Door Anoniem: Door Anoniem: Dat is voor mijn veiligheid, zo kan ik nooit gephished of gescamt worden want ze kunnen alleen per brief of de internet omgeving contact met me opnemen.
(..)Daar staat tegenover dat banken jou in geval van nood niet kunnen bereiken, als bijvoorbeeld jouw pas is gestolen zonder dat je het doorhebt en er transacties mee gedaan worden die mogelijk foute boel zijn.
Dit vind ik nou precies een voorbeeld van doorgeslagen
paternalisme (bemoeizorg) waarmee bankklanten van hun eigen verantwoordelijkheid afgepraat worden.
Een fysieke bankpas is uitstekend te bewaken en dat moeten we vooral ook zo houden: in eigen hand!
Bankklanten zijn
zelf verantwoordelijk voor hun (fysieke) bankpas en daar hoeft pappie Bank niet voor te zorgen. Het is gewoonweg betutteling en klanten kleiner maken dan ze zijn.
En dat dan ook nog als een argument aanvoeren om de bank zoveel mogelijk contactgegevens te overhandigen..... zeer afkeurenswaardig.
Het advies van banken zal dus nooit zijn: maak het ons zo moeilijk als mogelijk om u te contacteren.(..)
Juist, maar dat is wel
uitsluitend vanuit de gemakzucht van de bank geredeneerd.
Er zijn namelijk te weinig garanties voor de bankklant om te weten dat een telefoontje_van_de_bank_met_een_paniekverhaal ook echt van de bank komt en niet van een oplichter (bankhelpdeskfraude).
Door Anonirm:Door Anoniem: "De gewenste maatregel kan nu niet worden genomen vanwege de onmogelijkheid om gericht gegevens uit te wisselen tussen banken en de telecomsector"
En dat moet ook vooral zo blijven. Het gaan niemand ENE donder aan of ik in gesprek ben of niet. Ook de een of andere bank niet.
Gaat de bank ook geen donder aan, maar ze willen wel gewoon proberen te helpen. Het aantal false positives is behoorlijk groot, en met de hoeveelheid transacties per seconde moet je ergens gaan limiteren op je indicatoren. Met de kennis van achteraf is elke frauduleuze betaling gemakkelijk te identificeren, maar probeer dat maar eens te voorspellen, zonder dat gelijk 40% van de transacties in een minuut door een bank moet worden aangehouden. Iemand die in gesprek is blijkt een behoorlijke indicator te zijn van een persoon die op dat moment wordt opgelicht. Dat kan ervoor zorgen om (als er ook sprake is van een hoop andere indicatoren, zoals een onbekende rekening, een bepaald bedrag) de betaling dan toch tegen te houden. Ik vind dat op zich een goede zaak. De bank interesseert het echt niet met wie ik bel, en als ik erop sta om de betaling toch uit te voeren, dan moeten ze dat ook gewoon doen. Alleen kan ik dan achteraf niet zeuren als het toch fraude blijkt te zijn.
Dit vind ik een voorbeeld van
technocratische probleemoplossing par excellence zonder ook maar in de verte rekening te houden met de bescherming van de privésfeer van de klant. Alles moet wijken om te voorkomen dat de klant opgelicht wordt. Daarvoor moet deze dan wel weer meer van zijn privésfeer opgeven (met wie iemand belt tijdens het uitvoeren van betalingstransacties is een privé-aangelegenheid).
Zelfs al is het in telefonisch gesprek zijn een behoorlijk betrouwbare indicator voor een oplichting_in_action dan nog is het een aantasting van de privacy van de bankklant.
De gedachtegang dat het verzamelen van zoveel mogelijk indicatoren van oplichting_die_aan_de_gang is en het verdedigen van het gebruik van al deze indicatoren, ongeacht in welke mate deze de privacy van de klant opheffen, is een bij uitstek technocratische manier van denken, die geen enkele rekening houdt met de menselijke waardigheid (behoefte aan privacy).
En dan vooral erbij zeggen: "als je deze ingreep in de privacy niet toelaat dan is het je eigen schuld dat je opgelicht wordt." Makkelijk uit te breiden naar het
machtswoord: "als je het gebruik van deze specifieke indicator niet toestaat dan gaan wij jouw betalingstransactie niet bewaken" - want ook al heeft de bank, zoals je zelf vaststelt, in hetzelfde specifieke geval
andere indicatoren die rood oplichten, die indicatoren zijn de bankklant niet bekend (worden zoveel mogelijk geheim gehouden om fraudeurs niet wijzer te maken) waarmee de klant in een staat van onwetendheid verkeert en daardoor gemakkelijk geïntimideerd kan worden.
Begrijp me goed: ik pleit er
niet voor om die indicatoren aan de klant bekend te maken -dat zou dom zijn- maar ik vraag allleen aandacht voor hoe de dans met de indicatoren kan leiden tot een psychologisch offensief van de bank naar de klant.
In het meest extreme geval leidend tot: geef uw hele privéleven op want anders kunnen wij (bank) niet goed voor u (klant) zorgen.
Het is, kortom, hetzelfde spel als gespeeld wordt met alle andere (data)technische oplossingen ter bestrijding van criminaliteit: "voor uw eigen veiligheid hebben wij al deze (privé)gegevens van u nodig".
En dan nog iets over: "
Ik vind dat op zich een goede zaak. De bank interesseert het echt niet met wie ik bel".
Jij hebt de neiging -volgens mij reageer jij veel op dit forum- om
maatschappelijke verschijnselen te personaliseren.
Daarmee zie je niet hoe maatschappelijke verschijnselen altijd een
eigen dynamiek gaan ontwikkelen, die de intenties van de oorspronkelijke, initiërende actoren (hier: de bank) overstijgt.
In dit specifieke geval heb je zelfs niet eens in de gaten, dat de volgende stap van de bank is om juist wèl te willen weten met wie een bankklant op het moment van een transactie belt: dat is namelijk hoogstwaarschijnlijk de oplichter zelf (want het bellen is een tamelijk betrouwbare indicator voor oplichting).
Jij hebt geen enkele mogelijkheid om deze vervolgstap qua argumentatie tegen te houden omdat deze stap logisch volgt uit de voorgaande in het kader van criminaliteitsbestrijding (hier: oplichting).
Jij hanteert een onversneden principe, namelijk criminaliteitsbestrijding koste wat het kost, alleen verpakt in "neutrale" technische maatregelen, zoals het monitoren of bankierende klanten in telefonisch gesprek zijn.
Jij bent op deze manier bezig met het realiseren van een technocratische dystopie, waaraan je pas kunt ontsnappen wanneer je jouw ICT-tunnelvisie -geënt op de bank- in een bredere maatschappelijke context plaatst.
(nieuwe anoniem)