image

Voor kwijtgeraakt pakket getekend door bezorger, wat nu?

woensdag 3 december 2025, 13:38 door Arnoud Engelfriet, 8 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Wij wonen in een appartementencomplex, met beneden een ingang met digitale deurbel, binnen een centrale hal met postbussen, en liften naar de verdiepingen met de 100+ appartementen. Laatst was een van mijn pakketten waarschijnlijk [door de bezorger in de centrale hal] beneden gedropt, maar heb ik het niet terug kunnen vinden in de hal. Ik heb dit aangekaart bij de verkoper en om een refund gevraagd, omdat ik tenslotte alleen een “contract” heb met de verkoper, en niet met de pakketbezorger. De verkoper heeft verdere informatie opgevraagd bij de bezorger, en de bezorger heeft screenshots uit hun systeem aangeleverd die aangeven dat het “direct aan de bewoner is overhandigd” met als bewijs een “handtekening” (een willekeurig krabbeltje, niet van mij). Waar sta ik nu juridisch?

Antwoord: Uiteindelijk moet je toch bij de verkoper zijn, en wat hun bezorgers doen is in het geheel niet jouw probleem.

Natuurlijk, de bezorger heeft een handtekening laten zien. Dat is een bewijs dat het pakket door jou in ontvangst is genomen. En zelfs sterk bewijs: de wet (art. 157 lid 2 Wetboek van Rechtsvordering) zegt dat een ondertekend document een “onderhandse akte” is en daarom “tussen partijen dwingend bewijs [oplevert] van de waarheid” van waar je voor tekent. Terugkrabbelen nadat je tekende voor “ik heb een pakket met serienummer X ontvangen”, gaat dus eigenlijk niet.

Hier is het probleem dat de bezorger en niet jij tekende (nemen we maar even aan). Daar hebben we artikel 159 lid 2 voor: “Een onderhandse akte waarvan de ondertekening door de partij, tegen welke zij dwingend bewijs zou leveren, stellig wordt ontkend, levert geen bewijs op, zolang niet bewezen is van wie de ondertekening afkomstig is. (…)”

Als jij dus “stellig ontkent” (oftewel: zonder voorbehoud en zonder reden, “Nee, dat is niet mijn handtekening, punt”), dan gaat de bal terug naar de winkel: bewijs maar dat het wél jouw handtekening is. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door deze met een eerdere handtekening van jou te vergelijken, of door een kopie van je identiteitsbewijs – waar je handtekening op staat – te laten zien. Een deskundige inhuren die dat uitzoekt kan ook, maar kost al snel een paar duizend euro. Dat zie ik hier allemaal niet gebeuren.

Het juridische pad is dus: jij klaagt “pakket niet gehad”. De winkel zegt “welles, je hebt getekend voor ontvangst”. Jij zegt “Nee, dat is niet mijn handtekening, punt”. De winkel moet nu bewijs geven dat het wél jouw handtekening is, of op andere manier aantonen dat het pakket wel bij jouw appartement over de drempel is gegaan. Anders is het niet aangekomen.

Voor de hand ligt dat de winkel dan de bezorger laat verklaren dat hij jou gezien heeft terwijl je de handtekening zette. Dat is genoeg om de bewijslast weer terug te schuiven naar jou. En dan is "nee, hij liegt" écht te weinig. De bezorger heeft weinig belang bij liegen, zal de gedachte zijn, dus jij moet met redenen komen waarom hij specifiek bij jouw op die ene dag zou liegen.

Algemene uitspraken dat bezorgers "vaak" zelf tekenen helpen daar weinig bij, tenzij je dat met cijfers kunt onderbouwen. En dan nog - je moet bewijzen dat de bezorger zelf tekent én het pakket dan verduistert. Een deurbelvideo waarop dit alles te zien is, is zo ongeveer het enige dat een goede kans maakt bij de rechter.

Arnoud Engelfriet is ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als chief knowledge officer bij juridisch adviesbureau ICTRecht en blogt dagelijks over internetrecht. Hij schreef onder meer de boeken ICT&Recht en AI&Algorithms, en verzorgt de opleiding tot Certified Cybersecurity Compliance Officer.

Reacties (8)
Vandaag, 13:54 door Anoniem
Met andere woorden: Jammer voor je?

> en wat hun bezorgers doen is in het geheel niet jouw probleem.

Ja, blijkbaar wel dus, is wat ik hieruit lees.
Vandaag, 14:08 door Anoniem
Als jij dus “stellig ontkent” (oftewel: zonder voorbehoud en zonder reden, “Nee, dat is niet mijn handtekening, punt”), dan gaat de bal terug naar de winkel: bewijs maar dat het wél jouw handtekening is. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door deze met een eerdere handtekening van jou te vergelijken, of door een kopie van je identiteitsbewijs – waar je handtekening op staat – te laten zien.
Nou moet ik toegeven dat ik nogal een probleem heb met een handtekening zetten op zo'n digitaal display, met als gevolg dat het meestal een nogal willekeurig krabbeltje wordt wat geen enkele relatie heeft met mijn echte handtekening.
Vandaag, 14:11 door Anoniem
Dit suggereert dat het woord van een bezorger zwaarder zou wegen dan dat van de niet-bezorgde, terwijl daar geen enkele juridische grondslag voor is.
De bezorger kan om meerdere redenen wel degelijk belang hebben bij de handtekening namaken, het pakket achterover drukken en daar vervolgens over jokken, of gewoon geen zin gehad om helemaal naar jouw adres te komen en het pakket in de struiken te gooien. Misschien staat het nog gewoon in zijn bus, we weten het niet.

Zou de bezorger een foto kunnen tonen waarop jij in je badjas die handtekening staat te zetten dan wordt het weer een ander verhaal. Maar dat geldt ook voor een video van de deurbel waarop de bezorger helemaal niet langs geweest blijkt te zijn (dat lijkt me nog wat lastig aantonen?).
Vandaag, 14:14 door Anoniem
In Amerika is het gebruikelijk dat ze het pakket neerzetten, er een foto van maken als bewijs en vervolgens het pakket weer meenemen voor zichzelf. (Diefstal door de bezorger)
Ik wil niemand valselijk beschuldigen, maar gezien het feit dat de bezorger mogelijk door zichzelf een krabbeltje heeft laten zetten is het wel waarschijnlijk.
U voelt zich dan boos en machteloos.
Vandaag, 14:18 door Anoniem
Op die touchscreen kastjes van de bezorgers is je met je vinger geen normale handtekening te zetten. Dus je hebt eigenlijk noot een herkenbare handtekening voor ontvangst. Ik heb me vaak afgevraagd hoe dit nog als bewijs kan worden gebruikt.
Dus die heel bezorgbusiness is een rommeltje: pakketten die verdwijnen, geen vergoeding uitgekeerd bij vermist pakket, zeggen dat 'ze langs zijn geweest en je niet thuis was' terwijl ze het dumpen bij een afhaalpunt etc.

Mijn oplossing is niks meer aan huis laten bezorgen, alles via een vast afhaalpunt waar IK beslis of/wanneer ik het pakket afhaal.
Vandaag, 14:19 door Anoniem
Dit zegt wel genoeg vrees ik...
https://youtu.be/DQmkKf0u5Cg
https://youtu.be/uCUiahuP6_s
Ik zou aanraden om een deurbelcamera te nemen en de bezorger de volgende keer aan te geven bij de politie zodra u bewijs heeft.
Ik zou sowieso de diefstal van het huidige pakket aangeven bij de politie en de bezorgdienst zodat ze dan beter weten welke bezorger dit doet en u mogelijk een compensatie of pakket terugkrijgt mits deze persoon wordt gearresteerd.
Vandaag, 14:29 door VM - Bijgewerkt: Vandaag, 14:32
Mij is iets anders overkomen.

De bezorger had het pakketje gescand en vervolgens niet afgeleverd.
Ik kreeg daarom een mail dat mijn pakket 'bezorgd' was.

Na een klacht te hebben ingediend bij POSTNL kreeg ik het pakket de volgende dag.

Dit geeft maar aan dat er op nogal creatieve manier de post wordt bezorgd in Nederland.
Een ander woord heb ik er niet voor.
Vandaag, 14:29 door Anoniem
Nog een andere leuke: pakket van de internet chinees. Het is vrij gebruikelijk dat meerdere bestellingen van verschillende verkopers in 1 pakket landen. Dat is op zich prima - scheelt kosten en vast ook 2 bezorgers aan de deur.
En nou ontbreekt in het 'geconsolideerde' pakket 1 artikel wat er volgens de site wel in zit...

Verkoper reageert nergens op. Bezorger toko heeft alleen een 06-nummer, waar je naar de mailbox gaat en daar niks kunt inspreken omdat die vol is.

Platform zegt: pakket is bezorgd, dus je hebt het - want de vindt de IT van de pakket bezorger.

Sta je dan. Gewoon 'jammer dan'. Formeel kun je vast wel ergens in je recht staan. In de praktijk trek je altijd aan het kortste eind.

Bezorgd was ook nog een rekbaar begrip. Ik zie vanuit de woonkamer de bezorger het tegen de deur aan zetten en weer vertrekken. Aanbellen was echt teveel moeite.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.