image

Drieduizend Nederlandse Windowscomputers besmet met StealC-malware

donderdag 25 juni 2026, 11:45 door Redactie, 8 reacties

De Nederlandse politie heeft samen met andere opsporingsdiensten servers en domeinnamen van de StealC-malware offline gehaald, zo werd gisteren al bekendgemaakt. Wereldwijd bleken bijna 385.000 Windowscomputers met de malware besmet te zijn, waarvan drieduizend in Nederland. Dat laat The Shadowserver Foundation vandaag weten. StealC is infostealer malware die wachtwoorden en andere inloggegevens van besmette systemen steelt. De malware wordt onder andere geïnstalleerd via de Amadey 'loader' malware.

Bij de operatie vonden politiediensten op de servers van de criminelen 9,9 miljoen unieke inloggegevens en 9,6 miljoen unieke wachtwoordhashes. De gegevens waren van zo'n 385.000 besmette computers gestolen. The Shadowser Foundation, een stichting die onderzoek doet naar kwetsbare systemen op internet, heeft informatie over de besmette systemen in kaart gebracht. Dan blijkt dat de meeste infecties zich bevinden in India, de Verenigde Staten en Brazilië. Deze besmettingen vonden ander andere plaats via phishing en ClickFix-aanvallen. Duitsland is met 8200 infecties het enige Europese land in de Top 10 van landen met de meeste besmettingen. In Nederland werden zo'n drieduizend besmette computers waargenomen.

Uit de cijfers van The Shadowserver Foundation blijkt ook dat de meeste gestolen inloggegevens van e-maildiensten waren, namelijk Gmail.com (1,5 miljoen), Hotmail.com (138.000), Outlook.com (72.000) Yahoo.com (68.000) en iCloud.com (24.000). De overige domeinen waarvan inloggegevens werden gestolen zijn in veel gevallen regionale versies van de eerder genoemde maildiensten, zoals bijvoorbeeld outlook.fr en yahoo.fr. Via een gecompromitteerd e-mailadres kunnen aanvallers vervolgens ook andere accounts overnemen.

"Mensen die slachtoffer zijn geworden van een infostealer moeten ervan uitgaan dat alle accounts waarop via het geïnfecteerde apparaat ooit is ingelogd, in handen van de criminelen zijn. Het is daarom niet voldoende om alleen het wachtwoord van het account waarvoor een melding wordt ontvangen te wijzigen. Het advies is om de inloggegevens van alle accounts die op hetzelfde apparaat zijn gebruikt direct aan te passen en waar mogelijk twee-factor-authenticatie in te schakelen", zo liet de politie gisteren naar aanleiding van de operatie weten.

Reacties (8)
Vandaag, 11:57 door Anoniem
We zijn zo blij met de digitale samenleving
en alle andere middelen zoals AI en nog veel meer
wat je privacy en veiligheid wegneemt de
voorwaarde is wel dat je altijd in de stress moet zitten
en het de gezondheid van burgers zeker aantast,maar
daar hoor je weinig over er gaat nog heel veel fout,
het is nog altijd mosterd na de maaltijd.

Wereld2026
Vandaag, 12:26 door Anoniem
Door Anoniem: We zijn zo blij met de digitale samenleving
en alle andere middelen zoals AI en nog veel meer

Wacht maar een jaar of 5, AI meets quantum.
Vandaag, 12:28 door Rubbertje - Bijgewerkt: Vandaag, 12:30
Verwijderd.
Vandaag, 13:10 door Anoniem
Hoezo kan een windowscomputer besmet raken infostealer malware ?
Dat zijn toch fantastische computers want de hele overheid gebruikt ze.
Vandaag, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We zijn zo blij met de digitale samenleving
en alle andere middelen zoals AI en nog veel meer

Wacht maar een jaar of 5, AI meets quantum.
Messenger Signal has introduced a new key exchange protocol for its communication service. “SPQR” is also designed to protect messages from attackers using quantum computers and adds a third component to the double ratchet method established by Signal, which is why the developers now refer to it as “Triple Ratchet.”
Vandaag, 13:49 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo kan een windowscomputer besmet raken infostealer malware ?
Dat zijn toch fantastische computers want de hele overheid gebruikt ze.
Zeg dat je niet weet waar je het over hebt, zonder te zeggen dat je niet weet waar je het over hebt maar lekker popijopie probeert te doen.
Vandaag, 13:58 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo kan een windowscomputer besmet raken infostealer malware ?
Dat zijn toch fantastische computers want de hele overheid gebruikt ze.

Malware is er eerder dan je viruscanner hem kan detecteren. En dat geld voor bijna ieder O.S.
Kwestie van een beetje opletten waar je io klikt en download.
Vandaag, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoezo kan een windowscomputer besmet raken infostealer malware ?
Dat zijn toch fantastische computers want de hele overheid gebruikt ze.

Malware is er eerder dan je viruscanner hem kan detecteren. En dat geld voor bijna ieder O.S.
Kwestie van een beetje opletten waar je io klikt en download.
Veel hangt van het OS af. Een driveby download infection (het grote windows syndroom) is bv op een default Europse SUSE Linux desktop nog niet aangetoond. Een scanner op Linux installeren met root rechten is gevaarlijke dan geen scanner. Dat geldt dus niet voor elk OS. Mensen die iets anders beweren zijn windozers maar Linux != windows
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.