image

'Kamermeerderheid voor volledig weren van smartphones op scholen'

dinsdag 10 juni 2025, 10:26 door Redactie, 38 reacties

Een meerderheid in de Tweede Kamer is voorstander van het volledig weren van smartphones op scholen. Telefoons zouden dan ook niet meer in de pauze of gang mogen worden gebruikt. Een initiatiefnota van D66 die hiertoe oproept kan op een Kamermeerderheid rekenen, zo stelt RTL op basis van een rondgang onder politieke partijen. GroenLinks-PvdA, NSC, BBB, CU, CDA, SP, SGP en Partij voor de Dieren zeggen het voorstel te steunen (pdf).

"Nederlandse jongeren brengen met gemiddeld 5,4 uur per dag steeds meer tijd door achter hun schermen en maar liefst zestig procent noemt zichzelf verslaafd. Eén op de drie jongeren slaapt slecht en vooral jonge meisjes worden in toenemende mate onzeker en somber door het beeld dat algoritmes voorschotelen", zegt D66-Kamerlid Hanneke van der Werf op de website van de partij.

Volgens het Kamerlid horen telefoons thuis of in de kluis. "Dat geeft ruimte voor echte aandacht, sociale verbinding en concentratie. Daarom stelt D66 voor om de huidige mobieltjesrichtlijnen uit te breiden. Zo creëren we duidelijke landelijke afspraken en geven we scholen de ruggensteun die ze nodig hebben. Geen vrijblijvendheid meer, maar een helder signaal: op school zijn leerlingen er voor elkaar – niet voor hun mobieltje."

De smartphone mag wel mee naar school, maar moet dan in een kluis worden geplaatst, bijvoorbeeld voor noodsituaties, laat Van der Werf aan het AD weten. Daarnaast pleit de initiatiefnota voor het opstellen van een richtlijn, geen wettelijk verbod. Er is al een richtlijn om mobiele telefoons in het klaslokaal te weren.

Daarnaast wil Van der Werf dat er heldere richtlijnen komen voor ouders over de hoeveelheid schermtijd, social media, gaming en het gebruik van smartphones. "De adviezen moeten ouders onder andere bereiken via een campagne: ze moeten gemakkelijk te begrijpen zijn, passen bij de belevingswereld van ouders en kinderen en niet blijven hangen in abstracte cijfers. De richtlijnen zijn voor ouders een hulp aan de keukentafel."

Reacties (38)
Gisteren, 10:38 door kloek8
Laten ze dit dan ook voor de 2de kamer en ministerraad invoeren. Zowel in het kader van focus op het debat als nationale veiligheid (dat de ministerraad niet wordt afgeluisterd of bijv commissie stiekem)
Gisteren, 10:51 door Anoniem
Door kloek8: Laten ze dit dan ook voor de 2de kamer en ministerraad invoeren. Zowel in het kader van focus op het debat als nationale veiligheid (dat de ministerraad niet wordt afgeluisterd of bijv commissie stiekem)

En niet te vergeten: Het geven van het goede voorbeeld.
Gisteren, 10:53 door Anoniem
Gaat dit alleen over basis- en middelbare scholen of ook over MBO, HBO en Uni?
Gisteren, 10:59 door Valheru
Door kloek8: Laten ze dit dan ook voor de 2de kamer en ministerraad invoeren. Zowel in het kader van focus op het debat als nationale veiligheid (dat de ministerraad niet wordt afgeluisterd of bijv commissie stiekem)

Nou inderdaad!
Gisteren, 11:16 door CharlieRoot
Door kloek8: Laten ze dit dan ook voor de 2de kamer en ministerraad invoeren. Zowel in het kader van focus op het debat als nationale veiligheid (dat de ministerraad niet wordt afgeluisterd of bijv commissie stiekem)
Helemaal mee eens.
Gisteren, 11:30 door Anoniem
Onzinnige symboolpolitiek - zeg ik als ouder van drie pubers. Men kan zich beter richten op verantwoord omgaan met mobiele telefoons, en moderne technologie in het algemeen. Dit is, in mijn optiek, vooral een taak van de ouders. Scholen en overheid kunnen daar ook een rol in spelen.

Een eerste stap zou kunnen zijn om te stoppen met apps als Magister. Gewoon weer uitgeprinte roosters op te muren, gewijzigde lokalen omroepen, en weer echte schoolagenda's meeslepen.
Gisteren, 11:44 door Anoniem
Door kloek8: Laten ze dit dan ook voor de 2de kamer en ministerraad invoeren.

Schoof merkte op dat hij, voor hij premier werd, wist dat een smartphoneverbod voor tijdens de ministerraad er niet was.

https://www.security.nl/posting/881938/Schoof+herhaalt%3A+telefoons+zijn+af+te+luisteren+microfoons
Gisteren, 11:45 door Anoniem
Door CharlieRoot:
Door kloek8: Laten ze dit dan ook voor de 2de kamer en ministerraad invoeren. Zowel in het kader van focus op het debat als nationale veiligheid (dat de ministerraad niet wordt afgeluisterd of bijv commissie stiekem)
Helemaal mee eens.
Voor de tweede kamer is dat natuurlijk onzinnig, want de debatten worden daar veelal gevoerd voor de media, dwz. de burgers (om hopelijk hun stemmen te krijgen).
De leden van de tweede kamer kennen elkaars meningen en inzichten namelijk echt wel.
Een debat voegt daar meestal weinig of niets aan toe.
Gisteren, 12:02 door Bitje-scheef
Ach de mannen/vrouwen in de 2e kamer weten niet hoe snel ze iets moeten tweeten. De vergaderingen zijn tegenwoordig meer tweets dan functioneel overleg.
Gisteren, 12:07 door Anoniem
Typisch gevalletje van politieke 'bikeshedding' .

[bikeshedding : een lastig/complex vergader punt met enorme kosten wordt in 30 seconden afgesloten omdat de meerheid er geen benul van heeft .
Maar over de fietsenstalling (bikeshed) , met minimale kosten wordt enorm doorgeleuterd omdat iedereen er wel een idee bij heeft en wat van denkt te weten .
https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_triviality

In software engineering is dat enorm leuteren over de namen van variabelen maar niks over het werkelijke ontwerp.

En in de politiek is dat falen op dossiers als asiel, immigratie, europa maar KEIHARD DOORPAKKEN op mobieltjes op school.
Gisteren, 12:07 door Anoniem
Deze optie is ook goed voor de politiek
tweede kamer etc,gewoon doen,dan hoeven
de burgers de verbale scheld partijen niet meer te zien
als ze elkaars berichten bekritiseren op sociale media.


NLNU2025
Gisteren, 12:18 door Anoniem
Door Anoniem: Onzinnige symboolpolitiek - zeg ik als ouder van drie pubers. Men kan zich beter richten op verantwoord omgaan met mobiele telefoons, en moderne technologie in het algemeen. Dit is, in mijn optiek, vooral een taak van de ouders. Scholen en overheid kunnen daar ook een rol in spelen.

Een eerste stap zou kunnen zijn om te stoppen met apps als Magister. Gewoon weer uitgeprinte roosters op te muren, gewijzigde lokalen omroepen, en weer echte schoolagenda's meeslepen.
Ze gaan er verantwoordelijk mee om, vandaar deze regels, en op school horen kinderen te leren, niet livestreamen, daarnaast gaat dit cyberpesten tegen (niet heel veel) en inderdaad, wanneer de kinderen in de vrije tijd zijn mogen de ouders bepalen hoeveel kinderen van de smartphone gebruikmaken.
Leraren en overheden zijn daarentegen eveneens verantwoordelijk voor een goede schoolgang, vandaar dat de voorkeur naar lesgeven uitgaat in plaats van met telefoontjes knoeien en cheaten tijdens de les.
Telefoons is één van de vele redenen van de laaggeletterdheid van tegenwoordig.
Met andere woorden; u zorgt goed voor uw kinderen als ze niet tijdens de school zitten te telefoneren.
Als ik dit op mijn werk zou doen zouden ze me linea-recta ontslaan, en terecht.
Gisteren, 12:32 door Anoniem
Door Anoniem: Onzinnige symboolpolitiek - zeg ik als ouder van drie pubers. Men kan zich beter richten op verantwoord omgaan met mobiele telefoons, en moderne technologie in het algemeen. Dit is, in mijn optiek, vooral een taak van de ouders. Scholen en overheid kunnen daar ook een rol in spelen.

Een eerste stap zou kunnen zijn om te stoppen met apps als Magister.Gewoon weer uitgeprinte roosters op te muren, gewijzigde lokalen omroepen, en weer echte schoolagenda's meeslepen.

Maar ze dan wel een mobieltje de klas in laten nemen?
Hoelang duurt het dan voordat ze daar hun agenda in gaan bijhouden? En er andere afleidende dingen op gaan doen?
Of toch maar verbieden, ook al is het symboolpolitiek.
Gisteren, 12:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door CharlieRoot:
Door kloek8: Laten ze dit dan ook voor de 2de kamer en ministerraad invoeren. Zowel in het kader van focus op het debat als nationale veiligheid (dat de ministerraad niet wordt afgeluisterd of bijv commissie stiekem)
Helemaal mee eens.
Voor de tweede kamer is dat natuurlijk onzinnig, want de debatten worden daar veelal gevoerd voor de media, dwz. de burgers (om hopelijk hun stemmen te krijgen).
De leden van de tweede kamer kennen elkaars meningen en inzichten namelijk echt wel.
Een debat voegt daar meestal weinig of niets aan toe.
dit dus. Het is grotendeels voor de bühne wat er doorgaans plaats vindt, echt voornamelijk een formaliteit omdat je officieel nou eenmaal je zegje moet doen om het officieel te maken maar er is nauwelijks iemand die luistert omdat iedereen inderdaad al weet hoe en wat.
Gisteren, 12:55 door Anoniem
Bij toetsen op de uni wordt smartfoongebruik buiten de toetszaal streng gecontroleerd.
Je hebt ook bij het maken van een toets geen internettoegang,
eventuele additionele informatie wordt rondgedeeld.
Gisteren, 13:13 door Anoniem
Door Anoniem: Gaat dit alleen over basis- en middelbare scholen of ook over MBO, HBO en Uni?

Dit gaat over één op de drie jongeren die slecht slaapt en vooral jonge meisjes die in toenemende mate onzeker en somber worden door het beeld dat algoritmes voorschotelen.

Kan niemand zich hier iets bij voorstellen? anders dan gelijk naar de 2de kamer te wijzen?
Het gaat dus over JONGEREN, degene die de toekomst hebben!!!! Laten we er vooral voor zorgen dat deze jongeren een goede start in het leven krijgen en niet één die verpest wordt door nare algorimtes!
Gisteren, 14:08 door Anoniem
Dan dus ook gelijk stoppen met microsoft 365. De 2FA app staat namelijk op de telefoon.
Let wel: Dit moest van school zelf.
Ook Magister, met daarin het rooster, staat op de telefoon,

Dus D66, even reeel: Goed idee, maar hoe uit te voeren?
Gisteren, 14:40 door Anoniem
Smartphones zouden niet alleen verboden moeten worden in de klas, maar ook in de pauzes en op schoolpleinen. Dat voorstel doet D66 en een meerderheid van de Tweede Kamer voelt wel iets voor zo'n 'thuis of in de kluis-systeem'. Het zal leiden tot minder afleiding en minder ruzies die weer gesust moeten worden door leerkrachten, is de verwachting.

Onderzoekers van de Radbouduniversiteit in Nijmegen plaatsten daar wel kanttekeningen bij. Het is [nog] niet bewezen dat leerlingen ook daadwerkelijk beter presteren door het verbod. Het online pesten neemt er wel door af, maar scholieren gaven aan dat het 'fysieke pesten' [i.e., slaande ruzie het schoolplein] juist weer toeneemt.

https://nos.nl/artikel/2570582-d66-smartphone-helemaal-weg-van-school-ook-niet-in-de-pauze
Gisteren, 14:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gaat dit alleen over basis- en middelbare scholen of ook over MBO, HBO en Uni?

Dit gaat over één op de drie jongeren die slecht slaapt en vooral jonge meisjes die in toenemende mate onzeker en somber worden door het beeld dat algoritmes voorschotelen.

Kan niemand zich hier iets bij voorstellen? anders dan gelijk naar de 2de kamer te wijzen?
Het gaat dus over JONGEREN, degene die de toekomst hebben!!!! Laten we er vooral voor zorgen dat deze jongeren een goede start in het leven krijgen en niet één die verpest wordt door nare algorimtes!

Mee eens, maar dat begint dan al met de ouders die ze die dingen al op zeer jonge leeftijd geven, en mee laten nemen (naar school, naar bed, etc)
Misschien moet het (her)opvoeden beginnen met die ouders (die het blijkbaar "verkeerd" doen).
Gisteren, 14:42 door Anoniem
En wat verwoest Gemini voor de jeugd van onze wereld.
Want het probleem is natuurlijk veel groter dan ons continent
en ons kikkerlandje.

Het begint als zoethoudertje voor de peuter met een scheefgeplaatst Androidje voor diens snufferdje,
zodat ouders of verzorgers rustig van hun maaltijd kunnen genieten.
Zo begint de ellende en de dependance al zeer vroeg.

Enerzijds zou je het je hond of kat nog niet willen aandoen, maar toch:
ogen strak op het schermpje gericht en beide duimen op het keyboardje houden.

Geluk ermee.
Gisteren, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem: Dan dus ook gelijk stoppen met microsoft 365. De 2FA app staat namelijk op de telefoon.
Let wel: Dit moest van school zelf.
Ook Magister, met daarin het rooster, staat op de telefoon,

Dus D66, even reeel: Goed idee, maar hoe uit te voeren?
\

Digitatlisering afbouwen en terug naar papier? (zo maar een idee voor D66)
Gisteren, 14:43 door Anoniem
Door Anoniem: Dan dus ook gelijk stoppen met microsoft 365. De 2FA app staat namelijk op de telefoon.
Let wel: Dit moest van school zelf.
Ook Magister, met daarin het rooster, staat op de telefoon,

Dus D66, even reeel: Goed idee, maar hoe uit te voeren?

zo maar een suggestie:

https://www.security.nl/posting/891593/Deens+ministerie+voor+Digitalisering+vervangt+Microsoft+door+Linux+en+LibreOffice
Gisteren, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem: Dan dus ook gelijk stoppen met microsoft 365. De 2FA app staat namelijk op de telefoon.
Let wel: Dit moest van school zelf.
Ook Magister, met daarin het rooster, staat op de telefoon,

Dus D66, even reeel: Goed idee, maar hoe uit te voeren?

Hoezo is het een probleem om te stoppen met MS0365.
Meteen dit aangrijpen om over te stappen naar linux en libreoffice.

Prachtig moment zou ik zeggen.
Gisteren, 15:04 door Anoniem
Nu nog voor die kluisjes op scholen Faraday cages maken. Leuk voor bij de handvaardigheid-natuurkundeles. DIY jammers ect.

Magister afschaffen zou een hele goede stap zijn. Ook voor de leraren. Leerlingvolgsysteem hoeft niet aan huiswerkagenda gekoppeld te worden.
Gisteren, 15:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door kloek8: Laten ze dit dan ook voor de 2de kamer en ministerraad invoeren. Zowel in het kader van focus op het debat als nationale veiligheid (dat de ministerraad niet wordt afgeluisterd of bijv commissie stiekem)

En niet te vergeten: Het geven van het goede voorbeeld.

Juist!

Dat geldt namelijk ook voor ouders. Je kunt je kinderen niet verbieden met telefoon aan tafel te zitten, als je zelf de hele tijd op naar dat ding zit te kijken. Opvoeden is voorleven.

Hoe komt het toch dat jonge mensen zich zo ver verwijderd voelen van het politieke besluitvormingsproces, en politieke ideeën ontwikkelen waaruit dat non-vertrouwen en betrokkenheid blijkt?

De dagopening op school zou ook over een motie, wetswijziging of debat kunnen gaan. Maar meeste leraren durven daar niet aan.
Gisteren, 15:20 door Anoniem
Door kloek8: Laten ze dit dan ook voor de 2de kamer en ministerraad invoeren. Zowel in het kader van focus op het debat als nationale veiligheid (dat de ministerraad niet wordt afgeluisterd of bijv commissie stiekem)

Nou inderdaad dit....
Maar ook gewoon de desintresse die uitstraalt. Als ik naar een debat zit te kijken zit meer dan de helft van de kamerleden gewoon op hun mobiele telefoon. Dit kan naar mijn idee echt niet..... Als ik zelf in een vergadering of overleg zit,, staat mijn mobiele telefoon gewoon uit.
Gisteren, 15:36 door Anoniem
Door Anoniem: Onzinnige symboolpolitiek - zeg ik als ouder van drie pubers. Men kan zich beter richten op verantwoord omgaan met mobiele telefoons, en moderne technologie in het algemeen. Dit is, in mijn optiek, vooral een taak van de ouders. Scholen en overheid kunnen daar ook een rol in spelen.

Een eerste stap zou kunnen zijn om te stoppen met apps als Magister. Gewoon weer uitgeprinte roosters op te muren, gewijzigde lokalen omroepen, en weer echte schoolagenda's meeslepen.
Mee eens. Was zelf in de transitie-periode waarin steeds meer dingen (huiswerk, roosterwijzigingen, punten) via Magister gingen, tot een punt waarop het zowat verplicht was om een smartphone bij te hebben. Daarbovenop gingen de leraren nog quizzen houden via Kahoot en moesten werkstukken vrijwel altijd digitaal omdat er op plagiaat gecontroleerd werd. Hoe ik het tot in de derde klas heb uitgehouden zonder smartphone is achteraf een wonder wat dat betreft.
Gisteren, 15:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gaat dit alleen over basis- en middelbare scholen of ook over MBO, HBO en Uni?

Dit gaat over één op de drie jongeren die slecht slaapt en vooral jonge meisjes die in toenemende mate onzeker en somber worden door het beeld dat algoritmes voorschotelen.

Kan niemand zich hier iets bij voorstellen? anders dan gelijk naar de 2de kamer te wijzen?
Het gaat dus over JONGEREN, degene die de toekomst hebben!!!! Laten we er vooral voor zorgen dat deze jongeren een goede start in het leven krijgen en niet één die verpest wordt door nare algorimtes!

Zo, ik dacht dat ik de enige was die er zo over dacht, maar gelukkig toch niet. Het onderwijslandschap vergelijken met de Tweede Kamer slaat natuurlijk nergens op. Op scholen lopen jongeren met nog niet volledig ontwikkelde hersenen voor wie aangetoond is dat social media een desastreus effect hebben (https://faaspsychologie.nl/social-media-mentale-gezondheid/).

Laten we alsjeblieft niet alle initiatieven die partijen doen om het beter te maken afschieten met argumenten als "Ja, maar jij doet het ook", want dan komen we helemaal nergens.
Gisteren, 15:56 door Planeten Paultje
Ik heb ChatGPT naar mijn initiële reactie laten kijken en dit is het resultaat:

Het idee om smartphones volledig te weren van scholen klinkt misschien daadkrachtig, maar is in feite een kortzichtige maatregel die waardevolle onderwijskansen negeert. Moderne smartphones zijn allang niet meer enkel apparaten voor sociale media of afleiding; ze vormen een veelzijdige gereedschapskist die, mits goed ingezet, het onderwijs juist kan verrijken.

Neem de natuurwetenschappen: met behulp van gratis of laagdrempelige apps kunnen leerlingen metingen doen aan mechanische trillingen, geluidssterkte (dB), GPS-locaties vastleggen, oriëntatie meten met een kompas, spectrogrammen analyseren van geluid of licht, en zelfs basale seismografie uitvoeren. Ook in alfa- en gammavakken zijn er apps beschikbaar die tekstbegrip, taalvaardigheid, statistiek of geografisch inzicht ondersteunen. De didactische mogelijkheden zijn eindeloos, zolang docenten de ruimte krijgen om ze pedagogisch verantwoord in te zetten.

Een generiek verbod maakt geen onderscheid tussen afleiding en educatief gebruik en stuurt op een vorm van wantrouwen richting zowel leerlingen als docenten. Natuurlijk moet problematisch gebruik – verslaving, sociale druk, concentratieverlies – serieus genomen worden. Maar daar zijn genuanceerde gedragsregels en goed onderwijsbeleid voor nodig, niet rigide verboden die eerder symptoombestrijding zijn dan een duurzame oplossing.

De werkelijkheid is complexer dan een zwart-witte stellingname. Overmatig gebruik schaadt, dat staat buiten kijf – maar het gecontroleerd, functioneel gebruik van smartphones biedt juist kansen voor motiverend en eigentijds onderwijs. Laten we als samenleving het gesprek voeren over hoe we jongeren mediawijs kunnen maken, in plaats van hen simpelweg digitale middelen te ontzeggen.
Gisteren, 16:23 door Anoniem
Door Planeten Paultje: Ik heb ChatGPT naar mijn initiële reactie laten kijken en dit is het resultaat:
[...]
Laten we als samenleving het gesprek voeren over hoe we jongeren mediawijs kunnen maken, in plaats van hen simpelweg digitale middelen te ontzeggen.
Probleem is dat de samenleving zelf niet zo mediawijs is:
dus een gesprek voeren levert dan niets op.
Zo zou je beter, net als bij drank en rookwaar, een hele zware belasting kunnen invoeren voor het gebruik van data voor sociale media. Maar daar zal ChatGPT natuurlijk geen voorstander van zijn...
Gisteren, 16:32 door Anoniem
Door Planeten Paultje: Ik heb ChatGPT naar mijn initiële reactie laten kijken en dit is het resultaat:

Het idee om smartphones volledig te weren van scholen klinkt misschien daadkrachtig, maar is in feite een kortzichtige maatregel die waardevolle onderwijskansen negeert. Moderne smartphones zijn allang niet meer enkel apparaten voor sociale media of afleiding; ze vormen een veelzijdige gereedschapskist die, mits goed ingezet, het onderwijs juist kan verrijken.

Neem de natuurwetenschappen: met behulp van gratis of laagdrempelige apps kunnen leerlingen metingen doen aan mechanische trillingen, geluidssterkte (dB), GPS-locaties vastleggen, oriëntatie meten met een kompas, spectrogrammen analyseren van geluid of licht, en zelfs basale seismografie uitvoeren. Ook in alfa- en gammavakken zijn er apps beschikbaar die tekstbegrip, taalvaardigheid, statistiek of geografisch inzicht ondersteunen. De didactische mogelijkheden zijn eindeloos, zolang docenten de ruimte krijgen om ze pedagogisch verantwoord in te zetten.

Een generiek verbod maakt geen onderscheid tussen afleiding en educatief gebruik en stuurt op een vorm van wantrouwen richting zowel leerlingen als docenten. Natuurlijk moet problematisch gebruik – verslaving, sociale druk, concentratieverlies – serieus genomen worden. Maar daar zijn genuanceerde gedragsregels en goed onderwijsbeleid voor nodig, niet rigide verboden die eerder symptoombestrijding zijn dan een duurzame oplossing.

De werkelijkheid is complexer dan een zwart-witte stellingname. Overmatig gebruik schaadt, dat staat buiten kijf – maar het gecontroleerd, functioneel gebruik van smartphones biedt juist kansen voor motiverend en eigentijds onderwijs. Laten we als samenleving het gesprek voeren over hoe we jongeren mediawijs kunnen maken, in plaats van hen simpelweg digitale middelen te ontzeggen.

Wat een zelf-promo gewauwel van die chatbot. Dit eigentijds onderwijs kan ik geen neutraal en divers taalgebruik noemen, maar dat is ook zo 2024.

Leer jongeren weer knutselen. Bouw een radio, laat ze zelf UHF-VHF verbindingen aan (handig als ze al mentaal klaargestoomd worden op een oorlog )

Niet naar grafische weergaven van zgn meetinstrumenten apps staren, want die kunnen enorm bedriegen Er is veel rommel op app gebied, en als die er nu nog niet bestaat, gaat die zeker ontwikkeld worden.
Gisteren, 17:47 door Anoniem
Door Anoniem: Onzinnige symboolpolitiek - zeg ik als ouder van drie pubers. Men kan zich beter richten op verantwoord omgaan met mobiele telefoons, en moderne technologie in het algemeen. Dit is, in mijn optiek, vooral een taak van de ouders. Scholen en overheid kunnen daar ook een rol in spelen.

Een eerste stap zou kunnen zijn om te stoppen met apps als Magister. Gewoon weer uitgeprinte roosters op te muren, gewijzigde lokalen omroepen, en weer echte schoolagenda's meeslepen.

Onzinnig of ...
Het gaat allemaal weer om de nieuwe verkiezingen. Schieten op dingen die er niet echt
toe doen of niet haalbaar zijn maar het goed doen bij de ouders die mogen stemmen.
Ik verwacht nog veel meer van dit soort krantenkoppen. Als we ons hier niet druk over maken gaan ze wat
anders verzinnen.
Gisteren, 18:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gaat dit alleen over basis- en middelbare scholen of ook over MBO, HBO en Uni?

Dit gaat over één op de drie jongeren die slecht slaapt en vooral jonge meisjes die in toenemende mate onzeker en somber worden door het beeld dat algoritmes voorschotelen.

Kan niemand zich hier iets bij voorstellen? anders dan gelijk naar de 2de kamer te wijzen?
Het gaat dus over JONGEREN, degene die de toekomst hebben!!!! Laten we er vooral voor zorgen dat deze jongeren een goede start in het leven krijgen en niet één die verpest wordt door nare algorimtes!

Zo, ik dacht dat ik de enige was die er zo over dacht, maar gelukkig toch niet. Het onderwijslandschap vergelijken met de Tweede Kamer slaat natuurlijk nergens op. Op scholen lopen jongeren met nog niet volledig ontwikkelde hersenen voor wie aangetoond is dat social media een desastreus effect hebben (https://faaspsychologie.nl/social-media-mentale-gezondheid/).

Laten we alsjeblieft niet alle initiatieven die partijen doen om het beter te maken afschieten met argumenten als "Ja, maar jij doet het ook", want dan komen we helemaal nergens.

Alsof doorontwikkelde hersenen wel verantwoord met IT-ICT om kunnen gaan.

Je argument is begrijpelijk, net zoals de discussie of dit een (wettelijke) taak voor het onderwijs, dan wel de ouders is.

Het liefst zie je je kind op een school zitten waar je van de omgang van schoolleiding en docenten met jongeren, je zelf als ouder of betrokken verzorger, ook nog iets kunt leren.
Gisteren, 20:43 door Anoniem
"Geen vrijblijvendheid meer"
En
"Daarnaast pleit de initiatiefnota voor het opstellen van een richtlijn, geen wettelijk verbod."

Hoezo duidelijkheid?
Gisteren, 21:43 door Anoniem
Dacht dat de gehele maatschappij digitaal weerbaarder dient te worden, wegens vele dreigingen van buitenaf in allerlei vormen. Jongeren wordt van jongs af aan aangeleerd waar op te letten en hoe zich te gedragen in het analoge verkeer, omdat dat wel zo verstandig is, maar omgaan met digitaal verkeer aanleren dient vervangen te worden door een soort van dwangbuis? Om ze later, als ze ouder zijn, onvoorbereid, onervaren en ondeskundig los te laten op de grote boze digitale wereld? Of nu deskundigen met didactische vaardigheden op digitaal gebied inzetten?

Dat voorstel is digibeten 2.0 kweken, rijp voor de slacht, zeg maar, want de rest van die grote boze digitale wereld gaat echt niet stilstaan. Lijkt net zo slim als zeggen dat je in de toekomst vele vaklieden nodig hebt, maar geen engineers. Nee, liever mensen die uiterst gedrild zijn in iets, maar zonder te kijken gewoon oversteken.
Gisteren, 22:42 door Planeten Paultje
( Wat een zelf-promo gewauwel van die chatbot. )

Is dat omdat het door AI is geformuleerd of omdat je het er inhoudelijk mee oneens bent?

De tekst brengt mijn persoonlijke mening tot uiting. Ik hoor graag waarmee je het al of niet oneens bent. "Gewauwel" is geen argumentatie.

( Leer jongeren weer knutselen. )

Mee eens, maar ik heb geen zicht op de ontwikkelingen op dit gebied. Ik heb ChatGPT op het internet laten zoeken en dit kwam eruit:


Conclusies en perspectieven
- Technisch knutselen leeft onder Nederlandse jongeren, vooral onder jongens, maar meisjes zijn steeds meer betrokken dankzij gerichte initiatieven.
- Betrouwbare deelnamecijfers per gender ontbreken, maar trends wijzen op toename van meisjes dankzij STEAM-projecten en apps.
- Voor actuele getallen zou onderzoeken naar deelname in Tech Playgrounds, school STEAM-curricula of marketingdata van bouwpakket-aanbieders nuttig zijn.

Volgende stappen voor verdiepte inzichten:
1. Vraag data op bij organisaties als Tech Playgrounds (aantal deelnemers per gender).
2. Check schoolrapporten (bijvoorbeeld TU DelftYour Turn) over gemengde technisch-creatieve projecten.
3. Onderzoek adoptie en gebruik van STEAM-apps zoals Catrobat of Luna&Cat onder meisjes in Nederland.


( Bouw een radio )

Goed idee. In mijn tijd als natuurkunde-amanuensis heb ik een practicumset gemaakt waarmee leerlingen zelf een kristalontvanger konden samenstellen. Geen idee of dat nu in een curriculum past of dat het meer thuishoort bij buurthuizen of outreach van radio-verenigingen.

( Niet naar grafische weergaven van zgn meetinstrumenten apps staren, want die kunnen enorm bedriegen )

Die meetinstrumenten zelf kunnen ook bedriegen, je moet benul hebben van waar je naar zit te kijken.

( Er is veel rommel op app gebied )

Natuurlijk, dat is duidelijk. Maar er zijn meet-apps die, als ze verantwoord ingezet worden, prima in het arsenaal van de docent kunnen passen.

Een meet-apparaat verbieden omdat het een bepaalde vorm heeft aangenomen vind ik onzinnig.

Mooi voorbeeld is spectraalanalyse van een audio-signaal. Daar kan je een apparaat voor aanschaffen, maar je kan ook een app op je telefoon zetten. Dan kan je daarmee in school metingen doen, maar ook in het vrije veld en dat is de zinvolle uitbreiding die telefoons mogelijk maken.
Vandaag, 04:02 door Hyper
'Schoolmeerderheid voor volledig weren van smartphones in Kamer'
Vandaag, 06:07 door johanw
Door Anoniem: Bij toetsen op de uni wordt smartfoongebruik buiten de toetszaal streng gecontroleerd.
Je hebt ook bij het maken van een toets geen internettoegang,
eventuele additionele informatie wordt rondgedeeld.

Geen internet? Jammers zijn verboden en de tijd dat mobiel internet zo duur was dat mensen op wifi aangewezen zijn ligt al ver achter ons.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.