Door Anoniem:
Dat is voor mijn veiligheid, zo kan ik nooit gephished of gescamt worden want ze kunnen alleen per brief of de internet omgeving contact met me opnemen.
Mensen die hun telefoonnummer of e-mail niet hebben gedeeld met de bank kunnen nog steeds gephished of gescamt worden. Criminelen sturen gewoon sms bommen naar willekeurige nummers, of mails van lead lijsten: je zal ze blijven krijgen. Het is alleen voor jou dat jij weet dat de bank je e-mail/06 nummer niet heeft -- dus: "het kan de bank niet zijn". Daar staat tegenover dat banken jou in geval van nood niet kunnen bereiken, als bijvoorbeeld jouw pas is gestolen zonder dat je het doorhebt en er transacties mee gedaan worden die mogelijk foute boel zijn.
Het advies van banken zal dus nooit zijn: maak het ons zo moeilijk als mogelijk om u te contacteren. Prima dat je het zo hebt ingeregeld voor jezelf, maar het advies: maak nooit geld over op basis van e-mails of smsjes, en klik nooit op links die je ontvangt is m.i. veel beter.
Door Anoniem: Om vandaag het geld terug te krijgen dat je gisteren hebt gebracht, hoeven banken alleen maar te weten dat ze met dezelfde te maken hebben.
Dit begrijp ik totaal niet. Het zijn juist de klanten zelf die hun eigen geld overmaken
in de veronderstelling dat ze met de bank (of een andere partij) te maken hebben. Dat contact begint vaak met een smsje of e-mail. Criminelen kunnen deze diensten te gemakkelijk te gebruiken en zich te makkelijk in anonimiteit verhullen, wat mogelijk gemaakt wordt door de telecomsector.
De banken zeggen niet dat ze alle verantwoordelijkheid afschuiven op de telecomsector, ze doen volgens mij een hele hoop om aan anti-fraude maatregelen te werken. Gesprekcheck, spaarslot, ik vind het persoonlijk best goed wat ze doen. Als ik de online paper lees, is het dat de telecomsector
nog niets doet. Dat willen ze veranderen.
Door Anoniem: Wat een onzin verhaal, mijn ISP weet mijn voor en achternaam, mijn adres, mijn postcode en gemeente en mijn bank en bankrekening. Ze weten ook mijn mobiel nummer en geboortedatum voor verificate.
Alleen mogen beide sectoren/partijen die informatie niet met elkaar delen om fraude tegen te gaan. Dat is juist het punt.
Door Named: Anonimiteit is niet het probleem.
Ik zie regelmatig scam SMS'jes binnenkomen van bestaande 06 nummers.
Ik ga ervan uit dat dit dan via gestolen SIM kaarten of iets dergelijks gebeurt, en niet op naam van de crimineel...
Nee, sterker nog: die staan op naam van Piet, Jan of Hein om de hoek. De 06 nummers worden vaak gespoofed. Ik heb wel eens zo'n nummer gebeld, dan krijg ik een oude mevrouw aan de lijn die echt niet heeft gebeld en echt van niets weet. En wie maakt dat mogelijk en doet - in tegenstelling tot de banken - daar weinig tot niets aan? De telecomsector.
Door Anoniem: "De gewenste maatregel kan nu niet worden genomen vanwege de onmogelijkheid om gericht gegevens uit te wisselen tussen banken en de telecomsector"
En dat moet ook vooral zo blijven. Het gaan niemand ENE donder aan of ik in gesprek ben of niet. Ook de een of andere bank niet.
Gaat de bank ook geen donder aan, maar ze willen wel gewoon proberen te helpen. Het aantal false positives is behoorlijk groot, en met de hoeveelheid transacties per seconde moet je ergens gaan limiteren op je indicatoren. Met de kennis van achteraf is elke frauduleuze betaling gemakkelijk te identificeren, maar probeer dat maar eens te voorspellen, zonder dat gelijk 40% van de transacties in een minuut door een bank moet worden aangehouden. Iemand die in gesprek is blijkt een behoorlijke indicator te zijn van een persoon die op dat moment wordt opgelicht. Dat kan ervoor zorgen om (als er ook sprake is van een hoop andere indicatoren, zoals een onbekende rekening, een bepaald bedrag) de betaling dan toch tegen te houden. Ik vind dat op zich een goede zaak. De bank interesseert het echt niet met wie ik bel, en als ik erop sta om de betaling toch uit te voeren, dan moeten ze dat ook gewoon doen. Alleen kan ik dan achteraf niet zeuren als het toch fraude blijkt te zijn.
Door Anoniem: Het enige wat die bank moet doen ik geld heen-en-weer schuiven. Niks anders.
Ok. Dus als een bejaard persoon die door fraudeafdeling-ing@protonmail.com is verzocht 5000 euro veilig te stellen op een kluisrekening terwijl degene met een 'adviseur' aan de lijn hangt, dan moet een bank dat maar gewoon doen? Niks anders?
Door Anoniem: zoals het blokkeren van bankrekeningen
Tuurlijk. Iemand voldoet niet aan het 'profiel', dus blokkeer de rekening maar! Hoezo misbruik maken van een machtspositie? Ik zeg: cash!
Volgens mij bedoelen ze hiermee het blokkeren van bankrekeningen van bevestigde katvangers en facilitators, zoals de personen die de telefoonnummers in de lucht houden dmv betalingen aan de telecomsector. Niet jij of ik, als mogelijk slachtoffer. Ik kan me heel goed voorstellen dat het een stuk makkelijker wordt om bankrekeningen van criminelen te blokkeren als de telecomsector wat gemakkelijker zou delen wie achter de 06 nummertjes van 'FedEx' of 'DHL' zit.
Hoog stuurlui aan wal gehalte in dit topic...