image

Bestaat er iets als recht op toegang tot de werkplek of op specifieke werkmiddelen?

woensdag 29 november 2023, 10:43 door Arnoud Engelfriet, 12 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Vanwege een arbeidsconflict ben ik geschorst (non-actief). Ik kom er nu achter dat ik niet meer in kan loggen op mijn mail of andere ict-systemen van het werk. Mag dat zomaar?

Antwoord: In principe beslist de werkgever hoe jij je werk doet. Er is geen recht op toegang tot de werkplek of op specifieke werkmiddelen. De werkgever moet je geven wat nodig is, maar als je op non-actief staat dan heb je geen werkmiddelen nodig. Dus volgens mij is verdedigbaar dat ze per direct het systeem dichtzetten.

Bij een schorsing wordt je loon gewoon doorbetaald. Ook andere arbeidsvoorwaarden blijven van kracht: vakantiedagen blijven opbouwen, je leaseauto hoeft niet ingeleverd, en je mag bedrijfseigendommen zoals laptops of telefoons onder je houden. Maar let op, als er specifieke arbeidsvoorwaarden hierover gelden, dan kan op grond daarvan inleveren wél worden verlangd.

Hier komen we weer bij dat verschil tussen producten en diensten: die laptop mogen hebben is een stukje bruikleen, maar toegang tot de mailbox is een dienst die ten behoeve van het werk verricht wordt. Als er geen werk is, dan hoeft die dienst niet geleverd te worden.

Ik krijg deze vraag vaker. De achterliggende frustratie is dat in die mailbox (of ergens op het systeem) er bewijs ligt dat de werknemer wil gebruiken in de te verwachten ontslagprocedure. Mails met toezeggingen, logs die een ander beeld werpen op wat de werkgever zegt, de cruciale Powerpoint, ga zo maar door.

Juridisch gezien kun je ook met het argument “ik heb bewijs nodig” niet eisen dat de werkgever de ict-middelen weer openzet. De eigenlijke route is dat je advocaat of rechtsbijstandsverzekeraar een artikel 843a Rv-vordering instelt:

Op grond van art. 843a Rv kan een partij die daarbij rechtmatig belang heeft inzage, afschrift of uittreksel vorderen van bepaalde bescheiden met betrekking tot een rechtsbetrekking waarbij hij (of zijn rechtsvoorganger) partij is, bij degene die deze over deze bescheiden beschikt. Uit de vereisten van ‘rechtmatig belang’ en ‘bepaalde bescheiden’ vloeit voort dat het niet mag gaan om een zogenaamde ‘fishing expedition’, waarbij (min of meer) lukraak naar allerlei bewijsstukken wordt gezocht. Het moet voldoende duidelijk zijn om welke bescheiden het gaat, zodat de rechter kan bepalen of een partij rechtmatig belang heeft bij inzage, afschrift of uittreksel.

Als je dus concreet kunt aangeven om welke mails het gaat, of welke logs of andere bestanden het zou moeten betreffen, dan is opeisen daarvan mogelijk. Ik snap dat lang niet iedereen die kennis paraat heeft.

Daarom blijft het advies: kopieer bewijsstukken die jouw positie ten opzichte van de werkgever kunnen beïnvloeden. Een risico daarvan is natuurlijk weer dat je dan beschuldigd kunt worden van stelen van bedrijfsgeheimen. Beperk zoiets dus tot dingen die evident jou aangaan, zoals mails van HR of directie met toezeggingen, niet hele bergen documenten van projecten om aan te kunnen tonen dat je daaraan had gewerkt en niemand ooit had geklaagd.

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Reacties (12)
29-11-2023, 12:47 door Anoniem
Vanuit het oogpunt van de werkgever is het intrekken van alle rechten natuurlijk ook een preventieve maatregel om te voorkomen dat de boze medewerker schade aan bestanden kan aanrichten. Het zal niet de eerste keer zijn dat een admin in conflict wat configs verwijderd...
29-11-2023, 15:09 door Anoniem
Door Anoniem: Vanuit het oogpunt van de werkgever is het intrekken van alle rechten natuurlijk ook een preventieve maatregel om te voorkomen dat de boze medewerker schade aan bestanden kan aanrichten. Het zal niet de eerste keer zijn dat een admin in conflict wat configs verwijderd...
Standaard verzending functie uit, ontvangst forward naar tijdelijke mailbox en enkel recht tot inzage huidige box middels readonly modus voor het reguliere account via een webmail interface.

Dat beschermt ook de geschorste omdat er geen wijziging meer ontstaat van de box kan deze zoals boven aangeven via de juiste procedure worden benaderd zonder vertroebeling of mogelijkheid tot aanpassing van zowel werknemer als werkgever.

Qua kopie maken van berichten op eigen houtje zonder ondersteuning als er ook maar één persoonsgegevens stukje tussenzit van iemand buiten het conflict wat niet is afgeschermd en je geen expliciete toestemming voor hebt van de dataeigenaar ben je de sjaak.
29-11-2023, 16:51 door Anoniem
Mogen ze dan ook je de toegang tot het HRM ontzeggen waar je salarisstroken en je persoonlijke dossier staan?

Ik ken situaties waar de medewerker een paar minuten na mededeling dat hij geschorst is ook geen toegang meer heeft tot zijn account.
Kopieer bewijsstukken is leuk, maar digitale bewijsstukken kan je niet meer bij als je account dicht staat.
29-11-2023, 17:57 door Anoniem
Door Anoniem: Mogen ze dan ook je de toegang tot het HRM ontzeggen waar je salarisstroken en je persoonlijke dossier staan?

Ik ken situaties waar de medewerker een paar minuten na mededeling dat hij geschorst is ook geen toegang meer heeft tot zijn account.

Vanzelfsprekend.


Kopieer bewijsstukken is leuk, maar digitale bewijsstukken kan je niet meer bij als je account dicht staat.

Zo'n conflict komt natuurlijk niet uit de lucht vallen - dus je eigen dossieropbouw moet je doen voordat die schorsing ingezet is.
29-11-2023, 23:04 door Anoniem
Als à la minute ook alle passwords worden ingetrokken, dan gelijk gedateerde screenshots maken. En wel hierom. Voor ontslag op staande voet zijn maar een paar uitzonderingen in de wet. Wanneer die niet van toepassing zijn (maar wèl de bedoeling!!!) dan worden zaken als op non-actief zetten uit de kast gehaald.

Daar zijn non-actieven dan weer niet voor bedoeld. Dat is voor bijvoorbeeld als er één en ander wat hoog is opgelopen, even afkoelen, daarna er rustig over praten en weer lekker aan de slag. Een aanstelling voor onbepaalde tijd is tenslotte ook een zekerheid in je leven. Waardoor je bijvoorbeeld een hypotheek kunt afsluiten. Om maar wat te noemen.

Hoe meer je kunt aantonen dat je werkgever helemaal de intentie niet heeft om er ooit nog uit te komen, hoe beter dat uitpakt voor je ontslagvergoeding. Maar ook voor verplicht vergoeden van herscholings- en herplaatsingsactiviteiten door je ex-werkgever. Nòg beter als je van jou kant nog wel tracht om met gesprek en overleg ergens uit te komen. En je dat ook nog kunt bewijzen. Op "non-actief" zetten is vaak een poging van een werkgever, die je per contract een zekerheid heeft gegeven, om zijn kosten te sparen. Vaak ook in een stille hoop dat je het erbij laat zitten. Blijkt echter uit het handelen van je werkgever dat het feitelijk een ontslag op staande voet is zonder wettelijke grond, dan trek je aan het allerlangste eind. Wel altijd naar rato van je arbeidsverleden. In dat geval is het ook minder belangrijk dat je nog bij je oude werkemails kunt. Als de deur in je gezicht is dichtgeslagen is dat bewijs veel belangrijker. Over hoe dat dan gegaan is vroeger en alle details, dat is dan niet belangrijk meer. Als staat er in je mailbox materiaal dat je voor je werkgever ook een hoofdpijngeval was is dan niet relevant meer. Het heeft dan meer zin om bewijzen van onwil van je werkgever te verzamelen. En zoveel mogelijk bonnetjes van gevolgschade. Want dat win je doorgaans dan allemaal. Tot op de laatste cent.
30-11-2023, 09:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Vanuit het oogpunt van de werkgever is het intrekken van alle rechten natuurlijk ook een preventieve maatregel om te voorkomen dat de boze medewerker schade aan bestanden kan aanrichten. Het zal niet de eerste keer zijn dat een admin in conflict wat configs verwijderd...
Standaard verzending functie uit, ontvangst forward naar tijdelijke mailbox en enkel recht tot inzage huidige box middels readonly modus voor het reguliere account via een webmail interface.
Ik zie hier altijd dat soort "superslimme" reacties op dit soort onderwerpen, maar ik vraag me wel af: welke software heeft hiervoor de faciliteiten (handig) klaar staan zodat je dit soort dingen kunt regelen zonder dat er eerst een apart project moet worden gedaan voor tooling en scripting?
En zijn die mogelijkheden dan ook inzichtelijk voor de gemiddelde beheerder?
Je kunt wel allerlei ideale scenario's beschrijven maar ik denk niet dat de meeste bedrijven budget hebben om dit uit te voeren. Account locken kan wel iedereen.
Dus kom eens voor de dag met die omgeving waar dat allemaal in kan!
30-11-2023, 11:06 door -Peter-
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Kopieer bewijsstukken is leuk, maar digitale bewijsstukken kan je niet meer bij als je account dicht staat.

Zo'n conflict komt natuurlijk niet uit de lucht vallen - dus je eigen dossieropbouw moet je doen voordat die schorsing ingezet is.

Dat kan best. Ik werd een keer bij HR geroepen. Daar werd me meegedeeld dat ik verdacht werd van diefstal van een computer. Dat bleek de computer te zijn die ik al jaren thuis gebruikte. Uiteindelijk bleek dat de oude adminsitratie, waar in stond dat ik de computer thuis mocht gebruiken, was verdwenen.

Peter
30-11-2023, 12:04 door Anoniem
Door -Peter-:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Kopieer bewijsstukken is leuk, maar digitale bewijsstukken kan je niet meer bij als je account dicht staat.

Zo'n conflict komt natuurlijk niet uit de lucht vallen - dus je eigen dossieropbouw moet je doen voordat die schorsing ingezet is.

Dat kan best. Ik werd een keer bij HR geroepen. Daar werd me meegedeeld dat ik verdacht werd van diefstal van een computer. Dat bleek de computer te zijn die ik al jaren thuis gebruikte. Uiteindelijk bleek dat de oude adminsitratie, waar in stond dat ik de computer thuis mocht gebruiken, was verdwenen.

Peter

Inderdaad, het _kan_ onverwachts komen, en een (onterechte) verdenking van het één of ander is een voorbeeld.

Maar in zo'n geval als het jouwe heb je minder behoefte aan een uitgebreide mail thread - de enkele toestemming of leenovereenkomst is het enige relevante.

Ik heb zelf voor hardware bruikleen overigens altijd papier moeten tekenen - (en , tikje paranoide) dat soort papieren dus ook altijd zorgvoldig bewaard.
Zou het alleen e-mail zijn (toestemming voor thuis/bruikleen) zou ik dat idd uitgeprint hebben en thuis in een administratie map bewaren.

Heb je dat niet - en gaat het conflict opeens heel hard - (zou ook bijzonder zijn, als je al heel lang zonder problemen in dienst bent, dan is er opeens een oude computer niet te vinden - en zou HR dan van 0 naar 100 gaan en meteen schorsen, of eerst even vragen 'weet jij waar laptop ABC123 gebleven is want we kunnen die niet meer kunnen vinden in het gebouw' )

dan komt het neer op Arnoud's 843a Rv advies.

Maar goed - 'normaal gesproken' ,voor zo ver conflicten uberhaupt normaal zijn , groeit de spanning en de ingegraven posities geleidelijk en heb je dan gelegenheid om je verdediging voor te bereiden .
Het geldt natuurlijk ook voor reorganisaties en ontslagronden, ook zonder 'actief verwijt' dat je dan wat wilt voorsorteren op het verloop .
30-11-2023, 16:45 door Anoniem
Nou ik denk inderdaad dat als je wordt opgeroepen voor "de diefstal van een computer" (ter waarde van misschien een weekloon) dat werkelijke feit niet meer zo van belang is want dan willen ze je gewoon om een andere, niet zo concrete, reden weg hebben.
Dan heb je niks aan "bewijs dat ie voor thuiswerken was" want dan komt er gewoon weer een ander "feit" boven water.
Wegwezen dus, met transitievergoeding.
30-11-2023, 22:45 door Anoniem
Quote: Hier komen we weer bij dat verschil tussen producten en diensten

Even pedant: hier wordt bedoeld goederen en diensten.
Een product is een combinatie van goederen en diensten.

Veel gemaakte fout
01-12-2023, 00:35 door Anoniem
Door Anoniem: Nou ik denk inderdaad dat als je wordt opgeroepen voor "de diefstal van een computer" (ter waarde van misschien een weekloon) dat werkelijke feit niet meer zo van belang is want dan willen ze je gewoon om een andere, niet zo concrete, reden weg hebben.

Je zegt het alsof dat een kleinigheidje is, weekloon jatten. Het is niet het spreekwoordelijke gummetje .
Als er een compu echt 'weg' is,mag een organisatie best even serieus zoeken in plaats van afboeken en wegkijken.

Hoe erg beschuldigend de 'vraag' wordt ingestoken is natuurlijk wel een punt - afhankelijk van de hardheid van 'bewijs' (cq misverstand, administratieve fout, of verloren toestemming ) en de arbeidshistorie van degene die om een uitleg wordt gevraagd.


Dan heb je niks aan "bewijs dat ie voor thuiswerken was" want dan komt er gewoon weer een ander "feit" boven water.
Wegwezen dus, met transitievergoeding.

Dat is hier waarschijnlijk totaal niet wat er speelde.
02-12-2023, 10:38 door Anoniem
Hoe kan een laptop of computer verdwijnen in de meeste modelen zit er gps en in deze die geen gps hebben kan je wel traceren op ander weg dus ...

Het is al mensen die zouden beweren dat een iphone nooit is aangekomen met de post het imei is gekend dus de eerste gebruiker is dat op dat momment ook.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.