image

G4S: duizenden alarminstallaties door einde ISDN vanaf 1 april offline

maandag 14 februari 2022, 15:58 door Redactie, 19 reacties

Duizenden alarminstallaties zullen vanaf 1 april bij inbraak of brand geen alarm meer slaan omdat KPN op die datum stopt met ISDN, zo waarschuwt beveiligingsbedrijf G4S. "Alarmsystemen die momenteel nog op ISDN15, 20 of 30 aangesloten zijn moeten vóór 1 april 2022 aangepast worden om problemen met de alarmdoormelding te voorkomen", zo laat de onderneming op de eigen website weten.

Doordat ISDN straks niet meer wordt aangeboden verliezen de alarminstallaties hun verbinding met de meldkamer. "Die oude installaties geven straks allemaal een foutmelding omdat hun verbinding op 1 april wegvalt. En dat is dan geen grap. Ik verwacht dat onze telefoniste het tegen die tijd behoorlijk druk gaat krijgen”, zegt Leen Trommel, directeur van installatiebureau Wesotronic, tegenover De Telegraaf.

Volgens Alex van Druten van G4S gaat het om duizenden bedrijven. "Alleen bij ons zijn dat al zo’n 2700 bedrijven, maar ik hoor van onze concurrenten dat er daar nog ruim tienduizend klanten op ISDN zitten." Hij voegt toe dat het niet om hoogrisico-klanten gaat. "Maar over bij wijze van spreken de slagerij op de hoek van de straat tot een kantoor op een industrieterrein."

KPN stelt dat het zakelijke klanten al herhaaldelijk heeft ingelicht over het uitfaseren van ISDN. Zo heeft de telecomprovider ISDN laatst al even uitgezet om klanten te waarschuwen. "Daar kwamen nog wel wat reacties op. Wij hebben daarom niet het idee dat eind maart nog veel bedrijven op ISDN zullen zitten. Maar aan de andere kant, het spreekwoord luidt niet voor niks: het venijn zit hem in de staart", aldus een woordvoerster.

Image

Reacties (19)
14-02-2022, 16:20 door Anoniem
Kan KPN niet beter kiezen om het een twee dagen uit te zetten en daarna weer opnieuw inschakelen voor twee maanden. Daarna definitief uit?

Dan valt in die 2 dagen bij een hoop bedrijven ineens op dat ze iets missen. Of niet.
14-02-2022, 16:23 door Anoniem
Stopt op 1 april iedereen met ISDN (of zijn ze al gestopt) of alleen KPN?
Want dat een alarm "op ISDN is aangesloten" zegt natuurlijk niet dat dit KPN ISDN is. ISDN is ook geleverd door andere telecom aanbieders zoals Ziggo, en er bestaan ook kasten die ISDN als interface bieden maar dit leveren via een SIP VoIP dienst. Die blijven wel werken.
14-02-2022, 16:33 door Anoniem
Het zou zomaar een 1april grap kunnen zijn.
;-)
14-02-2022, 16:51 door Anoniem
Door Anoniem: Kan KPN niet beter kiezen om het een twee dagen uit te zetten en daarna weer opnieuw inschakelen voor twee maanden. Daarna definitief uit?

Dan valt in die 2 dagen bij een hoop bedrijven ineens op dat ze iets missen. Of niet.
Jep maar dat betekend extra niet betaald werk voor KPN en dat willen ze niet ;)

We hebben hetzelfde gedaan met koppige klanten die nog PHP 5* applicaties hadden runnen binnen ons hosting infra. Uitgezet tot binnenkomst van ticket en daarna tijdelijk weer aan met een harde deadline voor de killswitch met digitale ondertekening van responsible person bij de relatie.

Al zou ik nooit maar dan ook nooit een belangrijk bericht of beslissing op 1 April laten vallen omdat er genoeg mensen zijn die echt denken dat het een grap betreft dan helaas.
14-02-2022, 17:21 door Anoniem
Door Anoniem: Of niet.

dit gaat toch om de lijnen die gekoppeld zijn aan alarmsystemen etc., dus daarvan zullen de meeste eindgebruikers het waarschijnlijk niet merken als die worden afgesloten. De meeste mensen maken alleen nog gebruik van hun mobieltje om te bellen, tenzij ze echt een balie met telefoon functie hebben, maar die zijn vaak ook al over op IP telefonie. Dus al die bijna nooit gebruikte ISDN lijnen, waar klanten al jarenlang voor betaalden, daar zul je alleen NA een inbraak van merken dat ze het niet meer doen....
14-02-2022, 19:59 door Anoniem
Slagerij op de hoek met ISDN 15?
14-02-2022, 21:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Of niet.

dit gaat toch om de lijnen die gekoppeld zijn aan alarmsystemen etc., dus daarvan zullen de meeste eindgebruikers het waarschijnlijk niet merken als die worden afgesloten. De meeste mensen maken alleen nog gebruik van hun mobieltje om te bellen, tenzij ze echt een balie met telefoon functie hebben, maar die zijn vaak ook al over op IP telefonie. Dus al die bijna nooit gebruikte ISDN lijnen, waar klanten al jarenlang voor betaalden, daar zul je alleen NA een inbraak van merken dat ze het niet meer doen....

Nou de meeste alarmen geven ook wel een alarm (wellicht niet met de sirene maar alleen met een lokale piep/rode lamp in het bedienkastje) als ze niet kunnen bellen... dus daar kom je echt wel achter.
En indien niet, dan word je door de alarmcentrale gebeld met de vraag waarom je het alarm er niet op gezet hebt.
15-02-2022, 00:03 door Briolet
Door Anoniem: Slagerij op de hoek met ISDN 15?

Dat krijg je met mensen die zich zelf een 'deskundige' vinden. Maar inderdaad, met deze uitspraak geeft hij aan dat hij weinig verstand heeft van het onderwerp dat hij bespreekt.

De aangehaalde slager zal hooguit ISDN1 of ISDN2 gehad hebben en dat systeem is al een paar jaar geleden gestopt.
15-02-2022, 01:19 door Anoniem
Straks schaft KPN het hele internet ook nog af. En wat dan....
15-02-2022, 08:37 door Anoniem
Door Anoniem: Kan KPN niet beter kiezen om het een twee dagen uit te zetten en daarna weer opnieuw inschakelen voor twee maanden. Daarna definitief uit?

Dan valt in die 2 dagen bij een hoop bedrijven ineens op dat ze iets missen. Of niet.

KPN heeft inmiddels 5734 berichten eruit gestuurd omdat het systeem uit de vorige eeuw dateert. het is misschien wel eens klaar...
15-02-2022, 09:32 door Anoniem
Door Anoniem: Kan KPN niet beter kiezen om het een twee dagen uit te zetten en daarna weer opnieuw inschakelen voor twee maanden. Daarna definitief uit?

Dan valt in die 2 dagen bij een hoop bedrijven ineens op dat ze iets missen. Of niet.

Dat is al een keer gebeurt en klanten zijn al vroegtijdig (meer dan één keer) op de hoogte gesteld van het uitzetten van ISDN. Als je als klant geen actie onderneemt moet je het maar voelen...
15-02-2022, 09:55 door Anoniem
Door Anoniem: Straks schaft KPN het hele internet ook nog af. En wat dan....
Zijn we eindelijk van dit soort opmerkingen af!
15-02-2022, 10:03 door Anoniem
Wat veel voorkomt is dat de klant denkt, ik gebruik geen iSDN maar een analoge lijn voor contact met de alarmcentrale.
Bij ons bedrijf ook gebeurd. Meerdere brieven over ISDN ontvangen dat je ze niet meer leest.
Maar wat er dus in ons geval op het laatste moment pas duidelijk werd is dat bij de meldkamer werd afgestapt van ISDN en ze overgingen op VOIP. Daardoor was er niet genoeg capiciteit meer om alle inkomende oproepen van analoge lijnen klanten op te vangen.

Wij hebben een converter laten plaatsen die het analoge signaal omzet maar VOIP.
Zo kon de oude centrale dienst blijven doen en contact maken met de meldkamer.
15-02-2022, 11:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kan KPN niet beter kiezen om het een twee dagen uit te zetten en daarna weer opnieuw inschakelen voor twee maanden. Daarna definitief uit?

Dan valt in die 2 dagen bij een hoop bedrijven ineens op dat ze iets missen. Of niet.

KPN heeft inmiddels 5734 berichten eruit gestuurd omdat het systeem uit de vorige eeuw dateert. het is misschien wel eens klaar...

Dat het systeem uit de vorige eeuw dateert lijkt me niet zo relevant, want de analoge lijn die nog uit een eeuw eerder dateert die houden ze WEL in stand.
ISDN is altijd gepropageerd als de moderne opvolger van de analoge lijn, dus dan is het wel raar dat het nu afgeserveerd wordt als ouderwets.
15-02-2022, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Maar wat er dus in ons geval op het laatste moment pas duidelijk werd is dat bij de meldkamer werd afgestapt van ISDN en ze overgingen op VOIP. Daardoor was er niet genoeg capiciteit meer om alle inkomende oproepen van analoge lijnen klanten op te vangen.

Wij hebben een converter laten plaatsen die het analoge signaal omzet maar VOIP.
Zo kon de oude centrale dienst blijven doen en contact maken met de meldkamer.

Dat is eigenlijk wel een raar verhaal want dat zou KPN en/of de VoIP aanbieder van die alarmcentrale moeten doen.
Als analoge lijn bezitter kun je gewoon bellen met iemand die telefonie via VoIP doet.
Maar goed, een ATA en een VoIP accountje is ook veel goedkoper dan een analoge lijn, dus allemaal prima.
Wel jammer dat het wellicht niet werkt als de stroom uitvalt, maar tegen "normale inbraken" werkt het prima natuurlijk.
15-02-2022, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem: Straks schaft KPN het hele internet ook nog af. En wat dan....
Ah, gelukkig, geen facebook meer!
15-02-2022, 20:10 door Anoniem
Dan moet ik toch over naar "breedband" internet , over de (coax) kabel, aangezien geen fiber infrastructuur.
Dat is wel een vetpot zeg die keuze die je hebt in de telecomsector. maarliefst éen aanbieder! Is dat een open markt?
15-02-2022, 23:23 door Anoniem
Door Anoniem: Dan moet ik toch over naar "breedband" internet , over de (coax) kabel, aangezien geen fiber infrastructuur.
Dat is wel een vetpot zeg die keuze die je hebt in de telecomsector. maarliefst éen aanbieder! Is dat een open markt?
Ga je toch over op koper van de KPN, die lijn ligt er toch al vanwege de ISDN. Dus je hebt keuze!
15-02-2022, 23:32 door Anoniem
Het probleem is dat ISDN30 stopt aan de meldkamer kant dus niet bij de slager op de hoek. die ISDN 1 en 2 is al langer gestopt idd. De meldkamers kunnen dus geen analoge/voip verbindingen meer ontvangen via een telefoonlijn.
Aangezien dat hier volgens mij kamervragen over gesteld zijn en de meldkamers een andere(tijdlijke) oplossingen hebben zal dit waarschijnlijk niet op 1 april zijn. ik snap dat G4S dit naar buiten brengt omdat ze zo snel mogelijk de klanten willen omzetten. Het tijdperk van analoge lijnen is voorbij dus het upgraden van je systeem naar een modern systeen over IP is denk ik zeker te adviseren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.