Door Anoniem: Waarom niet iets als accijns op brandstof; dan pak je IEDERE gebruiker EVENREDIG.
Omdat dit oneerlijk is en nauwelijks helpt. Want:
• Voor steeds meer mensen met een kleine beurs, met een kleine oudere auto, die rustig rijden om zo min mogelijk brandstof te gebruiken, wordt autorijden steeds minder betaalbaar. In steden kun je prima met OV (ook steeds duurder trouwens), maar waar ik woon rijdt in het weekend geen OV.
• Voor mensen die geld zat hebben maakt de benzineprijs geen moer uit. Moet je eens kijken hoeveel dikke prijzige SUV's, maar ook pick-ups, op de linker rijbaan "sportief rijden". Eerder vanavond op 1Vandaag: gestoorden die de snelste auto's huren en de grensovergang met Duitsland als startstreep beschouwen (de daarover klagende Duitsers hebben bergen boter op hun hoofd, want zij verkopen het liefst de dikste Audi's, BMW's en Mercedessen, en willen op veel plaatsen geen borden met een maximum snelheid plaatsen).
De zorgen van Peter Kuipers-Munnike en mij betreffen klimaatverandering door uitstoot van (o.a.) CO2. Pas een aanzienlijk hogere prijs per liter brandstof zal indruk maken op
"for the phun" grootgebruikers en de landelijke uitstoot verlagen - maar als bijwerking lobbyisten van oliebedrijven in Brussel en Den Haag
nóg veel meer "gas laten geven".
Overigens, hoe strenger zo'n regel, hoe breder de streek waarin mensen over de grens gaan tanken. Alhoewel de mensen met de vetste portemonees daar geen meter voor zullen omrijden.
Perfect bewijs: het bestaan van tankstations langs de autosnelwegen - waar de brandstof zo'n 20 ct/liter duurder is dan een paar km verderop - snelweg-tankstations waar het bijna altijd druk is. Sterker, er zijn nog zat (steeds meer?) mensen die dikke auto's kopen die, als je normaal rijdt, al twee keer zoveel brandstof/km gebruiken - en waarvan veel bestuurders ook nog eens een zware voet hebben.
Een accijnsverhoging voor iedereen zorgt voor nóg verdergaande dé-nivellering, en gaat beslist geen zoden aan de dijk zetten tegen de uitstoot van o.a. CO2 (denk ook aan rotzooi door banden- en remblokkenslijtage - vooral bij zware auto's en "sportief" rijgedrag).