image

Privacyexpert: overheid dringt steeds dieper het privéleven van burgers binnen

vrijdag 24 oktober 2025, 15:10 door Redactie, 41 reacties

Overheden dringen steeds dieper het privéleven van burgers binnen, zo stelt de Belgische privacyexpert Joris Vaesen, tevens beheerder van de website chatcontrol.be. Via de site laat hij zien wat Belgische politici van de invoering van chatcontrole vinden, waarbij chatberichten van burgers worden gecontroleerd. "De essentie is dat de overheid de digitale communicatie van álle inwoners van de Europese Unie mag volgen", laat de privacyexpert over het voorstel tegenover de Belgische krant De Morgen weten.

De Morgen had Vaesen uitgenodigd voor een gesprek met de Mechelse onderzoeksrechter Philippe Van Linthout en hoogleraar mensenrechten Sofie Royer. "Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest", zegt Van Linthout.

Volgens de onderzoeksrechter is een gebrek aan kennis over het onderwerp bij poltici een probleem. "De gemiddelde politicus kan er niet over meepraten." Hij krijgt bijval van Vaesen die opmerkt dat de Vlaamse minister-president heeft erkend dat hij te weinig technische kennis heeft om dieper in te gaan op chatcontrole. "Hij geeft het tenminste toe, maar als burger voel ik mij dan wel erg kwetsbaar. De overheid wurmt zich almaar dieper in mijn privéleven: heb ik daar ooit voor gestemd? En kan ik daartegen stemmen? Blijkbaar niet."

Royen waarschuwt ook voor de gevolgen van chatcontrole. "Het is niet alsof je brief wordt onderschept en in het postkantoor wordt gelezen. Nee, er zit iemand in je kamer die méékijkt als jij schrijft." Ze merkt op dat het in het strafrecht niet is toegestaan om zomaar iemands huis binnen te vallen om te zien of er drugs wordt gedeald. "Eerst moeten er concrete verdenkingen zijn tegen iemand, dan volgt een huiszoekingsbevel. Door de impact van technologie op onze samenleving, en doordat er steeds meer data worden gegenereerd, zien we een verschuiving naar proactief speurwerk. Iederéén wordt zo gecontroleerd, niet alleen verdachten."

Reacties (41)
Gisteren, 15:20 door Anoniem
VN-rapporteur: wereld nu erger dan 1984 voorspelde
dinsdag 25 augustus 2015, 16:48 door Redactie

In zijn dystopische toekomstroman 1984, die Orwell in 1949 schreef, schetste hij een somber beeld van hoe de mensheid er 35 jaar later uit zou zien: een totalitaire maatschappij onder de controle van Big Brother. Volgens Joseph Cannataci is het nu erger dan Orwell kon voorspellen. "Als je alleen naar cameratoezicht kijkt, kon Winston (Winston Smith in 1984) nog naar het platteland gaan en zonder toezicht onder een boom zitten. Tegenwoordig zijn er veel delen van het Engelse platteland waar er meer camera's zijn dan George Orwell zich ooit kon voorstellen.

https://www.security.nl/posting/440963/VN-rapporteur%3A+wereld+nu+erger+dan+1984+voorspelde
Gisteren, 15:22 door thahajemni
"Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest"

Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.

Angstzaaierij.
Gisteren, 15:25 door Anoniem
Wat een theater voorstelling is dit toch, nu weer een Vlaamse deskundige over de EU en ontstaansgeschiedenis van chatcontrol. Heeft Hubert al gereageerd?
Gisteren, 15:34 door Anoniem
Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt
En daar gaat het dus al fout. Maar dat lijkt thahajemni niet te willen snappen.

De overheid is de vijand. Elke keer weer.
Gisteren, 15:39 door Anoniem
Door thahajemni: kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden

Nee. U bent helaas slecht of fout geïnformeerd, of misleidt. Dit is het standpunt van de experts bij de jeugdbescherming:

Het expertisecentrum online misbruik Offlimits vreest onterechte veroordelingen van burgers als client-side scanning wordt ingevoerd [...] "Het scannen van privé-communicatie is een inbreuk op de privacy van het kind en is een schending van artikel 16 van het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties, hetgeen alleen gerechtvaardigd zou zijn wanneer het kind beter beschermd wordt. Maar het voorstel maakt het internet juist onveiliger voor kinderen", aldus Offlimits, waar het Meldpunt Kinderporno onder valt.

https://www.security.nl/posting/814047/Offlimits+vreest+onterechte+veroordelingen+door+client-side+scanning
Gisteren, 15:45 door Anoniem
Door thahajemni:
"Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest"

Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.

Angstzaaierij.
dus jij gelooft onze (r)overheid op haar blauwe ogen.... Zeeeeeeer naief...

TheYOSH
Gisteren, 15:45 door Anoniem
Door thahajemni:
"Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest"

Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.

Angstzaaierij.

Hashes zijn altijd herleidbaar naar de bron/persoon. Daarnaast is AI beslist niet onfeilbaar en zie maar eens van zwarte lijsten af te komen als je daar eenmaal onterecht op vermeld staat.
Gisteren, 15:45 door Anoniem
Hij krijgt bijval van Vaesen die opmerkt dat de Vlaamse minister-president heeft erkend dat hij te weinig technische kennis heeft om dieper in te gaan op chatcontrole.
Het gaat niet alleen om technische kennis, het gaat ook om begrip van statistiek.

Een argument dat bij dit soort technieken keer op keer is langsgekomen is de herkenning van iets kwalijks bijvoorbeeld 99% nauwkeurig is. Maar als je techniek 1% van de inschattingen fout heeft, dus 1% van de echte gevallen laat gaan en bij 1% van de onschuldige gevallen alarm slaat, dan is het aantal foutpositieven bij iets waar de meeste mensen zich niet schuldig aan maken al snel veel groter dan het aantal bij wie het echt mis zit, want 1% van de onschuldige gevallen is groter dan 99% van de echte gevallen als het aantal onschuldige gevallen meer dan 99 keer het aantal schuldige gevallen is.

Nee, er zit iemand in je kamer die méékijkt als jij schrijft.
Blij dat iemand die het nieuws haalt dat expliciet zegt.

Het is een blinde vlek waar ik me al geruime tijd hogelijk over verbaas. Men vermijdt aantasting van het (elektronische) briefgeheim door voor en na de sterke versleuteling mee te kijken, maar doet dan inderdaad het equivalent van thuis meekijken als je de brief schrijft of leest, want het gebeurt op je eigen apparaat, het equivalent van thuis, en dat is een grove aantasting van fundamentele privacyrechten, in Nederland zelfs een schending van de grondwet, van de persoonlijke levenssfeer die daarin uitdrukkelijk beschermd wordt. Toen draagbare digitale apparaten nog maar een marginaal deel van je persoonlijke hebben en houden bevatten kon je daar misschien nog anders over denken, maar vandaag de dag vind ik dat je een fundamentele fout maakt als je overslaat dat een substantieel deel van het privéleven van heel veel mensen op hun telefoon of computer staat.
Gisteren, 15:47 door Anoniem
Angstzaaierij.

Het is helemaal geen angstzaaierij.

De beweging - telkens meer digitale controle - is fout. Het in principe opheffen van het briefgeheim is fout. Het is het scenario van 1984 in wording.
AI is helemaal niet slim. Ik krijg dagelijks verkeerde antwoorden, en als ik de AI daarmee confronteer, zegt ie: "Ja, hebt gelijk, ik had dit en dit moeten doen...."

Tot slot: je hebt een te groot vertrouwen in het rechtssysteem in Nederland en daarbuiten.
Gisteren, 15:49 door Anoniem
Door thahajemni:
"Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest"

Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.

Angstzaaierij.

Zijn dat argumenten om de overheid maar met alles mee te laten lezen of "kijken". Ook al gebeurd dat "alleen maar" door een AI (algoritme).

Wat hebben die 450 miljoen mensen allemaal dan misdaan dat zij nu permanent verdachten zijn, waarbij een AI of ambtenaar beslist wat wel en niet mag wat ze doen of schrijven. Zonder tussenkomst van een rechter.
Het is niet alsof AI ooit fouten maken. Hallucineren. Discrimineren. Of wil jij een of andere ambtenaar jou correspondentie of foto's (van je arme kindertjes) laten bekijken. Als een anonieme gluurder.

Hoe kunnen mensen zich nog in vrijheid uitlaten (over bv de politiek of de overheid) als zij weten dat die overheid (iov politici) hun uitlatingen controleren. Alleen al de psychische druk continue gemonitord te worden.
En als het systeem er eenmaal is, dan gaat het mis/gebruikt worden voor veel meer dan het nu voorgesteld wordt, leert de ervaring.

Dit is gedachten-politie versie 0.5


Oh, en als dit zo goed en nuttig systeem is, waarom sluiten politici zichzelf dan uit van controle.
Zijn zij heilig of zo. Rijden zij nooit een scheve schaats.
Of hebben ze iets te verbergen misschien...
Knijpen ze de katjes in het donker teveel. (al die arme kindertjes)


Ale dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn (blijkbaar) gelijker dan anderen.
-- Animal Farm
Gisteren, 15:50 door Anoniem
Angstzaaierij? Mensen die aan hun oor krabben of op de passagierstoel zitten van een JDM voertuig (een japans model met het stuur aan de 'engelse' kant) krijgen gewoon een. boete van tot wel 430 euro... Dat aanvechten terwijl iedereen KAN ZIEN dat jij onschuldig bent duurt al gemiddeld 9 maanden... Een baby maken en uitpoepen gaat sneller dan je recht halen terwijl iedereen kan zien dat jij onschuldig bent..

Moet je je eens voorstellen dat je beschuldigd wordt van iets wat niemand kan controleren. Ja, die computer zal vast niet voor niets 'jou' eruit filteren toch?

En de mogelijkheden zijn eindeloos... Uit onderzoek is gebleken dat jij kans maakt op de nieuwe burgemeester van stad X te worden, of de nieuwe CEO van bedrijf Z of misschien heb jij wel iets vervelend op internet geplaatst wat een land, een politicus of je buurman wel niet erg lief vond...

Dan is een planten van een zaadje op deze manier wel een erg makkelijke manier om van iemand af te komen....
En onschuldig ben je nooit meer... Een algoritme of een vieze plant van een viespeuk heeft jou genaaid... En kans dat je anno 2025 of erger (2035) daar nooit meer van hersteld is enorm...

We hebben al gezien wat er gebeurt als je als RECHTER iets doet wat 1 groepje niet leuk vond... And office365 is gone...Nu hebben wij als security mensen natuurlijk nooit Microsoft producten... lek sinds 1986... maar voor 99% van de andere mensen is geen Outlek, geen GMail of Fecesbook het einde van hun leven... Of de start van het begin van het einde van hun leven...

Schuldig zijn is niet voldoende meer je onschuld kunnen bewijzen is het enige nog wat telt sinds 12 juli 2007,...
Gisteren, 16:17 door Anoniem
Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.
Angstzaaierij.

Dat zgn. zorgvuldige juridische proces vertoont, in elk geval in NL, met de regelmaat van de klok hiaten, zeker als het om ietwat technische dingen gaat, zoals bijv. spoofing. Politie en rechters snappen er doorgaans gewoon de ballen van. A priori vertrouwen hebben in dat proces getuigt dan ook eerder van religiositeit dan van realiteitszin.

Voorbeeld:
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2024/10/15/man-die-ten-onrechte-werd-veroordeeld-voor-stalking-en-bedreiging-conform-eis-om-vrijgesproken
Gisteren, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem:

Hashes zijn altijd herleidbaar naar de bron/persoon. Daarnaast is AI beslist niet onfeilbaar en zie maar eens van zwarte lijsten af te komen als je daar eenmaal onterecht op vermeld staat.

De hashes van coffeeshop de Republiek wel /s Staat helemaal blauw daar!

Sorry hoor, maar dat verhaal over dat kind der mensheid: AI en zijn hashes, verbastering van harses, wat op zijn beurt weer een verbastering van hersens is, maar chinezen kunnen de R niet zeggen, dat is een bekend voor- oor-deel en vraagt om zo'n inkoppertje. Zoals je weet lopen voetballers die veel koppen, hersenletsel op.

Niet dat het mij aan R-waarde in een potje LLM scrabble doet denken hoor, helemaal niet.
Gisteren, 16:30 door Anoniem
Door thahajemni: Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal.

De inzet van client-side scanning om de inhoud van chatberichten te controleren kan tot vals-positieve resultaten leiden, zo stelt demissionair minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid. [...] Gaat het om nieuw materiaal en grooming, dan is er volgens Yesilgöz (nog) geen technologie beschikbaar die betrouwbaar genoeg is om proportioneel in te zetten. Experts [1] waarschuwden eerder dat een vals-positief vergaande gevolgen kan hebben voor de burgers die het betreft.

https://www.security.nl/posting/832738/Minister%3A+kans+op+vals-positieve+resultaten+bij+client-side+scanning

[1] Jaap-Henk Hoepman, universitair hoofddocent privacy en technologie aan de Radboud Universiteit, Frederik Zuiderveen Borgesius, hoogleraar ICT en recht aan de Radboud Universiteit, Michel van Eeten, hoogleraar Cybersecurity aan de TU Delft en Bert Hubert, ICT-expert en voormalig lid van de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB).

Volgens Bert Hubert zijn onterechte meldingen niet zonder gevolgen. "Er komen onderzoeken, telefoons worden leeggetrokken, ouders worden verdachten, iedereen wordt met de nek aangekeken. Veilig Thuis komt over de vloer om onderzoek te doen. Dit ontwricht hele gezinnen, mogelijk met thuissituaties die dit er niet bij kunnen hebben. Als we geluk hebben concludeert men al binnen een paar maanden (!) dat de onterechte melding echt onterecht was."

https://www.security.nl/posting/813681/Client-side+scanning+leidt+tot+disproportionele+beperking+grondrechten

Kort door de bocht: het levert vele onschuldige verdachten op en het gaat niet de verspreiding van nieuw materiaal tegen.
Gisteren, 16:33 door Anoniem
Nog maar eens mijn Nokia dumbphone uit het stof halen. Och, hoeft ook niet. Ik ben nog van die generatie die heel makkelijk zonder smartphone kan. Lekker buiten spelen en genieten van de natuur.
Gisteren, 16:45 door Anoniem
Wat echt het naarste is van te veel willen weten is juist dat je dan inderdaad teveel weet.

Je gaat het dan toch een keer doorlullen. Of je gaat er dingen mee doen waar uiteindelijk toch niemand op zat te wachten.

De vloek van het teveel willen weten is dat je het daarna niet meer zo gemakkelijk kunt on-weten.

En dat niemand meer begrijpt waar je je druk om maakt of waar je nou eigenlijk mee bezig bent.

Dan blijft er maar één dader over: jezelf.
Gisteren, 16:53 door Anoniem
Door thahajemni:
"Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest"

Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.

Angstzaaierij.

Precies dat is wat het is, buiten het popcorngehalte om in dit topic.
Gisteren, 17:00 door Anoniem
Volgens Bert Hubert: "Veilig Thuis komt over de vloer om onderzoek te doen. Dit ontwricht hele gezinnen..."

Hmmm...? Talloze onschuldige verdachten, vele ontwrichte gezinnen...? Waar kennen we dat ook al weer van...?

https://www.security.nl/posting/685506/SyRI-coalitie%3A+datakoppelwet+blauwdruk+voor+toeslagenaffaires
Gisteren, 17:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door thahajemni:
"Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest"

Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.

Angstzaaierij.

Precies dat is wat het is, buiten het popcorngehalte om in dit topic.

Een gewaarschuwd mens telt voot twee.

Of wil je echt graag in een controlemaatschapij leven?

Een controlestaat verschijnt niet van de ene dag op de andere. Het is een geleidelijk proces. Een systeem dat steentje voor steentje opgebouwd (of afgebroken) wordt. (zie de VS op dit moment)
Een proces waarbij de burger vaak pas wakker wordt als het al te laat is en hij het niet meer terug kan draaien.

Dus:
Wanneer gaat het wel te ver voor jou?
Als je wakker wordt in die controlestaat?
Gisteren, 17:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Precies dat is wat het is, buiten het popcorngehalte om in dit topic.

Eerste wegkijker heeft zich gemeld, even vingerafdrukken afnemen, en zijn computer ontgrendelen. Kijken wat daar allemaal opstaat.
Gisteren, 17:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door thahajemni:
"Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest"

Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.

Angstzaaierij.

Precies dat is wat het is, buiten het popcorngehalte om in dit topic.

Een gewaarschuwd mens telt voot twee.

Of wil je echt graag in een controlemaatschapij leven?

Een controlestaat verschijnt niet van de ene dag op de andere. Het is een geleidelijk proces. Een systeem dat steentje voor steentje opgebouwd (of afgebroken) wordt. (zie de VS op dit moment)
Een proces waarbij de burger vaak pas wakker wordt als het al te laat is en hij het niet meer terug kan draaien.

Dus:
Wanneer gaat het wel te ver voor jou?
Als je wakker wordt in die controlestaat?

Ik neem liever besluiten op feitelijkheden in plaats van onderbuikgevoel.
Gisteren, 17:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door thahajemni: kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden

Nee. U bent helaas slecht of fout geïnformeerd, of misleidt. Dit is het standpunt van de experts bij de jeugdbescherming:

Het expertisecentrum online misbruik Offlimits vreest onterechte veroordelingen van burgers als client-side scanning wordt ingevoerd [...] "Het scannen van privé-communicatie is een inbreuk op de privacy van het kind en is een schending van artikel 16 van het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties, hetgeen alleen gerechtvaardigd zou zijn wanneer het kind beter beschermd wordt. Maar het voorstel maakt het internet juist onveiliger voor kinderen", aldus Offlimits, waar het Meldpunt Kinderporno onder valt.

https://www.security.nl/posting/814047/Offlimits+vreest+onterechte+veroordelingen+door+client-side+scanning

Dat is geen antwoord op de zin die je quote.
Gisteren, 18:07 door Anoniem
Door thahajemni:
Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal.
Angstzaaierij.
Zoals anderen al hebben gezegd heb je ongelijk, maar ik zal je ook vertellen waarom.

Als je een hash maakt dan kun je een afbeelding inderdaad vergelijken met een database van bekend materiaal. Maar dat helpt niet, want het veranderen van 1 pixel is dan al voldoende om een andere hash te krijgen. Dus daar kunnen de criminelen veel te makkelijk omheen werken.

Dus gebruiken ze niet een hash, maar een algoritme om de afbeelding te blijven herkennen ook al worden er minieme aanpassingen aan gedaan.
En daar gaat het mis. Dat algoritme werkt voor geen meter. Totaal andere afbeeldingen worden gezien als dezelfde afbeelding. Zo is er een bekend voorbeeld waarbij een foto van een hondje en een bloem als dezelfde afbeelding worden gezien.
En daardoor is de kans op valse positives dus veel te groot.
Gisteren, 18:33 door Anoniem
Door thahajemni:
"Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest"

Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.

Angstzaaierij.
Het is geen angstzaaierij.
Ik vraag me af hoe jij je zult voelen als je dag en nacht permanent een functionaris in je huis zou hebben die heel je doen en laten nagaat.
Het is niet normaal dat de overheid steeds meer je privacy schendt zeker als je na gaat dat de overheid gekozen wordt door het volk en die zelfde overheid verzuimt deze te vertegenwoordigen.
Gisteren, 19:04 door Anoniem
Ja en daarom wordt AI zo snel uitgerold nu. Eerst het pleps er lekker mee maken door het ze zowat gratis aan te bieden zodat ze niet gaan janken dat er overal datacenters vol met gpu's worden gebouwd. En wanneer alles geinstalleerd is, chatcontrole uiteindelijk er door heen gejankt is (linksom of rechtsom) dan kan AI eindelijk zijn werk gaan doen. En dat is massasurveillance.

En dat allemaal om die ene terrorist of pedo te kunnen grijpen.

Ow nee, social creditsysteem....stom van mij
Gisteren, 19:05 door Anoniem
Jaren geleden kreeg ik na een rit met mijn nieuwe auto een brief in de bus met het verzoek of ik de rede wilde aangeven van mijn aanwezigheid op dat tijdstip op die lokatie. Ik was blijkbaar geregistreerd door zo'n camera langs de autoweg en het schrijven betrof een enquete.

Ondanks dat kan ik je verzekeren dat ik zeer gepikeerd was omdat ik me bespioneerd voelde.
Uiteraard heb ik het verzoek in het ronde archief gegooid maar dit voorval valt in het niets bij een overheid die steeds meer in je privéleven probeert binnen te dringen.

En die domheid van de overheden gaat nog verder als al deze gegevens in een Amerikaanse Cloud komen te staan welke zo lek zijn als een mandje waarmee je privacy nog verder ondermijnt wordt.

Vertrouwen in de overheid? Nee, ben ik al jaren verleden verloren en hoop iedere keer weer op beter maar helaas, het wordt alleen maar slechter.
Gisteren, 19:12 door Anoniem
Inderdaad, ze hebben daar niks te zoeken, we zijn toch zeker hun gevangenen niet?
Helaas worden we beetje bij beetje steeds meer als gevangenen behandeld, ook met dingen zoals de sleepwet, vol wantrouwen.
Datvzegt heel veel over het denkwerk binnen overheden en moet snel veranderen.
Ook is de machtsbalans op deze wijze steeds meer zoek.
Gisteren, 21:04 door Anoniem
Ik neem liever besluiten op feitelijkheden in plaats van onderbuikgevoel.
Dan ben je te laat.

Waarom denk je dat de mens een instinct heeft gekregen?
Gisteren, 21:12 door Anoniem
Door thahajemni: Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal.
HAHAHAHA.
Hoe denk jij te kunnen controleren dat er alleen hashes van "kinderporno"-afbeeldingen gemaakt worden?
Er zijn veel interessantere afbeeldingen voor machthebbers denkbaar.
Gisteren, 21:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door thahajemni: Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal.
HAHAHAHA.
Hoe denk jij te kunnen controleren dat er alleen hashes van "kinderporno"-afbeeldingen gemaakt worden?
Er zijn veel interessantere afbeeldingen voor machthebbers denkbaar.
Andere anoniem: Ze gebruiken niet alleen hashes, maar ook allerlei AI-tools om afbeeldingen te herkennen. (Of om een false-positive te bereiken)
Maar inderdaad, Europol wou er veel meer mee doen dan alleen KP;
https://www.security.nl/posting/812441/%27Europol+zocht+onbeperkte+toegang+tot+data+verzameld+via+client-side+scanning%27
Gisteren, 21:25 door Anoniem
Schuldig zijn is niet voldoende meer je onschuld kunnen bewijzen is het enige nog wat telt sinds 12 juli 2007,...
Wat was er op 12 juli 2007?
Gisteren, 21:31 door Anoniem
Door Anoniem: Ja en daarom wordt AI zo snel uitgerold nu. Eerst het pleps er lekker mee maken door het ze zowat gratis aan te bieden zodat ze niet gaan janken dat er overal datacenters vol met gpu's worden gebouwd. En wanneer alles geinstalleerd is, chatcontrole uiteindelijk er door heen gejankt is (linksom of rechtsom) dan kan AI eindelijk zijn werk gaan doen. En dat is massasurveillance.

En dat allemaal om die ene terrorist of pedo te kunnen grijpen.

Ow nee, social creditsysteem....stom van mij
Inderdaad.
AI komt niet alleen op elke telefoon en computer die met AI-datacenters zijn verbonden (die verwerken immers alles, dus wordt er metadata onttrokken uit de promts) maar een gemiddelde AI datacenter kost net zoveel stroom en drinkwater als een gehele stad;

The internet is running out of water:
https://youtu.be/Xo7V4PPHijs

AI is stealing your water:
https://youtu.be/F-6la_I-xkQ

Het is zeer zorgelijk.
Zelfs onze smart-TV verzameld schermafdrukken via een functie genaamd "ACR" (Zet dit uit in het voorwaardenscherm) Deze beelden worden verwerkt via een externe AI. (Niet op de TV zelf)
Op Windows is er Copilot en op Android en iOS komen er straks soortgelijke AI's ingebakken.
Dit is nog veel erger dan client side scanning, de sleepwet en de bewaarplicht.
Gisteren, 21:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik neem liever besluiten op feitelijkheden in plaats van onderbuikgevoel.
Dan ben je te laat.

Waarom denk je dat de mens een instinct heeft gekregen?

Dat instinct moet je wel blijven trainen, anders verzadigt het in de overwinningsroes stand, en die is wel goed voor jezelf, maar niet voor anderen. Zou iedereen die meent nog fatsoen in zijn donder te hebben, op mogen letten, zeker in dit tijdsgewricht.
Gisteren, 21:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door thahajemni:
"Een voorstel dat bepaalt dat al mijn privécommunicatie automatisch wordt gecontroleerd, daar word ik misselijk van. Dat mensen naar mijn foto’s kijken, wil ik ook niet. Stel dat je met je kinderen op het strand een foto maakt, met of zonder onderbroekje, of je stuurt een foto van je kind dat in bad zit naar je partner: een scanner bestempelt dat meteen als kindermisbruikmateriaal. Dan beland je op een lijst of staat er een agent aan je deur. Laten we vurig hopen dat Europa nooit voor zo’n systeem kiest"

Volgens mij wordt er een hash van een afbeelding gemaakt, die vervolgens wordt vergeleken met een database van reeds bekend materiaal. Bovendien is kunstmatige intelligentie tegenwoordig slim genoeg om een onschuldige foto te onderscheiden van kinderpornografisch materiaal. Daarnaast beland je in Europa niet zomaar in de gevangenis: daar gaat een zorgvuldig juridisch proces aan vooraf.

Angstzaaierij.

Precies dat is wat het is, buiten het popcorngehalte om in dit topic.

Een gewaarschuwd mens telt voot twee.

Of wil je echt graag in een controlemaatschapij leven?

Een controlestaat verschijnt niet van de ene dag op de andere. Het is een geleidelijk proces. Een systeem dat steentje voor steentje opgebouwd (of afgebroken) wordt. (zie de VS op dit moment)
Een proces waarbij de burger vaak pas wakker wordt als het al te laat is en hij het niet meer terug kan draaien.

Dus:
Wanneer gaat het wel te ver voor jou?
Als je wakker wordt in die controlestaat?

Ik neem liever besluiten op feitelijkheden in plaats van onderbuikgevoel.

En wat zijn die fietelijkheen dan?
Som ze maar op.
Gisteren, 22:18 door Anoniem
Door Anoniem: Jaren geleden kreeg ik na een rit met mijn nieuwe auto een brief in de bus met het verzoek of ik de rede wilde aangeven van mijn aanwezigheid op dat tijdstip op die lokatie. Ik was blijkbaar geregistreerd door zo'n camera langs de autoweg en het schrijven betrof een enquete.

Ondanks dat kan ik je verzekeren dat ik zeer gepikeerd was omdat ik me bespioneerd voelde.
Uiteraard heb ik het verzoek in het ronde archief gegooid maar dit voorval valt in het niets bij een overheid die steeds meer in je privéleven probeert binnen te dringen.

En die domheid van de overheden gaat nog verder als al deze gegevens in een Amerikaanse Cloud komen te staan welke zo lek zijn als een mandje waarmee je privacy nog verder ondermijnt wordt.

Vertrouwen in de overheid? Nee, ben ik al jaren verleden verloren en hoop iedere keer weer op beter maar helaas, het wordt alleen maar slechter.


Wat een onzin verhaal.
Gisteren, 22:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik neem liever besluiten op feitelijkheden in plaats van onderbuikgevoel.
Dan ben je te laat.

Waarom denk je dat de mens een instinct heeft gekregen?

Een jachtinstinct ja. Voor de rest is 80% van de inwoners in Nederland gewoon van MAVO niveau. En dat is een feit.
Vandaag, 03:17 door Anoniem
Politici beweren de natie te begeleiden naar welvaart en tegelijkertijd de individuele privacy te eren, maar hun acties onthullen nalatigheid en machtsmisbruik. De gebrekkige sleepwet illustreert hun tekortkomingen en eist een snelle hervorming. Nieuwe wetgeving dreigt de communistische ideologieën te doen herleven die we fel verwierpen. Als burgers kiezen we leiders om onze belangen te dienen, niet om ons te controleren en te domineren. Ik weiger wetten te erkennen die de uitbuiting van de bevolking door de staat mogelijk maken.
Burgers worden behandeld als verdachten, bestempeld als criminelen voor het weerstaan van onderdrukkende maatregelen die inbreuk maken op onze privacy en autonomie. Het is van cruciaal belang dat Nederland de onschendbaarheid van privacy en grondrechten erkent en respecteert, zowel bij burgers als bij politici. In plaats daarvan maken regeringen draconische wetten die angst opwekken bij miljoenen, de vroege goedkeuring door de EU van een dergelijk beleid is een goed voorbeeld van de gevaren van ongecontroleerd autoritarisme.
Vandaag, 04:49 door Anoniem
Samen moeten we mobiliseren en onze stem laten horen in weerwil van deze sluipende tirannie. Het is tijd om een principieel standpunt in te nemen tegen de staat en te vechten voor onze fundamentele rechten en waardigheid. De boodschap moet duidelijk zijn; we zullen niet worden geïntimideerd of gedwongen om onze vrijheid over te geven.
Vandaag, 08:59 door dingetje
Je zou toch terugverlangen naar de tijd dat alleen maar meneer pastoor kwam praten over het krijgen van kinderen.
Kennelijk is het mechanisme universeel.
Vandaag, 09:10 door Anoniem
https://deanderekrant.nl/zeg-nee-tegen-je-digitale-id/
Vandaag, 10:02 door Anoniem
Door dingetje: Je zou toch terugverlangen naar de tijd dat alleen maar meneer pastoor kwam praten over het krijgen van kinderen.
Kennelijk is het mechanisme universeel.
Inderdaad, als je verbonden was aan de kerk had de pastoor het er naar druk mee. Of de belastinginspecteur je huis binnestebuiten keerde om te kijken of er ergens een verborgen fortuin verstopt was. (Dat was destijds routine)
Dan keken ze letterlijk in je potjes en pannetjes, onder de kussens van je zitbank, etc terwijl je nerveus zat toe te kijken hoe ze je fotoalbum bekeken en nieuwschierig vroegen hoe het inmiddels met je kindertjes gaat... Het lijkt de AIVD wel... Die doen datzelfde, maar dan digitaal via de sleepwet.
Ze gaan routinematig door je foto's en andere privéspulletjes maar doen dat stiekem, of zelfs uw smart-TV met ACR, (Active Content Recognition) de TV kijkt mee, iets waar men vroeger al vanuit ging, dan gingen we met met een net pak aan voor TV, toen we nog de ballen verstand hadden van technologie.
Het is inderdaad van allen tijden.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.