image

NS: nieuwe ov-pas kan anoniem en is met contant geld op te waarderen

maandag 1 juni 2026, 17:13 door Redactie, 30 reacties

De ov-pas, de opvolger van de ov-chipkaart die eind volgend jaar verdwijnt, kan anoniem en is met contant geld op te waarderen, zo stelt de NS. Sinds afgelopen vrijdag is de ov-pas in allerlei winkels te koop. Het is mogelijk om de ov-pas aan een account te koppelen, maar dat is niet nodig. "De OV-pas is anoniem als je hem online bestelt zonder account en er geen abonnement op zet. In de andere gevallen staan er op de pas wel persoonlijke gegevens", zo laat de NS weten. Het saldo op deze passen is online op te waarderen. De gegevens voor het bezorgen van de bestelling worden 30 dagen bewaard.

De ov-pas die in de winkel wordt verkocht is voorzien van een barcode. Deze passen zijn zowel met pinpas als met contant geld bij deze winkels op te waarderen. "Translink verwerkt bij de aanschaf op deze wijze geen persoonsgegevens. Translink en NS komen ook niet te weten wie de OV-pas heeft aangeschaft. Translink en NS weten dus wel welke reizen er zijn gemaakt met zo’n OV-pas, maar niet wie de persoon is of personen zijn die deze reizen hebben gemaakt", zo laat de NS verder in het privacystatement weten.

Reacties (30)
01-06-2026, 17:20 door Anoniem
En als je het resterende saldo terug wil, moet je NAW en email achterlaten. Flut oplossing dus.
01-06-2026, 17:34 door Anoniem
Ik vind het schandalig dat er geen kortingsabonnement op een anonieme ov kaart gezet kan worden. Het reizen is hierdoor onbetaalbaar met de trein en het is een dark pattern om mensen persoonlijk te kunnen volgen. Bijna iedereen die (semi)regelmatig reist heeft dit abbonement gezien het maar 6 euro per maand kost en je het er dus bij 1 treinrit per maand al uit hebt. Ook is het niet meer mogelijk om samenreiskorting aan te zetten op een anonieme ov kaart, waardoor altijd het volle tarief betaalt moet worden.

Laat mensen alsjeblieft voor een x aantal maanden een dal voordeel abonnement op hun anonieme ov kaart zetten bij een NS loket. Net als dat daar contant opgewaardeerd kan worden zou hier ook dat abonnement op gezet moeten kunnen worden. Meereizen zou ook gewoon anoniem moeten kunnen. Deze massa surveillance van het openbaar vervoer moet stoppen.
01-06-2026, 17:44 door Anoniem
"De OV-pas is anoniem als je hem online bestelt zonder account en er geen abonnement op zet."

Een OVpas zonder account bestellen, hoezo anoniem?
Je moet je NAW opgeven want dan wordt de pas opgestuurd: https://www.ovpay.nl/ov-pas-bestellen-zonder-account?stap=prijs-ov-pas
En niet te vergeten, ook je mailadres.

En o ja,
- We bewaren je persoonlijke gegevens niet langer dan nodig
- Je kunt later altijd nog een account maken

De datahonger van Translink is niet te stillen
01-06-2026, 18:01 door Anoniem
Door Anoniem: En als je het resterende saldo terug wil, moet je NAW en email achterlaten. Flut oplossing dus.

Je hebt blijkbaar geen cent over voor je privucie .
Saldo opreizen dan maar , of geef je kaart maar aan een zwerver.
01-06-2026, 18:02 door Anoniem
Alleen vrijwel niemand reist op saldo bij de ns, veel en veel te duur. Niet dat het met een abonnement veel beter wordt wanneer je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding.
01-06-2026, 18:40 door Anoniem
De OV-pas is anoniem als je hem online bestelt
En daarmee is die dus NIET anoniem. Punt.
01-06-2026, 18:48 door Anoniem
Ik vind dit positief nieuws. Vroeger had mijn vader een anonieme ov-chipkaart en een persoonlijke ov-chipkaart. Die anonieme ov-chipkaart werd aan verschillende mensen uitgeleend. Je moest alleen zorgen dat er voldoende saldo op stond. Maar op een gegeven moment werd de anonieme ov-chipkaart (met de mifare classic chip) uit de roulatie gehaald en volgens mij kwam er niets meer voor terug. Je kan moeilijk je bankpas gaan uitlenen aan een vreemde!

Ik heb nog veel met de strippenkaart gereisd (bus, tram, metro) en dat was pas echt een goed systeem. Als je iemand wilde meenemen met de bus dan zei je "twee keer twee strippen voor twee personen" en de bus chauffeur zette twee stempels en het was goed. Het is natuurlijk wel minder spannend als een zwartrijder neerknuppelen met een wapenstok. Alles verandert met de tijd. De huidige openbaarvervoermedewerker kickt op andere dingen als die van vroeger :-)
01-06-2026, 19:35 door Anoniem
Door Anoniem: Alleen vrijwel niemand reist op saldo bij de ns, veel en veel te duur. Niet dat het met een abonnement veel beter wordt wanneer je kijkt naar prijs/kwaliteit verhouding.

Natuurlijk wel - alle incidentele reizigers reizen op saldo . (of tegenwoordig natuurlijk : op de bankpas , zonder een aparte kaart).
01-06-2026, 21:42 door Anoniem
Op de pas zit altijd een unieke code. En jij denkt dat er geen camera's op het station staan :P / Anoniem is hier echt onrechtmatig gebruikt.
01-06-2026, 21:45 door Anoniem
Door Anoniem: En als je het resterende saldo terug wil, moet je NAW en email achterlaten. Flut oplossing dus.
Nee, een eigenschap van je keuze. Zeuren om te zeuren noemen we dat.

Door Anoniem: Ik vind het schandalig dat er geen kortingsabonnement op een anonieme ov kaart gezet kan worden. Het reizen is hierdoor onbetaalbaar met de trein en het is een dark pattern om mensen persoonlijk te kunnen volgen. Bijna iedereen die (semi)regelmatig reist heeft dit abbonement gezien het maar 6 euro per maand kost en je het er dus bij 1 treinrit per maand al uit hebt. Ook is het niet meer mogelijk om samenreiskorting aan te zetten op een anonieme ov kaart, waardoor altijd het volle tarief betaalt moet worden.
kortingsabonnement is ook persoons gebonden en dat is best lastig met een anonieme kaart. Ik moest vroeger voor mijn bus abonnoment ook een pasfoto er bij hebben.

Laat mensen alsjeblieft voor een x aantal maanden een dal voordeel abonnement op hun anonieme ov kaart zetten bij een NS loket. Net als dat daar contant opgewaardeerd kan worden zou hier ook dat abonnement op gezet moeten kunnen worden. Meereizen zou ook gewoon anoniem moeten kunnen. Deze massa surveillance van het openbaar vervoer moet stoppen.
1: Waarom zou ik dit doen?
2: Je treks al weer conclusies over "massa surveillance", wat lekker klinkt natuurlijk. Maar vele lachen om dit soort statements.

Door Anoniem:
De OV-pas is anoniem als je hem online bestelt
En daarmee is die dus NIET anoniem. Punt.
Dan claim je dus dat er relaties liggen. Zou leuk zijn, als je nu ook eens bewijs hiervan kan laten zien. Waarom zou dit niet anoniem kunnen zijn?
01-06-2026, 22:16 door Anoniem
Man man man wat een negativiteit weer. Waarschijnlijk grotendeels van reaguurders die zelf wel een gmail mailadres, chrome als browser, en google als favoriete zoekmachine hebben, en voor wie privacy vooral belangrijk is wanneer het kan dienen om anderen af te zeiken.

Natuurlijk kan het beter, maar fijn dat ze NS in elk geval deze mogelijkheid biedt.
02-06-2026, 02:41 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind dit positief nieuws. Vroeger had mijn vader een anonieme ov-chipkaart en een persoonlijke ov-chipkaart. Die anonieme ov-chipkaart werd aan verschillende mensen uitgeleend. Je moest alleen zorgen dat er voldoende saldo op stond. Maar op een gegeven moment werd de anonieme ov-chipkaart (met de mifare classic chip) uit de roulatie gehaald en volgens mij kwam er niets meer voor terug. Je kan moeilijk je bankpas gaan uitlenen aan een vreemde!

Huh? Sinds wanneer zou die anonieme ov-chipkaart dan uit roulatie zijn gehaald? Ik reis al vanaf het begin met een anonieme ov-chipkaart, heb nooit anders gedaan en doe het nog steeds.


Ik heb nog veel met de strippenkaart gereisd (bus, tram, metro) en dat was pas echt een goed systeem. Als je iemand wilde meenemen met de bus dan zei je "twee keer twee strippen voor twee personen" en de bus chauffeur zette twee stempels en het was goed. Het is natuurlijk wel minder spannend als een zwartrijder neerknuppelen met een wapenstok. Alles verandert met de tijd. De huidige openbaarvervoermedewerker kickt op andere dingen als die van vroeger :-)
Helemaal mee eens. Nooit problemen gehad om spontaan ergens naar toe te gaan en iemand mee te nemen op mijn strippenkaart. Nu moet je of een extra kaartje afrekenen met pinpas (weg anonimiteit) of hopen dat iemand de eigen ov-chipkaart ten aller tijde bij zich heeft.
02-06-2026, 07:12 door Anoniem
Kun je met het ov dan nog reizen?? Traag, duur en onbetrouwbaar. Keer op keer op keer. En jaren lang. En dan geef je de organisaties erachter ook nog alles wat je met hun ellende doet cadeau?!

Laat maar.
02-06-2026, 08:28 door Anoniem
Als ik met de trein reis, zeer sporadisch, dan gebruik ik mijn bankpas.
Ja, dan weet men mijn bankrekeningnummer en mijn naam. En dan?
En mijn bank weet dat ik met het OV gereisd heb. En dan?
Boeien, daar ga ik geen OV-kaart voor aanschaffen.
Bovendien, het gedrag van sommige medereizigers stoort mij enorm daarom reis ik liever niet met het openbaar vervoer.
02-06-2026, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem: Kun je met het ov dan nog reizen?? Traag, duur en onbetrouwbaar. Keer op keer op keer. En jaren lang. En dan geef je de organisaties erachter ook nog alles wat je met hun ellende doet cadeau?!

Laat maar.
Ik neem aan dat je uitsluitend in de spits op drukke trajecten hebt gereisd? Ik zal niet beweren dat er nooit wat misgaat, maar als ik met de bus en de trein reis is het meestal op tijd en betrouwbaar. En de vrij zeldzame keren dat ik met mensen in de auto meereis vind ik het verkeer in de randstad juist vaak knap vervelend om in opgesloten te zitten.

Maar er zijn regionale verschillen, natuurlijk. Naar een afgelegen dorp dat alleen via een belbus te bereiken is waarvoor je een uur van te voren moet reserveren is het OV knap vervelend, net zoals wegen die behoorlijk vast staan in het intense randstadverkeer dat ook zijn.

Ik heb zelf nooit een auto gehad, zelfs geen rijbewijs, omdat ik altijd op plaatsen heb gewoond waar je goed uit de voeten kan zonder. Dat scheelt op zichzelf ook weer een hoop kosten, want auto's zijn echt niet gratis om te hebben. Ik heb ooit een collega gehad die eerder taxichauffeur was geweest, en die had tvaste klanten gehad die zelf geen auto hadden en soms met het hele gezin een dagje eropuit gingen in een taxi, met een taxichauffeur die ze leuk gezelschap vonden, omdat ze het rekensommetje hadden gemaakt en af en toe een taxi voor een hele dag huren beduidend minder duur bleek dan er zelf een auto op nahouden.

Besef verder dat als jij met de auto niet voortdurend vaststaat je dat op maar al te veel plaatsen te danken hebt aan al die mensen die een bus of een trein nemen en daardoor niet allemaal hun eigen auto aan de drukte op de weg toevoegen. Je kan kankeren op het OV, maar er is een goede kans dat jij vaak genoeg met de auto niet vaststaat doordat zoveel anderen wel het OV gebruiken. Daardoor heb jij als automobilist meer baat bij een goed OV dan je vermoedelijk besefte. Misschien help je jezelf daardoor wel meer als je je op het verbeteren ervan richt dan op het afkraken ervan.
02-06-2026, 09:35 door Anoniem
Door Anoniem:
De OV-pas is anoniem als je hem online bestelt
En daarmee is die dus NIET anoniem. Punt.

De vraag is of dat waar is.

Maar gelukkig kun je 'm altijd nog in persoon in de winkel kopen.
Vergeet niet contant af te rekenen en zorg ervoor dat je onherkenbaar bent op de camerabeelden.
02-06-2026, 10:14 door Anoniem
Alleen anoniem als je die online bestelt?
flut verhaal, er is geen cash transactie bij het verkrijgen van de kaart maar een betaal tegen rekening.

je zult dus een wild vreemfe moeten vragen om voor je te betalen....
en later weer bij verlenging...

Kortom track en trace++
02-06-2026, 10:21 door buttonius
Door Anoniem 17:34: Ik vind het schandalig dat er geen kortingsabonnement op een anonieme ov kaart gezet kan worden. Het reizen is hierdoor onbetaalbaar met de trein en het is een dark pattern om mensen persoonlijk te kunnen volgen. Bijna iedereen die (semi)regelmatig reist heeft dit abbonement gezien het maar 6 euro per maand kost en je het er dus bij 1 treinrit per maand al uit hebt. Ook is het niet meer mogelijk om samenreiskorting aan te zetten op een anonieme ov kaart, waardoor altijd het volle tarief betaalt moet worden.

Laat mensen alsjeblieft voor een x aantal maanden een dal voordeel abonnement op hun anonieme ov kaart zetten bij een NS loket. Net als dat daar contant opgewaardeerd kan worden zou hier ook dat abonnement op gezet moeten kunnen worden. Meereizen zou ook gewoon anoniem moeten kunnen. Deze massa surveillance van het openbaar vervoer moet stoppen.

Een kortingsabonnement voor de daluren is persoonsgebonden. Dat kan dus niet op een anonieme OV kaart.

Natuurlijk is er veel te zeggen voor het afschaffen van persoonsgebonden korting in de daluren en gewoon iedereen korting in de daluren te geven. Dat scheelt een enorme hoop administratie en de verminderde inkomsten uit die abonnementen zouden best wel eens [grotendeels] gecompenseerd kunnen worden uit de betere bezetting van de treinen in de daluren. Economen noemen dat - geloof ik - prijselasticiteit en het schatten van de kosten en opbrengsten van zo'n verandering is best wel lastig.
02-06-2026, 11:07 door Anoniem
Waarom nog een eerste en tweede klas?
Wanneer treinen overvol zitten is het in de eerste klas bijna leeg, het is niet alleen een inefficiente verspilling van ruimte, maar dat mensen in het openbaar vervoer nog onderverdeeld worden in "klasse" is denigrerend.
En de NS maar zeggen dat ze te weinig treinen hebben; nou, daar is de oplossing.
02-06-2026, 11:29 door Anoniem
Door Anoniem: Besef verder dat als jij met de auto niet voortdurend vaststaat je dat op maar al te veel plaatsen te danken hebt aan al die mensen die een bus of een trein nemen en daardoor niet allemaal hun eigen auto aan de drukte op de weg toevoegen. Je kan kankeren op het OV, maar er is een goede kans dat jij vaak genoeg met de auto niet vaststaat doordat zoveel anderen wel het OV gebruiken. Daardoor heb jij als automobilist meer baat bij een goed OV dan je vermoedelijk besefte. Misschien help je jezelf daardoor wel meer als je je op het verbeteren ervan richt dan op het afkraken ervan.

Heel terecht punt.
02-06-2026, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem: "De OV-pas is anoniem als je hem online bestelt zonder account en er geen abonnement op zet."

Een OVpas zonder account bestellen, hoezo anoniem?
Je moet je NAW opgeven want dan wordt de pas opgestuurd: https://www.ovpay.nl/ov-pas-bestellen-zonder-account?stap=prijs-ov-pas
En niet te vergeten, ook je mailadres.

En o ja,
- We bewaren je persoonlijke gegevens niet langer dan nodig
- Je kunt later altijd nog een account maken

De datahonger van Translink is niet te stillen

Er komen fysieke verkooppunten, daar zal je geen e-mail op hoeven geven lijkt me
02-06-2026, 11:38 door Anoniem
Een auto is altijd superieur boven OV in Nederland, vooral in de buiten provincies.
02-06-2026, 12:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En als je het resterende saldo terug wil, moet je NAW en email achterlaten. Flut oplossing dus.
Nee, een eigenschap van je keuze. Zeuren om te zeuren noemen we dat.

Nonsens. Het is misleiding van de NS. Zoals de NS vaak doet: halve waarheden zijn ook hele leugens.
Anonimiteit met de veevervoerder NS bestaat niet. Wat ze ook liegen.
02-06-2026, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem: En als je het resterende saldo terug wil, moet je NAW en email achterlaten. Flut oplossing dus.
Hoe vaak komt dat voor, en bovendien daarna reis je er niet meer mee
02-06-2026, 12:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Besef verder dat als jij met de auto niet voortdurend vaststaat je dat op maar al te veel plaatsen te danken hebt aan al die mensen die een bus of een trein nemen en daardoor niet allemaal hun eigen auto aan de drukte op de weg toevoegen. Je kan kankeren op het OV, maar er is een goede kans dat jij vaak genoeg met de auto niet vaststaat doordat zoveel anderen wel het OV gebruiken. Daardoor heb jij als automobilist meer baat bij een goed OV dan je vermoedelijk besefte. Misschien help je jezelf daardoor wel meer als je je op het verbeteren ervan richt dan op het afkraken ervan.

Heel terecht punt.

Je kan dat ook omdraaien. Als een groot deel van de automobilisten op het OV zou overstappen dan zou het OV helemaal vastlopen.
02-06-2026, 14:52 door Anoniem
Door Anoniem: En als je het resterende saldo terug wil, moet je NAW en email achterlaten. Flut oplossing dus.

Misschien is dat wel zo. Maar je kunt je resterende Saldo op heel veel plaatsen laten tonen. En dus ook zo'n pas prima zelf doorverkopen voor het resterende saldo aan een andere gebruiker. Dus is niet zo'n groot probleem. Vind het alleen wel best apart, want dat soort gegevens zouden alleen nodig zijn voor stricte noodzaak, en contant geld aan een persoon geven die een OV-pas van gelijke waarde aan je overhandigd voldoet daar niet aan. Dus ben heel benieuwd wat ze denken dat ze dan moeten doen. Denken ze nou echt dat ze die saldo op je bankrekening moeten storten of zoiets?
02-06-2026, 16:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Besef verder dat als jij met de auto niet voortdurend vaststaat je dat op maar al te veel plaatsen te danken hebt aan al die mensen die een bus of een trein nemen en daardoor niet allemaal hun eigen auto aan de drukte op de weg toevoegen. Je kan kankeren op het OV, maar er is een goede kans dat jij vaak genoeg met de auto niet vaststaat doordat zoveel anderen wel het OV gebruiken. Daardoor heb jij als automobilist meer baat bij een goed OV dan je vermoedelijk besefte. Misschien help je jezelf daardoor wel meer als je je op het verbeteren ervan richt dan op het afkraken ervan.

Heel terecht punt.

Je kan dat ook omdraaien. Als een groot deel van de automobilisten op het OV zou overstappen dan zou het OV helemaal vastlopen.
Elke plotselinge verschuiving doet een hoop vastlopen. Maar de capaciteit tussen Amsterdam en Utrecht is 17.000 reizigers per uur op het spoor, op de helft van de breedte die de A2 voor een capaciteit voor maar gemiddeld 10.000 reizigers per uur nodig heeft.
https://www.prorail.nl/nieuws/het-spoor-biedt-meer-mobiliteit-per-kilometer
En als meer mensen op de A2 in bussen zouden rijden in plaats van in hun eigen auto zou ook daar het OV een fors hogere capaciteit opleveren terwijl de overgebleven auto's meer ruimte zouden hebben.

Dit is geen pleidooi om iedereen tegen zijn zin het OV in te dwingen, maar wees niet blind voor de voordelen ervan, die worden groter als we het niet afknijpen maar juist goed laten werken, en daar heb je ook plezier van als je in je auto blijft zitten.
02-06-2026, 18:55 door Anoniem
Door Anoniem:
De OV-pas is anoniem als je hem online bestelt
En daarmee is die dus NIET anoniem. Punt.

Precies. Ik geef ook nooit mijn adres op als ik iets koop dat bij mij thuis afgeleverd moet worden. Ben wel gek zeg. Post.nl gaat maar het hele land rondvragen waar het ongeadresseerde pakket naar toe moet. Mijn adres is geheim. punt.
03-06-2026, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem: Een auto is altijd superieur boven OV in Nederland, vooral in de buiten provincies.

Dat is niet "vooral" , maar "hooguit" .

Provinciaal komt zeker nooit in de binnenstad van de grote steden, want daar wint OV altijd .
03-06-2026, 18:41 door Anoniem
Door buttonius:
Door Anoniem 17:34: Ik vind het schandalig dat er geen kortingsabonnement op een anonieme ov kaart gezet kan worden. Het reizen is hierdoor onbetaalbaar met de trein en het is een dark pattern om mensen persoonlijk te kunnen volgen. Bijna iedereen die (semi)regelmatig reist heeft dit abbonement gezien het maar 6 euro per maand kost en je het er dus bij 1 treinrit per maand al uit hebt. Ook is het niet meer mogelijk om samenreiskorting aan te zetten op een anonieme ov kaart, waardoor altijd het volle tarief betaalt moet worden.

Laat mensen alsjeblieft voor een x aantal maanden een dal voordeel abonnement op hun anonieme ov kaart zetten bij een NS loket. Net als dat daar contant opgewaardeerd kan worden zou hier ook dat abonnement op gezet moeten kunnen worden. Meereizen zou ook gewoon anoniem moeten kunnen. Deze massa surveillance van het openbaar vervoer moet stoppen.

Een kortingsabonnement voor de daluren is persoonsgebonden. Dat kan dus niet op een anonieme OV kaart.
Het gaat niet om de vraag of de korting persoonsgebonden is, maar om de vraag of er bij de controle persoonsgegevens worden verwerkt.
Zichtcontrole van een fysiek kortingabonnement vereist geen registratie van persoonlijke reisgegevens.
Technisch kan het prima, net zoals het vroeger technisch ook prima kon.
Het kan op twee manieren:
1. Je laadt een kortingsabonnement op een anonieme kaart, voor een bepaalde periode, tegen contante betaling. Dan is dat kortingsabonnement kaartgebonden, als een soort saldo op die kaart.
2. Je maakt weer een separate kortingskaart die bestemd is voor zichtcontrole. Een kortingskaart op waardepapier dus, met een pasfoto erop die door de conducteur alleen wordt bekeken, niet gescand. Net als vroeger. Gaat heel goed. Die kortingskaart kan je dan gebruiken in combinatie met het laden van (daluren)korting op een anonieme chipkaart.

Het kan allemaal. Punt is dat NS en andere OV-maatschappijen dat niet willen, die willen namelijk je data afpersen en al jouw persoonlijke reizen volgen. Daarin worden ze gesteund door de EU, de NL regering en andere surveillance mafia's.

Natuurlijk is er veel te zeggen voor het afschaffen van persoonsgebonden korting in de daluren en gewoon iedereen korting in de daluren te geven.
Mee eens, maar technisch gezien zijn er dus ook andere oplossingen (zie boven).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.