Door beaukey: Als je als verwerkingsverantwoordelijke vervoerder (in casu NS) de privacy echt respecteert, dan vraag je niet die ene euro extra wanneer een reiziger zijn privacy wil houden.
Die ene euro is om mensen zonder app (toeristen?) een kaartje te laten kopen, maar ook jouw privacy te bieden *en* kostendekkend een NFC kaartje te maken en te laten verwerken en bedrukken in de automaat.
Je past hier dezelfde redeneertruc toe als de regering die tijdens de coronacrisis zei dat ze ons met het Coronatoegangsbewijs (CTB, met QR-code) "vrijheid" gaven - zonder erbij te vermelden dat ze ons eerst zelf die vrijheid zonder noodzaak hadden afgepakt. NS past dezelfde truc toe. Vroeger kon ik gewoon voor dezelfde prijs als iedereen met privacy treinreizen maken. Maar eerst pakt NS ons die vrijheid af en dan zegt NS dat er
van die mensen een extra euro nodig is om hun die vrijheid te "bieden". Alsof privacy en vrijheid opeens een "extra" zijn en niet langer een grondrecht van iedereen.
Facebook probeert nu ook dezelfde truc uit te halen, maar dit keer zegt de AP: hoho, iedereen heeft recht op toegang, d.w.z. zonder extra bijbetaling voor diegenen die privacy willen. Als Facebook
iedereen liet betalen voor toegang, dan zou de AP daar hoogstwaarschijnlijk geen bezwaar tegen hebben. Het gaat hier met andere woorden om een verbod op discriminatie van mensen op grond van het feit dat ze hun grondrecht op privacy gerespecteerd willen zien (kortweg: "privacy-discriminatie", vergelijkbaar met bijv. discriminatie op grond van geslacht, seksuele voorkeur, religie of "ras").
Waarom de AP dit bij Facebook wel zegt, maar bij NS destijds niet, blijft onduidelijk. Waarschijnlijk omdat Facebook gezien wordt als een tegenstander (concurrent) van de EU, terwijl NS opgevat wordt als een uitvoeringsorganisatie van de EU. Er wordt door de AP kennelijk gemeten met twee maten. Als dat zo is, dan verdedigt de AP met deze maatregel jegens Facebook in essentie niet de privacy van Nederlandse of EU-burgers, maar alleen de macht van de EU en Europese bedrijven tegenover die van Big Tech uit de VS.
Een beetje zoals bijv. de Franse koning, de Oostenrijkse keizer en de Russische tsaar met elkaar concurreerden. Ze wilden wel graag hun respectieve vaderlandslievende volken meekrijgen (al was het maar om te kunnen beschikken over soldaten als kanonnenvoer), maar dat ging niet werklijk om volk en vaderland, maar alleen om de macht van de respectieve monarchen zelf.
Elke dag reizen er in Nederland honderdduizenden mensen met de trein, jaarlijks vele miljoenen. Dat noem ik grootschalig.
Mijn privacy heeft niets te maken met al die miljoenen die met de trein reizen. Laat ik de vraag anders stellen: wat is de impact op *mijn* privacy als ik via de NS app een vervoersbewijs koop of anderszins identiteit verschaffende methode met de NS reis?
Als jij jezelf opvat als iemand wiens vrijheden, rechten en voordelen niets te maken hebben met die van alle andere mensen ("Ikke, ikke en de rest kan stikken"), dan is het aan mij om te wachten totdat jou een keer iets gebeurt op een moment dat jij kwetsbaar bent en hulp, respect of medeleven van anderen nodig hebt.
Kennelijk geef jij persoonlijk niet om reizen met privacy. Dat, in combinatie met de "ikke, ikke en de rest kan stikken"-mentaliteit die je er kennelijk op nahoudt, maakt dat ik de kans klein acht dat jij iets doet zoals onderzoeksjournalistiek, klokkenluiderschap of een ander soort activisme voor het belang voor de gemeenschap dat jou in conflict zou kunnen brengen met machthebbers die informatie over jou kunnen gebruiken om jou tot zwijgen te brengen.
Nee hoor, NS laat je persoonlijke reisgegevens via het OV-chipkaartsysteem verwerken in de back-office van Translink. Al in 2019 wilden NS en de andere aandeelhouders in Translink deze persoonsgegevens gaan uitnutten d.m.v. een joint-venture.
Uhhh, waar kickt de AVG in hier?
En nu niet aankomen met je dit of dat boekje lezen (Gish Gallop) of de volgende link lezen (Brandolino's wet). Nu eens gewoon conreet uitleggen wat ik daar, als enkelvoudig persoon, last van heb.
Tja, als je jezelf niet wilt informeren, dan heb ik weinig medelijden met je als je het niet snapt.
De AVG kickt hier in op het punt waar NS de persoonlijke reisgegevens van klanten (te weten treinreizigers) gaat verwerken voor andere doelen dan uitsluitend het per trein vervoeren van die klanten van A naar B. De AVG eist doelbinding en noodzakelijkheid van gegevensverwerking voor de doelen waarvoor de klant die heeft gegeven. Ook vereist de AVG (indien geïnterpreteerd in overeenstemming met artikel 8 EVRM) dat onvrijwillige gegevensverwerking alleen plaatsvindt voor zover die "noodzakelijk is in een democratische samenleving", en dus ook alleen voor
doelen die noodzakelijk zijn in een democratische samenleving. Door de klant niet gewenste marketing of de doorverkoop van persoonsgegevens van normale klanten aan tussenhandelaren van opsporingsdiensten behoren bijvoorbeeld
niet tot zulke noodzakelijke doelen en zijn dus in strijd met de AVG.
M.J.