image

Een webshop heeft mij een defecte batterij voor mijn laptop geleverd. Kan ik mijn geld terug eisen?

woensdag 28 mei 2025, 11:26 door Arnoud Engelfriet, 17 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Ik heb bij een webwinkel een vervangende batterij gekocht voor mijn consumentenlaptop. Deze werkt alleen niet, ook niet in een andere laptop waar de originele batterij wel werkt. Conclusie: de batterij is stuk. Ik wil daarop van de koop af, maar de webwinkel eist dat ik deze eerst moet terugsturen zodat zij deze kunnen repareren of vervangen. Ik heb nul vertrouwen meer, ik wil gewoon mijn geld terug. Kan dat?

Antwoord: Nee, dat kan niet. Je zult bij een aankoop de verkoper eerst de kans moeten geven om het product te onderzoeken en waar nodig te repareren of vervangen.

Als je iets koopt, moet dat conform de redelijkerwijs gewekte verwachtingen zij (art. 7:17 BW). Een batterij die geen stroom geeft, voldoet natuurlijk niet. De wet geeft je als koper dan het recht om te eisen dat dit in orde wordt gemaakt. Maar dat is geformuleerd als herstel of vervanging (art. 7:21 lid 1 BW), niet als recht om per direct van de koop af te kunnen.

Pas als de winkel er niet in slaagt om de batterij te repareren en ook geen andere op te sturen, dan krijg je een recht de koop ongedaan te maken (art. 7:22 lid 1 BW). Hetzelfde geldt als de verkoper te lang doet over dat herstel, of als ook na herstel er gedoe blijft.

Er is dus geen ruimte om bij constatering van een gebrek direct de koop te ontbinden. Dit lijkt me ook vrij onredelijk. Dingen kunnen nu eenmaal stuk gaan, zeker als het als pakket opgestuurd wordt. Een rondje proberen te herstellen is dan de aangewezen weg.

Arnoud Engelfriet is ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als chief knowledge officer bij juridisch adviesbureau ICTRecht en blogt dagelijks over internetrecht. Hij schreef onder meer de boeken ICT&Recht en AI&Algorithms, en verzorgt de opleiding tot Certified Cybersecurity Compliance Officer.

Reacties (17)
28-05-2025, 11:40 door Anoniem
"Ik heb nul vertrouwen meer, ik wil gewoon mijn geld terug. Kan dat? "

Er kan altijd iets defect raken tijdens transport of gewoon simpel DOA zijn. Hoezo na 1x een defecte batterij ontvangen 0 vertrouwen. wat een onzin vraag zeg! als je nou al 2de of 3de defecte batterij ontvangt heb je een heel ander verhaal. Dit is echt gewoon de typische zeikerd waar elke winkelier mee te maken krijgt ooit.
28-05-2025, 11:49 door Anoniem
Omdat dit een online aankoop is, geldt volgens mij het herroepingsrecht van 14 dagen. Dat betekent dat je kunt terug sturen binnen 14 dagen na ontvangst ZONDER reden!

https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/rechten-online-aankoop/

TheYOSH
28-05-2025, 12:10 door A.P. Molenaar - Bijgewerkt: 28-05-2025, 12:14
Door Anoniem: "Ik heb nul vertrouwen meer, ik wil gewoon mijn geld terug. Kan dat? "

Er kan altijd iets defect raken tijdens transport of gewoon simpel DOA zijn. Hoezo na 1x een defecte batterij ontvangen 0 vertrouwen. wat een onzin vraag zeg! als je nou al 2de of 3de defecte batterij ontvangt heb je een heel ander verhaal. Dit is echt gewoon de typische zeikerd waar elke winkelier mee te maken krijgt ooit.

'Onzin vraag' en 'typische zeikerd'....

Nou, nou, nou zeg!

Blijkbaar te hoog gegrepen om de hedendaagse wereld waarin vertrouwen een labiel woord is geworden te overwegen in je reactiie?
Waarom toch dat gescheld?
Vind je dat normaal?
Doe je dat in de realiteit ook als je het niet eens bent met iemands handelwijzen, gedrag en/of voorkomen/uiterlijk?

Is dat omdat je weet dat je onaantastbaar bent als anonieme 'bijdrager' in dit topic?
28-05-2025, 12:23 door Anoniem
Door A.P. Molenaar:
Door Anoniem: "Ik heb nul vertrouwen meer, ik wil gewoon mijn geld terug. Kan dat? "

Er kan altijd iets defect raken tijdens transport of gewoon simpel DOA zijn. Hoezo na 1x een defecte batterij ontvangen 0 vertrouwen. wat een onzin vraag zeg! als je nou al 2de of 3de defecte batterij ontvangt heb je een heel ander verhaal. Dit is echt gewoon de typische zeikerd waar elke winkelier mee te maken krijgt ooit.

'Onzin vraag' en 'typische zeikerd'....

Nou, nou, nou zeg!

Blijkbaar te hoog gegrepen om de hedendaagse wereld waarin vertrouwen een labiel woord is geworden te overwegen in je reactiie?
Waarom toch dat gescheld?
Vind je dat normaal?
Doe je dat in de realiteit ook als je het niet eens bent met iemands handelwijzen, gedrag en/of voorkomen/uiterlijk?

Is dat omdat je weet dat je onaantastbaar bent als anonieme 'bijdrager' in dit topic?
Andere anoniem:
Ik zou me er niet zo druk over maken, ik vond de reactie zelf wel meevallen, maar het artikel gaat niet over uzelf, waarom neemt u het zo persoonlijk op?
Daarnaast is er vrije spraak in Nederland, u hoeft niemand te dicteren wat zij volgens u wel of niet mogen zeggen, daarcoor hebben we moderatoren.
28-05-2025, 12:51 door Anoniem
Bij een online aankoop heb je als consument in Nederland standaard 14 dagen bedenktijd (art. 6:230o BW). Binnen die periode mag je de koop zonder opgaaf van reden ontbinden, ook als het product goed werkt. Dit heet het herroepingsrecht. Is die periode voorbij ?
28-05-2025, 12:55 door Anoniem
Er kan altijd iets defect raken tijdens transport of gewoon simpel DOA zijn. Hoezo na 1x een defecte batterij ontvangen 0 vertrouwen. wat een onzin vraag zeg! als je nou al 2de of 3de defecte batterij ontvangt heb je een heel ander verhaal. Dit is echt gewoon de typische zeikerd waar elke winkelier mee te maken krijgt ooit.

Vanwaar dit botte aggressieve gedrag. Natuurlijk is iemand niet tevreden wanneer een webshop een defect produkt levert. Verder kan je ieder produkt binnen 14 dagen retourneren wat je online koopt als consument, *ongeacht* of het produkt werkt. Dus wellicht dat dat een optie is, afhankelijk van of die periode is verlopen. Verder weten wij niet, of de topic starter al eerdere negatieve ervaring heeft, met dezelfde webwinkel, wat in de reactie mee kan spelen.

Misschien volgende keer normaal fatsoenlijk reageren, i.p.v. deze nutteloze beledigende reactie ?
28-05-2025, 13:25 door A.P. Molenaar
Door Anoniem:
Door A.P. Molenaar:
Door Anoniem: "Ik heb nul vertrouwen meer, ik wil gewoon mijn geld terug. Kan dat? "

Er kan altijd iets defect raken tijdens transport of gewoon simpel DOA zijn. Hoezo na 1x een defecte batterij ontvangen 0 vertrouwen. wat een onzin vraag zeg! als je nou al 2de of 3de defecte batterij ontvangt heb je een heel ander verhaal. Dit is echt gewoon de typische zeikerd waar elke winkelier mee te maken krijgt ooit.

'Onzin vraag' en 'typische zeikerd'....

Nou, nou, nou zeg!

Blijkbaar te hoog gegrepen om de hedendaagse wereld waarin vertrouwen een labiel woord is geworden te overwegen in je reactiie?
Waarom toch dat gescheld?
Vind je dat normaal?
Doe je dat in de realiteit ook als je het niet eens bent met iemands handelwijzen, gedrag en/of voorkomen/uiterlijk?

Is dat omdat je weet dat je onaantastbaar bent als anonieme 'bijdrager' in dit topic?
Andere anoniem:
Ik zou me er niet zo druk over maken, ik vond de reactie zelf wel meevallen, maar het artikel gaat niet over uzelf, waarom neemt u het zo persoonlijk op?
Daarnaast is er vrije spraak in Nederland, u hoeft niemand te dicteren wat zij volgens u wel of niet mogen zeggen, daarcoor hebben we moderatoren.

Waarschijnlijk heeft het iets van wat men noemt generatieverschil. In mijn generatie geboren in de jaren vijftig vorige eeuw is schelden een vorm van disrespect en onmacht om de juiste woorden te vinden om iemand van repliek te dienen. Mij staat schelden soms ook nader dan de rok, maar ik en anderen van mijn generatie laten zich overwegend niet door iemand verlagen tot dat 'niveau van minachting'.

Blijkbaar vind jij dat wat jij noemt vrije spraak niet aan regels is gebonden. Zoals dat het bijvoorbeeld maar normaal moet zijn dat de ene politicus een andere voor heks uitmaakt.

Ik verafschuw schelden. Of je iemand als heks wegzet of voor zeikerd uitmaakt, het is schelden. Als je die antenne mist, heb je - en dat toon je in je raectie - een gebrekkige omgansvorm met andere mensen ontwikkeld en vind ik gezien dat feit de persoonsvorm waarin je mij aanspreekt hypocriet.
28-05-2025, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem 12:23:
Ik zou me er niet zo druk over maken, ik vond de reactie zelf wel meevallen, maar het artikel gaat niet over uzelf, waarom neemt u het zo persoonlijk op?
Daarnaast is er vrije spraak in Nederland, u hoeft niemand te dicteren wat zij volgens u wel of niet mogen zeggen, daarcoor hebben we moderatoren.
Hmm, toch reageer ook jij op wat iemand te melden heeft (in plaats van het topic zelf). Dus laten we vaststellen dat het niet vreemd is iets te vinden van en te zeggen over wat iemand zegt of hoe iemand iets zegt.

Uiteraard is er vrije spraak (vrijheid van meningsuiting) in Nederland, die is niet in het geding. Ook als een moderator van dit forum zou besluiten dat een bijdrage niet past (off topic, beledigend, onaardig, niet policor etc), heeft dat niets met VVM te maken. En inderdaad, de politie komt je niet ophalen als je je hier hufterig gedraagt, we hebben VVM in ons land. Maar je mag natuurlijk ook normaal doen. Off- en online is het niet nodig om beledigend te reageren.

Ander punt, gaat het artikel over jou? Ben jij die online winkelier die defecte laptopaccu's verscheept? Anders zou je het niet zo persoonlijk op moeten nemen wat TS schrijft ;-)

We weten niet genoeg over de casus. Allereerst is de eerste vraag die van belang is (<= of > 14 dagen bedenktijd) niet beantwoord. Onbekend of dat is weggevallen, of dat Arnoud Engelfriet dit niet gevraagd heeft. Verder kan het zomaar dat de communicatie met de verkoper, of nog andere omstandigheden, zorgt voor het gebrek aan vertrouwen. Weten we ook niet.

Laten we dus niet te snel oordelen :-)
28-05-2025, 15:11 door Anoniem
Tip koop op bol.com kan je het altijd terugsturen, defect of niet, en binnen een paar dagen je geld terug.

Elke andere webshop is - zeker zonder reviews - altijd een gok. Ik betaal liever 5 euro meer bij twijfel dan de hoofdpijn en energie als resultaat van "een eurootje besparen".


En inderdaad bij wet kopen op afstand altijd 14 dagen... In theorie. Net zoiets als de borg van je huurwoning terugkrijgen, beter betaal je gewoon de laatste maand/2 maanden geen huur
28-05-2025, 15:59 door Anoniem
Voor iedereen die hier nu komt met het argument "kopen op afstand" en de 14 dagen retourtermijn; daar zijn (redelijk) strenge regels aan gebonden.
In principe mag je het product "bekijken zoals in de winkel" en terugsturen als het niet bevalt. Bij kleding is dat wel makkelijk; in de winkel heb je ook pashokjes dus mag je thuis ook passen. Knip je de labels er af vóór het passen kan je officieel al geen aanspraak meer maken op dat recht.

In het geval van een batterij; stel dat die in zo'n fantastische, niet open te krijgen, plastic seal zit; en je maakt die open mág de winkelier al zeggen "je hebt hem niet alleen bekeken". Als je dan ook nog toegeeft dat je hem in meerdere laptops hebt getest heb je hem wel daadwerkelijk gebruikt; en niet alleen "bekeken".

Vuistregel is dat je een product alleen mag terugsturen in de originele, ongeopende verpakking.
Zijn er online winkeliers die dat niet zo streng nemen? Zeker; dat zijn de hele grote Amazons en Bol's van deze wereld; waarbij een retourafhandeling meer kost dan gewoon terugnemen en daarna als bulkpartijen retour goederen doorverkopen aan handelaren.
28-05-2025, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem: Voor iedereen die hier nu komt met het argument "kopen op afstand" en de 14 dagen retourtermijn; daar zijn (redelijk) strenge regels aan gebonden.
In principe mag je het product "bekijken zoals in de winkel" en terugsturen als het niet bevalt. Bij kleding is dat wel makkelijk; in de winkel heb je ook pashokjes dus mag je thuis ook passen. Knip je de labels er af vóór het passen kan je officieel al geen aanspraak meer maken op dat recht.

In het geval van een batterij; stel dat die in zo'n fantastische, niet open te krijgen, plastic seal zit; en je maakt die open mág de winkelier al zeggen "je hebt hem niet alleen bekeken". Als je dan ook nog toegeeft dat je hem in meerdere laptops hebt getest heb je hem wel daadwerkelijk gebruikt; en niet alleen "bekeken".

Vuistregel is dat je een product alleen mag terugsturen in de originele, ongeopende verpakking.
Zijn er online winkeliers die dat niet zo streng nemen? Zeker; dat zijn de hele grote Amazons en Bol's van deze wereld; waarbij een retourafhandeling meer kost dan gewoon terugnemen en daarna als bulkpartijen retour goederen doorverkopen aan handelaren.

Laat dat ongeopende verpakking maar zitten, dat is al jaren geleden onderuit gehaald en geldt alleen voor producten die hygienisch schoon moeten bliijven. Zie bijvoorbeeld https://www.devoordeligstedeurwaarder.nl/herroepingsrecht-zo-zit-het-met-bedenktijd-en-het-retourrecht/
28-05-2025, 17:16 door Q1
Door Anoniem:
...
Andere anoniem:
Ik zou me er niet zo druk over maken, ik vond de reactie zelf wel meevallen, maar het artikel gaat niet over uzelf, waarom neemt u het zo persoonlijk op?
Daarnaast is er vrije spraak in Nederland, u hoeft niemand te dicteren wat zij volgens u wel of niet mogen zeggen, daarcoor hebben we moderatoren.
Het klopt dat iedereen mag zeggen/schrijven wat hij/zij/het wil, maar ik erger me toch ook regelmatig aan verstorende, niet ter zake doende of onfatsoenlijke reacties. Dat maakt het lezen van dit waardevolle forum wel minder fijn
28-05-2025, 17:37 door Anoniem
De conclusie is duidelijk: alleen dingen online bestellen die je achteraf kunt betalen.
29-05-2025, 05:41 door Anoniem
Door Anoniem: De conclusie is duidelijk: alleen dingen online bestellen die je achteraf kunt betalen.
En de verkoper heeft door zijn ervaringen een andere conclusie, alleen dingen opsturen als het geld binnen is.
29-05-2025, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De conclusie is duidelijk: alleen dingen online bestellen die je achteraf kunt betalen.
En de verkoper heeft door zijn ervaringen een andere conclusie, alleen dingen opsturen als het geld binnen is.

Als je een batterij online besteld en vooraf betaald dan komt deze in een afgesloten seal met de tekst: "Let op! Indien de seal verbroken is vervalt het recht op retourneren."

Zonder de seal te verbreken kun je de batterij niet uitpakken en proberen om erachter te komen dat deze stuk is. Aan de buitenkant zoander de seal te openen kun je niet zien of de batterij kapot is.

Dus achteraf betalen is hier de enige optie.
29-05-2025, 19:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Er kan altijd iets defect raken tijdens transport of gewoon simpel DOA zijn. Hoezo na 1x een defecte batterij ontvangen 0 vertrouwen. wat een onzin vraag zeg! als je nou al 2de of 3de defecte batterij ontvangt heb je een heel ander verhaal. Dit is echt gewoon de typische zeikerd waar elke winkelier mee te maken krijgt ooit.

Vanwaar dit botte aggressieve gedrag. Natuurlijk is iemand niet tevreden wanneer een webshop een defect produkt levert. Verder kan je ieder produkt binnen 14 dagen retourneren wat je online koopt als consument, *ongeacht* of het produkt werkt. Dus wellicht dat dat een optie is, afhankelijk van of die periode is verlopen. Verder weten wij niet, of de topic starter al eerdere negatieve ervaring heeft, met dezelfde webwinkel, wat in de reactie mee kan spelen.

Misschien volgende keer normaal fatsoenlijk reageren, i.p.v. deze nutteloze beledigende reactie ?
Er is een klein ietsie pietsie probleempje.
Een accu bevat brandbare chemicalien en zijn geclasifieerd als gevaarlijke goederen.
En daar zijn specifieke regels over *voor consumenten*

https://www.postnl.nl/versturen/pakket-versturen/pakket-buitenland/verzendvoorwaarden/lithium-verzendvoorwaarden/

Lithium versturen binnen Nederland of naar het buitenland
De voorwaarden voor het vervoer van lithium verschilt per manier van vervoeren. Over het algemeen gelden de volgende richtlijnen:

Batterij: lithiumgehalte niet hoger dan 2 gram/100 Wh.
Cel: lithiumgehalte niet hoger dan 1 gram/20 Wh.
Maximaal 4 cellen of 2 batterijen in een apparaat per zending.
Losse batterijen en cellen of apparatuur met daarnaast batterijen/cellen mag je niet met de post verzenden.
Cellen en batterijen in apparatuur mogen tijdens het vervoer niet volledig ontladen. Verpak ze daarom stevig (stijve buitenverpakking en apparatuur vastzetten zijn in de binnenverpakking).
Er mag geen kans bestaan op oververhitting of kortsluiting van de batterijen.
De batterijen mogen niet beschadigd of defect zijn.
De batterijen moeten gekeurd zijn.
Gebruikte lithiumbatterijen of -cellen mag je niet met de post verzenden.

DHL gaat nog verder dan postnl die maakt geen onderscheid in stoffen binnen accu's
https://www.dhlexpress.nl/sites/default/files/content/article/2024-consument-Verboden%20%26%20beperkt%20toegelaten%20items.pdf
Batterijen (los) en powerbanks
Losse batterijen en powerbanks mag je niet
versturen. Een powerbank is ook een soort
batterij. Een batterij die los bij het apparaat is
gevoegd, mag je ook niet versturen. Batterijen in
een apparaat : lees verder bij ‘Deze goederen mag
je versturen onder bepaalde voorwaarden’.
Gisteren, 16:53 door Anoniem
Door Anoniem: De conclusie is duidelijk: alleen dingen online bestellen die je achteraf kunt betalen.

En dan wat? je ben nog altijd verplicht te betalen en een partij heeft dan ook zeker de vrijheid om, na bepaalde termijnen en herinneringen, een incassobureau in te schakelen. Ik zie heel vaak dat consumenten denken dat achteraf betalen hen meteen het recht heeft zelf te bepalen of, en zo ja wanneer, ze betalen, maar dat is simpelweg niet hoe het werkt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.