorspelbare leven steeds meer vast en dwingen het in vastgestelde kaders, die het leven willen beheersen. In plaats van het leven zijn gang te laten gaan en het alle ruimte te geven.
De bureaucratie dient met andere woorden de dood, zij hanteert doodskrachten, die het leven overal verstikken waar het (nog) aanwezig is.
De strijd tegen de EU is een gevecht om het leven te behouden. Het leven dat altijd alleen door het individu geleefd kan worden.
Het individu heeft geen waarde voor de bureaucratie, zij is altijd totalitair en toegesneden op een collectief doel dat dood is.
Ja, mee eens, met dien verstande dat in een bureaucratie "de waarde van het menselijk leven" best expliciet in een protocol kan worden genoemd. Maar dat is dan een abstractie geworden, het is niet langer een geleefde werkelijkheid. Dit verklaart ook waarom allerlei wetten en verdragen die dienen om mensen, hun privacy en hun menselijke waardigheid te beschermen, tegenwoordig vaak niet meer gebruikt worden om dat daadwerkelijk te doen, maar juist om het omgekeerde te bewerkstelligen. Zo'n wet verandert dan van een opdracht om mensen te beschermen, in een retorisch, bureaucratisch excuus om dat juist niet te doen, maar in plaats daarvan de wensen van machthebbers door te drukken.
Iedereen die een ambtenaar, een functionaris, een manager of een politicus meemaakt voelt intuïtief aan hoe authentiek en hoe vrij de persoon in zijn functioneren is.
Of andersom: hoe zeer hij/zij samenvalt met zijn positie, te weinig distantie heeft.
Inhoeverre iemand nog ethiese en morele zaken mee laat spelen is daar direct mee verbonden omdat zowel ethiek als moraal eigenschappen zijn van het individu.
Ja, dat herken ik. Ik ervaar het altijd als pijnlijk om met functionarissen te spreken die in hoge mate ingekapseld zijn. Een soort Eichmannetjes-in-de-dop. Vaak is daarbij ook sprake van tribale loyaliteiten binnen een organisatie. Een ambtenaar voelt dan bijvoorbeeld dat zijn eerste loyaliteit naar zijn collega's is, niet naar de maatschappij (de burgers) die hij zou moeten dienen. Wetten en protocollen worden dan misbruikt om kritiek op deze in-group van ambtenaren af te weren en niet te horen.
Een organisatie heeft geen moraal en geen ethiek, alleen een als zodanig geformuleerd doel (meestal in de statuten te vinden).
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik vind dit iets te kort door de bocht geformuleerd. Een organisatie kan wel degelijk een ethiek hebben, die bijvoorbeeld tot uiting komt in statuten of een "mission statement". De vraag is dan echter:
- of de medewerkers van die organisatie daarin geloven;
- of ze zich ervan bewust zijn wat deze ethiek werkelijk inhoudt en van hen vergt;
- of ze bereid zijn in real-life offers te brengen omwille van het volgen van die ethiek;
- of ze bereid zijn om, indien de (leiding van de) organisatie niet bereid is die ethiek werkelijk te volgen, verzet te plegen (bijvoorbeeld door klokkenluider te worden).
Een bureaucratische organisatie is een door middel van schriftelijke regels aangestuurde en bijeen gehouden kudde. Op zich leeft die kudde wel, maar er vindt zowel interne als externe destructie plaats, die niet openlijk wordt erkend. Intern worden mensen onderdrukt, extern worden mensen onderdrukt of worden vijanden (bijv. concurrenten) uitgeschakeld.
Ik ben er niet direct voor om de personen in de bureaucratieën aan de schandpaal te nagelen.
Dat is afleiding van waar het om gaat.
Ik denk dat het wel nodig is om voorbeelden te stellen, vooral als het gaat om mensen met macht. Bijvoorbeeld de in dit draadje genoemde minister Ernst Kuipers. Hun gedrag moet benoemd worden, anders zal het niet veranderen. Bovendien mogen zij wat mij betreft aangesproken worden op de effecten van hun gedrag. Sommige vormen van gedrag zijn bovendien strafwaardig.
Aan de andere kant ben ik er niet voor om gefixeerd te raken op bestraffing. Recentelijk werd bijvoorbeeld in Duitsland een meer dan negentig jaar oude voormalige secretaresse van een concentratiekamp uit de Tweede Wereldoorlog voor het gerecht gebracht, in een rolstoel. Dit met een beroep op de gevoelens van slachtoffers en nabestaanden. Ik begrijp die gevoelens en ben goed bekend met het fenomeen van transgenerationele trauma's. Maar is het nog humaan of nodig om uit naam van humaniteit iemand voor de rechter te slepen die meer dan vijfenzeventig jaar geleden, op ongeveer twintigjarige leeftijd, deel heeft uitgemaakt van een afschuwelijke, destructieve bureaucratie - niet als beslisser, maar als uitvoerder? Ja, zij had waarschijnlijk kennis van een massamoord (die door de toenmalige bureaucratie als een noodzakelijke zuivering werd aangemerkt). Ja, het is mogelijk dat zij dat wat er daar gebeurd is, gedurende de rest van haar lange leven is blijven ontkennen. Maar nu is dat lange leven bijna ten einde en zal zij, net als de slachtoffers, tot stof wederkeren.
Ik denk dat een alternatief voor zo'n rechtsgang is als de huidige deelnemers aan bureaucratie eens diep in de spiegel zouden kijken. Zijn zij nu echt zo heel anders dan die twintigjarige secretaresse van vijfenzeventig jaar geleden? We zien nu een Duitse minister Lauterbach die fanatiek, koste wat kost, nog steeds een vaccinatieplicht probeert door te drukken, en alles negeert wat erop wijst dat dit zal leiden tot grote aantallen onnodige slachtoffers (in sociaal, economisch en zelfs medisch opzicht). Het is veel belangrijker om zo iemand aan de schandpaal te nagelen, dan een hoogbejaarde secretaresse.
Waar het om gaat is de manier waarop de politiek en de democratie en de samenleving is ingericht.
Deze manier is in toenemende mate centralistisch en bureaucratisch. De zeggenschap van individuele mensen over hun leven, of ze nu in bureaucratieën werken of niet, wordt hen steeds meer ontnomen.
De enige remedie die ik zie is bewustwording van de gang van zaken, dus wat het met je doet, en verzet, proberen je eraan te onttrekken en (op een verantwoorde manier) sabotage.
Anders komt er een dag waarop wij ons moeten afvragen (en dat dan mogelijkerwijs niet meer kunnen) of we nog mens zijn.
Het gaat om menselijkheid, de kern van wat ons tot mens maakt.
Ik denk dat burgerlijke ongehoorzaamheid inderdaad een belangrijke rol speelt bij het onschadelijk maken van totalitaire strevingen van bureaucratieën en van gebureaucratiseerde samenlevingen. Soms kan grote destructie, die de kern van wat ons tot mens maakt dreigt te vernietigen, alleen worden voorkomen door middel van kleinere destructie. Dat kun je beschouwen als een vorm van "noodweer" of, zoals we nu in Oekraïne zien, als "defensieve oorlogvoering". Probleem met de oorlog in Oekraïne is natuurlijk dat het Russische bewind de eigen acties ook ziet als een vorm van "noodweer" en "defensieve oorlogsvoering" tegen het steeds verder reikende machtsstreven van het machtsblok van de VS, de EU en de NAVO.
Hetzelfde zie je op talloze andere plaatsen in de wereld. Bijvoorbeeld het Palestijnse volk dat "noodweer" pleegt tegen een Israëlische bezettingsmacht, terwijl het Israëlische bewind de bezetting, onteigening en kolonisering van Palestijnse gebieden opvat als een vorm van "noodweer". Hitler beriep zich met zijn idee van "Lebensraum" ook op een vorm van "noodweer". Door de menselijkheid van Slavische volken grotendeels te ontkennen, meende hij de mensen die het volgens hem wèl waard waren, te kunnen "verdedigen".
Vorig jaar in de corona-crisis, met name in de maanden voorafgaand aan de opkomst van de Omikron-variant, zag je ook hoe de Nederlandse en EU-bureaucratie alsmede de aanhangers van dat machtsapparaat de menselijkheid en menselijke waardigheid van ongevaccineerden in de praktijk begonnen te ontkennen. Lieden zoals Ab Osterhaus filosofeerden over het wegsturen van ongevaccineerden "naar een eiland", volksgezondheidsminister Hugo de Jonge noemde ongevaccineerden "decadent".
Wat er toen gebeurde, heeft mij diep geschokt. Opeens werd het me (weer) heel duidelijk hoe dichtbij de barbarij is, en dat het in dat geval ieder voor zich is om te overleven. Er zijn geen zekerheden, onze menselijkheid kan ons ieder moment worden afgepakt door gehypnotiseerde, meedogenloze, liegende machthebbers en hun even gehypnotiseerde volgers.
Het is dan aan onszelf om passende maatregelen te nemen. Recentelijk hoorde ik van een groepje mensen dat, met Covid en al, een weekje op vakantie ging naar Polen, met de auto, en daar een weekje in een vakantiehuisje doorbracht. Mocht niet volgens de regels, maar "ze waren klaar met Covid" en wilden hun vakantie niet in het water laten vallen. Beetje hoofdpijn tijdens de vakantie namen ze voor lief, de natuur was fijn en aan de grenzen werd automobilisten niets gevraagd en niets in de weg gelegd. Vanzelfsprekend hadden ze hun testuitslagen niet aangemeld via de CoronaMelder-App. Je kunt dat niet echt "verzet" noemen, maar wel "ontwijkingsgedrag" ten aanzien van de door bureaucraten opgelegde, onnodige, dehumaniserende regels.
Snake Island: "Russian warship - go f*ck yourself."
Nederland: "CoronaMelder-App, go f*ck yourself."
M.J.