Invuloefening - de nieuwe kleren van de keizer
De wijdverbreide schijnlogica waarmee ook medische privacy wordt aangetastHierboven heb ik gisteren (04-12-2025 om 14:17 uur) samengevat hoe het criterium "noodzakelijkheid in een democratische samenleving" (artikel 8, tweede lid EVRM) in de Nederlandse rechtspraktijk wordt omzeild en ontdoken als het gaat om de verwerking van medische gegevens en het BSN-nummer.
Graag wil ik dat aanvullen. Dat wil ik doen aan de hand van een eerdere reactie van mij in een ander topic dat niet over medische privacy gaat, maar over bancaire privacy. Namelijk het topic
https://www.security.nl/posting/913821/Hernieuwde+identificatiecheck+ASN+en+mijn+bezoek+aan+het+filiaal, gestart door @Ronaldinho.
Wat ik daarbij zal doen, is in die andere tekst de elementen die betrekking hadden op
bancaire privacy, hier vervangen door elementen die betrekking hebben op
medische privacy. Daarmee wil ik laten zien dat dezelfde schijnlogica die leidt tot aantasting van de privacy van bankklanten, ook leidt tot aantasting van de privacy van medische cliënten en patiënten.
Ik zal bijvoorbeeld
"het dwingen van bankklanten tot het (laten) maken van een biometrische scan (foto, selfie)" vervangen door
"het zonder vrijwillige instemming van medische cliënten of patiënten doorgeven van hun BSN-nummer en medische gegevens aan testlaboratoria die alleen lichaamsmonsters testen".
Dit is dus een soort zoek-en-vervang-oefening, met als doel om te laten zien dat
het werkelijke probleem niet alleen zit in het negeren van regelgeving (bijv. artikel 8 EVRM; AVG; Wwft in het geval van banken; en Wabvpz in het geval van zorgaanbieders). Het probleem zit
ook niet alleen in de inhoud van die regelgeving zelf. Het probleem zit nog dieper, namelijk in een
tunnelvisie waarin een schijnlogica wordt gevolgd die dient om aan dataroof een schijn van legitimiteit en aanvaardbaarheid te verlenen.
Het gaat hier dus om een inmiddels ingeburgerde manier om in alle situaties waar het over privacy gaat, naar een bepaald doel toe te redeneren, met gebruikmaking van schijnargumenten. Dat doel is om het recht op privacy straffeloos en zonder gewetensbezwaren te kunnen negeren en daarmee uitschakelen.
Deze schijnlogica wordt tegenwoordig door machthebbers (overheden, big data, big tech) via een aanhoudende stroom propaganda en framing in de geesten van zowel rechters als de bevolking gepompt. Hiermee proberen de personen die leiding geven aan deze machthebbers, hun eigen belangen en die van hun organisatie of bedrijf te bevorderen, en tevens te "vergeten" dat ze dit doen ten koste van de grondrechten, de humaniteit, de waardigheid en het welzijn van burgers.
Voor de duidelijkheid zal ik in deze zoek-en-vervang-oefening de oorspronkelijke tekst (over bancaire privacy en de Wwft) gecursiveerd tussen vierkante haakjes laten staan achter de nieuwe elementen (over medische privacy en de Wabvpz) die ik hier heb toegevoegd. Daar gaat-ie dan;
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ op 24-11-2025, 16:33 : @Anoniem op 24-11-2025 om 12:27 uur.
...In de discussie over medische privacy beroepen veel mensen zich op wetten die de afgelopen jaren zijn ingevoerd, en op de daaruit voortvloeiende rechterlijke uitspraken (jurisprudentie), die volgens hen een rechtvaardiging zouden vormen voor allerlei aantastingen van medische privacy. Het gaat hier om een
systeem van ontkennen en wegkijken dat in de afgelopen jaren is opgebouwd.
[Oorspr:
...Uit jouw bijdrage lijkt kennis van zaken te spreken, hoewel ik tevens het gebruik van AI proef. Hoe dan ook, dank voor het overzicht. Als ik even uitga van de correctheid daarvan, zonder die te checken, dan heb ik toch enkele kanttekeningen.]
Samengevat gaat het dan om twee kernpunten:
a) de doelbewuste
verwatering van privacy-bescherming hoe "lager" je in de keten komt van:
internationale verdragen (bijv. EVRM) -> Europese wetgeving (bijv. AVG) en jurisprudentie (bijv. HvJ-EU) -> nationale wetgeving (bijv. Wwft, UAVG) -> nationale jurisprudentie (bijv. van de Hoge Raad en de Afd. bestuursrechtspraak RvS) -> internationale adviezen (bijv. v. EDPB) -> nationaal uitvoeringsbeleid (bijv. v.d. AP);
b) de in toenemende mate
onethische, anti-rechtsstatelijke inhoud van wetten en wetsinterpretaties, waardoor er uiteindelijk een pseudo-rechtsstaat ontstaat waarin keurig in (kleine lettertjes van) wetten en jurisprudentie is vastgelegd dat burgers eigenlijk GEEN (effectueerbaar) recht hebben op wat dan ook, zodra de staat (een overheid) zo'n recht niet wil honoreren. Ik heb dit zelf in de sectoren ruimtelijke ordening, ambtenarenrecht en privacy-recht moeten constateren.
Laat ik als voorbeeld
het begrip "noodzaak" nemen, zoals relevant voor het privacy-recht, ook in deze casus met betrekking tot
...het zonder vrijwillige toestemming van medische cliënten en patiënten doorgeven van hun medische gegevens en hun BSN-nummer aan testlaboratoria die alleen lichaamsmonsters testen.
[Oorspr:
...het dwingen van bankklanten om hun biometrische gegevens (gezichtsscan, foto) te laten verwerken door de bank.]
1. WetgevingIn de hoogste wet op dit gebied, namelijk artikel 8 van het EVRM (een internationaal verdrag), staat dat een inbreuk in het privéleven van mensen zonder hun toestemming alleen is gerechtvaardigd, en dan nog alleen door de overheid, indien dit "noodzakelijk is in een democratische samenleving".
In de AVG (Europese wetgeving) wordt dit al vager gemaakt. Er wordt daar geen "noodzaak in een democratische samenleving genoemd" maar "noodzaak voor het vervullen van een publieke taak" (art. 6.1.e) en "noodzaak op grond van een wettelijke verplichting (art. 6.1.c). Dit is tot dusverre telkens door Nederlandse rechters, en ik vermoed ook bijna alle andere rechters, aangegrepen om NIET meer te toetsen aan het criterium in het EVRM, maar eenvoudig aan te nemen dat als er aan de AVG is voldaan, er ook aan het EVRM zou zijn voldaan.
Als we vervolgens afdalen naar nationaal niveau, dan is er in artikel 29 UAVG doodleuk een uitzondering opgenomen die in strijd is met artikel 9 AVG (bijzondere persoonsgegevens). Want de in de UAVG opgenomen uitzondering op het verwerkingsverbod in geval van "een noodzaak voor authenticatie- en beveiligingsdoeleinden", is veel te ruim. Immers, er kunnen ook "authenticatie- en beveiligingsdoeleinden" worden gesteld die NIET noodzakelijk zijn in een democratische samenleving, en sterker nog, die in strijd kunnen zijn met de basisvoorwaarden voor een functionerende democratische rechtsstaat.
Dit wordt door regering en rechters met de mantel der eigenliefde toegedekt, er wordt stilzwijgend gepretendeerd dat de Nederlandse wetgever hier rechtmatig zou hebben gehandeld.
Vervolgens is ook nog eens
...in de Wabvpz de verplichting opgenomen om het BSN-nummer van patiënten te delen met alle "zorgaanbieders" die bij behandeling van de patiënt betrokken zijn, waarbij het begrip "zorg" lange tijd stilzwijgend uiterst vaag en breed is opgevat.
[Oorspr:
...in 2024 de door jou genoemde uitzondering in artikel 34a Wwft ingevoerd, een soort vrijbrief om artikel 9 AVG te negeren.]
Hiermee wordt stilletjes ruimte geschapen voor de postvatting van het onjuiste idee dat alle gegevensverwerking
...die met een retorisch beroep op de Wabvpz wordt afgedwongen, dus(!) in overeenstemming zou zijn met de AVG en dus ook in overeenstemming zou zijn met artikel 8 EVRM.
[Oorspr:
... die met een retorisch beroep op de Wwft wordt afgedwongen, dus(!) in overeenstemming zou zijn met de AVG en dus ook in overeenstemming zou zijn met artikel 8 EVRM.]
Zo wordt de privacy-bescherming al bij wet uitgekleed nog voordat rechters of toezichthouders eraan te pas komen.
2. Jurisprudentie...In Nederland is door rechters, de privacy- toezichthouder en vele artsen lange tijd stilzwijgend aangenomen dat "zorg" ook handelingen zou omvatten die slechts indirect bijdragen aan de zorg, zoals het uitvoeren van een aantal chemische bewerkingen op ingezonden lichaamsmonsters en het sturen van een verslag daarover aan een behandelend arts. Na het grote gegevenslek bij het laboratorium Clinical Diagnostics te Rijswijk (2025) kon men dit stilzwijgen niet langer volhouden en zag men zich genoodzaakt om expliciet te gaan
stellen dat het testen van lichaamsmonsters zonder ooit een patiënt te zien, toch ook gedefinieerd zou moeten worden als "zorgverlening" aan een patiënt. Dit ter rechtvaardiging van de ooit gegroeide praktijk om BSN-nummers van patiënten in ziekenhuizen
intern te delen met
interne ziekenhuislaboratoria - een praktijk die met de
externalisering (d.w.z. verkoop) en privatisering van die laboratoria was meegelift weg uit die ziekenhuizen, zodat diezelfde medische gegevens nu in handen vielen van multinationale bedrijven zoals Eurofins (de nieuwe eigenaar van het laboratorium Clinical Diagnostics), met vestigingen over de hele wereld.
[Oorspr:
...Je noemt de volgende jurisprudentie:
De conclusie van de Advocaat-Generaal (A-G) bij de Hoge Raad (juni 2025) in een ICS-zaak bevestigt dat video-selfies voor verificatie geen verboden biometrische verwerking zijn, zolang ze niet leiden tot geautomatiseerde matching buiten de Wwft-context.
De rechtbank (bijv. in 2023-zaken) oordeelt dat instellingen zoals ICS een selfie en ID-scan mogen eisen voor online identificatie, zonder dat dit strijdig is met privacyregels.
...]
Deze aanvankelijk stilzwijgende en later, na het schandaal van het gegevenslek expliciet gemaakte, onjuiste aanname ondermijnt de toch al door de Wabvpz uitgeholde bescherming van medische gegevens en het BSN-nummer nog verder.
[Oorspr:
...Deze jurisprudentie ondermijnt de toch al door de UAVG en Wwft uitgeholde bescherming van biometrische persoonsgegevens nog verder.]
...De genoemde aanname dat het testen van chemische substanties (lichaamsmonsters) "zorg" zou zijn en daarom het registreren van BSN-nummers en medische persoonsgegevens door het laboratorium zou vereisen, is in strijd met de beginselen van dataminimalisatie en subsidiariteit, en daarmee in strijd met artikel 8 EVRM en met de AVG voorzover die in overeenstemming met het EVRM wordt geïnterpreteerd.
[Oorspr:
...De genoemde conclusie van de A-G bij de Hoge Raad, althans zoals die door jou wordt weergegeven, is in strijd met artikel 8 EVRM en artikel 9 AVG.]
Hier wordt de wet niet geïnterpreteerd, maar deels terzijde geschoven. Dit terzijde schuiven wordt echter toch "wetsinterpretatie" genoemd. Dat is een leugen.
...Maar omdat iedereen in het medische "veld" (beleidsmakers op het ministerie van VWS, ziekenhuisbestuurders, artsen, medische tuchtcolleges en rechters die oordelen over medische privacy) colluderen om deze leugen zo stilletjes mogelijk in stand te houden, kan iedereen op grond van deze stilzwijgende consensus verder doen alsof z'n neus bloedt.
[Oorspr:
...Maar omdat een Advocaat-Generaal bij de Hoge Raad dat doet, kan iedereen op grond van de hoge juridische en maatschappelijke status van deze functionaris verder doen alsof z'n neus bloedt.]
Dergelijke onredelijke wetsinterpretatie, oftewel pseudo-wetsinterpretatie ten nadele van de rechten van individuele burgers, is kenmerkend voor autoritair geregeerde landen. In Poetins Rusland kan bijvoorbeeld iemand die zich uitspreekt tegen de Russische oorlogsinspanning in Oekraïne, tot jarenlange gevangenisstraf worden veroordeeld voor het schaden van de "nationale veiligheid" of voor "het bevorderen van terrorisme". Het probleem daarbij is op zich niet een wet die het schaden van de nationale veiligheid of het bevorderen van terrorisme strafbaar stelt, maar wel de pseudo-interpretatie van die wet
alsof die regelgeving zou zijn die een dergelijke meningsuiting zou verbieden.
Nederlandse rechters die oordelen in zaken tussen de overheid en burgers, lijken steeds vaker af te zakken (d.w.z. zich te verlagen) tot dergelijke pseudo-interpretaties. Dit kan een "negatieve cultuurverandering" in de rechterlijke macht worden genoemd. Dit schaadt, zeker op de langere duur, het aanzien en de geloofwaardigheid van de rechtsstaat.
3. Adviezen (richtlijnen, standpunten) van EDPB en AP...Het standpunt dat de toezichthouder AP op haar website vermeldt, is het volgende:
BSN in de zorgZorgaanbieders zijn wettelijk verplicht het burgerservicenummer (BSN) te gebruiken. Zorgaanbieders zijn bijvoorbeeld huisartsen, tandartsen, apotheken en ziekenhuizen.
Wettelijke verplichtingDat zorgaanbieders het BSN moeten gebruiken, staat in hoofdstuk 2 van de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz). Het is dus een wettelijke verplichting.
Doel gebruik BSN in de zorgWanneer zorgaanbieders zorg verlenen aan hun patiënten, verwerken zij persoonsgegevens van die patiënten. Met het BSN kunnen de zorgaanbieders die gegevens koppelen aan de juiste patiënt.Ook moeten zorgaanbieders het BSN gebruiken als zij gegevens uitwisselen met andere zorgaanbieders, zorgverzekeraars en indicatieorganen.
Bron:
https://www.autoriteitpersoonsgegevens.nl/themas/identificatie/burgerservicenummer-bsn/bsn-in-de-zorg (geraadpleegd: 5-12-2025).
Over de vraag of een laboratorium dat alleen biochemische testjes uitvoert op lichaamsmonsters, wel of niet moet worden beschouwd als "zorgaanbieder", vermeldt de informatiepagina van de AP, ondanks het verstrijken van vier maanden na het schandaal van het lekken van de gegevens van 850.000 cliënten uit het laboratorium Clinical Diagnostics, nog steeds niets.
[Oorspr:
...Over het standpunt van toezichthouder AP schrijf je het volgende:
biometrische verwerking is [volgens de AP] toegestaan als deze noodzakelijk is voor authenticatie- of beveiligingsdoeleinden en er een substantieel belang is, zoals het bestrijden van ernstige georganiseerde misdaad (wat aansluit bij de Wwft-doelen). In haar richtlijn over identificatie bij financiële ondernemingen bevestigt de AP dat instellingen methoden zoals een app met kopie-ID en foto/video mogen gebruiken. Dit impliceert goedkeuring voor biometrische elementen, mits proportioneel en risicogebaseerd.
...]
Zoals hier verwoord (en nogmaals: ik heb wegens tijdgebrek niet gecheckt of dit werkelijk overeenstemt met het standpunt van de AP), is dit een uitermate vaag standpunt.
... De AP maakt niet duidelijk onder welke specifieke voorwaarden er mag worden gehandeld in strijd met het beginsel van dataminimalisatie, door BSN-nummers en medische gegevens te delen met laboratoria die deze persoonsgegevens objectief gezien helemaal niet nodig hebben om hun taak in de betreffende gevallen te vervullen. Daarmee zet de AP de deur in de handelingspraktijk wijd open voor willekeur van artsen (zorgverleners), Bevolkingsonderzoek Nederland en "zorgaanbieders" wanneer zij in strijd wensen te handelen met artikel 8 EVRM en artikel 5.1.c AVG (dataminimalisatie, subsidiariteit).
[Oorspr:
...De AP maakt niet duidelijk onder welke specifieke voorwaarden er mag worden gehandeld in strijd met artikel 9 AVG. Daarmee zet de AP de deur in de handelingspraktijk wijd open voor willekeur van de banken wanneer zij in strijd wensen te handelen met artikel 9 AVG.]
De AP voegt daar wel aan toe: "mits proportioneel en risicogebaseerd". Maar uit mijn eigen ervaringen met de AP weet ik reeds dat de AP in veel concrete gevallen simpelweg
aanneemt dat wat een verwerkingsverantwoordelijke wil, "proportioneel" zou zijn, en dat de AP weigert om serieus en kritisch onderzoek te doen wanneer een verwerkingsverantwoordelijke heeft beweerd dat er een "risico" bestaat en dat er op grond van dat risico een "noodzaak" bestaat om bepaalde persoonsgegevens te verwerken. Als gevolg van de manier waarop de AP zelf omgaat met het proportionaliteitscriterium en met een vereiste van "risicogebaseerdheid", zijn dit in de praktijk geen serieuze criteria, maar wassen neuzen die aan burgers geen bescherming bieden.
...Sommige mensen menen dat het delen van een BSN-nummer met een testlaboratorium niet telt als het verwerken van een persoonsgegeven, omdat het testlaboratorium het BSN-nummer alleen gebruikt om de ingezonden lichaamsmonsters mee te registreren, niet om er personen mee te registreren.
[Oorspr:
...Je voegt daar nog aan toe:
Let op: Het opslaan van een gewone pasfoto op een ID-kopie telt niet als biometrische verwerking, omdat er geen 'technische extractie' van kenmerken (zoals een algoritme voor matching) plaatsvindt.
...]
Dit is opnieuw zo'n pseudo-interpretatie waarmee een wettelijk vereiste feitelijk terzijde wordt geschoven.
... Een BSN-nummer valt, objectief gezien, gewoon onder de definitie van een persoonsgegeven. Immers, in de huidige samenleving met al haar databases, is uit een BSN-nummer de identiteit van een persoon herleidbaar.
[Oorspr:
...Een pasfoto valt, objectief gezien, gewoon onder de definitie van een persoonsgegeven. Immers, in de huidige samenleving met al haar databases, is uit een pasfoto de identiteit van een persoon herleidbaar.]
Dat is het criterium volgens de AVG. Het criterium volgens de AVG is niet of een persoonsgegeven in een concreet geval daadwerkelijk gebruikt wordt om een bepaald gegeven tot een persoon te herleiden. De mogelijkheid om dat te doen, is voldoende om te concluderen dat het om een persoonsgegeven gaat. Immers, artikel 4 (Definities), aanhef en onder 1) AVG luidt als volgt:
1) 'persoonsgegevens': alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon ("de betrokkene"); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van (...) een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische (...) identiteit van die natuurlijke persoon.
Het staat er gewoon. Maar de Nederlandse toezichthouder en de Nederlandse rechters negeren dat, omdat het hun niet goed uitkomt. Waarom komt het hun niet goed uit? Omdat zij ervoor kiezen om niet primair dienstbaar te zijn aan de wet, maar aan machthebbers die de bevolking willen onderwerpen aan meer surveillance, ook als dat in strijd is met de wet.
Vermoedelijk is dit ook de reden waarom de Europese Commissie nu de AVG op dit punt wil aanpassen, om dergelijke persoonsgegevens niet langer te hoeven beschouwen als persoonsgegevens, zodat ze voor de training van AI kunnen worden gebruikt, d.w.z. misbruikt.
Het doet denken aan president Bill Clinton toen hij ten tijde van een impeachment-procedure naar aanleiding van zijn relatie met stagiair Monica Lewinsky verklaarde: "I did not have sexual relations with that woman." Wat hij er niet bij vertelde, was dat hij orale seks in zijn eigen hoofd niet langer definieerde als onderdeel van een seksuele relatie. Want die herdefinitie kwam hem nu even beter uit.
...Weliswaar wijkt de Nederlandse praktijk bijvoorbeeld af van die in Frankrijk, waar in de zorgsector een speciaal zorgnummer wordt gehanteerd, dat formeel niet gebruikt mag worden voor andere doelen. In Nederland zien de AP en bijvoorbeeld de medische tuchtcolleges die moeten toezien op naleving van het medisch beroepsgeheim, echter geen probleem in het delen van BSN-nummer en medische persoonsgegevens met testlaboratoria zonder dat daarvoor een objectieve noodzaak bestaat.
[Oorspr:
...Je schrijft ook:
In een zaak bij het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, uitspraak 2024-0631) adviseert de AP expliciet dat biometrische verwerking in Wwft-context verenigbaar is met de AVG, mits noodzakelijk. Dit advies wijkt af van strengere Europese richtsnoeren (EDPB), maar prioriteert de Nederlandse implementatie.
...]
... Wat hier eigenlijk zichtbaar worddt, is dat de AP niet alleen lak heeft aan geldende Europese wetgeving, maar ook aan de in de AVG opgenomen beginselen van dataminimalisatie en subsidiariteit. Ondanks het feit dat er in Frankrijk een in sommige opzichten minder privacy-invasief alternatief voorhanden is, weigert de AP om de Nederlandse praktijk daaraan te toetsen.
[Oorspr:
...Wat je hier eigenlijk schrijft, is dat de AP niet alleen lak heeft aan geldende Europese wetgeving, maar ook nog eens aan de EDPB (de gezamenlijke toezichthouders in de EU).]
Waarom? Omdat de AP het belangrijker vindt om het surveillance-programma van de Nederlandse overheid te ondersteunen dan om zich aan Europese wetgeving te houden. De AP is op deze manier niet een onafhankelijke toezichthouder die zich conform de wet inzet voor de bescherming van de privacy van burgers, maar een extra uitvoerder van een anti-rechtsstatelijk handelende Nederlandse overheid.
...Typerend is ook de vage definiëring van "zorgaanbieder" en "zorg" in de Wabvpz en de wetten waarnaar in de Wabvpz wordt verwezen (zie mijn eerdere exercitie in dit topic, toen ik die verwijzingen volgde om erachter te komen waar nu de uiteindelijke wettelijke definities van deze begrippen te vinden waren). Doordat de AP hier als toezichthouder ook geen duidelijkheid over geeft, zet de AP daarme de deur open voor gegevensverwerking die niet gebaseerd is op de Wabvpz, maar bijvoorbeeld alleen op een subjectieve wens van één of andere "zorgaanbieder" of zorgverlener om een abstract, miniem en mogelijk zelfs vooralsnog fictief risico op enige gezondheidsschade "mogelijk wat kleiner te maken".
[Oorspr:
...Typerend is ook de vage formulering "in Wwft-context". Het zou op zijn minst moeten zijn "voorzover vereist door de Wwft", of: "voorzover noodzakelijk op grond van de Wwft". Als "in Wwft-context" letterlijk is wat de AP heeft gezegd, dan heeft de AP daarmee ook de deur opengezet voor gegevensverwerking die niet gebaseerd is op de Wwft, maar bijvoorbeeld alleen op een subjectieve wens van één of andere bank om een abstract, miniem en mogelijk zelfs vooralsnog fictief risico op enige niet nader gespecificeerde vorm van witwassen "mogelijk wat kleiner te maken".]
Weliswaar voegt de AP hier een kwalificatie toe, namelijk dat de gegevensverwerking verenigbaar is met de AVG, "mits noodzakelijk". Maar mijn eigen, langjarige ervaring met de AP is dat die simpelweg, zonder onderzoek te doen, aanneemt dat allerlei gegevensverwerking "noodzakelijk" zou zijn. Argumenten van burgers dat er geen sprake is van noodzakelijkheid, laat staan
aangetoonde noodzakelijkheid (zoals artikel 5.2 AVG vereist), worden door de AP in de praktijk zonder adequate argumentatie terzijde geschoven. De AP zegt dan bijvoorbeeld: "Het mag aannemelijk worden geacht dat de gegevensverwerking noodzakelijk is", of iets in die geest.
Hiermee reduceert de AP de wetgeving waarop haar eigen legitimiteit en geloofwaardigheid gebaseerd is, tot een dode letter op papier.
...In deze omstandigheden is het belangrijk (voor iedereen die vast wil houden aan zijn recht op medische privacy) om goed het onderscheid in de gaten te houden tussen wat de Wabvpz expliciet voorschrijft, en wat een "zorgaanbieder", zorgverlener of zorgverlener in een vage "Wabvpz-context" of "zorg-context" allemaal zelf voor registraties zou kunnen bedenken, zonder de noodzaak daarvan op objectieve wijze aan te tonen.
[Oorspr:
...In deze omstandigheden is het belangrijk (ook voor topic starter Ronaldinho, als hij vast wil houden aan zijn recht op privacy) om goed het onderscheid in de gaten te houden tussen wat de Wwft expliciet voorschrijft, en wat een bank in een vage "Wwft-context" allemaal zelf voor controle-maatregelen zou kunnen bedenken, zonder de noodzaak daarvan op objectieve wijze aan te tonen.Ik heb bij mijn huisarts ook moeten bevechten dat mijn medische privacy althans op het niveau van eerstelijnszorg na jaren van stilzwijgende schending weer wordt gerespecteerd, althans zolang ik mijn medische dossier in eigen beheer houd (zie deel 1 van dit topic:
https://www.security.nl/posting/813517/Medische+privacy+-+een+gedeeltelijke+oplossing. Net als sommige anderen die hier op Security.nl hun mening geven, ben ik niet blij met de weigering van de huisarts om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor diens plicht tot naleving van het medisch beroepsgeheim. Daarom wil ik een grens trekken, en daarmee ook een norm stellen.
[Oorspr:
....Ik heb ook zo'n quasi-vriendelijk geformuleerde dreigbrief van de enkele maanden geleden gefuseerde ASN-bank gekregen. Net als @Ronaldinho en @majortom ben ik daar niet blij mee en wil een grens trekken, en daarmee ook een norm stellen.]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tot zover deze invuloefening. Behalve in de bancaire sector en de medische (zorg)sector, zou je deze oefening bijvoorbeeld ook kunnen doen in de sectoren wonen, culturele participatie, energielevering, openbaar vervoer - kortom, in alle levensgebieden waar een inwoner van Nederland mee te maken heeft.
In alle levensgebieden heersen schijnlogica en hypocrisie - de nieuwe kleren van de keizerIn al die levensgebieden proberen onze machthebbers het privéleven van mensen binnen te dringen en te koloniseren. Daarbij proberen ze gebruik te maken van een schijnlogica die niet redelijker is dan de logica waarmee de Spanjaarden destijds de Azteken en de Inca's op gewelddadige en wrede wijze onderwierpen, zogenaamd uit naam van een liefdevolle Jezus Christus die aan degenen die hem slaan, de andere wang toekeert.
De wijdverbreide hypocrisie hierover bij onze maatschappelijke elite (bestuurders, rechters, directeuren van grote overheidsinstanties en ondernemingen - en hun uitvoerders en volgelingen in het middenmanagement) is ronduit verbijsterend.
Ik kan het citaat niet meer vinden, maar iemand zei vrij kort geleden hier op Security.nl dat het bij veel mensen die zich voorstander tonen van het onbeperkt aantasten van privacy, geen zin heeft om ze te benaderen met feiten en redelijke argumenten, omdat ze "ingebed" zijn in een sociaal-economische en politieke omgeving die hen als het ware verplicht om op een bepaalde manier te denken. Ze kunnen zich daardoor niet opstellen als individuele, vrijelijk denkende mensen, en kunnen zich daardoor ook niet door feiten en goede argumenten laten overtuigen, maar moeten de stroom en de ongeschreven regels van hun sociaal-economische omgeving volgen.
Dat zou ook wel eens de deel van de reden kunnen zijn waarom de hierboven door mij beschreven schijnlogica zo wijdverbreid is geraakt.
In wezen heeft H.C. Andersen het vermogen van de mens om tegen alle evidentie in toch in dingen te geloven, al bijna twee eeuwen geleden, in 1837, goed beschreven met zijn sprookje van "De nieuwe kleren van de keizer". Want het is goed om te begrijpen dat de toeschouwers die de keizer naakt voorbij zagen komen, niet alleen
zeiden dat de keizer prachtige kleren droeg, maar dat ook
geloofden. Ze geloofden dat niet op grond van wat ze zagen, maar om sociaal-economische en politieke redenen. Met andere woorden, ze zaten in een "bubbel".
Het wachten is dus tot zo'n schip met daarop een bubbel vol mensen die zichzelf om sociaal-economische en politieke redenen blind houden, door een wal wordt gekeerd zodat die bubbel barst en de schijnlogica uiteenspat. Onmiddellijk zullen de opvarenden die het ongeval overleven, dan een nieuwe bubbel zoeken waarin ze zich weer kunnen verschuilen en veilig voelen. En dan begint het liedje weer van voren af aan...
M.J.