image

Browser Choice Alliance hekelt Microsoft over het opdringen van Edge

vrijdag 5 juni 2026, 12:36 door Redactie, 13 reacties

De Browser Choice Alliance, een coalitie van verschillende browserleveranciers waaronder Google, heeft in een open brief uitgehaald naar Microsoft wegens het opdringen van Edge. Volgens de coalitie maakt Microsoft gebruik van misleidende tactieken om Edge op te dringen en negeert het de keuze van gebruikers. In de brief, met de titel 'Dear Microsoft, Enough is Enough', wordt het techbedrijf opgeroepen om hiermee te stoppen.

Volgens de brief voorkomt Microsoft het verwijderen van Edge, toont het verwarrende berichten als gebruikers een andere browser willen downloaden, gebruikt het techbedrijf systeemupdates om gebruikers terug naar Edge te krijgen of gebruikt het 'manipulatieve interface-ontwerpen' om gebruikers te verwarren zodat ze hun standaardbrowser weer terug naar Edge zetten. Daarnaast negeert Microsoft de standaard browserkeuze van gebruikers voor links in Teams en Outlook. Verder blokkeert Microsoft de mogelijkheid voor concurrenten om met één click de standaardbrowser te worden.

"De acties van Microsoft maken het onnodig lastig, en in veel gevallen, onmogelijk voor pc-gebruikers om hun favoriete browser te kiezen en voor alle acties te gebruiken", aldus de browserleveranciers. "Wanneer Microsoft het eigen Windows-ecosysteem op een dergelijke manier gebruikt om gebruikers richting de eigen browser te duwen, beperkt het gebruikerskeuze, ondermijnt het webvrijheid en kantelt op oneerlijke wijze het speelveld en weg van eerlijke competitie en innovatie."

De Browser Choice Alliance roept Microsoft in de brief op om gebruikers te respecteren en wereldwijd een reeks maatregelen meteen door te voeren. Zo moeten browserleveranciers in staat worden gesteld om vooraf op een systeem geïnstalleerd te worden. Tevens moet Microsoft stoppen met het gebruik van dark patterns gericht tegen gebruikers die een andere browser willen downloaden, moet het aanpassen van de standaardbrowser met één knop voor alle bestanden en apps mogelijk zijn, moet Microsoft stoppen met exclusieve banners in Edge wanneer gebruikers een andere browser zoeken, moeten er geen systeemupdates worden gebruikt om gebruikers terug naar Edge te krijgen en moet de configuratie van Windows S mode-apparaten worden aangepast om third-party browsers toe te staan.

De Browser Choice Alliance bestaat uit Google, Opera, Vivaldi Technologies, Wavebox.io en BrowserWorks. Op Hacker News stellen mensen dat Google, als 'veroordeelde monopolist', zelf ook op allerlei manieren Google Chrome probeert op te dringen. Ook wordt gewezen naar Apple, dat het gebruik van WebKit als browser-engine op iOS verplicht, waardoor browserleveranciers niet hun eigen engine kunnen gebruiken.

Reacties (13)
05-06-2026, 13:38 door Anoniem
Nee he is het weer zo ver. Microsoft is hier al eerder voor veroordeeld.

Volgens de coalitie maakt Microsoft gebruik van misleidende tactieken om Edge op te dringen en negeert het de keuze van gebruikers
Dat doen ze op andere gebieden ook. Mijn windows settings negeerden ze ook altijd tijdens de patchronde.
Daarnaast negeert Microsoft de standaard browserkeuze van gebruikers voor links in Teams en Outlook. Verder blokkeert Microsoft de mogelijkheid voor concurrenten om met één click de standaardbrowser te worden.
Dat wordt vermarkt als integratie want ze weten het altijd beter. Gebruikers zijn maar nuttige idioten die dat normaal vinden.
05-06-2026, 13:40 door _R0N_
Het is niet dat we veel keuze hebben, je kunt kiezen uit Chromium of Firefox.
05-06-2026, 13:47 door Anoniem
Microsoft dringt niet alleen Edge op, het dringt zichzelf op. Probeer maar eens een computer te kopen zonder hun windows os. dan is er alleen het duurdere apple, of een chromebook. Veel keuze is er niet. En als je je nieuwe computer opstart moet je jezelf bij microsoft registreren, opties om dat te omzeilen zijn er haast niet meer. Linux installeren maken ze steeds moeilijker door bij de fabrikanten beveiliging daartegen af te dwingen en logo-toetsen te gebruiken, en een licentie sticker in het zicht. Als je systeem eenmaal draait ben je blij dat er u.h. al een browser opzit waarmee je Chrome kunt downloaden. Of Brave als er dan nog iets van je privacy bewustzijn over is.
Hopelijk kan europa daar een iets tegen doen, fabrikanten verplichten de consument zelf hun OS te laten kiezen, en het prijsverschil tussen een windows en linux voelbaar te maken, verplichte accounts te verbieden, en bij de eerste opstart een browserkeuze in willekeurige volgorde te verplichten, en een zoekmachine in willekeurige volgorde te bieden.
En net als op je wortel: een label, hoe gaat dit om met je privacy erbij vermelden steeds,
05-06-2026, 15:07 door Anoniem
Nou Google Chrome is net zo erg misschien wel erger. Ga naar een Google site en wordt ook overspoeld. Beide net zo erg.
05-06-2026, 15:28 door Anoniem
Een coalitie waar Google in zit is boos over het opdringen van Edge?

De huidige browsermarkt is 70% Chrome met 5% Edge. Genoeg terechte redenenen om Microsoft te bashen, dit is er niet één.
05-06-2026, 17:14 door Anoniem
Door Anoniem: Een coalitie waar Google in zit is boos over het opdringen van Edge?

De huidige browsermarkt is 70% Chrome met 5% Edge. Genoeg terechte redenenen om Microsoft te bashen, dit is er niet één.

Hoe zou dat komen, dat de download pagina van Chrome meestal het eerste en enige is waar mensen Edge voor gebruiken, dat moeten ze bij Microsoft toch ook zien in hun statistieken, waarom sluiten ze geen deal met Google: Chrome wordt de standaardbrowser, en Google betaalt daar $$$ voor, MS wordt weer iets rijker, Google iets meer browsermarkt, gebruikers weer een obstakel minder, en de BCA ook weer gerust.
06-06-2026, 12:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een coalitie waar Google in zit is boos over het opdringen van Edge?

De huidige browsermarkt is 70% Chrome met 5% Edge. Genoeg terechte redenenen om Microsoft te bashen, dit is er niet één.

Hoe zou dat komen, dat de download pagina van Chrome meestal het eerste en enige is waar mensen Edge voor gebruiken, dat moeten ze bij Microsoft toch ook zien in hun statistieken, waarom sluiten ze geen deal met Google: Chrome wordt de standaardbrowser, en Google betaalt daar $$$ voor, MS wordt weer iets rijker, Google iets meer browsermarkt, gebruikers weer een obstakel minder, en de BCA ook weer gerust.
JIj had nog niet begrepen dat het om leverancier-specifieke afhankelijkheden gaat? Firefox zou beter zijn omdat deze wordt ontwikkelt door een stichting zonder winstoogmerk. Beter voor de gebruiker maar de Firefox-browser blokkeert de meeste trackers automatisch. Daar zitten Google en Microsoft niet op te wachten.
06-06-2026, 16:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een coalitie waar Google in zit is boos over het opdringen van Edge?

De huidige browsermarkt is 70% Chrome met 5% Edge. Genoeg terechte redenenen om Microsoft te bashen, dit is er niet één.

Hoe zou dat komen, dat de download pagina van Chrome meestal het eerste en enige is waar mensen Edge voor gebruiken, dat moeten ze bij Microsoft toch ook zien in hun statistieken, waarom sluiten ze geen deal met Google: Chrome wordt de standaardbrowser, en Google betaalt daar $$$ voor, MS wordt weer iets rijker, Google iets meer browsermarkt, gebruikers weer een obstakel minder, en de BCA ook weer gerust.
JIj had nog niet begrepen dat het om leverancier-specifieke afhankelijkheden gaat? Firefox zou beter zijn omdat deze wordt ontwikkelt door een stichting zonder winstoogmerk. Beter voor de gebruiker maar de Firefox-browser blokkeert de meeste trackers automatisch. Daar zitten Google en Microsoft niet op te wachten.

Dat had ik zeker wel begrepen hoor. En Firefox als belangrijkste browser zou zeker beter zijn, maar die zijn ook sterk afhankelijk van de Google donaties, ook donaties van andere zoekmachines, maar die verhouding laat zich raden.
Zelf gebruik ik bij voorkeur Brave, dat is al een wereld van verschil vwb trackers en reclame. Veel gebruikers die ik Brave aanraadt interesseert dat helemaal niets, de aanzuigende werking van Chrome is te sterk, je google account, gmail. google docs. Die betaal je met het gebruik van Chrome. Je bedrijf/website moet ook scoren bij Google anders verlies je omzet.
Dat gezegd hebbende zal Mozilla niet over de financien kunnen beschikken om de standaardbrowser op Windows te kunnen worden, alleen Google heeft die potentie. Die browserstrijd heeft Google gewoon al gewonnen, Microsoft heeft nog wel het meestgebruikte OS, maar ook aan die poten wordt flink gezaagd al.
06-06-2026, 17:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een coalitie waar Google in zit is boos over het opdringen van Edge?

De huidige browsermarkt is 70% Chrome met 5% Edge. Genoeg terechte redenenen om Microsoft te bashen, dit is er niet één.

Hoe zou dat komen, dat de download pagina van Chrome meestal het eerste en enige is waar mensen Edge voor gebruiken, dat moeten ze bij Microsoft toch ook zien in hun statistieken, waarom sluiten ze geen deal met Google: Chrome wordt de standaardbrowser, en Google betaalt daar $$$ voor, MS wordt weer iets rijker, Google iets meer browsermarkt, gebruikers weer een obstakel minder, en de BCA ook weer gerust.
JIj had nog niet begrepen dat het om leverancier-specifieke afhankelijkheden gaat? Firefox zou beter zijn omdat deze wordt ontwikkelt door een stichting zonder winstoogmerk. Beter voor de gebruiker maar de Firefox-browser blokkeert de meeste trackers automatisch. Daar zitten Google en Microsoft niet op te wachten.

Dat had ik zeker wel begrepen hoor. En Firefox als belangrijkste browser zou zeker beter zijn, maar die zijn ook sterk afhankelijk van de Google donaties, ook donaties van andere zoekmachines, maar die verhouding laat zich raden.
Zelf gebruik ik bij voorkeur Brave, dat is al een wereld van verschil vwb trackers en reclame. Veel gebruikers die ik Brave aanraadt interesseert dat helemaal niets, de aanzuigende werking van Chrome is te sterk, je google account, gmail. google docs. Die betaal je met het gebruik van Chrome. Je bedrijf/website moet ook scoren bij Google anders verlies je omzet.
Dat gezegd hebbende zal Mozilla niet over de financien kunnen beschikken om de standaardbrowser op Windows te kunnen worden, alleen Google heeft die potentie. Die browserstrijd heeft Google gewoon al gewonnen, Microsoft heeft nog wel het meestgebruikte OS, maar ook aan die poten wordt flink gezaagd al.
Het meest gebruikte OS is minix https://www.cs.vu.nl/~ast/intel/ en Android/LInux. Microsoft OS is meest gebruikt in "oude" desktop/laptop kantooromgevingen.
06-06-2026, 17:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Een coalitie waar Google in zit is boos over het opdringen van Edge?

De huidige browsermarkt is 70% Chrome met 5% Edge. Genoeg terechte redenenen om Microsoft te bashen, dit is er niet één.

Hoe zou dat komen, dat de download pagina van Chrome meestal het eerste en enige is waar mensen Edge voor gebruiken, dat moeten ze bij Microsoft toch ook zien in hun statistieken, waarom sluiten ze geen deal met Google: Chrome wordt de standaardbrowser, en Google betaalt daar $$$ voor, MS wordt weer iets rijker, Google iets meer browsermarkt, gebruikers weer een obstakel minder, en de BCA ook weer gerust.
JIj had nog niet begrepen dat het om leverancier-specifieke afhankelijkheden gaat? Firefox zou beter zijn omdat deze wordt ontwikkelt door een stichting zonder winstoogmerk. Beter voor de gebruiker maar de Firefox-browser blokkeert de meeste trackers automatisch. Daar zitten Google en Microsoft niet op te wachten.

Dat had ik zeker wel begrepen hoor. En Firefox als belangrijkste browser zou zeker beter zijn, maar die zijn ook sterk afhankelijk van de Google donaties, ook donaties van andere zoekmachines, maar die verhouding laat zich raden.
Zelf gebruik ik bij voorkeur Brave, dat is al een wereld van verschil vwb trackers en reclame. Veel gebruikers die ik Brave aanraadt interesseert dat helemaal niets, de aanzuigende werking van Chrome is te sterk, je google account, gmail. google docs. Die betaal je met het gebruik van Chrome. Je bedrijf/website moet ook scoren bij Google anders verlies je omzet.
Dat gezegd hebbende zal Mozilla niet over de financien kunnen beschikken om de standaardbrowser op Windows te kunnen worden, alleen Google heeft die potentie. Die browserstrijd heeft Google gewoon al gewonnen, Microsoft heeft nog wel het meestgebruikte OS, maar ook aan die poten wordt flink gezaagd al.
Het meest gebruikte OS is minix https://www.cs.vu.nl/~ast/intel/ en Android/LInux. Microsoft OS is meest gebruikt in "oude" desktop/laptop kantooromgevingen.
In die desktopomgeving 20%! gezakt in 1 jaar tijd in Nederland. https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/netherlands Gek genoeg zie je dat niet terug in het browser aandeel https://gs.statcounter.com/browser-market-share
06-06-2026, 20:16 door Patje-RedFan
Door _R0N_: Het is niet dat we veel keuze hebben, je kunt kiezen uit Chromium of Firefox.
Ja maar, je kan nog kiezen voor Vivaldi, Brave, Opera, Zen browser, Google Chrome etc als alternatief voor Edge.
06-06-2026, 21:57 door Anoniem
Door Patje-RedFan:
Door _R0N_: Het is niet dat we veel keuze hebben, je kunt kiezen uit Chromium of Firefox.
Ja maar, je kan nog kiezen voor Vivaldi, Brave, Opera, Zen browser, Google Chrome etc als alternatief voor Edge.
Brave gebruikt dezelfde engine als Google Chrome en Edge. Dan ga ik liever voor Librewolf (op basis van Firefox). Brave heeft wel een aantal problemen geïnstalleerd onder GNOME. Verouderd windowssysteem en kan bv usersettings veranderen.
Firefox zelf wordt door de distrubutie nagekeken op kwaadwillendheid de rest niet. Edge en Chrome zijn onder Linux een groot probleem kwa security naast dat ze gesloten software (en dus een achterdeur) bevatten. Zelfs de SeaMonkey Suite is veiliger.
En wat dacht je van https://www.waterfox.com/ of https://mullvad.net/en/browser
08-06-2026, 15:44 door Anoniem
Goh, gelukkig doet Google ook niet aan Chrome opdringen. Ik kan geen Google dienst gebruiken of ik wordt wel weer een YouTube Premium abonnement of "de betere browser" opgedrongen. Net wat er eerder gezegd wordt: genoeg om over te klagen bij Microsoft, maar niet dit!
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.