Om het gebruiksgemak te vergroten, de website te kunnen analyseren en om advertenties te kunnen beheren maakt Security.NL gebruik van cookies. Door gebruik te blijven maken van deze website, of door op de akkoord button te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer weten over cookies? Bekijk dan ons cookieoverzicht.
Nieuws Achtergrond Community
Inloggen | Registreren
Achtergrond
image

Mag mijn werkgever vragen of ik Corona heb (gehad) of gevaccineerd ben?

woensdag 13 januari 2021, 13:42 door Arnoud Engelfriet, 19 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Als mijn werkgever van mij verlangt om aan te geven of ik Corona heb, dan wel mij heb laten testen of mij gevaccineerd heb. Is dat toegestaan, en maakt het uit of men dat eenmalig vraagt of het ook opslaat?

Antwoord: Of je besmet bent met het covid-19 virus dan wel daartegen gevaccineerd bent, of zelfs maar getest, dat zijn gezondheidsgegevens in de zin van de AVG. Het zijn immers gegevens "die verband houden met de fysieke of mentale gezondheid van een natuurlijke persoon".

De wet is daar terecht streng in: die gegevens mogen eigenlijk niet worden verwerkt tenzij je in de wet een grondslag kunt aanwijzen waarom je het wél mag. En die is niet makkelijk te vinden, met name omdat je er altijd een noodzaak bij moet onderbouwen. Dus "het is handig" of zelfs "bij een uitbraak op kantoor gaan we failliet" is echt bij lange na niet genoeg.

Bij het temperaturen is de nodige discussie geweest. Iemands lichaamstemperatuur zegt wat (kan wat zeggen) over zijn gezondheid, dus wordt dat gegeven ook gezien als persoonsgegevens. De AP zegt daarover dat je deze niét mag nemen, tenzij je het zo doet dat het buiten de AVG valt. Dat wil zeggen: een niet-geautomatiseerde meting (dus géén warmtecamera), geen registratie of opslag van de meting en géén automatische handeling laten volgen op de meting (dus geen poortje dicht of claxon bij te hoge temperatuur).

Vragen of men gevaccineerd is of dat men besmet is (geweest), mag sowieso niet. Deze gegevens zijn ook medische persoonsgegevens, en dit registreren (in bijvoorbeeld personeelsdossier) is dus problematisch. Toestemming vragen aan personeel kan per definitie niet, want werknemers voelen zich niet vrij daarop te antwoorden. Plus: toestemming mag worden geweigerd zonder consequenties, dus wat ga je doen als een werknemer 'nee' zegt?

Als je om kunt gaan met werknemers die niet willen zeggen of ze besmet zijn, dan mag je het ze vragen - alleen, waarom vraag je het nog als het niet noodzakelijk is? Je hebt immers net gezegd, als ze nee zeggen, kan ik daarmee omgaan. Je werkplek is dus coronaproof en dan hoef je het niet meer te vragen. (Voor juristen: noodzaak en proportionaliteit geldt immers óók bij de toestemming als grondslag.)

In uitzonderlijke situaties zou het in het algemeen belang kunnen zijn om iemands besmetting of vaccinatie gedwongen te onthullen. De enige reële situatie lijkt te zijn in de zorg: je wilt dat een arts of verpleegkundige geen patiënten of collega's besmet, en gezien de aard van het werk is de kans daarop veel groter dan bij andersoortig werk. Deze grond zou dus voor andere werkgevers niet mogelijk zijn om in te roepen.

Als je die benadering van temperaturen toepast op het vragen naar vaccinatie, dan zou je wellicht uitkomen bij de situatie dat de werkgever het mondeling vraagt (dus niet geautomatiseerd), de werknemer een briefje laat zien met zhaar status en de werkgever dan besluit of thuiswerken dan wel op kantoor werken toegestaan is. Alleen; als thuiswerken mogelijk is, waarom komt die werknemer dan überhaupt naar kantoor? En als zhij op kantoor moet werken, waarom is de werkplek niet coronaproof? Iemand kan in de tijd tussen test en naar kantoor komen net besmet zijn, of uit principiële redenen niet gevaccineerd willen worden (of vanwege gezondheid niet kunnen worden). En als je werkplek coronaproof is, waarom moet je dan nog weten wie besmet dan wel gevaccineerd is?

Arnoud Engelfriet is Ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als partner bij juridisch adviesbureau ICTRecht. Zijn site Ius mentis is één van de meest uitgebreide sites van Nederland over internetrecht, techniek en intellectueel eigendom. Hij schreef twee boeken, De wet op internet en Security: Deskundig en praktisch juridisch advies.

Wanneer stopt gerechtvaardigd belang bij videotoezicht op de werkvloer en in magazijnen?
Mag een makelaar opnames maken met een drone waarbij de woning van de buren zichtbaar is?
Reacties (19)
Reageer met quote
13-01-2021, 13:45 door Killjoy
Op kantoor thuis wordt wel regelmatig gevraagd hoe het met me is, waar bemoeit ze zich mee ;)
Reageer met quote
13-01-2021, 14:21 door Anoniem
Volgens mij staat vragen vrij. Of je antwoorden wilt, is aan jou.
Reageer met quote
13-01-2021, 14:26 door Tintin and Milou
Door Killjoy: Op kantoor thuis wordt wel regelmatig gevraagd hoe het met me is, waar bemoeit ze zich mee ;)
Ik heb trouwens het vermoeden dat ze mij afluisteren.
Ik krijg iedere ochtend "goedemorgen" te horen, maar hoe weten ze dat ik een goede morgen heb?
Reageer met quote
13-01-2021, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens mij staat vragen vrij. Of je antwoorden wilt, is aan jou.

Dat is niet waar. Want als jij een klote baas hebt, dan ga jij niet zeggen: 'dat zeg ik niet' . Want dan krijg je dus een machtsverschil in positie. Dus de vraag mag gewoon weg niet gesteld worden. Dit om de zwakkere werknemer te beschermen tegen een iets te fanatieke baas.

TheYOSH
Reageer met quote
13-01-2021, 17:55 door Anoniem
Door Killjoy: Op kantoor thuis wordt wel regelmatig gevraagd hoe het met me is, waar bemoeit ze zich mee ;)

grappig
Reageer met quote
13-01-2021, 19:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Volgens mij staat vragen vrij. Of je antwoorden wilt, is aan jou.

Dat is niet waar. Want als jij een klote baas hebt, dan ga jij niet zeggen: 'dat zeg ik niet' . Want dan krijg je dus een machtsverschil in positie. Dus de vraag mag gewoon weg niet gesteld worden. Dit om de zwakkere werknemer te beschermen tegen een iets te fanatieke baas.

TheYOSH
Je hóeft zelf niet (k)nullig uit de hoek te komen met een dergelijk obscuur antwoord. Bijv. "De huidige hysterie is mij geen risico waard om me voor proefkonijn tbv een experimenteel vaccin te lenen. Ik doe er dus niet aan mee." klinkt een stuk duidelijker en vriendelijker. In combinatie met een (licht) onderdanige oogopslag maak je tegelijk duidelijk dat je niet met je laat sollen. Win-win dus. En werkgevers verwáchten meestal een (gedoseerde) attitude.
Reageer met quote
13-01-2021, 19:15 door Anoniem
Ik zou graag vertellen dat ik gevaccineerd was!

(maar dat zal nog wel even duren, voordat ik dat ook daadwerkelijk kan doen)
Reageer met quote
14-01-2021, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Volgens mij staat vragen vrij. Of je antwoorden wilt, is aan jou.

Dat is niet waar. Want als jij een klote baas hebt, dan ga jij niet zeggen: 'dat zeg ik niet' . Want dan krijg je dus een machtsverschil in positie. Dus de vraag mag gewoon weg niet gesteld worden. Dit om de zwakkere werknemer te beschermen tegen een iets te fanatieke baas.

TheYOSH


Zo werkt het niet in het bedrijfsleven.
Werkgever regelt ook voor werknemers bv griepprikken of andere vaccinaties die nodig zijn voor reizen enz.
deze worden gezet door een Bedrijfsarts. Zo zal het ook gaan met dit.
Je kan als bedrijf dit overigens gewoon kopen.
Als je nu een verklaring nodig hebt om te reizen naar een klant is er een test nodig en deze mag niet ouder zijn dan bv 24-48 uur. Dat gaat echt niet lukken via de GGD. Deze geven overigens ook geen schriftelijke verklaren mee na een test.

Je kan natuurlijk als werknemer hier niet voor kiezen en dit zelf regelen in je vrije tijd en dan zijn de kosten wel voor eigen risico. (bv als je hier door een vlucht mist)
Reageer met quote
14-01-2021, 15:51 door Anoniem
De discussie is nu aan de gang op werk of je wel gevaccineerd wil worden. Want ik wil niet werken met iemand die niet gevaccineerd is. Prima, is jouw recht. Mijn recht is om niet gevaccineerd te worden. Wordt gezellig op werk als dit in de weg moet staan.
Reageer met quote
14-01-2021, 16:52 door Anoniem
Wanneer het kabinet besluit, met goedkeuring van het parlement, dat dit nodig is voor de volksgezondheid, dan kan het wel. In het kader van het algemeen belang...
Reageer met quote
14-01-2021, 18:36 door Anoniem
Door Anoniem: Wanneer het kabinet besluit, met goedkeuring van het parlement, dat dit nodig is voor de volksgezondheid, dan kan het wel. In het kader van het algemeen belang...

Net zoals de STAAT je kan verplichten om mensen te VERMOORDEN (dienstplicht), of magnetronvoedsel te eten in de gevangenis inderdaad.
Reageer met quote
14-01-2021, 20:57 door DDK
Ha Arnoud,

je schrijft : "Als je om kunt gaan met werknemers die niet willen zeggen of ze besmet zijn, dan mag je het ze vragen"

Volgens mij heb je het hier niet juist; vanwege de rechtsongelijkheid mag een werkgever dat zelfs niet vragen, om te beginnen omdat dan als grondslag toestemming wordt gebruikt. Toestemming moet vrijelijk worden gegeven en gezien de relatie tussen werkgever en werknemer kan daar geen sprake van zijn.

De AP stelt onderandere: "Het is daarom wettelijk niet toegestaan voor werkgevers om te informeren naar de aard en oorzaak van de ziekte van hun werknemers. Alleen de arbodienst of bedrijfsarts mag deze medische gegevens verwerken." bij de beleidsregels over de zieke werknemer.

Ik ben benieuwd; is in jou ogen toestemming over besmetting (wat een medisch gegeven is toch?) wel of niet vrijelijk gegeven als het gaat om de relatie werkgever-werknemer ?

DDK
Reageer met quote
14-01-2021, 21:48 door Arnoud Engelfriet
Door DDK:
Volgens mij heb je het hier niet juist; vanwege de rechtsongelijkheid mag een werkgever dat zelfs niet vragen, om te beginnen omdat dan als grondslag toestemming wordt gebruikt. Toestemming moet vrijelijk worden gegeven en gezien de relatie tussen werkgever en werknemer kan daar geen sprake van zijn.
Je hebt gelijk, ik was daar wat te snel met mijn formulering. Ik bedoelde te zeggen, als jouw bedrijf zo is dat je personeel écht vrij kan zeggen "nee dat wil ik niet zeggen" dan mag je ze vragen om toestemming voor die verwerking. Maar je hebt gelijkd at dat sowieso zeldzaam is en bovendien de AP gewoon categorisch stelt dat het nóóit aan de orde is.

Dus ik stel voor dat ik deze terugneem en dat werkgevers het gewoon niet vragen.
Reageer met quote
14-01-2021, 21:57 door Arnoud Engelfriet
Door Anoniem:

Werkgever regelt ook voor werknemers bv griepprikken of andere vaccinaties die nodig zijn voor reizen enz.
deze worden gezet door een Bedrijfsarts. Zo zal het ook gaan met dit.
Nog steeds is de werknemer vrij de vaccinatie te weigeren. Hoe zou een werkgever dit af kunnen dwingen, twee potige verplegers ernaast? Ontslag wegens weigeren? Vergeet het maar.

De bedrijfsarts mag overigens niet aan de werkgever medische gegevens verstrekken; zhij is arts en dus gebonden aan beroepsgeheim. De werkgever kan dus niet aan de arts vragen of werknemer X al polio gevaccineerd is voor de reis naar de Filipijnen (aldaar wettelijk verplicht).

Een werknemer die die vaccinatie niet wil, moet de dienstreis weigeren (goed werknemerschap). Hij hoeft dan niet uit te leggen waarom niet. En omdat je iemand niet kunt verplichten op dienstreis naar het buitenland te gaan, kun je hem dit ook niet aanrekenen via ontslag, demotie, loonkorting of wat heb je allemaal.
Reageer met quote
15-01-2021, 00:13 door Anoniem
Is de werkgever conform de arbeids wetgeving niet primair verantwoordelijk voor het creeeren van een veilige werkomgeving?
En kan het weren van besmette werknemers hier niet aan bijdragen?.
Dan heb je je volgens mij een grondslag, zeker omdat wetgeving boven regulering prefereert.

Ik zou deze durven verdedigen bij bedrijven welke vanuit het redelijkheidsbeginsel niet de 1,5 meter ten allen tijden kunnen garanderen.
Reageer met quote
15-01-2021, 09:48 door Anoniem
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het dan zit met ingehuurd personeel (ZZP of in dienst van een detacheerder).
Mag een opdrachtgever het in dat geval wel vragen?

In zekere zin zou je het namelijk als een contractvoorwaarde kunnen zien; we willen je inhuren als je een VOG kunt overleggen, bewijzen van jouw certificeringen laat zien en gevaccineerd bent.
Reageer met quote
18-01-2021, 13:34 door Anoniem
Indien twee ministers besluiten dat werkgevers dit mogen vragen, in het kader van het algemeen belang, dan kan er conform de AVG een uitzondering gemaakt worden. De bal ligt dus bij Kabinet en OMT om te bepalen, of werkgevers dit wel/niet mogen. We zullen het evt wel horen, in een persconferentie vanuit Den Haag ?
Reageer met quote
18-01-2021, 13:37 door Anoniem
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het dan zit met ingehuurd personeel (ZZP of in dienst van een detacheerder).
Mag een opdrachtgever het in dat geval wel vragen?

Opdrachtgever kan toch aan leverancier (ZZP-er of detacheerder) vragen om hier zorg voor te dragen ? Lijkt me verder ook voor je eigen reputatie en aansprakelijkheid handig om er voor te zorgen dat je hier professioneel mee om gaat, richting klant. Aan een discussie hierover heb je zakelijk niets, en indien je mensen besmet bij je klant, ben je nog verder van huis.
Reageer met quote
18-01-2021, 13:38 door Anoniem
In zekere zin zou je het namelijk als een contractvoorwaarde kunnen zien; we willen je inhuren als je een VOG kunt overleggen, bewijzen van jouw certificeringen laat zien en gevaccineerd bent.

Die eisen zal men zeker stellen inderdaad.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.

Je reactie is verstuurd en wordt zo spoedig mogelijk gemodereerd.

Verder
captcha
Nieuwe code
Preview Reageren
Zoeken
search

Wat baart jou momenteel meer zorgen, traditionele criminaliteit of cybercrime?

11 reacties
Aantal stemmen: 659
Image
De verkiezingsprogramma's doorgelicht: Deel 1 cybersecurity
25-01-2021 door Redactie

Op woensdag 17 maart mogen alle Nederlanders van achttien jaar en ouder weer naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. ...

29 reacties
Lees meer
De verkiezingsprogramma's doorgelicht: Deel 2 privacy
29-01-2021 door Redactie

Nog een aantal weken en dan gaat Nederland weer naar de stembus om een nieuwe Tweede Kamer te kiezen. In aanloop naar de ...

20 reacties
Lees meer
Certified Secure LIVE Online training
De verkiezingsprogramma's doorgelicht: Deel 3 Big Tech
14-02-2021 door Redactie

Het aftellen naar de verkiezingen is begonnen. Nog vier weken en dan mag Nederland in de stemlokalen en per post bepalen wie de ...

9 reacties
Lees meer
De verkiezingsprogramma's doorgelicht: Deel 4 digitalisering
20-02-2021 door Redactie

Een digitaal paspoort, recht op betaalbaar en snel internet, 'digitale inburgering' of digitaal stemmen, het zijn slechts een ...

8 reacties
Lees meer
Security.NL Twitter
04-11-2016 door Redactie

Altijd meteen op de hoogte van het laatste security nieuws? Volg ons nu ook op Twitter!

Lees meer
Nieuwe Huisregels en Privacy Policy

Op 5 december 2017 hebben we een nieuwe versie van onze huisregels en privacy policy ingevoerd. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de nieuwe huisregels van Security.NL.

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Privacy Policy

Op 24 mei 2018 hebben we, in het kader van de AVG, onze privacy policy bijgewerkt. Om verder te kunnen gaan dien je eenmalig akkoord te gaan met de bijgewerkte privacy policy. Heb je vragen neem dan contact op met info@security.nl.

Verzenden
Inloggen

Bedankt! Je kunt nu inloggen op je account.

Wachtwoord vergeten?
Nieuwe code captcha
Inloggen

Wachtwoord Vergeten

Wanneer je hieronder het e-mailadres van je account opgeeft wordt er een nieuwe activatielink naar je gestuurd. Deze link kun je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Nieuwe code captcha
Stuur link

Password Reset

Wanneer je het juiste e-mailadres hebt opgegeven ontvang je automatisch een nieuwe activatielink. Deze link kan je gebruiken om een nieuw wachtwoord in te stellen.

Sluiten
Registreren bij Security.NL

Geef je e-mailadres op en kies een alias van maximaal 30 karakters.

Nieuwe code captcha
Verzenden

Registreren

Je hebt je succesvol aangemeld. Voordat je je account kunt gebruiken moet deze eerst geactiveerd worden. Dit kan je zelf doen middels de activatielink die naar het opgegeven e-mailadres is verstuurd.

Sluiten
Over Security.NL
Huisregels
Privacy Policy
Adverteren
© 2001-2021 Security.nl - The Security Council
RSS Twitter