Privacy - Wat niemand over je mag weten

Vreemde incasso op mijn betaalrekening, weet niet wat ik er van moet vinden

01-04-2025, 13:46 door Aad_Doix, 17 reacties
Forummers,

Misschien de verkeerde plek om hier te posten, maar wel benieuwd wat jullie vinden.

Gisteren, 31 maart werd ineens een bedrag van circa 40 euro van mijn rekening geschreven. Toen ik inlogde om te kijken waarvoor, bleek dit geincasseerd te zijn door de gemeente waarin ik woon. Geen tekst en uitleg, maar wel een verwijzing naar de machtiging die ik de gemeente heb gegeven om mijn gemeentebelasting in 10 termijnen te incasseren.
Maar omdat dit maandelijkse bedrag anders is dan wat er nu van mijn rekening gehaald werd, heb ik de gemeente gebeld en wat blijkt. Er is geincasseerd voor iemand anders, voor een ander dossier, maar 'iemand' heeft het verkeerde biljetnummer doorgegeven aldus de gemeente.
Het zou gecorrigeerd worden, maar nu een dag later heb ik wel zo het idee dat er blijkbaar dankzij zo'n machtiging waarvan ik verwacht dat ik die afgeef voor een specifieke reden dus toch ook zomaar gebruikt kan worden voor andere transacties dan waarvoor ik toestemming geef. Als ik niet opgelet had (want gemeente heeft het geld, dus dossier gesloten dus doet actief niets meer), had de gemeente dus zomaar geld van mijn rekening kunnen halen omdat een onbekende 'iemand' al dan niet bewust een verkeerd dossier- of biljetnummer doorgeeft. Dat voelt niet goed en vraag mij af of ik het maar als de zoveelste fout die de in mijn ogen in sociaal en kwalitatief gedrag steeds verder afglijdende mensheid heeft gemaakt of dat ik toch even duidelijk moet maken dat dit echt niet door de beugel kan?

Alvast dank voor reactie,
Reacties (17)
01-04-2025, 14:18 door majortom - Bijgewerkt: 01-04-2025, 14:20
Klopt. Als iemand een contract heeft voor automatische incasso's dan kan die in principe bij elk rekeningnummer incasseren (daar volgt eerst wel een aankondiging van als het de eerste keer is). Het lijkt er hier op dat dezelfde incassant ID is gebruikt voor 2 verschillende doeleinden (ook al is het 2 keer de gemeente, het doel is anders, dus de incassant is eigenlijk een andere entiteit). Dit is iets wat kan gebeuren, is meteen de reden dat ik automatische incasso's minimaliseer, en deze consequent controleer).

Als de incassant veel klachten krijgt mbt onterechte incasso's dan neem ik aan dat de bank maatregelen neemt en de mogelijkheid tot incasseren door deze partij beeindigd (hoewel ik denk dat men dat niet gaat doen bij overheidsinstellingen). Het leed kan dan al wel geschied zijn natuurlijk.
01-04-2025, 14:33 door Anoniem
Je kunt een incasso zelf (via de bank-app of website) terugdraaien. Als de incasso echt niet klopt: doen voordat je de incassant informeert (als je daar al zin in hebt); ben je niet zeker, dan bel je eerst voordat je de bank laat terugboeken. "U hoort Uw administratie beter op orde te hebben."
01-04-2025, 15:13 door Briolet - Bijgewerkt: 01-04-2025, 15:14
Door Aad_Doix: …Dat voelt niet goed en vraag mij af of ik het maar als de zoveelste fout die de in mijn ogen in sociaal en kwalitatief gedrag steeds verder afglijdende mensheid heeft gemaakt of dat ik toch even duidelijk moet maken dat dit echt niet door de beugel kan?

Alvast dank voor reactie,

Dit is een probleem dat al speelt sinds de invoering van de incasso's. Er is gekozen voor een systeem van controle achteraf omdat dit veel administratie (en dus kosten) voorkomt.

In de praktijk blijkt dat te werken omdat de banken wel goed opletten wie ze toestemming geven om machtigingen te incasseren. Omdat je een machtiging altijd kunt terugdraaien, zorgen banken er wel voor dat de incassant betrouwbaar is.

Ik heb ook wel eens moeite met onduidelijke machtigingen. Laatst kregen we een paar afboekingen door PostNL Pharma & Care. Met die afdeling hadden we nog nooit zaken gedaan. Bij navraag bleek deze organisatie gefuseerd te zijn met hun tak "MikroPakket", waardoor er een andrere omschrijving op het bankafschrift verscheen dan gebruikelijk. In elk geval moet je een machtiging altijd controleren.
01-04-2025, 16:01 door Anoniem
Je moet zelf altijd opletten . . Je doet nu of dat een plus is voor jou maar zo werkt het niet. Niet opletten is in zn algemeenheid al niet zo handig maar als het over bankzaken gaat is dat gewoon dom.
01-04-2025, 18:04 door Anoniem
Door Aad_Doix: Het zou gecorrigeerd worden, maar nu een dag later heb ik wel zo het idee dat er blijkbaar dankzij zo'n machtiging waarvan ik verwacht dat ik die afgeef voor een specifieke reden dus toch ook zomaar gebruikt kan worden voor andere transacties dan waarvoor ik toestemming geef.
Dat doen ze niet met opzet, dat is een ongelukje. Er is iets door een mens in een systeem ingevoerd en mensen hebben nou eenmaal die onuitroeibare eigenschap dat ze af en toe een steekje laten vallen en iets fout invoeren.

Dat voelt niet goed en vraag mij af of ik het maar als de zoveelste fout die de in mijn ogen in sociaal en kwalitatief gedrag steeds verder afglijdende mensheid heeft gemaakt...
Daar hoort nog zoiets als "moet accepteren" bij, je laat hier zelf een steekje vallen. Glijd je nu zelf sociaal en kwalitatief af door ons een foute zin voor te schotelen? Of is het misschien een mooie illustratie van hoe makkelijk mensen nou eenmaal foutjes maken?

...of dat ik toch even duidelijk moet maken dat dit echt niet door de beugel kan?
Ze hebben zo te zien goed gereageerd. Ze hebben niet de fout ontkend of geweigerd hem te corrigeren, toch? Houd in de gaten of het inderdaad goed gaat en doe er verder niet moeilijk over als dat zo is.
01-04-2025, 18:41 door Anoniem
In een notendop waarom ik incasso's gewoon weiger.
Ik moet het ACHTERAF controleren en zou dan moeten kunnen terugboeken.

Als je boodschappen doet, dan geef je je portemonnee ook niet aan de cassiere en zegt: haal er maar uit wat je nodig hebt. Je krijgt een bedrag en als dat plausibel klinkt, dan betaal je dat.
01-04-2025, 21:32 door Anoniem
Door Briolet:
Door Aad_Doix: …Dat voelt niet goed en vraag mij af of ik het maar als de zoveelste fout die de in mijn ogen in sociaal en kwalitatief gedrag steeds verder afglijdende mensheid heeft gemaakt of dat ik toch even duidelijk moet maken dat dit echt niet door de beugel kan?

Alvast dank voor reactie,

Dit is een probleem dat al speelt sinds de invoering van de incasso's. Er is gekozen voor een systeem van controle achteraf omdat dit veel administratie (en dus kosten) voorkomt.

In de praktijk blijkt dat te werken omdat de banken wel goed opletten wie ze toestemming geven om machtigingen te incasseren. Omdat je een machtiging altijd kunt terugdraaien, zorgen banken er wel voor dat de incassant betrouwbaar is.

Ik heb ook wel eens moeite met onduidelijke machtigingen. Laatst kregen we een paar afboekingen door PostNL Pharma & Care. Met die afdeling hadden we nog nooit zaken gedaan. Bij navraag bleek deze organisatie gefuseerd te zijn met hun tak "MikroPakket", waardoor er een andrere omschrijving op het bankafschrift verscheen dan gebruikelijk. In elk geval moet je een machtiging altijd controleren.

Met die controle ben ik het niet met je eens.. Ik kreeg in het verleden netjes een mail van ziggo dat ik bedrag x verschuldigd was. Dat mailtje veranderde ineens naar: op datum y schrijven wij bedrag x van Uw rekening af. WTF. En idd. zonder mijn toestemming had ziggo ineens een automatische incasso op mijn rekening. Ik idd in de bank omgeving ziggo geblokkeerd en ze maar eens gebeld.. Ow, ow. we zullen dat meteen terug draaien.. Tot op de dag van vandaag zie ik omstreeks de 20ste dat ziggo 0.0 van mijn rekening afschrijft via automatische incasso..

H
02-04-2025, 07:09 door Anoniem
En idd. zonder mijn toestemming had ziggo ineens een automatische incasso op mijn rekening.
Dat is inderdaad wat de betreffende bedrijven graag willen. En jij gaat in protest, ik denk dat ze er bij 9 van de 10 klanten mee weg komen. Makkelijk voor hun: niks toestemming vragen en gewoon doen. En daarmee weg komen.
Kortom: hier alle incasso's bij voorbaat geblokkeerd. Gelukkig kan dat. En zo nu en dan zie je inderdaad een poging van een bedrijf wat geprobeerd heeft wat af te boeken...
02-04-2025, 07:47 door Aad_Doix
Dank voor de nuancerende reacties. Het gaat gelukkig meestal goed, maar het viel me al wel vaker op dat incassomachtigingen breder gebruikt worden dan waarvoor in eerste instantie akkoord is gegeven en vroeg me na dit voorval af wat en of ik daar iets van moest vinden. En inderdaad, mijn betaalrekening, dus mijn verantwoordelijkheid en de controle ligt bij mij, vandaar dat ik gelijk nadat dit vreemde bedrag was geincasseerd kon ingrijpen (en gelukkig niet dagen erna pas).

En @Anoniem op 18:04: mooi de spiegel voor mij gehouden, ik verwoordde uit irritatie. Door schade en schande heb ik een minder positief mensbeeld gekregen en dat sijpelt af en toe door in mijn woordkeuze. Ik zeg niet dat de gemeente hier fout is, maar ik heb wel teveel fraude of bewust vertragende tactieken gezien van de medemens om onder financiele verplichtingen uit te komen dat de mogelijkheid van een verkeerd biljetnummer opgeven zeker tot de mogelijkheden behoort en dan verbaast het mij dat er vanuit de incasserende instantie geen controle is op bijvoorbeeld biljetnummer en adres of biljetnummer en naam voordat er geld van iemand's rekening geincasseerd wordt.

Nu ja, we gaan het zien en het zal wel goed komen.
02-04-2025, 09:58 door Anoniem
Door Anoniem: In een notendop waarom ik incasso's gewoon weiger.
Ik moet het ACHTERAF controleren en zou dan moeten kunnen terugboeken.

Als je boodschappen doet, dan geef je je portemonnee ook niet aan de cassiere en zegt: haal er maar uit wat je nodig hebt. Je krijgt een bedrag en als dat plausibel klinkt, dan betaal je dat.

Hier kam je nog steeds te veel over een inzicht.
Ja er zijn zeker ouderen die hun portomonee overhandigen, bijvoorbeeld omdat hun vingers echt niet meer zo losjes zitten om makkelijk met contant geld om te gaan.

We maken allemaal afwegingen in het leven.
02-04-2025, 10:24 door Anoniem
Dat is nogal wat. Je geeft een machtiging voor jouw eigen belastingen, en toch kan die machtiging worden gebruikt voor een volledig ander dossier. Dat voelt als een fundamentele fout in de manier waarop die incasso's gekoppeld worden. Zelfs al wordt het gecorrigeerd, het zegt veel over de risico’s van automatische incasso’s in handen van partijen die hun eigen administratie blijkbaar niet op orde hebben. Je zou dit niet alleen mogen melden, maar misschien ook moeten aankaarten bij een hogere instantie of toezichthouder. Want als dit bij jou gebeurt, is de kans groot dat het elders ook voorkomt – zonder dat iemand het merkt.
02-04-2025, 11:34 door Anoniem
Je geeft pas een machtiging als je zelf handelingsonbekwaam bent. Daar is een machtiging voor bedoeld.
Het is nogal wat, als je jezelf handelingsonbekwaam vindt, terwijl je dat feitelijk niet bent.
Niet goed voor je zelfbeeld.
02-04-2025, 11:38 door Anoniem
Door Aad_Doix: Dank voor de nuancerende reacties. Het gaat gelukkig meestal goed, maar het viel me al wel vaker op dat incassomachtigingen breder gebruikt worden dan waarvoor in eerste instantie akkoord is gegeven en vroeg me na dit voorval af wat en of ik daar iets van moest vinden. En inderdaad, mijn betaalrekening, dus mijn verantwoordelijkheid en de controle ligt bij mij, vandaar dat ik gelijk nadat dit vreemde bedrag was geincasseerd kon ingrijpen (en gelukkig niet dagen erna pas).

Het probleem is dat mensen vaak denken dat je een incasso afgeeft voor een bepaald doel; maar dat is helemaal niet het geval. Je geeft een bedrijf (of instelling) toestemming geld van jou rekening af te schrijven. En een bedrag kunnen ze door een systeemfout dus best "onterecht" incasseren (zoals in jou geval). Dat bedrijven jou vaak wel expliciet doorgeven dat ze een tweede dienst of abonnement ook via automatische incasso gaan afschrijven is netjes, maar niet verplicht.

Bij automatische incasso is er inderdaad een plicht om zelf te controleren of een bedrijf het wel goed doet; en de meeste internetbankieren oplossingen hebben hier hele goede middelen voor; bijvoorbeeld een melding krijgen (van te voren) dat een bedrijf een afschrijving gaat doen (en die kan je dan van tevoren al blokkeren), na afschrijving kan je zonder problemen binnen 8 dagen de incasso per direct terug draaien (heb je het geld ook direct weer op je rekening) of je kan tot 13 maanden na afschrijving een heel proces doorlopen.

Hier zijn weer heel veel mensen die daar wat van vinden; maar dan is de oplossing simpel: geen automatische incasso's toestaan. Kies je voor het gemak om het wel te doen; heb je wel zelf de verplichting om dat in de gaten te houden, en daar worden meer dan genoeg middelen voor geboden.

Meer informatie bij de consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/betaalrekening/incassomaatregelen
02-04-2025, 12:23 door Anoniem
...of dat ik toch even duidelijk moet maken dat dit echt niet door de beugel kan?

Het probleem is inmiddels opgelost en bleek te zijn veroorzaakt door een menselijke fout. De kern van het probleem ligt echter bij de manier waarop financiële instellingen incasso’s technisch faciliteren, niet bij de gemeente zelf. Wat wil je precies aankaarten over een fout die al hersteld is? Verwacht je dat de gemeente invloed heeft op hoe banken het incassosysteem inrichten?

maar 'iemand' heeft het verkeerde biljetnummer doorgegeven aldus de gemeente.

Volgens je eigen toelichting ligt de fout niet bij de gemeente, maar bij een derde partij die een verkeerd biljetnummer doorgaf. Kortom: een menselijke fout, buiten de gemeente om.
02-04-2025, 12:45 door Anoniem
Ik moet het ACHTERAF controleren en zou dan moeten kunnen terugboeken.

Als je boodschappen doet, dan geef je je portemonnee ook niet aan de cassiere en zegt: haal er maar uit wat je nodig hebt. Je krijgt een bedrag en als dat plausibel klinkt, dan betaal je dat.

Goh, precies hetzelfde als bij mijn incasso's. Daarbij weet ik ook vooraf wat men incasseert en of dat plausibel is. Of incasseert Ziggo bijvoorbeeld maandelijks een willekeurig bedrag bij jou.. LMFAO.
02-04-2025, 13:44 door DeZin - Bijgewerkt: 02-04-2025, 13:45
Door Anoniem: Je geeft pas een machtiging als je zelf handelingsonbekwaam bent. Daar is een machtiging voor bedoeld.
Het is nogal wat, als je jezelf handelingsonbekwaam vindt, terwijl je dat feitelijk niet bent.
Niet goed voor je zelfbeeld.
Wat u hier zegt geldt voor een zeer specifieke vorm van machtiging: de volmacht. Waar het duidelijk niet over gaat.

Het gaat hier om het afgeven van een incassomachtiging. En omdat een incassomachtiging afgeven een financieel besluit is, geldt zelfs het tegenovergestelde: die kun je alleen afgeven als je wel handelingsbekwaam bent.
02-04-2025, 14:06 door Anoniem
Door Aad_Doix: En @Anoniem op 18:04: mooi de spiegel voor mij gehouden,
Graag gedaan, en mooi dat jij daar weer mooi op reageert.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.