Door Planeten Paultje: ( Wat een zelf-promo gewauwel van die chatbot. )
Is dat omdat het door AI is geformuleerd of omdat je het er inhoudelijk mee oneens bent?
De tekst brengt mijn persoonlijke mening tot uiting. Ik hoor graag waarmee je het al of niet oneens bent. "Gewauwel" is geen argumentatie.
Fijn dat een chatbot je persoonlijke mening tot uitdrukking brengt. Gefelicteerd, je hebt een mening. Dezelfde als een chatbot.
Je bent nu nog een wonder der natuur en techniek, met zulke hersens, maar over tien jaar niet meer.
Dan zijn mensen verworden in meningsvorming en schrijfvaardigheid tot verbale en geschreven chatbot-uitdragerijen.
Dan is het weer onderzoekswaardig, hoe jij de chatbot teksten verwerkt in verbale taal en je gedrag.
Jaja, we kennen Paultje al een tijdje. En weten wat jij wijs en eigentijds vindt. Kijken of jij uitverkorene mag zijn om de chatbot parameters te gaan bijsturen, met alles wat jij als chatbotvertaalmachine de ether in gooit.
Als natuurkundig amanuensis zal je toch begrijpen dat er weinig verschil is tussen wat je in de dagelijks leven alllemaal zegt en doet, en wat je allemaal op een computer schrijft. Het één, het is alles. Dat is jouw leven, en anderen vinden dat kortzichtig, en carrierebelust.
Met jou vele anderen. Het woord "gewauwel" is niet neutraal, maar dat zijn de woorden "kortzichtig" "eigentijds" ook niet, vele andere AI's ook niet. Daar is hier de afgelopen jaren al heel erg veel over over van gedachten gewisseld en gediscussieerd, en momenteel loopt er een draad in dev/0 wat ook die kant zo nu en dan op vliegt, dus ik ontmoet je graag daar voor verdere discussie, 2027 het einde van priviacy, heet die, maar is er veel ruimte.
Deze was ook fijn, uit februari 2024, toen werd er nog zo over gediscussieerd hier:
https://www.security.nl/posting/827055/Would+you+let+AI+into+your+mind%3FKwamen didactische kwesties ook aan de orde.
Het zelf schrijven van een essay kost veel meer tijd dan copy-paste chatbot, en er onder zetten dat het ongeveer je mening en woordkeuze is, dus het taalgebruik je plusminus wel bevalt.
Je moet eens weten wat ik als mens
voel als mijn favo discussie stekkie een reactie van mij niet de moderatie doorkomt. Maar ik ben welwillend met je te discussiëren, niet eens om te overtuigen, want -toegegeven- ik schrijf graag zelf.
Gemakzuchtige hersens, daar moet een samenleving voor uitkijken, want het geheugen gerelateerd aan het tijdsbeeld, dreigt daarmee onder te sneeuwen onder verwordingen, en meningen, zonder af te vragen waar die vandaan komen.
Als een samenleving daar lang mee doorgaat, worden dat feiten, omdat bepaalde groepen dat vinden.
( Leer jongeren weer knutselen. )
Mee eens, maar ik heb geen zicht op de ontwikkelingen op dit gebied. Ik heb ChatGPT op het internet laten zoeken en dit kwam eruit:
Conclusies en perspectieven
- Technisch knutselen leeft onder Nederlandse jongeren, vooral onder jongens, maar meisjes zijn steeds meer betrokken dankzij gerichte initiatieven.
- Betrouwbare deelnamecijfers per gender ontbreken, maar trends wijzen op toename van meisjes dankzij STEAM-projecten en apps.
- Voor actuele getallen zou onderzoeken naar deelname in Tech Playgrounds, school STEAM-curricula of marketingdata van bouwpakket-aanbieders nuttig zijn.
Volgende stappen voor verdiepte inzichten:
1. Vraag data op bij organisaties als Tech Playgrounds (aantal deelnemers per gender).
2. Check schoolrapporten (bijvoorbeeld TU DelftYour Turn) over gemengde technisch-creatieve projecten.
3. Onderzoek adoptie en gebruik van STEAM-apps zoals Catrobat of Luna&Cat onder meisjes in Nederland.
Bij de eerste stelling van chatbot haak ik als lezer al af. Hier steekt chatbot en onderwijs een pluim in eigen kont: "gerichte initiatieven"
Misschien zijn het de dreigingen die gezinnen en individuen nu ervaren (financieel, oorlogsdreiging, rtv, internet kortom: onzekerheid) die interesse in die onderwerpen initieert, en is dat helemaal niet het onderwijs.
Ik heb hier onder "anoniem" gepost over een heel ander onderwerp, maar gaat wel over kennis, onderwijs en didactiek.
https://www.security.nl/891452Je maakt je er makkelijk vanaf. Analyseer die chatbot-teksten, neem er als mens afstand van, en herschrijf. Dat is als het goed is ook een oefening in het taalonderwijs. Ik ben wel eens aangezien op internet voor AI, een groter compliment heeft een mens mij nooit gegeven.
( Bouw een radio )
Goed idee. In mijn tijd als natuurkunde-amanuensis heb ik een practicumset gemaakt waarmee leerlingen zelf een kristalontvanger konden samenstellen. Geen idee of dat nu in een curriculum past of dat het meer thuishoort bij buurthuizen of outreach van radio-verenigingen.
Op het niveau van saillante details valt veel meer te vertellen over buizen- en kristalradio's.....
( Niet naar grafische weergaven van zgn meetinstrumenten apps staren, want die kunnen enorm bedriegen )
Die meetinstrumenten zelf kunnen ook bedriegen, je moet benul hebben van waar je naar zit te kijken.
( Er is veel rommel op app gebied )
Natuurlijk, dat is duidelijk. Maar er zijn meet-apps die, als ze verantwoord ingezet worden, prima in het arsenaal van de docent kunnen passen.
Een meet-apparaat verbieden omdat het een bepaalde vorm heeft aangenomen vind ik onzinnig.
Ook hier weer nu het draait het nog om kennis. Enerzijds hoe het werkt, anderzijds waarom er vroeger het ijkwezen bestond. Maak het onderwijs beter, relevanter. Schep een kader voor jongeren waar de wereld mee begrijpen, zonder chatbox.
Mooi voorbeeld is spectraalanalyse van een audio-signaal. Daar kan je een apparaat voor aanschaffen, maar je kan ook een app op je telefoon zetten. Dan kan je daarmee in school metingen doen, maar ook in het vrije veld en dat is de zinvolle uitbreiding die telefoons mogelijk maken.
Ik had nog een reacttie geschreven over electonic warfare (interesseert jonge mensen m.i.) en uhf en vhf banden, om de bruggen in je Gemeente te kunnen bedienen.
Kijk, dat maakt van een docent die onvergetelijke docent voor de komende generatie. Maar docenten chatbox promo's worden, is goed onderwijs ten dode opgeschreven.
Bereid de degens nog eens in een discussie te kruizen, verblijf ik op dit forum.