image

Kabinet wil onderwijs minder afhankelijk maken van Big Tech

maandag 6 juli 2026, 11:30 door Redactie, 21 reacties

Het kabinet wil het Nederlandse onderwijs minder afhankelijk maken van Big Tech, maar stelt ook dat dit lastig zal zijn. "Het versterken van digitale autonomie is complex: het is niet alleen een technologische maar ook een veranderkundige opgave bij onderwijsinstellingen, docenten en studenten en leerlingen zelf", zo schrijft minister Letschert van Onderwijs in een brief aan de Tweede Kamer.

De bewindsvrouw stelt dat strategische afhankelijkheid van Amerikaanse techbedrijven ook in het onderwijs groot is. Veel onderwijsinstellingen vinden het lastig om naar een andere omgeving te migreren, aldus Letschert: "Overstappen vergt niet alleen een forse investering, maar ook veel tijd van personeel om zich te scholen in nieuwe systemen. In de praktijk is er vaak sprake van een vendor lock-in, omdat grote softwareaanbieders aan onderwijsinstellingen geïntegreerde totaaloplossingen bieden, een sterke positie op de markt hebben en stimuleren dat scholen binnen hun gesloten ecosysteem blijven."

"We willen bijdragen aan een vrij toegankelijke markt met voldoende alternatieven", gaat de onderwijsminister in haar brief verder. Ze schrijft dat het ministerie van Onderwijs samen met de onderwijssectoren wil werken aan eigen identiteitsvoorzieningen, de toegang tot (digitale) onderwijsmiddelen, autonome dataopslag en -uitwisseling van belangrijke onderwijsgegevens en het verantwoorde gebruik van AI.

"De stip op de horizon is dat het onderwijs essentiële publieke voorzieningen onder (gezamenlijke) regie kan organiseren en dat alle onderwijsinstellingen hier gebruik van kunnen maken", merkt de minister op. Ze voegt toe dat in het vervolgonderwijs al allerlei stappen worden gezet. Zo werken universiteiten samen aan een plan om digitaal autonomer te worden en heeft het mbo digitale autonomie als speerpunt in de digitaliseringsroute opgenomen.

In het funderend onderwijs spelen echter een aantal specifieke uitdagingen. "De sector bestaat voor een aanzienlijk deel uit kleinere scholen met minder ict-expertise en innovatiemogelijkheden dan de instellingen in het vervolgonderwijs. De afhankelijkheden van de producten van grote techbedrijven zijn complex en de oplossing hiervan overstijgt over het algemeen de mogelijkheden van individuele schoolbesturen", legt Letschert uit.

De minister stelt dat het belangrijk is dat schoolbesturen op dit gebied gaan samenwerken met de Rijksoverheid en andere organisaties. Zo verschijnt dit najaar het Regieplan Digitalisering Funderend Onderwijs, waarin stappen zijn beschreven om strategische afhankelijkheden terug te dringen en digitale autonomie te versterken, door middel van het maken van afspraken met leveranciers en het stimuleren van scholen om voor alternatieven te kiezen.

Reacties (21)
06-07-2026, 11:59 door Anoniem
Wat een onzin: Onderwijs moet de beste dienst verlenen aan studenten en docenten.
De overheid kan zelf de eigen ICT dienst, behoefte en veiligheid niet eens voor elkaar krijgen. Hoe verwachten ze dat onderwijs dit dan wel kan met een fractie van de budgetten die de overheid gebruikt.
06-07-2026, 12:18 door Anoniem
Zeer goede keuze is dit. Ik pleit voor meer onafhankelijkheid en meer open source en transparantie.
Wat we moeten willen en vooral nu met al die enshitification is weer zo veel mogelijk terug in eigen beheer krijgen.
In plaats van externe derde partijen die er met de pet naar gooien en simpelweg slecht met privacy gevoelige data omgaan en veel te hoge SLA kosten hebben.
06-07-2026, 13:13 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een onzin: Onderwijs moet de beste dienst verlenen aan studenten en docenten.
De overheid kan zelf de eigen ICT dienst, behoefte en veiligheid niet eens voor elkaar krijgen. Hoe verwachten ze dat onderwijs dit dan wel kan met een fractie van de budgetten die de overheid gebruikt.
Men noemt dit ofwel, de kop in het zand steken, liever lui dan moe of misschien zelfs wel lethargisch gedrag.
Waarom nu iedere keer weer op deze site lezen dat het weer onzin is en dat het onderwijs of de overheid het toch niet kan dus blijven we maar hangen aan Big Tech terwijl we met z'n allen weten dat we door ze belazerd worden.

Misschien dat als we dit lethargische gedrag eens omdraaien en er voor openstaan, misschien dat er dan wel hele mooie positieve dingen uit voort kunnen komen.

Recent weer eens een gesprekje gehad met iemand die heel duidelijk kon aantonen dat er in het onderwijs aardig wat personen zijn die losgeweekt moeten worden uit hun lethargische gedrag voordat er überhaupt nog positieve bijdrages uit voortkomen.

Rara hoe komt dat?
Wellicht door die enorme negatieve bijdrage uit Big-tech, overspoelt worden met wat ze tegenwoordig allemaal verplicht zijn te doen met Big-tech wat vroeger totaal niet nodig was, tegenwoordig moet alles gedocumenteerd worden wat een overhead aan werk betekent wat niets bijdraagt aan het onderwijs betreffende leerprocessen.

Belangrijk dat we met z'n allen weer eens lekker creatief worden i.p.v. te hangen achter die verrotte beeldschermen.
Dus wellicht gewoon terug naar o.a. pen en papier wat creativiteit in de hand werkt en iets wat de denk - en leer processen beter ondersteunt.

Ik wist net even niet hoe ik creativiteit moest intypen dus dat heeft mijn spellingscontrole verbeterd maar denk je nu dat ik het voor mezelf heb opslagen? Denk het niet want volgende keer weet ik het wellicht weer niet omdat ik niets met pen en papier doe maar via een beeldscherm.

Met het voortschrijden van de techniek waaronder de automatisering wordt de mens alleen maar dommer.
06-07-2026, 13:13 door Anoniem
Geen onzin en dat hoeven ze ook niet zelf aan te bieden; er zijn genoeg mogelijkheden tegenwoordig om niet-bigtech, eventueel open-source en EU gebaseerde diensten af te nemen. Het is gewoon sturen op een andere richting dan alleen gemak (en de daarbij behorende vendor lock-ins).

Het moet alleen niet blijven bij 'willen', maar er moeten ook echt stappen genomen worden en resultaat behaald worden. Daar schort het wel eens aan (bij veel organisaties en ook individuen trouwens...)
06-07-2026, 13:26 door Anoniem
De aanbesteding voor nog eens 4 jaar ms is net de deur uit....
06-07-2026, 14:02 door Anoniem
Door Anoniem: Geen onzin en dat hoeven ze ook niet zelf aan te bieden; er zijn genoeg mogelijkheden tegenwoordig om niet-bigtech, eventueel open-source en EU gebaseerde diensten af te nemen. Het is gewoon sturen op een andere richting dan alleen gemak (en de daarbij behorende vendor lock-ins).

Het moet alleen niet blijven bij 'willen', maar er moeten ook echt stappen genomen worden en resultaat behaald worden. Daar schort het wel eens aan (bij veel organisaties en ook individuen trouwens...)

Dan moet je eerst hele volksstammen afleren dat er meer is dan alleen maar MS, Apple (en Google).
Incl de stammenoorlog die al snel uitbreekt omdat de een Apple beter vindt, de ander MS, en een derde mischien soms weer Google.

BigTech heeft er decennia aan gewerkt om mensen aan hun Merk verslaafd te maken. Of geindoctrineerd.
En dan moet nu opeens de revolutie uitbreken en moeten ze met zijn allen iets anders kiezen?
(en dan zijn er de ouders nog met hun merk-verslaving)
06-07-2026, 14:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Dan moet je eerst hele volksstammen afleren dat er meer is dan alleen maar MS, Apple (en Google).
Incl de stammenoorlog die al snel uitbreekt omdat de een Apple beter vindt, de ander MS, en een derde mischien soms weer Google.

Dus, wat is concreet je voorstel? Dat we, omdat allerlei volwassenen niet snappen dat er meer is dan alleen die drie, tot in de eeuwigheid doorgaan met de nog onbedorven kinderen ook weer te indoctrineren met diezelfde aangeleerde afhankelijkheid?
06-07-2026, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geen onzin en dat hoeven ze ook niet zelf aan te bieden; er zijn genoeg mogelijkheden tegenwoordig om niet-bigtech, eventueel open-source en EU gebaseerde diensten af te nemen. Het is gewoon sturen op een andere richting dan alleen gemak (en de daarbij behorende vendor lock-ins).

Het moet alleen niet blijven bij 'willen', maar er moeten ook echt stappen genomen worden en resultaat behaald worden. Daar schort het wel eens aan (bij veel organisaties en ook individuen trouwens...)

Dan moet je eerst hele volksstammen afleren dat er meer is dan alleen maar MS, Apple (en Google).
Incl de stammenoorlog die al snel uitbreekt omdat de een Apple beter vindt, de ander MS, en een derde mischien soms weer Google.

BigTech heeft er decennia aan gewerkt om mensen aan hun Merk verslaafd te maken. Of geindoctrineerd.
En dan moet nu opeens de revolutie uitbreken en moeten ze met zijn allen iets anders kiezen?
(en dan zijn er de ouders nog met hun merk-verslaving)
Kijk en dat is nu precies zo'n voorbeeld wat eraan scheelt, als je tegenwoordig bij wilt kunnen blijven moet je openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en vernieuwingen waarbij je wellicht die grijze massa in die bovenkamer weer eens moet gaan gebruiken.
Op het moment dat je al je vooroordelen van je laat afglijden en openstaat voor vernieuwingen gaat er een wereld voor je open. Iedereen die hier tegen in het verzet komt krijgt vroeg of laat te maken met bepaalde vormen van stress en worden ziek.
06-07-2026, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat een onzin: Onderwijs moet de beste dienst verlenen aan studenten en docenten.
De overheid kan zelf de eigen ICT dienst, behoefte en veiligheid niet eens voor elkaar krijgen. Hoe verwachten ze dat onderwijs dit dan wel kan met een fractie van de budgetten die de overheid gebruikt.
Men noemt dit ofwel, de kop in het zand steken, liever lui dan moe of misschien zelfs wel lethargisch gedrag.
Waarom nu iedere keer weer op deze site lezen dat het weer onzin is en dat het onderwijs of de overheid het toch niet kan dus blijven we maar hangen aan Big Tech terwijl we met z'n allen weten dat we door ze belazerd worden.

Misschien dat als we dit lethargische gedrag eens omdraaien en er voor openstaan, misschien dat er dan wel hele mooie positieve dingen uit voort kunnen komen.

Recent weer eens een gesprekje gehad met iemand die heel duidelijk kon aantonen dat er in het onderwijs aardig wat personen zijn die losgeweekt moeten worden uit hun lethargische gedrag voordat er überhaupt nog positieve bijdrages uit voortkomen.

Rara hoe komt dat?
Wellicht door die enorme negatieve bijdrage uit Big-tech, overspoelt worden met wat ze tegenwoordig allemaal verplicht zijn te doen met Big-tech wat vroeger totaal niet nodig was, tegenwoordig moet alles gedocumenteerd worden wat een overhead aan werk betekent wat niets bijdraagt aan het onderwijs betreffende leerprocessen.

Belangrijk dat we met z'n allen weer eens lekker creatief worden i.p.v. te hangen achter die verrotte beeldschermen.
Dus wellicht gewoon terug naar o.a. pen en papier wat creativiteit in de hand werkt en iets wat de denk - en leer processen beter ondersteunt.

Ik wist net even niet hoe ik creativiteit moest intypen dus dat heeft mijn spellingscontrole verbeterd maar denk je nu dat ik het voor mezelf heb opslagen? Denk het niet want volgende keer weet ik het wellicht weer niet omdat ik niets met pen en papier doe maar via een beeldscherm.

Met het voortschrijden van de techniek waaronder de automatisering wordt de mens alleen maar dommer.
Het is gewoon niet willen meewerken omdat het inspanning vereist. Het zijn de zelfde mensen die probleemloos overgingen van een windows mobiel naar Android en hadden totaal geen moeite met de andere GUI. Ze hadden trouwens ook geenmoeite met de overgang van windows 7 naar de blokkeninterface van windows 8.
Met een bonus van een ebike uitzoeken doen ze ook alles, tenzij ze zelf verdienen aan deze vendor lock. Die lopen hier ook op security.nl Hebben ook geen enkele moeite met geopolitieke problemen.
06-07-2026, 14:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geen onzin en dat hoeven ze ook niet zelf aan te bieden; er zijn genoeg mogelijkheden tegenwoordig om niet-bigtech, eventueel open-source en EU gebaseerde diensten af te nemen. Het is gewoon sturen op een andere richting dan alleen gemak (en de daarbij behorende vendor lock-ins).

Het moet alleen niet blijven bij 'willen', maar er moeten ook echt stappen genomen worden en resultaat behaald worden. Daar schort het wel eens aan (bij veel organisaties en ook individuen trouwens...)

Dan moet je eerst hele volksstammen afleren dat er meer is dan alleen maar MS, Apple (en Google).
Incl de stammenoorlog die al snel uitbreekt omdat de een Apple beter vindt, de ander MS, en een derde mischien soms weer Google.

BigTech heeft er decennia aan gewerkt om mensen aan hun Merk verslaafd te maken. Of geindoctrineerd.
En dan moet nu opeens de revolutie uitbreken en moeten ze met zijn allen iets anders kiezen?
(en dan zijn er de ouders nog met hun merk-verslaving)
Dat is heel simpel. Verplicht stellen voor iedere school en als ze zich er niet aanhouden zoals met die spreidingswet dan veel geld inhouden of te wel dan begin je maar een prive school zoals dat ipad gedoe van M. de H.
06-07-2026, 15:17 door Anoniem
het volk dom houden dat is het plan vandaar dat de aziatisch landen voorop lopen
06-07-2026, 16:06 door Anoniem
NixOs voor het onderwijs dan maar?
06-07-2026, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een onzin: Onderwijs moet de beste dienst verlenen aan studenten en docenten.

Juist! en niet de belangen van de big tech companies en hun lock-ins volgen, dat is schadelijk voor onze digitale weerbaarheid en dus onze vrijheid.
06-07-2026, 16:58 door Anoniem
Heeft iemand een idee waarom de huidige lees - en rekenvaardigheden zo bedroevend laag zijn en waardoor dat wellicht gekomen kan zijn?
Zomaar een ideetje hoor maar is dat wellicht niet begonnen met de introductie van het digitale lesmateriaal?
06-07-2026, 19:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Dan moet je eerst hele volksstammen afleren dat er meer is dan alleen maar MS, Apple (en Google).
Incl de stammenoorlog die al snel uitbreekt omdat de een Apple beter vindt, de ander MS, en een derde mischien soms weer Google.

Dus, wat is concreet je voorstel? Dat we, omdat allerlei volwassenen niet snappen dat er meer is dan alleen die drie, tot in de eeuwigheid doorgaan met de nog onbedorven kinderen ook weer te indoctrineren met diezelfde aangeleerde afhankelijkheid?

Begin maar de leraren en odnerwijsinstellingen eerst te herindoctrineren, sorry: heropleiden.
Van de grond af aan alles opnieuw opbouwen.
En in de tussentijd geen BigTech IT op school, om de volgende genratie niet nog meer te verpesten.
Maar daar zal de politiek niet aan willen, Die zijn zelf net zo hard verslaafd.
06-07-2026, 19:23 door Anoniem
Door Anoniem: Heeft iemand een idee waarom de huidige lees - en rekenvaardigheden zo bedroevend laag zijn en waardoor dat wellicht gekomen kan zijn?
Zomaar een ideetje hoor maar is dat wellicht niet begonnen met de introductie van het digitale lesmateriaal?

Het begon met politici die anderen zaken op het lager onderwijs belangrijker vonden dan taal en rekenen.
En werd verergert toen de eerste lichting van die leerlingen zich meldde bij de pabo en de toelatingseisen verlaagd moesten worden om voldoende toekomstige leerkrachten te behouden. En daarnan ook nog bijspijker-lapmiddlelen in het middlebaar onderwijs om de tekortkomingen in het LO "op te lossen".

In hoe verre digitalisering daar allemaal aan bijgedragen heeft, zal niemand kunen zeggen.
Maar het zal et niet gestopt hebben.
06-07-2026, 19:24 door Anoniem
Dan maar terug naar de onderwijsmethoden van de jaren '70 en '80?
Die goede oude tijd.
06-07-2026, 22:09 door Anoniem
Stallman legt uit waarom het zo belangrijk is dat scholen software met vrije licentie gebruilen:

Free software, free society: Richard Stallman at TEDxGeneva 2014
https://youtu.be/Ag1AKIl_2GM
Gisteren, 08:33 door Anoniem
Lager onderwijs is natuurlijk de perfecte plek om onze burgers, in casu kinderen, kennis te laten maken met alternatieven voor big tech. Laat kinderen werken met Linux tablets met open source applicaties, hun neuroplasticiteit is veel groter dan van volwassenen. Als kinderen gewend zijn met alternatieven te werken sijpelt dat na een paar decennia door naar het bedrijfsleven.
Gisteren, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem: Lager onderwijs is natuurlijk de perfecte plek om onze burgers, in casu kinderen, kennis te laten maken met alternatieven voor big tech. Laat kinderen werken met Linux tablets met open source applicaties, hun neuroplasticiteit is veel groter dan van volwassenen. Als kinderen gewend zijn met alternatieven te werken sijpelt dat na een paar decennia door naar het bedrijfsleven.
Ik ben geen expert op dat gebied, maar als je als kind of jongvolwassene, met open source software leert werken ipv wat big tech je voorschotelt. kun je op latere leeftijd beter omgaan met technologische veranderingen / vooruitgang. Het is ook gezonder voor jezelf, je omgeving en de planeet. En je hebt minder kans op dementie later. Het is net als als fast-food vs fresh-food.
Gisteren, 17:02 door Anoniem
Weer een boel arm-chair experts hier die blijkbaar geen idee hebben hoe een school daadwerkelijk draait.
De overheid heeft 20 jaar geleden het onderwijs deze kant op gedrukt. Ze zijn volledig afhankelijk geworden van Big tech omdat als enige nog levert waar men om vraagt.

Vroeger was er nog een eigen systeembeheerder, tegenwoordig is daar totaal geen budget voor. Men moet het doen met de wiskunde leraar of vrijwilligers. Hoe ga je dan die Linux computers beheren en onderhouden? Hoe kan dat ooit goedkoper of beter zijn dan een kar met chromebooks van 300 euro?

Er is geen open-source tegenhanger van Google Classroom en de enorme suite van software, documentatie en lesmateriaal daaromheen. Net zoals er geen open-source tegenhanger is van Magister. En zelfs al die er zou zijn, wie gaat dat allemaal hosten en onderhouden? De leraren zelf?

Man, er is niet eens een alternatief om je leerboeken in te kopen anders dan bij Heutink....

Het hele probleem heeft dan ook totaal niet met IT te maken maar met de decennia verloedering en bezuinigingen in het onderwijs... Het onderwijs heeft hier niet voor gekozen, ze zijn geforceerd. Waarschijnlijk zit hier ook gewoon lobbywerk achter van een set cowboys die wel klaarstaan 'als alternatief'. Kan Arjan Lubach weer een aflevering maken hoe het onderwijs nog weer slechter en duurder is geworden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.