Ik vermoed dat er iets bij ING verkeerd is gelopen waardoor een controle die nuttig was toen je klant bij ze was is blijven doorlopen. Maar, ook gezien de reactie van 10:33, is dan wel de vraag hoe die controle eigenlijk werkt en hoe je bereikt dat die verdwijnt uit een systeem waar die niet meer in thuishoort, als de klantenservice van ING niet capabel is om dit af te handelen.
Ik heb gekeken naar de privacystatements van ING en Vodafone:
https://www.ing.nl/de-ing/privacy-statement/contact-en-vragen-over-privacyhttps://www.vodafone.nl/support/over-deze-website/privacy-statementING schrijft, onder "Met wie we uw gegevens delen en waarom", "Dienstverleners en andere derden":
En om te voorkomen dat criminelen kunnen frauderen met sms-codes, informeren telecombedrijven ons als er een simwissel heeft plaatsgevonden op een bepaald mobiel nummer
Vodafone schrijft, onder "Delen met derden", "Fraudepreventie en identiteitscontrole":
In het kader van fraudepreventie of identiteitscontrole (authenticatie) kunnen andere aanbieders van producten of diensten ons vragen om gegevens die zij van jou hebben ontvangen via ons te laten controleren. Deze aanbieders doen dit om jouw identiteit te controleren of om fraude te voorkomen. Hiervoor verstrekken deze aanbieders jouw gegevens aan VodafoneZiggo. Deze gegevens checken wij met onze eigen informatie die wij over jou beschikbaar hebben. Afhankelijk van de vraag van de aanbieder, gaat het hierbij met name om gegevens zoals Accountgegevens (naam, adres, woonplaats, telefoonnummer, geboortedatum) of om een datum/tijdstip van een simwissel. Na een check hiervan, informeren wij deze aanbieder uitsluitend of jouw gegevens wel of niet correct zijn (met als antwoord ja of nee) of verstrekken wij uitsluitend een datum/tijdstip (van een simwissel). Wij delen hiervoor dus geen individuele persoonsgegevens van jou met deze aanbieders. De antwoorden die wij verstrekken worden uitsluitend via beveiligde (versleutelde) verbindingen en via derde partijen met deze aanbieders gedeeld. Lees voor meer informatie over fraudepreventie of identiteitscontroles de toepasselijke voorwaarden en privacyverklaringen van de aanbieders zelf.
Het is dus ING die aan Vodafone over
een bepaald mobiel nummer, het jouwe dus, informatie vraagt, en Vodafone geeft als reactie daarop niet meer informatie dan
de datum/tijd van de simwissel. Dat kan alleen betekenen dat ING ten onrechte jouw nummer nog in hun lijst met te controleren mobiele nummers heeft staan, anders zouden ze er geen informatie over vragen.
Op de ING-pagina waar ik naar linkte staat hoe je met hun privacyloket en functionaris voor gegevensbescherming in contact kan komen. De AVG geeft je het recht op te vragen welke gegevens over je worden bijgehouden en ook om gegevens te laten verwijderen. Ik zou contact opnemen met dat privacyloket (en pas als je daar ook vastloopt met de functionaris voor gegevensbescherming) en melden dat (en hoe) gebleken is dat ze jouw telefoonnummer nog verwerken voor simwisselcontroles terwijl je al tien jaar geen klant meer bent, en vragen om verwijdering van dat gegeven uit dat systeem. Vermeld erbij dat je via de normale klantcontactkanalen er niet uit bent gekomen. Ze zullen wegens wetgeving je nummer vermoedelijk niet volledig uit al hun administratie kunnen verwijderen, maar wel uit dit specifieke controleproces. Dit is wat hun privacystatement meldt, onder "Hoe lang we uw persoonsgegevens bewaren":
Wanneer uw persoonsgegevens niet langer nodig zijn voor een procedure of activiteit waarvoor ze oorspronkelijk waren verzameld, wissen we de gegevens of bundelen we ze op een bepaald abstractieniveau (aggregatie), maken we ze anoniem of verwijderen ze volgens wet- en regelgeving.
Het lijkt me duidelijk dat dat voor jouw nummer ten onrechte niet gebeurd is en dat dat alsnog moet gebeuren.