image

NS laat treinreizigers vanaf 31 januari met contactloze betaalpas inchecken

donderdag 26 januari 2023, 10:11 door Redactie, 39 reacties

Treinreizigers kunnen vanaf 31 januari bij de NS in- en uitchecken, zo heeft de vervoerder vandaag aangekondigd. Het is dan niet meer nodig om een los kaartje te kopen of saldo op te laden. Reizigers kunnen direct met hun betaalpas inchecken. De methode werkt alleen voor reizen met vol tarief in de tweede klas. Naast NS is reizen met de betaalpas vanaf 31 januari ook mogelijk bij Qbuzz (Merwedelijn) en Arriva (Limburg).

De kosten van gemaakte reizen worden per dag bij elkaar opgeteld en zijn de volgende dag voor de reiziger zichtbaar op het betaaloverzicht van de bank of creditcardverstrekker. Reizigers kunnen hun reisoverzicht terugvinden door de betaalpas aan een Mijn NS-account te koppelen of door op ovpay.nl/reisoverzicht de code in te vullen die vermeld staat in het betaaloverzicht. De afgelopen maanden deden ruim drieduizend reizigers mee aan een pilot om de nieuwe incheckmethode te testen.

Reacties (39)
26-01-2023, 10:26 door Anoniem
Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
26-01-2023, 11:03 door Anoniem
Door Anoniem: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Jij rekent de pinpas onder de "digitale troep" begrijp ik?
En wat heeft de smartphone daar mee te maken?
26-01-2023, 11:58 door buttonius
Door Anoniem 10:26: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Heb je het artikel gelezen? Het woord smartphone komt er niet in voor.
Vanaf 31 januari kan iedereen met een betaalpas in- en uitchecken.
26-01-2023, 12:23 door Anoniem
Door buttonius:
Door Anoniem 10:26: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Heb je het artikel gelezen? Het woord smartphone komt er niet in voor.
Vanaf 31 januari kan iedereen met een betaalpas in- en uitchecken.

Mensen lezen soms wat ze willen lezen denk ik. Ik zou me hier ook geen zorgen over maken. Blijkbaar blijft de ov-chipkaart ook bestaan[1]. Zowel de gewone als de "anonieme". Alleen wordt er in plaats van MIFARE gebruik gemaakt van EMV.
Wat ik wel zorgelijk vind is dat banken Translink elke 3-5 minuten informatie sturen over klanten die rood staan, geen geldige rekening hebben, of om andere redenen niet met betaalpas mogen reizen. Om dit systeem te laten werken en geen mensen die het niet kunnen betalen in de trein te krijgen zouden dus bepaalde gegevens van alle mensen die niet mogen reizen naar Translink moeten gaan. Zelfs al zouden deze mensen nooit met het OV gaan. Dit lijkt mij een minder wenselijke ontwikkeling.

1. https://www.nrc.nl/nieuws/2023/01/25/je-betaalpas-gebruiken-als-vervoerbewijs-vanaf-volgende-week-kan-dat-in-heel-nederland-a4155329
26-01-2023, 12:25 door Anoniem
Door buttonius:
Door Anoniem 10:26: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Heb je het artikel gelezen? Het woord smartphone komt er niet in voor.
Vanaf 31 januari kan iedereen met een betaalpas in- en uitchecken.
Begrijpend lezen lijkt al tijden geen vak meer wat ze op school geven.
Dat gezegd is betalen via een bankpas natuurlijk vele malen erger als we het hebben over veiligheid en privacy.

Nog maar niet te hebben over de administratieve rompslomp die men je mee opzadelt.
Ik moet er echt niet aandenken dat ik in plaats van per maand straks een afschrijving per dag krijg in mijn overzicht. 1 record in mijn boekhouding vs 28, 31 die ik weer lekker mag filteren in een groep.

Gelukkig weten ze zelf niet hoe ze dit werkend kunnen krijgen voor abbonementen en korting tarieven op dit moment daar is namelijk nooit over nagedacht in het verleden.
26-01-2023, 12:27 door Rubbertje
Ik denk dat Anoniem van 10.26 uur bedoelt dat je evengoed digitaal moet handelen (lees: met betaalpas scannen) als je al geen mobiele telefoon hebt, of niet wilt gebruiken. Anoniem van 10.26 uur wilt waarschijnlijk gewoon nog een kaartje kunnen kopen met losgeld.
26-01-2023, 12:55 door majortom
Door Rubbertje: Ik denk dat Anoniem van 10.26 uur bedoelt dat je evengoed digitaal moet handelen (lees: met betaalpas scannen) als je al geen mobiele telefoon hebt, of niet wilt gebruiken. Anoniem van 10.26 uur wilt waarschijnlijk gewoon nog een kaartje kunnen kopen met losgeld.
En dat laatste kan veelal niet meer. Alleen op de grote stations kun je nog met cash een kaartje kopen. De kleinere stations bieden alleen nog pinbetalingen aan via de automaat. Anoniem reizen is er tegenwoordig niet meer bij (ook met "dank" aan de overvloed aan camera's in treinen, stations etc).
26-01-2023, 12:58 door majortom
Door Anoniem:
Door buttonius:
Door Anoniem 10:26: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Heb je het artikel gelezen? Het woord smartphone komt er niet in voor.
Vanaf 31 januari kan iedereen met een betaalpas in- en uitchecken.

Mensen lezen soms wat ze willen lezen denk ik. Ik zou me hier ook geen zorgen over maken. Blijkbaar blijft de ov-chipkaart ook bestaan[1]. Zowel de gewone als de "anonieme".
OV pas wordt eind dit jaar uitgefaseerd. Dan of een los kaartje kopen of inchecken met bankpas. Zie https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/ov-chipkaart-stopt-in-2023-inchecken-met-betaalpas-of-smartphone/
26-01-2023, 13:01 door Anoniem
Door majortom: OV pas wordt eind dit jaar uitgefaseerd. Dan of een los kaartje kopen of inchecken met bankpas. Zie https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/ov-chipkaart-stopt-in-2023-inchecken-met-betaalpas-of-smartphone/
Dit is dus niet wat de NS zegt.

De bankpas vervangt de ov-chipkaart overigens niet. Smit: „De ov-bedrijven werken ook aan een nieuwe chipkaart, in een digitale variant en in de vorm van een plastic kaartje. Zowel op naam als naamloos. Mensen die vanwege hun privacy anoniem willen reizen, kunnen dat blijven doen.”

De huidige ov-chipkaart is verouderd, stelt Smit. De nieuwe technologie, EMV, wordt ook gebruikt door alle banken voor contactloos betalen.
Wie heeft het hier nu bij het juiste eind?
26-01-2023, 13:28 door Anoniem
"De kosten van gemaakte reizen worden per dag bij elkaar opgeteld"
Laat mij raden; dat je nu, net zoals met de ov-chipkaart, het maximale dagtarief bij de NS wederom kunt overschrijden.
Onderweg twee keer het station eventjes verlaten en je bent er zo overheen.

De ov-chipkaart heeft nog nooit één dag goed gefunctioneerd, althans niet op een klantvriendelijke wijze, bij de NS. Dan nu toch weer in iets nieuws stappen, dat ook nu weer door Translink gefaciliteerd wordt.
Leren van fouten uit het verleden is blijkbaar niet de bedoeling...
26-01-2023, 13:32 door Anoniem
Door majortom: OV pas wordt eind dit jaar uitgefaseerd. Dan of een los kaartje kopen of inchecken met bankpas. Zie https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/ov-chipkaart-stopt-in-2023-inchecken-met-betaalpas-of-smartphone/
"Dat zegt Gerbrant Corbee, woordvoerder van chipkaartuitgever Translink in De Telegraaf."
Jij gelooft cq neemt zowel Translink als De Telegraaf als bron serieus? Eerst genoemde heeft nooit 'n fatsoenlijk ov-chipkaartsysteem kunnen bouwen en de tweede nog nooit 'n fatsoenlijk journalistiek stukje zonder fouten kunnen afleveren.
26-01-2023, 13:51 door Anoniem
Zachtjes aan gaan we steeds meer naar de volledige digitale controle over de burger.

De volledig digitale euro komt eraan.

Contant geld wordt uiteindelijk uitgefaseerd

OV chip kaart is einde 2023 uitgefaseerd

Wat nog rest is een social credit systeem .

Als je teveel min punten hebt wordt je bankpas geblokkeerd en kun je niet meer met het OV reizen.
26-01-2023, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem: "De kosten van gemaakte reizen worden per dag bij elkaar opgeteld"
Laat mij raden; dat je nu, net zoals met de ov-chipkaart, het maximale dagtarief bij de NS wederom kunt overschrijden.
Onderweg twee keer het station eventjes verlaten en je bent er zo overheen.

De ov-chipkaart heeft nog nooit één dag goed gefunctioneerd, althans niet op een klantvriendelijke wijze, bij de NS. Dan nu toch weer in iets nieuws stappen, dat ook nu weer door Translink gefaciliteerd wordt.
Leren van fouten uit het verleden is blijkbaar niet de bedoeling...
Oh ja hoor bij de test fase werkte het heel klant vriendelijk. Toen hebben wij als pilot stress test group met veel plezier en een kaart cloner uit chinese shop blanco ov kaarten geprint en deze verspreid willekeurig door treinen. Gezien opdrachtgever niet wou luisteren naar beveiliging issue kwesties en een Proof of Concept op schrift niet ernstig genoeg beschouwde en geen belang zag in een simulatie op locatie.

Klant vriendelijker kon niet :) Luisteren deden ze daarna wel toen andere er wind van kregen maar we zijn niet meer gevraagd voor een tweede ronde. Al denk ik niet dat enig iemand van de groep daar ooit rouwig om is geweest. Opdrachtgevers die niet willen luisteren naar expertse ben je liever kwijt dan rijk.
26-01-2023, 14:16 door Anoniem
Door Anoniem: "De kosten van gemaakte reizen worden per dag bij elkaar opgeteld"
Laat mij raden; dat je nu, net zoals met de ov-chipkaart, het maximale dagtarief bij de NS wederom kunt overschrijden.
Onderweg twee keer het station eventjes verlaten en je bent er zo overheen.

De ov-chipkaart heeft nog nooit één dag goed gefunctioneerd, althans niet op een klantvriendelijke wijze, bij de NS. Dan nu toch weer in iets nieuws stappen, dat ook nu weer door Translink gefaciliteerd wordt.
Leren van fouten uit het verleden is blijkbaar niet de bedoeling...
De OV kaart werkt voor de meeste mensen zoals je het verwacht in zelf hebt ingericht.
En ja, je kunt altijd een 'use case' bedenken die niet optimaal is, maar dat het nooit gewerkt heeft is gewoon een belachlijke conclusie, die meer zegt over de schrijver dan over het product.
Als je dan commentaar wilt geven, doe het op het gebied van security en/of privacy. klantvriendelijkheid is een kwestie van smaak
26-01-2023, 14:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik moet er echt niet aandenken dat ik in plaats van per maand straks een afschrijving per dag krijg in mijn overzicht. 1 record in mijn boekhouding vs 28, 31 die ik weer lekker mag filteren in een groep.
Als je iedere dag met het OV reist dan ben je niet de doelgroep van dit produkt! Dit gaat over mensen die incidenteel
reizen en per reis afrekenen. Degenen die normaal een anonieme OV-chipkaart moesten kopen en er saldo op moesten
houden.
Dus het is wel degelijk een verbetering. Jij houdt gewoon je OV-chip abonnement en hebt hier niet mee te maken,
behalve dan dat je nu niet meer je portemonee met zowel je bankpas als je OV-chipkaart voor de lezer moet houden.
26-01-2023, 14:19 door Anoniem
"Mensen die vanwege hun privacy anoniem willen reizen, kunnen dat blijven doen.”

Ze bedoelen natuurlijk: "Hebben dat nooit gekund."
26-01-2023, 15:01 door Anoniem
Zojuist officiele klachten procedure gestart naar aanleiding van het officiele bericht van de NS.
Citaat:
Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen.

Voorkom extra kosten
Voorkom dat u per ongeluk incheckt met uw betaalpas, waardoor u (misschien) te veel betaalt. Haal daarom uw OV-chipkaart uit uw portemonnee of telefoonhoesje bij het in- en uitchecken.

Dus geen opt-out maar een opt-in zonder voorwaarden wijziging vooraf zonder leveren van aangepaste verwerking overeenkomst en daarmee direct in overtreding van GDPR. Zelfs als je geen klant dus bent bij NS kan er af geschreven worden.
26-01-2023, 15:05 door Anoniem
Wat ik wel netjes vind, is dat het resterende saldo van mijn OV-kaart teruggestort werd nadat hij verlopen was en zonder dat ik erom gevraagd had. De kaart was ooit opgewaardeerd met 50 euro en slechts één keer gebruikt. Tja, ik ga vrijwel nooit met het OV.
26-01-2023, 15:18 door Anoniem
Ik kan mijn contactloos betalen niet eens meer uitschakelen,
ze zeggen dat ze digitaal zakkenrollen gewoon vergoeden,
alleen kan ik niet zien waar mijn digitaal geld heengaat.
26-01-2023, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem: Ik kan mijn contactloos betalen niet eens meer uitschakelen,
ze zeggen dat ze digitaal zakkenrollen gewoon vergoeden,
alleen kan ik niet zien waar mijn digitaal geld heengaat.
Al zouden ze dat werkelijk vergoeden (wat ze echt niet doen in alle gevallen) dan nog ben je uren kwijt aan de afwikkeling van zo een melding en de bijhorende administratie en die vergoeden ze niet.

Tijd is geld jouw geld.
26-01-2023, 16:11 door majortom
Door Anoniem: Ik kan mijn contactloos betalen niet eens meer uitschakelen,
ze zeggen dat ze digitaal zakkenrollen gewoon vergoeden,
alleen kan ik niet zien waar mijn digitaal geld heengaat.
Dat hangt van je bank af. Bij sommigen kun je dat nog wel uitzetten of een aparte pas zonder contactloos betaalmogelijkheid aan te vragen. In het ergste geval maak je gewoon de NFC communicatie op de pas onklaar.
26-01-2023, 18:14 door Anoniem
Door Anoniem: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Ik stel voor dat je dan als kluizenaar door het leven gaat.
Die mensen hebben inderdaad niets in bezit en hebben daardoor ook geen digitale problemen.
26-01-2023, 18:54 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik wel zorgelijk vind is dat banken Translink elke 3-5 minuten informatie sturen over klanten die rood staan, geen geldige rekening hebben, of om andere redenen niet met betaalpas mogen reizen. Om dit systeem te laten werken en geen mensen die het niet kunnen betalen in de trein te krijgen zouden dus bepaalde gegevens van alle mensen die niet mogen reizen naar Translink moeten gaan. Zelfs al zouden deze mensen nooit met het OV gaan. Dit lijkt mij een minder wenselijke ontwikkeling.
Dat is zeker zorgelijk.

Het enige potentiële voordeel wat ik zag van OV reizen met een bankpas was dat je zonder het gedrocht wat Translink heet kan. Helaas niet dus :-(
26-01-2023, 19:06 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem: Ik kan mijn contactloos betalen niet eens meer uitschakelen,
ze zeggen dat ze digitaal zakkenrollen gewoon vergoeden,
alleen kan ik niet zien waar mijn digitaal geld heengaat.
Dat hangt van je bank af. Bij sommigen kun je dat nog wel uitzetten of een aparte pas zonder contactloos betaalmogelijkheid aan te vragen.
Bij ING hebben ze de mogelijkheid om het in of uit te schakelen weg gehaald uit de internet bankieren omgeving, en
blijven de passen nu in de laatste toestand staan. Ik had het ooit uitgezet en het staat nu nog steeds uit, ik kan het
echter niet meer aan zetten. Ben benieuwd of dat op een nieuwe pas ook nog uit staat.
27-01-2023, 00:36 door Anoniem
Door buttonius:
Door Anoniem 10:26: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Heb je het artikel gelezen? Het woord smartphone komt er niet in voor.
Vanaf 31 januari kan iedereen met een betaalpas in- en uitchecken.
Ik denk dat anoniem van 10:26 het zeker goed gelezen heeft en het ook zeer goed begrijpt.
De betaalpas wordt namelijk ook al verdrongen door de mobiele telefoon en is inloggen bij banken ook al niet meer mogelijk zonder een mobiele telefoon waarmee ook de betaalpas verdrongen wordt, kortom, dus inderdaad allemaal mobiele troep
27-01-2023, 01:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: OV pas wordt eind dit jaar uitgefaseerd. Dan of een los kaartje kopen of inchecken met bankpas. Zie https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/ov-chipkaart-stopt-in-2023-inchecken-met-betaalpas-of-smartphone/
"Dat zegt Gerbrant Corbee, woordvoerder van chipkaartuitgever Translink in De Telegraaf."
Jij gelooft cq neemt zowel Translink als De Telegraaf als bron serieus? Eerst genoemde heeft nooit 'n fatsoenlijk ov-chipkaartsysteem kunnen bouwen en de tweede nog nooit 'n fatsoenlijk journalistiek stukje zonder fouten kunnen afleveren.

Translink hahhaa
Ooit 3 uur gewerkt.
Wat een baggerinfra.
Nagios met handmatige database van poortjes.
Nog nooit van snmp en autodetection gehoord die dwazen
27-01-2023, 08:12 door Anoniem
Door Anoniem: Wat ik wel zorgelijk vind is dat banken Translink elke 3-5 minuten informatie sturen over klanten die rood staan, geen geldige rekening hebben, of om andere redenen niet met betaalpas mogen reizen.
Voor zover ik zie is het uitsluitend het artikel in NRC (en mensen die eraan refereren) dat die drie tot vijf minuten noemt en het sturen van informatie over klanten die rood staan.

Afgaande op de privacyverklaring van OVpay distribueert Translink een signaleringslijst van te weigeren passen naar de vervoerbedrijven, en komen passen om twee redenen op die lijst terecht:
• de pas staat op een signaleringslijst van de bank of creditcardmaatschappij met geblokkeerde passen;
• het is niet gelukt het dagtotaal van de met de pas gemaakte reizen af te schrijven.
Dat impliceert dat Translink wel lijsten met geblokkeerde passen doorkrijgt, maar dat ze rood staan niet doorkrijgen, ze komen er zelf achter dat een afschrijving niet lukt. Die blokkade is trouwens tijdelijk, die wordt opgeheven zodra de rekening is betaald.

https://ovpay.nl/files/original/2207029-privacy-verklaring-translink-v1.01.pdf
27-01-2023, 09:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Anoniem: Ik kan mijn contactloos betalen niet eens meer uitschakelen,
ze zeggen dat ze digitaal zakkenrollen gewoon vergoeden,
alleen kan ik niet zien waar mijn digitaal geld heengaat.
Dat hangt van je bank af. Bij sommigen kun je dat nog wel uitzetten of een aparte pas zonder contactloos betaalmogelijkheid aan te vragen.
Bij ING hebben ze de mogelijkheid om het in of uit te schakelen weg gehaald uit de internet bankieren omgeving, en
blijven de passen nu in de laatste toestand staan. Ik had het ooit uitgezet en het staat nu nog steeds uit, ik kan het
echter niet meer aan zetten. Ben benieuwd of dat op een nieuwe pas ook nog uit staat.
Bij mijn vorige ing-pas had ik contactloos-betalen uit laten zetten. Bij mijn nieuwe pas geconstateert dat die 'service' weer aan stond. Gebeld met ing, maar kreeg te horen dat 'zij' dat niet konden, mss als ik langs één van hun (nog niet wegbezuinigde) kantoren kon gaan om het op die manier te proberen.
Bij binnenkomst werd er gevraagd of ik -wel- een afspraak heb,*grrrrrr*,
De vriendelijke ontvangst-meneer wilde me toch wel helpen , maar na de vraag besproken te hebben met z'n collega, kreeg ik te horen dat dat niet meer kon. Op de vraag of er dan ook niet moeilijk zal worden gedaan in geval van verlies/diefstal, antwoordde hij bevestigend betreffende het terugbetalen van evt. contactloze betalingen.
Het kriebelde en heb geen vertrouwen in de makkelijke bevestiging van de ontvangst-meneer, voelde meer aan dat ie me zo snel mogelijk uit zijn filiaal wilde hebben. Om te voorkomen dat ik dadelijk, puntje-bij-paaltje, te horen te krijgen dat ik 'Grröff nalatig' ben geweest door het pasje te verliezen, heb ik met een heel dun boortje (<1mm) een drietal gaatjes geboord, hopend dat 1 van die gaatjes door de koperen spoel is gegaan (die net binnen de rand van het pasje is gewikkeld). Nog niet uitgeprobeerd, aangezien ik vrijwel altijd contant betaal.
27-01-2023, 10:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door buttonius:
Door Anoniem 10:26: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Heb je het artikel gelezen? Het woord smartphone komt er niet in voor.
Vanaf 31 januari kan iedereen met een betaalpas in- en uitchecken.
Ik denk dat anoniem van 10:26 het zeker goed gelezen heeft en het ook zeer goed begrijpt.
De betaalpas wordt namelijk ook al verdrongen door de mobiele telefoon en is inloggen bij banken ook al niet meer mogelijk zonder een mobiele telefoon waarmee ook de betaalpas verdrongen wordt, kortom, dus inderdaad allemaal mobiele troep
Ik kan gewoon inloggen bij mijn bank zonder mobiele telefoon hoor... zelfs een betaalpas wordt daar niet bij gebruikt.
27-01-2023, 10:44 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Anoniem: Ik kan mijn contactloos betalen niet eens meer uitschakelen,
ze zeggen dat ze digitaal zakkenrollen gewoon vergoeden,
alleen kan ik niet zien waar mijn digitaal geld heengaat.
Dat hangt van je bank af. Bij sommigen kun je dat nog wel uitzetten of een aparte pas zonder contactloos betaalmogelijkheid aan te vragen.
Bij ING hebben ze de mogelijkheid om het in of uit te schakelen weg gehaald uit de internet bankieren omgeving, en
blijven de passen nu in de laatste toestand staan. Ik had het ooit uitgezet en het staat nu nog steeds uit, ik kan het
echter niet meer aan zetten. Ben benieuwd of dat op een nieuwe pas ook nog uit staat.
Bij mijn vorige ing-pas had ik contactloos-betalen uit laten zetten. Bij mijn nieuwe pas geconstateert dat die 'service' weer aan stond. Gebeld met ing, maar kreeg te horen dat 'zij' dat niet konden, mss als ik langs één van hun (nog niet wegbezuinigde) kantoren kon gaan om het op die manier te proberen.
Bij binnenkomst werd er gevraagd of ik -wel- een afspraak heb,*grrrrrr*,
De vriendelijke ontvangst-meneer wilde me toch wel helpen , maar na de vraag besproken te hebben met z'n collega, kreeg ik te horen dat dat niet meer kon. Op de vraag of er dan ook niet moeilijk zal worden gedaan in geval van verlies/diefstal, antwoordde hij bevestigend betreffende het terugbetalen van evt. contactloze betalingen.
Het kriebelde en heb geen vertrouwen in de makkelijke bevestiging van de ontvangst-meneer, voelde meer aan dat ie me zo snel mogelijk uit zijn filiaal wilde hebben. Om te voorkomen dat ik dadelijk, puntje-bij-paaltje, te horen te krijgen dat ik 'Grröff nalatig' ben geweest door het pasje te verliezen, heb ik met een heel dun boortje (<1mm) een drietal gaatjes geboord, hopend dat 1 van die gaatjes door de koperen spoel is gegaan (die net binnen de rand van het pasje is gewikkeld). Nog niet uitgeprobeerd, aangezien ik vrijwel altijd contant betaal.
Bij ABN kon je gelukkig nog een pas zonder de antenne bestellen. Bij mijn creditcard kon ik dit ook niet uitzetten, maar heb de antenne electronisch kapot gemaakt. Je zou kunnen checken met een NFC reader of je booractie succes heeft gehad.
27-01-2023, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem: Op de vraag of er dan ook niet moeilijk zal worden gedaan in geval van verlies/diefstal, antwoordde hij bevestigend betreffende het terugbetalen van evt. contactloze betalingen.
Het kriebelde en heb geen vertrouwen in de makkelijke bevestiging van de ontvangst-meneer, voelde meer aan dat ie me zo snel mogelijk uit zijn filiaal wilde hebben.
Een dief kan maximaal €100 contactloos opnemen voordat er een pincode ingevoerd moet worden. Dat is een beperkt risico dat banken inderdaad voor hun rekening nemen. Ik neem althans aan dat de Consumentenbond dat niet zou beweren als banken zich daar niet aan zouden houden:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankpas-kwijt-gestolen

Ik hoop dat je er ook bij stilstaat dat je dankzij contactloos betalen aanzienlijk minder vaak je pincode moet intikken dan je anders zou doen, en dat verkleint het risico dat iemand weet af te kijken wat je intikt en vervolgens je pinpas rolt aanzienlijk.

Nadat ik me destijds had verdiept in hoe het eigenlijk werkt was mijn conclusie dat contactloos betalen veiliger is dan pinnen, en zo zie ik het nog steeds. Ik vind het niet netjes dat je het niet meer uit kan zetten, maar ik zou jou aanbevelen om nog eens te kijken of het werkelijk zo'n slecht systeem is als je denkt. Ik denk dat je je vergist.
27-01-2023, 14:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door majortom:
Door Anoniem: Ik kan mijn contactloos betalen niet eens meer uitschakelen,
ze zeggen dat ze digitaal zakkenrollen gewoon vergoeden,
alleen kan ik niet zien waar mijn digitaal geld heengaat.
Dat hangt van je bank af. Bij sommigen kun je dat nog wel uitzetten of een aparte pas zonder contactloos betaalmogelijkheid aan te vragen.
Bij ING hebben ze de mogelijkheid om het in of uit te schakelen weg gehaald uit de internet bankieren omgeving, en
blijven de passen nu in de laatste toestand staan. Ik had het ooit uitgezet en het staat nu nog steeds uit, ik kan het
echter niet meer aan zetten. Ben benieuwd of dat op een nieuwe pas ook nog uit staat.
Bij mijn vorige ing-pas had ik contactloos-betalen uit laten zetten. Bij mijn nieuwe pas geconstateert dat die 'service' weer aan stond. Gebeld met ing, maar kreeg te horen dat 'zij' dat niet konden, mss als ik langs één van hun (nog niet wegbezuinigde) kantoren kon gaan om het op die manier te proberen.
Bij binnenkomst werd er gevraagd of ik -wel- een afspraak heb,*grrrrrr*,
De vriendelijke ontvangst-meneer wilde me toch wel helpen , maar na de vraag besproken te hebben met z'n collega, kreeg ik te horen dat dat niet meer kon. Op de vraag of er dan ook niet moeilijk zal worden gedaan in geval van verlies/diefstal, antwoordde hij bevestigend betreffende het terugbetalen van evt. contactloze betalingen.
Het kriebelde en heb geen vertrouwen in de makkelijke bevestiging van de ontvangst-meneer, voelde meer aan dat ie me zo snel mogelijk uit zijn filiaal wilde hebben. Om te voorkomen dat ik dadelijk, puntje-bij-paaltje, te horen te krijgen dat ik 'Grröff nalatig' ben geweest door het pasje te verliezen, heb ik met een heel dun boortje (<1mm) een drietal gaatjes geboord, hopend dat 1 van die gaatjes door de koperen spoel is gegaan (die net binnen de rand van het pasje is gewikkeld). Nog niet uitgeprobeerd, aangezien ik vrijwel altijd contant betaal.
Als je handmatig fysiek je pas aanpast dan ook niet klagen als hier mogelijk nadelige gevolgen uit voortkomen
27-01-2023, 17:31 door majortom - Bijgewerkt: 27-01-2023, 17:33
Door Anoniem:
Door Anoniem: Op de vraag of er dan ook niet moeilijk zal worden gedaan in geval van verlies/diefstal, antwoordde hij bevestigend betreffende het terugbetalen van evt. contactloze betalingen.
Het kriebelde en heb geen vertrouwen in de makkelijke bevestiging van de ontvangst-meneer, voelde meer aan dat ie me zo snel mogelijk uit zijn filiaal wilde hebben.
Een dief kan maximaal €100 contactloos opnemen voordat er een pincode ingevoerd moet worden. Dat is een beperkt risico dat banken inderdaad voor hun rekening nemen. Ik neem althans aan dat de Consumentenbond dat niet zou beweren als banken zich daar niet aan zouden houden:
https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/bankpas-kwijt-gestolen

Ik hoop dat je er ook bij stilstaat dat je dankzij contactloos betalen aanzienlijk minder vaak je pincode moet intikken dan je anders zou doen, en dat verkleint het risico dat iemand weet af te kijken wat je intikt en vervolgens je pinpas rolt aanzienlijk.

Nadat ik me destijds had verdiept in hoe het eigenlijk werkt was mijn conclusie dat contactloos betalen veiliger is dan pinnen, en zo zie ik het nog steeds. Ik vind het niet netjes dat je het niet meer uit kan zetten, maar ik zou jou aanbevelen om nog eens te kijken of het werkelijk zo'n slecht systeem is als je denkt. Ik denk dat je je vergist.
Ik hanteer meer de regel: als je iets niet gebruikt wil je het ook niet aan hebben staan (zoals je ook op servers geen software laat draaien die je niet gebruikt). Ik heb geen zin in langdurige discussies met de bank waarbij ik hoogstwaarschijnlijk moet aantonen tussen welke transacties ik de pas kwijt ben geraakt (ik geloof er niets van dat zomaar alle transacties vergoed worden). Dit soort kleine betalingen doe ik contant. Het meest anoniem, geen lijsten met microtransacties op je afschrift. Heb contactloos betalen op mijn CC onklaar gemaakt op het moment dat ik een ervaring had dat de ober in een restaurant de kaart uit mijn hand griste, deze zelf voor de lezer hield en dus voor mij betaalde van mijn bankrekening. Niet dat hij teveel afrekende, maar toch.

On topic: wat ik me wel afvraag hoe het contactloos betalen gaat als je je portemonnee met meerdere contactloos geschikte kaarten voor zo'n NS apparaat houdt. Gaat dat altijd goed met in- en uitchecken aangezien het dan niet 100% zeker is dat 2 keer dezelfde kaart wordt gebruikt?
27-01-2023, 18:18 door Anoniem
Door majortom: On topic: wat ik me wel afvraag hoe het contactloos betalen gaat als je je portemonnee met meerdere contactloos geschikte kaarten voor zo'n NS apparaat houdt. Gaat dat altijd goed met in- en uitchecken aangezien het dan niet 100% zeker is dat 2 keer dezelfde kaart wordt gebruikt?
Nee, dat gaat niet goed. Je hebt dan kans dat op meerdere kaarten wordt in- en uitgecheckt en je dubbel betaalt. Haal je kaart uit je portemonnee en houd niet je hele portemonnee bij de lezer. Zorg ook dat je met dezelfde kaart uitcheckt die je bij inchecken hebt gebruikt, anders ben je twee keer ingecheckt zonder te zijn uitgecheckt.
27-01-2023, 20:13 door Anoniem
Door majortom:
On topic: wat ik me wel afvraag hoe het contactloos betalen gaat als je je portemonnee met meerdere contactloos geschikte kaarten voor zo'n NS apparaat houdt. Gaat dat altijd goed met in- en uitchecken aangezien het dan niet 100% zeker is dat 2 keer dezelfde kaart wordt gebruikt?

Dat werkt uberhaupt niet goed - of meestal niet.

Deels door de afstand (ja, aan de achterkant van een beetje dikke portemonee is al 'ver'), en deels door de storing van meerdere kaarten in de handshake procedure .
(we hebben al een theoreet gehad die daar een hele discussie over opende.) . Dat is de ervaring van ruim voor het ov-chip betaal experiment .

Er hangen in het OV ook bordjes om je kaart uit je portemonee te halen bij in/uit checken .
(waarschijnlijk omdat teveel mensen hun incheck misten, niet gelet hadden op het "foute incheck" piepjes, en dan bij een controle natuurlijk boos zijn want ze hadden hun portemonee met kaart ervoor gehouden )

Je zou mogelijk wel pech kunnen hebben dat "de verkeerde" kaart incheck of uitcheck als je echt meerdere hebt die voor OV geschikt zijn, maar gewoonlijk is de uitkomst dat je helemaal niet inchecked (of uitchecked) als je teveel NFC devices "in de buurt" hebt.
29-01-2023, 10:41 door Tintin and Milou - Bijgewerkt: 29-01-2023, 10:41
Door Anoniem: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Of het leven wordt een stuk gemakkelijker en fijner?

Door buttonius:
Door Anoniem 10:26: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Heb je het artikel gelezen? Het woord smartphone komt er niet in voor.
Vanaf 31 januari kan iedereen met een betaalpas in- en uitchecken.
Het is ook mogelijk via een App te betalen. Waarschijnlijk eventueel voor buitenlandse toeristen.

Door Anoniem: Zojuist officiele klachten procedure gestart naar aanleiding van het officiele bericht van de NS.
Citaat:
Wat moet ik doen om te kunnen reizen met mijn betaalpas?
Je hoeft vantevoren niets te doen om te kunnen reizen met je betaalpas. Je hoeft je dus niet aan te melden. Natuurlijk moet je wel een geldige betaalpas hebben waarmee je contactloos kan betalen.

Voorkom extra kosten
Voorkom dat u per ongeluk incheckt met uw betaalpas, waardoor u (misschien) te veel betaalt. Haal daarom uw OV-chipkaart uit uw portemonnee of telefoonhoesje bij het in- en uitchecken.

Dus geen opt-out maar een opt-in zonder voorwaarden wijziging vooraf zonder leveren van aangepaste verwerking overeenkomst en daarmee direct in overtreding van GDPR. Zelfs als je geen klant dus bent bij NS kan er af geschreven worden.
Dat is een eigenschap van contactloos betalen, die je ook in Winkels hebt.

Door Anoniem:
De ov-chipkaart heeft nog nooit één dag goed gefunctioneerd, althans niet op een klantvriendelijke wijze, bij de NS. Dan nu toch weer in iets nieuws stappen, dat ook nu weer door Translink gefaciliteerd wordt.
Leren van fouten uit het verleden is blijkbaar niet de bedoeling...
Ik moet zeggen, dat de OV Chipkaart eigenlijk best goed werkt. Zeer klantvriendelijk en effectief.
29-01-2023, 10:44 door Tintin and Milou
Door Anoniem:
Door buttonius:
Door Anoniem 10:26: Het leven wordt in de toekomst onmogelijk, met al die digitale troep, als je geen smartphone wil gebruiken.
Heb je het artikel gelezen? Het woord smartphone komt er niet in voor.
Vanaf 31 januari kan iedereen met een betaalpas in- en uitchecken.
Begrijpend lezen lijkt al tijden geen vak meer wat ze op school geven.
Dat gezegd is betalen via een bankpas natuurlijk vele malen erger als we het hebben over veiligheid en privacy.
Waarom?

Nog maar niet te hebben over de administratieve rompslomp die men je mee opzadelt.
Ik moet er echt niet aandenken dat ik in plaats van per maand straks een afschrijving per dag krijg in mijn overzicht. 1 record in mijn boekhouding vs 28, 31 die ik weer lekker mag filteren in een groep.
Creditcard gebruiken?
Daarnaast nu kun je eventueel ook gemakkelijk iedere transactie koppelen aan een factuur voor doorbelasting?

Maar hier heeft de NS al jaren een hele mooie oplossing voor, namelijke de NS business card. Ideaal, 1 factuur per maand, nooit voorschieten, altijd voldoende saldo. We hebben er hier 1 van ons bedrijf en ik heb er 1 voor mijn eigen bedrijf.
https://www.ns.nl/en/business/products/ns-business-card

Gelukkig weten ze zelf niet hoe ze dit werkend kunnen krijgen voor abbonementen en korting tarieven op dit moment daar is namelijk nooit over nagedacht in het verleden.[/quote]
01-02-2023, 11:08 door Anoniem
Helaas heb ik het in de reacties niet gelezen, maar mijn inziens is het zeker een groot risico als je een digitale betaalpas gebruikt. De NFC van je telefoon is stukken sterker (heb ik helaas gemerkt). Je checkt onbewust in en als je niet uitcheckt, is er 4 euro van je rekening. Let wel, dit is ondanks instellen dat ik ook bedragen onder de 50 euro op mijn mobiel wil bevestigen. ING verklaard doodleuk dat ze waarschijnlijk ingesteld hebben dat dit niet hiervoor geldt.
Het is bloedirritant, want wat je bij OVPay krijgt is:
* Als je wel door hebt dat je ingecheckt bent en je weer uitcheckt, moet je bellen om je geld terug te krijgen. Via de app of online kan dit niet
* Als je vergeten bent uit te checken, kan je dit pas een week later terugvragen

Het is een systeem wat ongetwijfeld fijn werkt voor de incidentele reiziger, maar qua veiligheid is het matig. Ik vraag me af hoeveel mensen onbewust inchecken bij het inlopen van een metro. Ik stond er minimaal 50cm vanaf met de telefoon in mijn borstzak van mijn jas. Dat er voor OVPay een uitzondering gemaakt wordt op de veiligheidsmaatregelen en je dit ook niet uit kan zetten, is wel zorgelijk.
23-03-2023, 21:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is een systeem wat ongetwijfeld fijn werkt voor de incidentele reiziger, maar qua veiligheid is het matig. Ik vraag me af hoeveel mensen onbewust inchecken bij het inlopen van een metro. Ik stond er minimaal 50cm vanaf met de telefoon in mijn borstzak van mijn jas. Dat er voor OVPay een uitzondering gemaakt wordt op de veiligheidsmaatregelen en je dit ook niet uit kan zetten, is wel zorgelijk.

Ik heb nooit ergens getekend of toestemming gegeven voor OVpay. Ik reis met een voldoende opgeladen OV chipkaart. Er is onlangs toch zomaar €20 afgeschreven van mijn rekening terwijl ik zoals altijd met mijn OV chipkaart wilde inchecken. Deze incheck was verstoord door de tussenkomst van OVpay. Bij het uitchecken is ook nog €10 instaptarief van mijn OV chipkaart afgeschreven. Ik heb geen mobiel of bankpas dicht bij de lezer gehouden, deze zaten in mijn tas en toch kon de OVpay afschrijving tot stand komen.
Ik heb het bedrag teruggevorderd maar tot nu toe pas een deel ervan teruggekregen, want dat systeem denkt dat het mijn hele retorreis moet incasseren. Terwijl ik met mijn OV chip ook betaald heb en moet ook nog het onterecht ingehouden instaptarief terugkrijgen. Zo heeft mij een korte retourreis van ca €6 bijna €40 gekost. En ik moet nu dus idioot veel moeite doen om mijn geld terug te krijgen. Normaliter kan je onterecht afgeschreven bedragen bij je bank zelf terugboeken en/of de tegenpartij blokkeren. Met OVpay kan dat niet! Je kan dit op geen enkele manier tegenhouden en er kunnen zomaar bedragen van je rekening afgeschreven zijn. Dit is verontrustend en verbijsterend.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.