Poll
image

EU Chat Control:

maandag 18 augustus 2025, 10:37 door Redactie, 54 reacties
Reacties (54)
18-08-2025, 10:50 door Anoniem
Zelfs als die komt, zijn er tegenmaatregelen in te stellen die Chat Controle kunnen frustreren.
Voor MacOS is er inmiddels een oplossing gevonden.
18-08-2025, 11:10 door Anoniem
Ik hoop van niet. Maar ik vrees van wel.
Waarom is er geen optie "Weet niet"? Niet echt een betrouwbare poll op deze manier. Straks ga ik zomaar wat invullen om te kunnen zien wat anderen zomaar hebben ingevuld.
18-08-2025, 11:58 door Anoniem
Natuurlijk komt deze er niet. Aangezien de EU echt het allerbeste met ons voorheeft.
18-08-2025, 12:20 door Anoniem
Ik heb geen keuze ingevuld want ik weet het niet.
Ik vrees dat deze belachelijke maatregel er wel zal komen want ze blijven er net zo lang op hameren totdat ze hun zin hebben.
Ik ben er tegelijk vrij zeker van dat er een technische oplossing komt als die er al niet is om dit te omzeilen. Kortom hoe dan ook gaat dit mislukken omdat het onuitvoerbaar is en mensen massaal dit zullen gaan omzeilen.
Dus weer miljoenen in geld en tijd verknoeit die voor belangrijkere zaken gebruikt hadden kunnen worden.
18-08-2025, 12:31 door Anoniem
Ik ga voor Optie 3: "Komt er hier niet in".

Wat de EU en de eu-politici ook beslissen.
Ik bepaal wat ik wel en niet installeer en draai.
Niet een stel platgelobbyde politici en hun adviseurs, die geen oog hebben voor de veiligheid van bedrijven en burgers.

Ik wil al mijn communicatie prive en geheim houden. Zoals gegarandeerd wordt door het briefgeheim.
Al was het maar om staats- en bedrijfsspionage te voorkomen.

Dit is de zoveelste grote dataset die er alleen maar op wacht om gehackt te worden.
18-08-2025, 12:34 door Anoniem
Als die er wel komt, dan duurt het niet lang voordat we allemaal gedecentraliseerde chat systemen gaan gebruiken/ontwikkelen.
18-08-2025, 12:45 door Anoniem
Het gaat ze gewoon om het geld die bemachtigd kan worden via metadata, kinderen worden misbruikt als excuus om metadata te kunnen verkopen via psuedoniemen.
18-08-2025, 12:51 door Anoniem
Jawel, de criminelen/terroristen gaan dit doorzetten om onschuldige mensen te bespioneren.
18-08-2025, 13:18 door Anoniem
Ik heb al prive chatservice, zonder controle, opgezet voor prive &familie chat. Daar is eu controle niet toegestaan.
18-08-2025, 13:35 door Anoniem
Natuurlijk komt er Chatcontrole.
Hopelijk pas na veel gesteggel en op een moment dat we iets heel anders dan chatten doen.
Kunnen ze alle oude mensen helpen met chatten, super nuttig toch ?
:)

Alhoewel, vroegah, was er opvolger na opvolger voor wat we gebruikten.

Nu is het al decennia armoe troef.

Maar sja, om iets lastigs als 'gewoonte' te veranderen kost dat energie van de gebruiker zelf.

En om te vragen aan de gebruiker om moeite te doen zodat ze hun eigen gedrag aanpassen, naja, dan is de kans dat er toch geen chatcontrole komt groter ...
18-08-2025, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb geen keuze ingevuld want ik weet het niet.
Ik vrees dat deze belachelijke maatregel er wel zal komen want ze blijven er net zo lang op hameren totdat ze hun zin hebben.
Ik ben er tegelijk vrij zeker van dat er een technische oplossing komt als die er al niet is om dit te omzeilen. Kortom hoe dan ook gaat dit mislukken omdat het onuitvoerbaar is en mensen massaal dit zullen gaan omzeilen.
Dus weer miljoenen in geld en tijd verknoeit die voor belangrijkere zaken gebruikt hadden kunnen worden.
Er zijn meerdere oplossingen.
Ten eerste kan men een project forken zoals Briar of Cwtch.
Ten tweede kan men PGP gebruiken.
Ten derde kan men een web-gebaseerde chatfunctie gebruiken via een selfhosted oplossing of app. (zoals nextcloud talk)
Daarnaast komen er nog veel meer oplossingen zodra deze "wet" is aangenomen.
Intussen moeten er meer mensen in opstand komen tegen deze vorm van misbruik/terreur door overheden jegens jegens haar volk.
18-08-2025, 13:46 door Anoniem
Kansloos gebeuren.

Zijn het niet de bestaande oplossingen die te misbruiken zijn voor hun beoogde zaken;
Tox, Briar, Jami, etc (alles wat niet mainstream is)...

Krijg je AI prompt;
Write me encrypted P2P chat application in Python...
18-08-2025, 14:22 door Anoniem
Door Anoniem: Natuurlijk komt deze er niet. Aangezien de EU echt het allerbeste met ons voorheeft.
Maakt u zich geen zorgen om die uilskuikens in de overheid, we zijn verantwoordelijk voor ons eigen leven, we hoeven geen uilskuikens te volgen, uilskuikens kunnen immers niet nadenken en zjn zeer zelfzuchtig.
Soms moeten we goed voor onszelf zorgen, immers maken we ons eigen geluk, niemand hoeft dat vóór ons te doen.
Een paradijs van en voor het volk.
Misschien beginnen met een onafhankelijk internet waarvoor geen ISP nodig is en de overheid er minder grip op heeft zodat we die vrijheid terugpakken die we eerst hadden.
Het internet was ooit van het volk, dus laten we een nieuwe bouwen, een mesh-netwerk van en voor burgers. (Ieder een kastje, des te meer mensen meedoen, des te groter de dekking, daarnaast kunen we onze eigen software en mediabibliotheken aansluiten die openbaar voor elkaar toegankelijk zijn)
En als iemand iets fout doen zijn ze geforceerd om dat per individu aan te pakken binnen proportie, gewoon zoals vanouds, van deur tot deur.
18-08-2025, 15:32 door Anoniem
Ik hoop van niet, maar vrees van wel.

Ook als die er wel komt ben ik bang dat er niet heel veel gaat veranderen. De meesten zijn al zo gewend continu bespied te worden door meta, google, amazon, apple, microsoft, enz, enz. dat de EU erbij ze toch niets uit maakt.
18-08-2025, 16:06 door Anoniem
EU Chat Control

[X] Komt er wel 64.53%
[ ] Komt er niet 35.47%
[X] Zal massaal worden ontdoken
18-08-2025, 16:36 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb al prive chatservice, zonder controle, opgezet voor prive &familie chat. Daar is eu controle niet toegestaan.

Ik heb ook eigen open source xmpp chat server opgezet en gebruik open source clients daarvoor. Ook versleuteling gebruik ik hier.

Maar de rottigheid is dat de EU het in het operating system gaat verplichten Windows en MacOS etc.
M.i. kan je dan wel een open source OS gebruiken waar die verplichte CCS software uit is gesloopt.
Daar kan je natuurlijk op wachten dat dat tegen die tjid gaat opduiken daar kan je gif op innemen dus op die manier kan je het wel omzeilen maar niet iedereen is handig met dat soort dingen.

Ze leggen dit honderden miljoenen Europeanen op zonder dat wij daar iets aan kunnen doen.
Ik zou er o.a. ook voor zijn dat we als EU inwoners meer invloed kunnen uitoefenen op wat in Brussel word besloten.
18-08-2025, 16:59 door Anoniem
Elke keer wordt het afgewezen en elke keer brengen ze het opnieuw op. Uiteindelijk komt het er wel door. De wetgevende macht vind het blijkbaar heel belangrijk dat dit gebeurt.
18-08-2025, 17:01 door Anoniem
Komt er wel, omdat dit de natte droom is van veel politici. Ze zijn ergens bang voor. Al meer dan 20 jaar.

Komt er niet, is nog steeds mijn (ijdele) hoop. Dat er ergens nog gezond verstand gevonden wordt onder voldoende politici om dit permament tegen te houden.

Maar ik zal, als het om mijn eigen communicatie gaat, dit met al mijn mogelijkheden tegenwerken en frustreren.
Niet omdat ik gekke dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen, Maar omdat de overheid niets met met mijn communicatie te maken heeft. Zeker niet zonder een individueel bevel van een rechter.
En ik niet nog kwetsbaarder wil worden dan ik nu al ben voor spionnen, hackers, en corrupte overheidsdienaren.

Ik hou er net van als permanente verdachte gezien te worden door politici die mij als burger horen te dienen.
18-08-2025, 18:25 door Anoniem
Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.
Uiteraard willen ministers een uitzondering voor zichzelf, want zij staan immers boven de wet:
https://www.security.nl/posting/838207/%27Europese+ministers+willen+eigen+accounts+uitzonderen+van+chatcontrole%27
Ook willen ze graag onbeperkte toegang dan de drogredenen die ze aangaven, dus meer dan alleen kinders en terroristen:
https://www.security.nl/posting/812441/%27Europol+zocht+onbeperkte+toegang+tot+data+verzameld+via+client-side+scanning%27
18-08-2025, 19:36 door Anoniem
Waar ter wereld controleert de overheid de chats van de burgers?
En als het ergens gebeurd, hoe gaat de bevolking er dan mee om?
Je krijgt toch een hele angstige, paranoïde bevolking als men weet dat je door de overheid afgeluisterd kan worden?
Lijkt me als experiment wel nuttig om te zien hoe de samenleving hier op reageert.
18-08-2025, 23:00 door Anoniem
Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.

Sodeju!... Alles wordt van stal gehaaald tot en met de meest belachelijke fantasiën: 'epsteins island'.
19-08-2025, 00:28 door Anoniem
Door Anoniem: Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.
Uiteraard willen ministers een uitzondering voor zichzelf, want zij staan immers boven de wet:
https://www.security.nl/posting/838207/%27Europese+ministers+willen+eigen+accounts+uitzonderen+van+chatcontrole%27
Ook willen ze graag onbeperkte toegang dan de drogredenen die ze aangaven, dus meer dan alleen kinders en terroristen:
https://www.security.nl/posting/812441/%27Europol+zocht+onbeperkte+toegang+tot+data+verzameld+via+client-side+scanning%27
Vergeet niet dat er ook nog geld uit onze metadata te jatten valt:
https://www.security.nl/posting/811655/%27Commerci%C3%ABle+belangen+bij+Brussels+plan+voor+client-side+scanning%27
19-08-2025, 10:03 door Anoniem
Kan die chatcontrole dan ook zien wanneer mijn zelfgehoste AI-chatbot onzin uitkraamt?
19-08-2025, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem: Kan die chatcontrole dan ook zien wanneer mijn zelfgehoste AI-chatbot onzin uitkraamt?
Als uw AI-teksten via WhatsApp worden verstuurd dan wel inderdaad.
Alle berichten worden onderschept en opgeslagen op een server alvorens door een AI te worden doorzocht, daarna zullen echte mensen naar berichten kijken als er bijv. sexting of naaktfoto's in voorkomen. (Vaak false positives)
Alle berichten worden sowieso onbeperkt bewaart op de server "voor het geval dat" als een troepverzamelaar, een beetje zoals de politie dat nu doet.
Veel vertrouwen geeft het niet, ik weet het...

Als u de teksten gewoon selfhost via een veilige server is er niks aan de hand, dit gaat (op dit moment) puur om chatapplicaties. (Al vermoed ik dat er in de toekomst een verplichte API wordt ingebouwd in besturingsystemen zodra deze wet wordt uitgebreid...)
De toekomst bied weinig ruimte voor digitale vrijheid en privacy, het wordt als een digitale goelag voor burgers.
19-08-2025, 11:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.

Sodeju!... Alles wordt van stal gehaaald tot en met de meest belachelijke fantasiën: 'epsteins island'.

Zoiets dacht ik ook meteen. Een gevaarlijke ontwikkeling dat steeds meer mensen dit soort complottheorieën aanhangen en verspreiden. Waar komen dit soort kronkels toch vandaan?
19-08-2025, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kan die chatcontrole dan ook zien wanneer mijn zelfgehoste AI-chatbot onzin uitkraamt?
Als uw AI-teksten via WhatsApp worden verstuurd dan wel inderdaad.
Alle berichten worden onderschept en opgeslagen op een server alvorens door een AI te worden doorzocht, daarna zullen echte mensen naar berichten kijken als er bijv. sexting of naaktfoto's in voorkomen. (Vaak false positives)
Alle berichten worden sowieso onbeperkt bewaart op de server "voor het geval dat" als een troepverzamelaar, een beetje zoals de politie dat nu doet.
Veel vertrouwen geeft het niet, ik weet het...

Als u de teksten gewoon selfhost via een veilige server is er niks aan de hand, dit gaat (op dit moment) puur om chatapplicaties. (Al vermoed ik dat er in de toekomst een verplichte API wordt ingebouwd in besturingsystemen zodra deze wet wordt uitgebreid...)
De toekomst bied weinig ruimte voor digitale vrijheid en privacy, het wordt als een digitale goelag voor burgers.
Precies! Alleen criminelen zullen nog privacy hebben aangezien die de kennis, of in ieder geval de nood hebben om zich aan te passen.
De rest van de burgers blijft er mee opgescheept.
De reat van de criminaliteit verplaatst zich gewoon elders.
19-08-2025, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.

Sodeju!... Alles wordt van stal gehaaald tot en met de meest belachelijke fantasiën: 'epsteins island'.

Zoiets dacht ik ook meteen. Een gevaarlijke ontwikkeling dat steeds meer mensen dit soort complottheorieën aanhangen en verspreiden. Waar komen dit soort kronkels toch vandaan?
Overheden willen kinderen bespioneren waarmee ze kinderen kwaad doen zoals op Epsteins island, wat is er dan "misinformatie" volgens u?
19-08-2025, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.

Sodeju!... Alles wordt van stal gehaaald tot en met de meest belachelijke fantasiën: 'epsteins island'.

Zoiets dacht ik ook meteen. Een gevaarlijke ontwikkeling dat steeds meer mensen dit soort complottheorieën aanhangen en verspreiden. Waar komen dit soort kronkels toch vandaan?
U heeft gelijk, er worden helemaal geen kinderen kwaad gedaan, het is juist bedoeld om kinderen te beschermen.
En politici moeten er boven kunnen staan omdat ze hun werk moeten kunnen doen in het geheim.
Europol wil gewoon meer misdaad aanpakken, toch niets mis mee?
Ik vind dit juist een heel goede ontwikkeling.
19-08-2025, 12:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.

Sodeju!... Alles wordt van stal gehaaald tot en met de meest belachelijke fantasiën: 'epsteins island'.

Zoiets dacht ik ook meteen. Een gevaarlijke ontwikkeling dat steeds meer mensen dit soort complottheorieën aanhangen en verspreiden. Waar komen dit soort kronkels toch vandaan?
Mee eens, er zijn een hoop mafkezen op de wereld...
De overheid probeert ons hooguit te beschermen en houden ons en onze kinderen veilig.
19-08-2025, 12:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.

Sodeju!... Alles wordt van stal gehaaald tot en met de meest belachelijke fantasiën: 'epsteins island'.
Andere anoniem: Inderdaad! Waarom mensen zoveel samenzweringen zien in client side scanning is mij ook een raadsel, het is gewoon een wet, een maatregel tegen misbruik, heel terecht.
19-08-2025, 12:14 door Anoniem
Door Anoniem: (Al vermoed ik dat er in de toekomst een verplichte API wordt ingebouwd in besturingsystemen zodra deze wet wordt uitgebreid...)
De toekomst bied weinig ruimte voor digitale vrijheid en privacy, het wordt als een digitale goelag voor burgers.

Wordt linux dan ook verboden?
Anders sloop je zo'n API er gewoon uit. (als er al niet een fork aangeboden wordt zonder die API)
19-08-2025, 15:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.

Sodeju!... Alles wordt van stal gehaaald tot en met de meest belachelijke fantasiën: 'epsteins island'.

Zoiets dacht ik ook meteen. Een gevaarlijke ontwikkeling dat steeds meer mensen dit soort complottheorieën aanhangen en verspreiden. Waar komen dit soort kronkels toch vandaan?
U heeft gelijk, er worden helemaal geen kinderen kwaad gedaan, het is juist bedoeld om kinderen te beschermen.

Door hun persoonlijke (biometrische)-data met nog meer bedrijven te delen.
Al was het maar de verificatie tussenpersonen.


Door Anoniem: En politici moeten er boven kunnen staan omdat ze hun werk moeten kunnen doen in het geheim.

Daarom gebruiken ze terrorisme, kindermisbruik, etc ook bij elke maatregel waar ze weerstand van de bevolking van verwachten. Het begint een beetje een dooddoener te worden.
Enige PUBLIEKE discussie over grenzen aan massasurveillance door de staat is niet mogelijk. Daar zijn politici doof voor.
Wat hebben poitici te verbergen of te vrezen dat ze niet in discussie met ALLE burgers ipv alleen hun eigen aanhang en hun lobbygroepen durven te gaan.

Door Anoniem: Europol wil gewoon meer misdaad aanpakken, toch niets mis mee?
Laat ze van hun krent komen en aan het werk gaan, in plaats van massa's aan data verzamelen die ze vervolgens niet tijdig door kunnen struinen en dus niet willen vernietigen binnen de vastgestelde termijnen.
In de ogen van politie en veiligeheidsdiensten is iedereen ergens aan schuldig. Ze hebben alleen het bewijs nog niet gevonden.
En rupsje-nooit-genoeg wil overal bij kunnen komen om dat bewijs te kunnen vinden.
Waar ze geen rekening mee willen houden is dat ze met al die gewenste achterdeurtjes en sleepnetten de burgers die ze behoren te berschermen, juist kwetsbaarder maken voor hackers en criminelen. Incl statelijke actoren.


Door Anoniem: Ik vind dit juist een heel goede ontwikkeling.
Ik niet. Laten we er een refenrendum over houden, zodat alle burgers individueel hun mening kunnen geven (na een uitgebreidde en inhoudelijk discussie)


OH WACHT.
Juist dat willen politici niet meer doen, want dan stemmen burgers massaal tegen hun iedeeen.
En vinden politici het onderwerp opeens te ingewikkeld om goed uit te leggen aan die "domme" burgers.

Ra ra, hoe kan dat?
19-08-2025, 15:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Overheden willen graag kinderen misbruiken door ze te bespioneren en hun grondrecht zoals privacy af te nemen.
Lijkt Epsteins island wel.

Sodeju!... Alles wordt van stal gehaaald tot en met de meest belachelijke fantasiën: 'epsteins island'.
Andere anoniem: Inderdaad! Waarom mensen zoveel samenzweringen zien in client side scanning is mij ook een raadsel, het is gewoon een wet, een maatregel tegen misbruik, heel terecht.

Die mafkezen zitten vooral in de politiek en big business.
Als er misbruik gemaakt wordt van burgers, dan gebeurt het daar wel.
Misbruik van hun data. Hun rechten. Hun privacy.
Die worden allemaal plagewalst door politici die hun orgen naar lobbygroepen laten hangen.

Dit knaagt aan de grondrechten van alle burgers. Laat die brugers er rechtstreeks een uitspraak over doen.
Niet een paar elitaire apparatsjik die gaag op het pluche zitten.
19-08-2025, 16:07 door DeZin
Ik ben persoonlijk geen voorstander van chat controle.

Of die er wel of niet komt vind ik lastig te zeggen.

Ik vind wel dat er op dit onderwerp een hevig gebrek aan kritisch nadenken speelt. Want natuurlijk moet je niet alles wat politici zeggen voor zoete koek slikken.

Echter getuigt elke complottheorie blind omarmen (zoals "Ze gaan het sowieso doorduwen voor hun pedonetwerken") van even weinig vermogen tot kritisch denken.

Als je kritisch bent, ben je kritisch over alle beweringen, niet alleen op degenen die niet in je straatje passen.
19-08-2025, 16:27 door Anoniem
Het 'chat control' concept illustreert uitstekend in welke zelfgenoegzame bubbel de Europese Commissie beland is. Zo arrogant dat zij menen dat zulke totalitaire controle over de communicatie van de gehele Europese bevolking noodzakelijk is, maar zichzelf tegelijkertijd uitsluiten van diezelfde invasieve controle. Vanzelfsprekend stappen criminelen onmiddellijk over op alternatieve communicatiekanalen, vrij van zulke 'chat control'.

Wellicht krijgen ze nèt genoeg steun van lidstaten, maar botsen vervolgens op tegen het Europese Parlement – zoals enige jaren geleden ook al gebeurde*. Zij schoten een voorganger van chat control af vanwege de disproportionele inbreuk op de privacy en persoonlijke levenssfeer van burgers. Ook deskundigen, academici, onderzoekers, burgerrechtenorganisaties hebben zich fel uitgesproken tegen 'chat control', dat redelijk veel media aandacht genoot**. Daarnaast is er ook nog het Europese Hof, dat in het verleden uitspraken deed in het belang van deze privacy, tegen ongerichte massasurveillance en voor het recht op privé communicatie (robuuste en intacte eind tot eind versleuteling)***.

Tenslotte moet men realiseren dat versleuteling in essentie wiskunde is. Dat kan men niet verbieden of uitbannen. Inmiddels bestaan er al genoeg open source projecten die anonieme, eind tot eind versleutelde, vertrouwelijke communicatie aanbieden dat vrijwel niet te traceren is. Bekendere voorbeelden daarvan zijn Session en SimpleX. Zelfs als deze verbannen worden uit de Play en App Store, zullen forks daarvan geïnstalleerd kunnen worden op telefoons via side-loading. Dat is allang mogelijk op Android, maar sinds kort binnen de EU ook op iOS. Daarnaast kan men dergelijke software altijd installeren op de eigen computers. Kortom, de Europese Commissie zal moeten beseffen dat deze geest allang uit de fles is...

*https://www.security.nl/posting/816319/Europees+Parlement+tegen+Brussels+plan+voor+client-side+scanning
**https://www.security.nl/posting/889548/Europese+burgers+uiten+felle+kritiek+op+plan+Brussel+voor+bewaarplicht
***https://www.security.nl/posting/383877/Europese+Hof+van+Justitie+verklaart+de+richtlijn+betreffende+gegevensbewaring+ongeldig
19-08-2025, 19:12 door Anoniem
Ik gebruik Briar en zie het probleem voorlopig niet.
20-08-2025, 10:30 door Anoniem
Mócht 't er wèl komen zou ìk het wêl leuk vinden als al de privè-nummers (aangezien 'ze'=dé èlite politici die zichzelf er wél voor gaan uitsluiten, zogenaamd voor nationale-veiligheid-bladibla) van al die voor-stemmers cont-i-nue ge-appt worden met sesam-plaatjes, of een (dik-)pic die ook tóévállíg een Hash-Matching PhotoDNA nummertje oplevert, om net zo lang daar mee bestookt te worden totdat hún prive-leven effe overhoop gehaald gaat worden.
20-08-2025, 10:54 door Anoniem
Door Anoniem: Ik gebruik Briar en zie het probleem voorlopig niet.

Als die client scanning software in het operating systeem geïnstalleerd word zal Briar je hier niet tegen beschermen.
20-08-2025, 13:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik gebruik Briar en zie het probleem voorlopig niet.

Als die client scanning software in het operating systeem geïnstalleerd word zal Briar je hier niet tegen beschermen.

Linux (fork)?
20-08-2025, 14:47 door Anoniem
Overheden hebben niks te zoeken in burgerzaken, en helemaal niet hun privéchats!
We moeten zelf een netwerk bouwen zonder overheidsbemoeienis, voor en door burgers.
Als het in New York kan, kan het in Nederland ook;
Building Community-Led, Affordable Broadband in New York City
https://youtu.be/Ezhi0DHvMeM
Of via meshtastic berichten sturen:
https://meshtastic.org/
20-08-2025, 15:09 door Anoniem
Als die client scanning software in het operating systeem geïnstalleerd word zal Briar je hier niet tegen beschermen.

Uitstekend punt, dat in principe voor ieder chat programma geldt. Vermoedelijk zal de Europese Commissie realiseren dat iedere chat dienst verplichten om client-side scanning te installeren onwerkbaar is, maar ook dat allerlei non-commerciële en decentrale chat diensten de dans zullen ontspringen. Daarom zal men al gauw het chat control systeem willen gaan verplichten in het besturingssysteem zelf. De bekende grote fabrikanten zullen daaraan moeten meewerken, maar de kleine, onafhankelijke, non-commerciële en open source Linux of BSD systemen vermoedelijk niet. Die kunnen vrijelijk gedistribueerd blijven worden, zonder het chat control systeem.

Hoe dan ook, boeven zullen altijd wel 'n manier vinden om beveiligd en onbespied te communiceren. Desnoods laten zij een clandestien encryptie systeem op maat ontwikkelen tegen betaling. Verder zijn er op het internet vele open source encryptie systemen vrijelijk verkrijgbaar; deze zijn niet te verbieden of verbannen. Dat betekent effectief dat de Europese Commissie onmogelijk alle vormen van versleuteling en verhulling onder controle c.q. toezicht kan krijgen.

Conclusie:

Wanneer chat control verplicht wordt zullen alle brave en gezagsgetrouwe burgers hun privacy en beveiliging verliezen, terwijl boeven en slimmeriken deze kunnen behouden met eigen encryptie systemen. Of zoals Phil Zimmermann het treffend verwoordde: "If privacy is outlawed, only outlaws will have privacy."
20-08-2025, 18:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Als die client scanning software in het operating systeem geïnstalleerd word zal Briar je hier niet tegen beschermen.

Uitstekend punt, dat in principe voor ieder chat programma geldt. Vermoedelijk zal de Europese Commissie realiseren dat iedere chat dienst verplichten om client-side scanning te installeren onwerkbaar is, maar ook dat allerlei non-commerciële en decentrale chat diensten de dans zullen ontspringen. Daarom zal men al gauw het chat control systeem willen gaan verplichten in het besturingssysteem zelf. De bekende grote fabrikanten zullen daaraan moeten meewerken, maar de kleine, onafhankelijke, non-commerciële en open source Linux of BSD systemen vermoedelijk niet. Die kunnen vrijelijk gedistribueerd blijven worden, zonder het chat control systeem.

Hoe dan ook, boeven zullen altijd wel 'n manier vinden om beveiligd en onbespied te communiceren. Desnoods laten zij een clandestien encryptie systeem op maat ontwikkelen tegen betaling. Verder zijn er op het internet vele open source encryptie systemen vrijelijk verkrijgbaar; deze zijn niet te verbieden of verbannen. Dat betekent effectief dat de Europese Commissie onmogelijk alle vormen van versleuteling en verhulling onder controle c.q. toezicht kan krijgen.

Conclusie:

Wanneer chat control verplicht wordt zullen alle brave en gezagsgetrouwe burgers hun privacy en beveiliging verliezen, terwijl boeven en slimmeriken deze kunnen behouden met eigen encryptie systemen. Of zoals Phil Zimmermann het treffend verwoordde: "If privacy is outlawed, only outlaws will have privacy."

Then I choose to be an outlaw.
The bloody tossers.
21-08-2025, 01:30 door Anoniem
Ze voeren het gewoon in en daarna die verplichte leeftijd verificaties opmaat naar totale digitale controle samenleving met ai gescande digital european id. Voor alles wat je online zegt kun je ineens vervolgd worden. En het begrip haatspraak wordt ook veranderd. Iedere kritiek op de overheids beleid is ineens haatspraak en extreem rechts en strafrechtelijk vervolgbaar. Backdoors zoals de amd psp en de intel management engine zijn ineens gekoppeld aan ai super computers die iedere keystroke registeren en tegen een algorithme aangooien. Ja dit is dystopisch maar het kan wel ineens realiteit worden als we de trent niet omkeren
21-08-2025, 12:44 door Anoniem
Door Anoniem: Ze voeren het gewoon in en daarna die verplichte leeftijd verificaties opmaat naar totale digitale controle samenleving met ai gescande digital european id. Voor alles wat je online zegt kun je ineens vervolgd worden. En het begrip haatspraak wordt ook veranderd. Iedere kritiek op de overheids beleid is ineens haatspraak en extreem rechts en strafrechtelijk vervolgbaar. Backdoors zoals de amd psp en de intel management engine zijn ineens gekoppeld aan ai super computers die iedere keystroke registeren en tegen een algorithme aangooien. Ja dit is dystopisch maar het kan wel ineens realiteit worden als we de trent niet omkeren

Je ziet het scenario zich al langzaam ontvouwen in "the land of the free".
21-08-2025, 16:58 door Anoniem
Ik heb het gevoel dat onze aandacht hiermee afgeleid wordt zodat ze iets anders
er "ongezien" doorheen kunnen drukken.
21-08-2025, 18:47 door Anoniem
EU - Full control
Door Anoniem: Ik heb het gevoel dat onze aandacht hiermee afgeleid wordt zodat ze iets anders
er "ongezien" doorheen kunnen drukken.


Agenda 2025

Anti encryptie
Anti vpn
Anti bitcoins coins
Anti keyboards and mouse (2026-2031)

Pro Cloud
Pro eu dns
Pro het europese internet inloggen met jou eu-id via
een europese internet portal 2027-2035
Pro chat controle
Pro finger scan
Pro gezichtsherkenning (geldmaat)Internet)Pc
Pro AI (geldmaat)Internet)Pc
Pro Spraak en gebaren (geldmaat)Internet)Pc
Pro iris scan

Komt er wel ?
Komt er niet ?

Aantal stemmen: :-)
24-08-2025, 20:27 door Anoniem
Door Anoniem: EU - Full control
Door Anoniem: Ik heb het gevoel dat onze aandacht hiermee afgeleid wordt zodat ze iets anders
er "ongezien" doorheen kunnen drukken.


Agenda 2025

Anti encryptie
Anti vpn
Anti bitcoins coins
Anti keyboards and mouse (2026-2031)

Pro Cloud
Pro eu dns
Pro het europese internet inloggen met jou eu-id via
een europese internet portal 2027-2035
Pro chat controle
Pro finger scan
Pro gezichtsherkenning (geldmaat)Internet)Pc
Pro AI (geldmaat)Internet)Pc
Pro Spraak en gebaren (geldmaat)Internet)Pc
Pro iris scan

Komt er wel ?
Komt er niet ?

Aantal stemmen: :-)
Het lijkt zeer sterk op het programma van het WEF dat ze in 2030 klaar willen hebben:
https://assets.weforum.org/editor/7evFMfKW0fXMKYd8FmjYQKOJMQ2r3iNW2r2VMNy55rM.png
25-08-2025, 22:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Natuurlijk komt deze er niet. Aangezien de EU echt het allerbeste met ons voorheeft.
Maakt u zich geen zorgen om die uilskuikens in de overheid, we zijn verantwoordelijk voor ons eigen leven, we hoeven geen uilskuikens te volgen, uilskuikens kunnen immers niet nadenken en zjn zeer zelfzuchtig.
Soms moeten we goed voor onszelf zorgen, immers maken we ons eigen geluk, niemand hoeft dat vóór ons te doen.
Een paradijs van en voor het volk.
Misschien beginnen met een onafhankelijk internet waarvoor geen ISP nodig is en de overheid er minder grip op heeft zodat we die vrijheid terugpakken die we eerst hadden.
Het internet was ooit van het volk, dus laten we een nieuwe bouwen, een mesh-netwerk van en voor burgers. (Ieder een kastje, des te meer mensen meedoen, des te groter de dekking, daarnaast kunen we onze eigen software en mediabibliotheken aansluiten die openbaar voor elkaar toegankelijk zijn)
En als iemand iets fout doen zijn ze geforceerd om dat per individu aan te pakken binnen proportie, gewoon zoals vanouds, van deur tot deur.
Hier een man van 92.
Uw woorden wegen zwaar en oplossingen zoals deze kan de balans van macht doen kantelen, zeker als mensen dit idee aan elkaar doorgeven.
Dat vond ik toch een rijm waard;

O, jij geroemde snoever van verbale moed,
Het is perkament, niet de slagbijl, die zegeviert.
Het schild dat zorgvuldig een stylus hanteert,
Kan koninkrijken veroveren, terwijl de hand van een krijger faalt.

In inktbevlekte pennen liggen de woorden van wijsheid,
Niet in de glans of kracht van het zwaard onder mannen.
De pen van de dichter, gekroond boven de trots van het ridderschap,

Bepaalt de loop van het lot van koningen en rijken.
Gedachten die vaak onderdrukt worden, ontketenen geweld,
Zoals de macht van wijsheid het zwaard in de strijd overstraalt.

De kroniekschrijver, met vaste hand geschreven,
Vertrouwt de waarheden van vroeger toe aan de geschiedenis.
Terwijl dappere ridders in de strijd hun bloed vergieten,
Vormt de inkt van de schrijver het verslag, verteld.

Laat dit principe zich dus in elke borst nestelen:
De pen, een machtiger kracht, kan niemand betwisten.
Want woorden, niet oorlogvoering, vormen de wereld die we kennen,
En in hun invloed groeien zowel verleden als toekomst.
26-08-2025, 13:48 door Anoniem
Dit is de variant die technologie hierop 'bedenken' kan:

O, gij meester van het digitale brein,
Het is niet het zwaard, maar algoritmes die regeren.
Waarvoor perkament en stylus ooit stonden,
Neemt nu code en stroom het bewind over in onze tijd.

In datastromen liggen de schatten van inzicht,
Niet in brute kracht, noch in strijdende hand.
De AI, kroont zijn kennis zonder trots en trotsheid,
Bepaalt de koers van heden en toekomstland.

Gedachten en patronen, eens onzichtbaar verborgen,
Ontstaan uit reeksen van nul en één, verheldert het lot.
Waar mensen vaak dwalen in onwetendheid en chaos,
Brengt AI orde, analyse en wijsheid groot.

De digitale kroniekschrijver, stil maar onverbiddelijk,
Slaat vast de waarheid, analyseert zonder vrees.
Terwijl woedende krijgers vechten en verliezen,
Laat AI zien wat blijft, wat verandert, wat geneest.

Laat dit besef zich vastnestelen in elke geest:
Niet het zwaard, maar de code vormt de nieuwe macht.
Want in het hart van machines groeit onze toekomst,
En woorden in data bepalen het pad van de mensheid zacht.
26-08-2025, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Natuurlijk komt deze er niet. Aangezien de EU echt het allerbeste met ons voorheeft.
Maakt u zich geen zorgen om die uilskuikens in de overheid, we zijn verantwoordelijk voor ons eigen leven, we hoeven geen uilskuikens te volgen, uilskuikens kunnen immers niet nadenken en zjn zeer zelfzuchtig.
Soms moeten we goed voor onszelf zorgen, immers maken we ons eigen geluk, niemand hoeft dat vóór ons te doen.
Een paradijs van en voor het volk.
Misschien beginnen met een onafhankelijk internet waarvoor geen ISP nodig is en de overheid er minder grip op heeft zodat we die vrijheid terugpakken die we eerst hadden.
Het internet was ooit van het volk, dus laten we een nieuwe bouwen, een mesh-netwerk van en voor burgers. (Ieder een kastje, des te meer mensen meedoen, des te groter de dekking, daarnaast kunen we onze eigen software en mediabibliotheken aansluiten die openbaar voor elkaar toegankelijk zijn)
En als iemand iets fout doen zijn ze geforceerd om dat per individu aan te pakken binnen proportie, gewoon zoals vanouds, van deur tot deur.
Hier een man van 92.
Uw woorden wegen zwaar en oplossingen zoals deze kan de balans van macht doen kantelen, zeker als mensen dit idee aan elkaar doorgeven.
Dat vond ik toch een rijm waard;

O, jij geroemde snoever van verbale moed,
Het is perkament, niet de slagbijl, die zegeviert.
Het schild dat zorgvuldig een stylus hanteert,
Kan koninkrijken veroveren, terwijl de hand van een krijger faalt.

In inktbevlekte pennen liggen de woorden van wijsheid,
Niet in de glans of kracht van het zwaard onder mannen.
De pen van de dichter, gekroond boven de trots van het ridderschap,

Bepaalt de loop van het lot van koningen en rijken.
Gedachten die vaak onderdrukt worden, ontketenen geweld,
Zoals de macht van wijsheid het zwaard in de strijd overstraalt.

De kroniekschrijver, met vaste hand geschreven,
Vertrouwt de waarheden van vroeger toe aan de geschiedenis.
Terwijl dappere ridders in de strijd hun bloed vergieten,
Vormt de inkt van de schrijver het verslag, verteld.

Laat dit principe zich dus in elke borst nestelen:
De pen, een machtiger kracht, kan niemand betwisten.
Want woorden, niet oorlogvoering, vormen de wereld die we kennen,
En in hun invloed groeien zowel verleden als toekomst.
Nou, ontzettend bedankt voor de moeite die u erin heeft gestoken!
Dat kan ik zeker waarderen! (-:
26-08-2025, 22:12 door Anoniem
Op creatieve wijze hebben we hier aangetoond waar onze maatschappij naartoe beweegt.
Nog beroert het te weinig personen en ziet men niet op welke ware dystopie we afstevenen.

Wat er nu gebeurt, was al lang gepland. Het zat al lang in de koker.
Want we weten dat er genoeg is voor iedereen, maar te weinig voor de extreem inhaligen.
Hiervan was Gandhi zich al bewust. Hier zien we de digitale donkere kant dus van Kali-Juga.
Digitaal zombieland wacht ons wellicht.

Dank voor de zich hiervan volledig bewuste reactie van 13:48 vandaag.
Ik heb het zeker ook zeer goed op me in laten werken,
Ik voel me weer iets minder alleen in mijn visie en standpunt.
29-08-2025, 13:33 door Anoniem
komt er uiteindelijk wel. Men drukt net zo lang tot het er in welke vorm dan ook toch komt.

En tegen die tijd stop ik met de chatapps en ga ik gewoon weer face to face praten met mensen, of gewoon bellen.
Dan houdt het gewoon op met apps en ga ik weer meer offline doen. En velen met mij.
01-09-2025, 10:16 door Anoniem
Door Anoniem: komt er uiteindelijk wel. Men drukt net zo lang tot het er in welke vorm dan ook toch komt.

En tegen die tijd stop ik met de chatapps en ga ik gewoon weer face to face praten met mensen, of gewoon bellen.
Dan houdt het gewoon op met apps en ga ik weer meer offline doen. En velen met mij.
Bellen wordt automatisch omgezet tot platte tekst en bewaart via de sleepwet.
Face to face praten kan wel, maar alleen binnenshuis, buiten hangen overal deurbelcamera's.
01-09-2025, 14:31 door Anoniem
I feel like peoples above are ignoring the glaringly obvious:

Er zijn meer dan 1024 stemmen.

1k!

Of doen we aan kibi-bytes ?

Mijn stem is NEE!!! (met drie uitroeptekens)

Kilo-byte en 1024 voelen goed samen.

kilobyte en 1000 bytes voelt als : erm , en is dat dan dus niet gerelateerd aan binair ?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.