Bijna zeventigduizend Amerikanen zijn vorig jaar slachtoffer van datingfraude geworden, waarbij ze 1,3 miljard dollar naar de oplichters overmaakten, zo stelt de Amerikaanse toezichthouder FTC. De cijfers zijn gebaseerd op slachtoffers die melding bij de autoriteit deden.
De oplichters maken vaak gebruik van datingapps, maar weten slachtoffers ook op social media te vinden. Veertig procent van de mensen die slachtoffer van datingfraude werd was als eerste benaderd op social media. Zodra de scammers contact met een slachtoffer leggen proberen ze vaak het gesprek op chatapps zoals WhatsApp en Telegram voort te zetten.
Zodra het vertrouwen is gewekt vragen de oplichters om geld, bijvoorbeeld vanwege ziekte of omdat ze zelf of iemand de ze kennen in de gevangenis zit. Het komt echter ook voor dat de oplichters slachtoffers verleiden tot het doen van investeringen. Om de fraude te voorkomen geeft de FTC verschillende adviezen, waaronder het gebruik van een reverse image search op de profielfoto's van personen die contact zoeken.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.