/dev/null - Overig

Vrije modem keuze

30-09-2025, 13:13 door Jeroen4444, 35 reacties
Ik maak gebruik van een vrije modem keuze bij mijn internet provider. Dit werkte pas na maanden maar gelukkig het werk. Voor een abonnementswijziging moet ik hun modem aansluiten. Vanwege de maande lange issues wil ik dat natuurlijk niet graag doen. Daar loopt de wijzing op spaak.
Sta ik in mijn recht om de modem wissel niet te willen doen? Mijn idee is dat de ACM dit aangeeft maar daar ben ik niet zeker van.
Reacties (35)
30-09-2025, 14:31 door Anoniem
Het wordt me uit je verhaal niet duidelijk waarom het opnieuw maanden zou moeten duren. Kan je niet het modem van de provider aansluiten, je ding doen en dan weer je eigen modem aansluiten? De instellingen die je ervoor gedaan hebt zijn toch niet weg door het ding even los te koppelen?
30-09-2025, 14:50 door Anoniem
Waarschijnlijk is de oorpsronkelijke modem noodzakelijk om de update te pushen/activeren en kun je daarna je eigen modem weer aansluiten.

Ik die even een aanname hoor; ik heb al jaren mijn modem in bridgemode staan; dus gebruik hem effectief niet.
30-09-2025, 15:30 door Anoniem
Vrije modemkeuze houdt in dat je zelf mag kiezen welk modem je aansluit toch? Of wat je niet aansluit. Ik heb hier ook meermalen conflicten over gehad met diverse providers, dan noemen ze het weer een media convertor, of een black box. of het is om de kwaliteit van je verbinding te kunnen garanderen, glasswitch. allemaal drogredenen. je hebt recht op een passieve aansluiting. Daarachter mag je zelf bepalen wat je aansluit of in jouw geval wat je niet aansluit en al helemaal als het een stroomverbruiker is! En als je provider je ongevraagd een modem opstuurt, mag je er mee doen wat je wil, dus ook terugsturen. En dus niet verplichten om het aan te sluiten
30-09-2025, 15:31 door _R0N_
Het is vrij simpel. Als jouw wijziging een snelheidswijziging is kunnen ze alleen garantie geven op de snelheid icm het door de ISP geleverde modem/router. Jouw vrije keuze wil niet zeggen dat jouw keuze een verstandige is namelijk.

Ze maken de wijziging, controleren de instellingen, doen wat tests en maken een rapport. Als jij daarna je eigen hardware weer aansluit is dat prima en als jij dan klaagt dat de gewenste snelheid niet gehaald wordt zullen ze zich beroepen op de rapportjes die met hun eigen hardware gemaakt zijn.
30-09-2025, 15:43 door Anoniem
Door Anoniem: Ik die even een aanname hoor; ik heb al jaren mijn modem in bridgemode staan; dus gebruik hem effectief niet.
Was hier ontzettend verbaasd dat bij Ziggo na het moeten aansluiten van een nieuw modem de bridgemode automatisch werd overgenomen.
Wel zeer teleurstellend dat het modem ruim 30 procent meer stroom verbruikt.
30-09-2025, 16:03 door Anoniem
Door Anoniem: Het wordt me uit je verhaal niet duidelijk waarom het opnieuw maanden zou moeten duren. Kan je niet het modem van de provider aansluiten, je ding doen en dan weer je eigen modem aansluiten? De instellingen die je ervoor gedaan hebt zijn toch niet weg door het ding even los te koppelen?

Lijkt me ook - tenzij .. (zie onder) .

Wat is toch, dat mensen die zo nodig het zelf beter willen weten niet in staat zijn om exact hun probleem en situatie te omschrijven ?

Van een gewone gebruiker "het Internet doet het niet" verwacht je niks anders, maar als je vindt het beter te kunnen dan je ISP verwacht je ook wat senior skills - een probleem, geobserveerde symptomen en je eigen theorie qua oorzaak goed _onderscheiden_ omschrijven is zeldzaam.

TS kan in elk geval verwacht dat zeuren om een vermeend recht helemaal onderaan de stapel komt te liggen.
Niet eens uit pesterij, maar gewoon omdat "moeilijke" vragen die helemaal buiten het standaard proces lopen via een ticket (uiteindelijk) in de sprint van van een engineering team gepland moeten worden . Met prio extra laag (benefits "1 klant" ).

Natuurlijk staat er ook helemaal niks bij over welke ISP / modem etc etc , want een handige oplossing wordt duidelijk niet gezocht. Stel je voor dat er meer mensen zijn die ervaring hebben met die ISP en een eigen modem.
Alleen een anonieme mening van waarschijnlijk niet deskundige mensen over de interpretatie van een bepaald juridisch onderwerp .

_het zou kunnen _ (100% speculatie) dat een leveringsprofiel gekoppeld is aan een bijbehorende ISP modem kenmerk , en het eigen modem van TS daar "handmatig" bijgezet is . Dan kun je aannemen dat het ISP modem weer even gezien moet worden om de nieuwe service op dat profiel te activeren - waarna (hopelijk) het ook weer werkt voor het 'eigen' modem - als dat gekoppeld blijft aan het profiel .

Totale speculatie - meestal wil een ISP liever geen afhankelijkheden van apparatuur op de klant locatie (ook niet hun eigen modem) - wegens upgrades,defect etc . Een 'blanco' ISP modem dat 'gewoon' kan werken omdat de aansluiting in "het netwerk" herkend wordt is logistiek makkelijk .
Maar in sommige netwerken "moet je wel" - PON (ONT) is één geval , en ik dacht dat kabelmodems ook . Uiteindelijk - shared medium probleem.
30-09-2025, 16:14 door Anoniem
Door _R0N_: Het is vrij simpel. Als jouw wijziging een snelheidswijziging is kunnen ze alleen garantie geven op de snelheid icm het door de ISP geleverde modem/router. Jouw vrije keuze wil niet zeggen dat jouw keuze een verstandige is namelijk.

Ze maken de wijziging, controleren de instellingen, doen wat tests en maken een rapport. Als jij daarna je eigen hardware weer aansluit is dat prima en als jij dan klaagt dat de gewenste snelheid niet gehaald wordt zullen ze zich beroepen op de rapportjes die met hun eigen hardware gemaakt zijn.

Bekend verhaal voor mij, maar net iets anders: klant vertrouwde de ongevraagde en ongemelde door de provider nitoegestuurde nieuwe modem niet, want internet deed het ook prima en de doos was beschadigd, en wat erin zat leek een slordig heringepakt retourtje.

Toen zakte de internetsnelheid ver onder een acceptabel nivea. Alleen tekstpagina's waren te laden, en dan was het nog een kwestie van erg veel geduld hebben.

Toen belde ze een keer naar de helpdesk, niets in de administratie terugvinden over terugroep- of omruilacties van de leveranciers, of iets over netwerkonderhoud daar in de buurt, want daar had ze ook een mail over gekregen.

Het oude modem bleek veilig, en was eenvoudig te flashen, gewoon een update gemist.

Er bleek een meshnetwerk hobbist in de buurt te wonen, die sommige buurtgenoten voorzag in hun behoefte, en anderen daarvoor uitbuitte.

Had iets met porno-netwerken en drugshandel van doen, en "opties bieden tot bijverdienen" maar ook met werken voor buitenlandse mogendheden. Aangifte ligt er nog.

Eigen keuze van modem, hoeft geen veilige keuze te zijn. Ook niet voor de netwerkbeheerder maar daar weet ik je niet meer over te uit te leggen. Misschien een ander hier.
30-09-2025, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het wordt me uit je verhaal niet duidelijk waarom het opnieuw maanden zou moeten duren. Kan je niet het modem van de provider aansluiten, je ding doen en dan weer je eigen modem aansluiten? De instellingen die je ervoor gedaan hebt zijn toch niet weg door het ding even los te koppelen?

Lijkt me ook - tenzij .. (zie onder) .

Wat is toch, dat mensen die zo nodig het zelf beter willen weten niet in staat zijn om exact hun probleem en situatie te omschrijven ?

Van een gewone gebruiker "het Internet doet het niet" verwacht je niks anders, maar als je vindt het beter te kunnen dan je ISP verwacht je ook wat senior skills - een probleem, geobserveerde symptomen en je eigen theorie qua oorzaak goed _onderscheiden_ omschrijven is zeldzaam.

TS kan in elk geval verwacht dat zeuren om een vermeend recht helemaal onderaan de stapel komt te liggen.
Niet eens uit pesterij, maar gewoon omdat "moeilijke" vragen die helemaal buiten het standaard proces lopen via een ticket (uiteindelijk) in de sprint van van een engineering team gepland moeten worden . Met prio extra laag (benefits "1 klant" ).

Natuurlijk staat er ook helemaal niks bij over welke ISP / modem etc etc , want een handige oplossing wordt duidelijk niet gezocht. Stel je voor dat er meer mensen zijn die ervaring hebben met die ISP en een eigen modem.
Alleen een anonieme mening van waarschijnlijk niet deskundige mensen over de interpretatie van een bepaald juridisch onderwerp .

_het zou kunnen _ (100% speculatie) dat een leveringsprofiel gekoppeld is aan een bijbehorende ISP modem kenmerk , en het eigen modem van TS daar "handmatig" bijgezet is . Dan kun je aannemen dat het ISP modem weer even gezien moet worden om de nieuwe service op dat profiel te activeren - waarna (hopelijk) het ook weer werkt voor het 'eigen' modem - als dat gekoppeld blijft aan het profiel .

Totale speculatie - meestal wil een ISP liever geen afhankelijkheden van apparatuur op de klant locatie (ook niet hun eigen modem) - wegens upgrades,defect etc . Een 'blanco' ISP modem dat 'gewoon' kan werken omdat de aansluiting in "het netwerk" herkend wordt is logistiek makkelijk .
Maar in sommige netwerken "moet je wel" - PON (ONT) is één geval , en ik dacht dat kabelmodems ook . Uiteindelijk - shared medium probleem.
Het kan ook andersom: als er regels zijn zoals de vrije modem keuze van de acm, dan moeten de producten van de providers daaraan voldoen of aangepast worden. En liever ook niet veranderen, bij mijn delta fiber werd ook een modem opgestuurd van formaat. Via fora kwam ik op een SPF ONT uit, dat inmiddels ook prima werkt, maar moest het verhaal eerst wel drie keer uitleggen aan een helpdesk medewerker die er nog nooit van gehoord had, een website waar ik het mac adres en serieummer in moest voeren maar die toevallig net offline was enzovoorts. wijzigingen niet instant, maar na 24 uur, dat voelt als ontmoediging.
30-09-2025, 17:35 door Anoniem
Door _R0N_: Het is vrij simpel. Als jouw wijziging een snelheidswijziging is kunnen ze alleen garantie geven op de snelheid icm het door de ISP geleverde modem/router.

Nonsens. De pijp levert wat de pijp levert. Wat jij daarachter zelf doet gaat de provider niets aan.
Eneco bepaald niet wat ik met mijn stroom doe.
Evides bepaalt niet wat ik met mijn water doe.

Communisme is zooo eighties..
30-09-2025, 21:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het wordt me uit je verhaal niet duidelijk waarom het opnieuw maanden zou moeten duren. Kan je niet het modem van de provider aansluiten, je ding doen en dan weer je eigen modem aansluiten? De instellingen die je ervoor gedaan hebt zijn toch niet weg door het ding even los te koppelen?

Lijkt me ook - tenzij .. (zie onder) .

Wat is toch, dat mensen die zo nodig het zelf beter willen weten niet in staat zijn om exact hun probleem en situatie te omschrijven ?

Van een gewone gebruiker "het Internet doet het niet" verwacht je niks anders, maar als je vindt het beter te kunnen dan je ISP verwacht je ook wat senior skills - een probleem, geobserveerde symptomen en je eigen theorie qua oorzaak goed _onderscheiden_ omschrijven is zeldzaam.

TS kan in elk geval verwacht dat zeuren om een vermeend recht helemaal onderaan de stapel komt te liggen.
Niet eens uit pesterij, maar gewoon omdat "moeilijke" vragen die helemaal buiten het standaard proces lopen via een ticket (uiteindelijk) in de sprint van van een engineering team gepland moeten worden . Met prio extra laag (benefits "1 klant" ).

Natuurlijk staat er ook helemaal niks bij over welke ISP / modem etc etc , want een handige oplossing wordt duidelijk niet gezocht. Stel je voor dat er meer mensen zijn die ervaring hebben met die ISP en een eigen modem.
Alleen een anonieme mening van waarschijnlijk niet deskundige mensen over de interpretatie van een bepaald juridisch onderwerp .

_het zou kunnen _ (100% speculatie) dat een leveringsprofiel gekoppeld is aan een bijbehorende ISP modem kenmerk , en het eigen modem van TS daar "handmatig" bijgezet is . Dan kun je aannemen dat het ISP modem weer even gezien moet worden om de nieuwe service op dat profiel te activeren - waarna (hopelijk) het ook weer werkt voor het 'eigen' modem - als dat gekoppeld blijft aan het profiel .

Totale speculatie - meestal wil een ISP liever geen afhankelijkheden van apparatuur op de klant locatie (ook niet hun eigen modem) - wegens upgrades,defect etc . Een 'blanco' ISP modem dat 'gewoon' kan werken omdat de aansluiting in "het netwerk" herkend wordt is logistiek makkelijk .
Maar in sommige netwerken "moet je wel" - PON (ONT) is één geval , en ik dacht dat kabelmodems ook . Uiteindelijk - shared medium probleem.
Het kan ook andersom: als er regels zijn zoals de vrije modem keuze van de acm, dan moeten de producten van de providers daaraan voldoen of aangepast worden. En liever ook niet veranderen, bij mijn delta fiber werd ook een modem opgestuurd van formaat. Via fora kwam ik op een SPF ONT uit, dat inmiddels ook prima werkt, maar moest het verhaal eerst wel drie keer uitleggen aan een helpdesk medewerker die er nog nooit van gehoord had, een website waar ik het mac adres en serieummer in moest voeren maar die toevallig net offline was enzovoorts. wijzigingen niet instant, maar na 24 uur, dat voelt als ontmoediging.

Dat is gewoon '<1% gaan we niet optimaliseren' . Niet in de training van de helpdesk en niet in de automatisering.
dus is er "omdat het moet" een servertje bij elkaar geklutst met een paar scrippies, een cronjob, en waarschijnlijk nog een engineer ertussen die controleert of dat mac echt gezien is achter de aansluiting die opgegeven is voordat dat mac adres echt authorized wordt .

[het wordt een heel leuke DoS als je een niet bestaand mac laat provisionen voor de buurman. Of jezelf per typo- en dan wel verontwaardigd helpdesk tijd claimen ]

Er zijn altijd dingen die urgenter zijn en waar ontzettend veel meer klanten baat van hebben dan dit soort randgevallen perfect maken.


Dat zouden mensen die in de IT werken (of dat willen) toch moeten snappen - en dus herkennen als ze aan de klantenkant zitten.

Het is al tig decennia de kern van alle IT - automatiseren vereist dat je standaarden maakt, en je grootste rendement - en dus meeste aandacht gaat uit naar- komt van het automatiseren van de veelvoorkomende situaties .
Nog ouder dan IT - Henry Ford -"Any color the customer wants, as long as it’s black.” . De kern van massa productie is dat je zo weinig mogelijk verschillende versies maakt . Het is pas vrij recent dat (inderdaad in de auto industrie) de automatisering van bestellen en fabricage genoeg gekoppeld is dat "opties op het model" tijdens fabricage getweaked kunnen worden.
30-09-2025, 21:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_: Het is vrij simpel. Als jouw wijziging een snelheidswijziging is kunnen ze alleen garantie geven op de snelheid icm het door de ISP geleverde modem/router.

Nonsens. De pijp levert wat de pijp levert. Wat jij daarachter zelf doet gaat de provider niets aan.
Eneco bepaald niet wat ik met mijn stroom doe.
Evides bepaalt niet wat ik met mijn water doe.

Zolang jij niet loopt te zeiken en een helpdesker blokkeert wanneer je de boel zelf verprutst hebt is dat helemaal prima.
30-09-2025, 21:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het wordt me uit je verhaal niet duidelijk waarom het opnieuw maanden zou moeten duren. Kan je niet het modem van de provider aansluiten, je ding doen en dan weer je eigen modem aansluiten? De instellingen die je ervoor gedaan hebt zijn toch niet weg door het ding even los te koppelen?

Lijkt me ook - tenzij .. (zie onder) .

Wat is toch, dat mensen die zo nodig het zelf beter willen weten niet in staat zijn om exact hun probleem en situatie te omschrijven ?

Van een gewone gebruiker "het Internet doet het niet" verwacht je niks anders, maar als je vindt het beter te kunnen dan je ISP verwacht je ook wat senior skills - een probleem, geobserveerde symptomen en je eigen theorie qua oorzaak goed _onderscheiden_ omschrijven is zeldzaam.

TS kan in elk geval verwacht dat zeuren om een vermeend recht helemaal onderaan de stapel komt te liggen.
Niet eens uit pesterij, maar gewoon omdat "moeilijke" vragen die helemaal buiten het standaard proces lopen via een ticket (uiteindelijk) in de sprint van van een engineering team gepland moeten worden . Met prio extra laag (benefits "1 klant" ).

Natuurlijk staat er ook helemaal niks bij over welke ISP / modem etc etc , want een handige oplossing wordt duidelijk niet gezocht. Stel je voor dat er meer mensen zijn die ervaring hebben met die ISP en een eigen modem.
Alleen een anonieme mening van waarschijnlijk niet deskundige mensen over de interpretatie van een bepaald juridisch onderwerp .

_het zou kunnen _ (100% speculatie) dat een leveringsprofiel gekoppeld is aan een bijbehorende ISP modem kenmerk , en het eigen modem van TS daar "handmatig" bijgezet is . Dan kun je aannemen dat het ISP modem weer even gezien moet worden om de nieuwe service op dat profiel te activeren - waarna (hopelijk) het ook weer werkt voor het 'eigen' modem - als dat gekoppeld blijft aan het profiel .

Totale speculatie - meestal wil een ISP liever geen afhankelijkheden van apparatuur op de klant locatie (ook niet hun eigen modem) - wegens upgrades,defect etc . Een 'blanco' ISP modem dat 'gewoon' kan werken omdat de aansluiting in "het netwerk" herkend wordt is logistiek makkelijk .
Maar in sommige netwerken "moet je wel" - PON (ONT) is één geval , en ik dacht dat kabelmodems ook . Uiteindelijk - shared medium probleem.

En toch kan een modem keuzen van ISP's ook erg *but* zijn.. Ik leef helaas in DSL / ziggo gebied (Woningbouw vereniging weigert nog steeds glasvezel aan te leggen en ziggo is een ramp). Mijn Toenmalige DSL provider (tweak) werd overgenomen door Odido en leverde mij een Zyxel modem, ter vervanging.

Na problemen (en nog lagere snelheid) geduckduckgo't en vond uit dat Odido eigen firmware maakt voor dat modem. Er bleek ook een 9 maanden oude bug in te zitten die ze dus nog nooit opgelost hadden

Ik dus mijn eigen Fritzbox er aan gehangen en alle problemen waren voorbij. Stabielere verbinding en nog hogere snelheid dan ik ooit gehad, had. Dus een eigen modem keuze kan ook een goede oplossing zijn.

H
30-09-2025, 21:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_: Het is vrij simpel. Als jouw wijziging een snelheidswijziging is kunnen ze alleen garantie geven op de snelheid icm het door de ISP geleverde modem/router.

Nonsens. De pijp levert wat de pijp levert. Wat jij daarachter zelf doet gaat de provider niets aan.
Eneco bepaald niet wat ik met mijn stroom doe.
Evides bepaalt niet wat ik met mijn water doe.

Communisme is zooo eighties..

He-le-maal mee eens! In de seventies kreeg je van de PTT een T65 telefoontoestel, geen keuze, nu wel gelukkig, maar hebben we het zelfde met onze modems, niets geleerd dus, kpn verleidt ex-xs4all abonnees tot een upgrade maar dan moeten ze wel even hun fritzbox vervangen door een experia sof, wat een vooruitgang. bitjes en bytjes leveren tot aan het passieve AOP, en daarna is het van de afnemer. als er eisen aan de apparatuur zijn, kunnen die gepubliceerd worden. Net zo als er eisen aan de elektrische installatie enzo in je woning zijn.
30-09-2025, 22:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door _R0N_: Het is vrij simpel. Als jouw wijziging een snelheidswijziging is kunnen ze alleen garantie geven op de snelheid icm het door de ISP geleverde modem/router.

Nonsens. De pijp levert wat de pijp levert. Wat jij daarachter zelf doet gaat de provider niets aan.
Eneco bepaald niet wat ik met mijn stroom doe.
Evides bepaalt niet wat ik met mijn water doe.

Zolang jij niet loopt te zeiken en een helpdesker blokkeert wanneer je de boel zelf verprutst hebt is dat helemaal prima.

Er is natuurlijk veel verschil tussen het ene en het andere modem, maar ik heb heel wat verschillende merken en typen modems en routers aan mogen sluiten en het is altijd gelukt. de nieuwere modellen hebben wizzards daarmee kan het helemaal niet meer stuk. Een enkele keer iets gehad dat er geen signaal op de lijn stond, en de kpn monteur moest komen, maar die was er dan dezelfde dag nog, ziggo ook doorgaans snel, odido wat minder, die monteurs ziin vaak wel ok. De helpdesk is vaak wat minder vind ik. Glasvezel kan nog eenvoudiger, gewoon een ethernetrouter met spf poort is vaak voldoende al. De verkoper van die router zou ook een installatie instructie er bij kunnen doen, en dat gebeurt ook
01-10-2025, 09:09 door Anoniem
Misschien tijd voor een andere provider die daar niet moeilijk over doet.
Maar dat kan je dan weer meer geld kosten voor je abbo (aanname: zje zit niet in een of ander buitengebied met maar 1 of 2 providers).

Pay peanuts, get monkeys.
01-10-2025, 09:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door _R0N_: Het is vrij simpel. Als jouw wijziging een snelheidswijziging is kunnen ze alleen garantie geven op de snelheid icm het door de ISP geleverde modem/router.

Nonsens. De pijp levert wat de pijp levert. Wat jij daarachter zelf doet gaat de provider niets aan.
Eneco bepaald niet wat ik met mijn stroom doe.
Evides bepaalt niet wat ik met mijn water doe.

Communisme is zooo eighties..

He-le-maal mee eens! In de seventies kreeg je van de PTT een T65 telefoontoestel, geen keuze, nu wel gelukkig, maar hebben we het zelfde met onze modems, niets geleerd dus, kpn verleidt ex-xs4all abonnees tot een upgrade maar dan moeten ze wel even hun fritzbox vervangen door een experia sof, wat een vooruitgang. bitjes en bytjes leveren tot aan het passieve AOP, en daarna is het van de afnemer. als er eisen aan de apparatuur zijn, kunnen die gepubliceerd worden. Net zo als er eisen aan de elektrische installatie enzo in je woning zijn.
Beetje raar verhaal. Ben ook ex xs4all en heb geen enkel probleem met de kpn, zelfs snelheidsverhoging met de Fritz!box van
xs4all. Het heeft meer te maken hoe je jezelf opstelt richting provider.
01-10-2025, 09:58 door Anoniem
Door Anoniem: In de seventies kreeg je van de PTT een T65 telefoontoestel, geen keuze, nu wel gelukkig
Niet dat ik bezwaar heb tegen de keuze, maar die T65-toestellen waren (als je ze niet doelbewust ging slopen) onverwoestbaar en ik kan me niet herinneren dat ik wie dan ook ooit over die dingen heb horen klagen. Het zou goed kunnen dat die behoefte aan keuze ontstaan is door de beschikbaarheid van alternatieven. Dan is het aanbod geen gevolg van een vraag naar diversiteit maar de aanjager van die vraag.
01-10-2025, 10:23 door Anoniem
Al geprobeerd het mac adres van de modem van je isp te klonen naar je eigen hardware?

m.vr.gr Sebastiaan
01-10-2025, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem: . Glasvezel kan nog eenvoudiger, gewoon een ethernetrouter met spf poort is vaak voldoende al. De verkoper van die router zou ook een installatie instructie er bij kunnen doen, en dat gebeurt ook

Nope, glas wordt tegenwoordig allemaal als PON (GPON/XGPON) gebouwd .

Dat TDM (time division multiplexing) , en de SFP + apparaat (ONT/NTU, of gecombineerd met router) moet aanmelden voor _zijn_ timeslots .

En meer L1 complexiteit die 'ietwat incompatible' kan zijn . (en dan meteen een heel blok andere klanten verstoort) .
01-10-2025, 10:34 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: Het is vrij simpel. Als jouw wijziging een snelheidswijziging is kunnen ze alleen garantie geven op de snelheid icm het door de ISP geleverde modem/router.

Nonsens. De pijp levert wat de pijp levert. Wat jij daarachter zelf doet gaat de provider niets aan.
Eneco bepaald niet wat ik met mijn stroom doe.
Evides bepaalt niet wat ik met mijn water doe.

Communisme is zooo eighties..

Onzin, de provider zegt gewoon dat ze alleen garantie geven op wat ze kennen, dat is hun eigen hardware.
Als je dat niet wilt plaatsen dan heb je geen garanties.
01-10-2025, 10:37 door _R0N_
Door Anoniem: Al geprobeerd het mac adres van de modem van je isp te klonen naar je eigen hardware?

m.vr.gr Sebastiaan

Heeft geen zin, de routers van de ISP hebben tooling in zich die ze gebruiken.
Het is heel simpel, hij sluit de ISP router aan, gaar naar z'n werk en als hij thuis komt flikkert hij dat ding in de kast.

Ze hebben dat ding maar een paar minuten nodig, that's it.
01-10-2025, 10:39 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: Het is vrij simpel. Als jouw wijziging een snelheidswijziging is kunnen ze alleen garantie geven op de snelheid icm het door de ISP geleverde modem/router. Jouw vrije keuze wil niet zeggen dat jouw keuze een verstandige is namelijk.

Ze maken de wijziging, controleren de instellingen, doen wat tests en maken een rapport. Als jij daarna je eigen hardware weer aansluit is dat prima en als jij dan klaagt dat de gewenste snelheid niet gehaald wordt zullen ze zich beroepen op de rapportjes die met hun eigen hardware gemaakt zijn.

Bekend verhaal voor mij, maar net iets anders: klant vertrouwde de ongevraagde en ongemelde door de provider nitoegestuurde nieuwe modem niet, want internet deed het ook prima en de doos was beschadigd, en wat erin zat leek een slordig heringepakt retourtje.

Toen zakte de internetsnelheid ver onder een acceptabel nivea. Alleen tekstpagina's waren te laden, en dan was het nog een kwestie van erg veel geduld hebben.

Toen belde ze een keer naar de helpdesk, niets in de administratie terugvinden over terugroep- of omruilacties van de leveranciers, of iets over netwerkonderhoud daar in de buurt, want daar had ze ook een mail over gekregen.

Het oude modem bleek veilig, en was eenvoudig te flashen, gewoon een update gemist.

Er bleek een meshnetwerk hobbist in de buurt te wonen, die sommige buurtgenoten voorzag in hun behoefte, en anderen daarvoor uitbuitte.

Had iets met porno-netwerken en drugshandel van doen, en "opties bieden tot bijverdienen" maar ook met werken voor buitenlandse mogendheden. Aangifte ligt er nog.

Eigen keuze van modem, hoeft geen veilige keuze te zijn. Ook niet voor de netwerkbeheerder maar daar weet ik je niet meer over te uit te leggen. Misschien een ander hier.

Precies, en de router van de ISP hoeft er maar een paar minuten ana te hangen, tijdens hun tests. Daarna mag je best je eigen router er weer aan hangen.
01-10-2025, 11:18 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien tijd voor een andere provider die daar niet moeilijk over doet.
Maar dat kan je dan weer meer geld kosten voor je abbo (aanname: zje zit niet in een of ander buitengebied met maar 1 of 2 providers).

Pay peanuts, get monkeys.
Zijn er dan al tegenwoordig meerdere providers die over dezelfde coax kabel internet aanbieden?

Pay peanuts, get monkeys advice.
01-10-2025, 11:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat is gewoon '<1% gaan we niet optimaliseren' .
Wie zegt dat ze dit niet gedaan hebben?

Niet in de training van de helpdesk
Wie zegt dat de helpdesk geen training heeft gehad?
en niet in de automatisering.
Zie zegt dat er niet geautomatiseerd is?
dus is er "omdat het moet" een servertje bij elkaar geklutst met een paar scrippies, een cronjob, en waarschijnlijk nog een engineer ertussen die controleert of dat mac echt gezien is achter de aansluiting die opgegeven is voordat dat mac adres echt authorized wordt .
Ik zie weer heel veel aannames. Meestal gaat dit volledig automatisch, en zit er een stukje middelware tussen dat dit allemaal regelt. Teminste, zo zou ik dit bouwen, maar ik zou ook niet een continue reload laten uitvoeren maar dit gestructureerd doen.

Meestal gaat dit volledig automatisch, en zit er een Er zijn altijd dingen die urgenter zijn en waar ontzettend veel meer klanten baat van hebben dan dit soort randgevallen perfect maken.
Ik zie weer dat je eigenlijk niet weet hoe het werkt, en maar weer aannames doet?

Dat zouden mensen die in de IT werken (of dat willen) toch moeten snappen - en dus herkennen als ze aan de klantenkant zitten.
Ik zou denken dat mensen met enige IT kennis nooit aannames doen, en dit soort post doen, als ze enige inhoudelijke kennis hebben.
01-10-2025, 11:34 door Anoniem
Door Anoniem: Al geprobeerd het mac adres van de modem van je isp te klonen naar je eigen hardware?

m.vr.gr Sebastiaan

Omdat slimbo TS helemaal niks zegt over de ISP en het netwerk zijn dit soort suggesties allemaal slagen in de ruimte.

Maar je praat alsof het een los ethernet modem is , zodat je "het" "macadres" van het modem kunt klonen.

Als het een kabel modem gaat het in elk geval om een device-kenmerk aan de kabelkant . Misschien is dat een mac adres, maar zou ook serienummer kunnen zijn of iets anders. - hoe kabel modems "herkend" worden weet ik niet ).
Ik betwijfel of "klonen" zomaar zal kunnen zelfs , omdat je dan al te makkelijk zou kunnen meeliften (of meeluisteren) met gebruik van alle buren op dezelfde coax .

In DSL land hangt er waarschijnlijk niet veel aan een mac adres, maar mogelijk wel aan andere device kenmerken.
Of willen ze even TR-069 met "hun" apparaat praten.

Ik heb al eerder genoemd dat bij PON-glasvezel , vergelijkbaar met coax, er een heel aanmeld/onderhandel verhaal is om device "de juiste". tijdsloten te geven.
01-10-2025, 11:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Misschien tijd voor een andere provider die daar niet moeilijk over doet.
Maar dat kan je dan weer meer geld kosten voor je abbo (aanname: zje zit niet in een of ander buitengebied met maar 1 of 2 providers).

Pay peanuts, get monkeys.
Zijn er dan al tegenwoordig meerdere providers die over dezelfde coax kabel internet aanbieden?

Pay peanuts, get monkeys advice.

Smart aleck.
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy"


Er is naast coax, ook nog glas, koper, en mobiel in dit kikkerlandje.

Geen idee wat de OP allemaal toegang toe heeft in zijn buurt en kan/wil gebruiken. Dat zegt hij er niet bij.
Als je in een druktbevolkt gebied woont,. heb je meerdere ISPs die via een van de bovengenoemde aansluitngen willen en kunnen leveren.
In een buitengebied kan dat minder zijn.
01-10-2025, 16:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Dat is gewoon '<1% gaan we niet optimaliseren' .
Wie zegt dat ze dit niet gedaan hebben?

Niet in de training van de helpdesk
Wie zegt dat de helpdesk geen training heeft gehad?
en niet in de automatisering.
Zie zegt dat er niet geautomatiseerd is?


Je werkt zeker bij een ISP die 't misschien wel voor elkaar heeft en bent nu een beetje op de pik getrapt ?

Informed speculation op basis van de ervaringen van anoniem 30 sep 17:06

Helpdesk 3x uitleggen wat ie uberhaupt wilde want helpdesker had er nooit van gehoord, website om het eigen mac in te geven was toevallig down , en 24 uur vertraging om het eigen mac te activeren.

Die ervaringen kun je echt niet "goed uit-geautomatiseerd" noemen. Als het zo werkte voor de "normale" cases van klant activatie was het gierende paniek .

Past allemaal precies bij een heel weinig gebruikt traject in het bestel/support proces .
Het is wel ongeveer "mogelijk/supported" maar past typisch bij een prio 0 project - website 'net down' doet ook denken aan development VM'tje dat even buiten de operationele monitoring valt (nog) .


dus is er "omdat het moet" een servertje bij elkaar geklutst met een paar scrippies, een cronjob, en waarschijnlijk nog een engineer ertussen die controleert of dat mac echt gezien is achter de aansluiting die opgegeven is voordat dat mac adres echt authorized wordt .
Ik zie weer heel veel aannames. Meestal gaat dit volledig automatisch, en zit er een stukje middelware tussen dat dit allemaal regelt. Teminste, zo zou ik dit bouwen, maar ik zou ook niet een continue reload laten uitvoeren maar dit gestructureerd doen.

Natuurlijk - zonder volledige inside kennis van die specifieke ISP kun je alleen maar speculeren welke oorzaak past bij de gerapporteerde symptomen.

Je hebt wel goed opgepakt dat dit gaat om een installatie waarin je door de eindgebruiker opgegeven data moet gaan configureren in je aansluiting-authenticatie platform (en/of toevoegen in die middleware ) ?
Dat zijn dingen die ik extreem grondig zou checken , gezien het risico op storing voor andere klanten .
Misschien graag automatisch, maar als dat onevenredig veel ontwikkeltijd kost vgl de frequentie van voorkomen (of een live deadline) kom je wel eens uit op een handmatige stap .

Als het zeldzaam genoeg is kan ik de 24 uur vertraging verklaren met een batch en handmatige controle ergens tussen.


Meestal gaat dit volledig automatisch, en zit er een Er zijn altijd dingen die urgenter zijn en waar ontzettend veel meer klanten baat van hebben dan dit soort randgevallen perfect maken.
Ik zie weer dat je eigenlijk niet weet hoe het werkt, en maar weer aannames doet?

Dat zouden mensen die in de IT werken (of dat willen) toch moeten snappen - en dus herkennen als ze aan de klantenkant zitten.
Ik zou denken dat mensen met enige IT kennis nooit aannames doen, en dit soort post doen, als ze enige inhoudelijke kennis hebben.

Als je dit soort werk gedaan hebt kun je vrij goed speculeren over achterliggende redenen op basis van dit soort symptomen.

Zonder precies bij de betreffende provider in de juiste keuken gewerkt te hebben blijft het speculatie . (en weet je het wel precies, valt het meestal onder NDAs , dit soort ietwat vuile was ).
01-10-2025, 21:34 door Jeroen4444
Bedankt voor alle reacties. Even ter aanvulling. De snelheid, het vaste IP en de betrouwbaarheid zijn op dit moment prima. Dat was ook niet mijn vraag. Ergo technisch is nu met mijn eigen modem op orde.

Waar ik naar opzoek ben is het juridische kader. Mag mijn provider eisen dat ik tijdelijk hun modem moet aansluiten?

Inmiddels weet ik dat er mac adres registraties nodig zijn en dat er enkel 1 x per dag een IP nummer wordt uitgegeven. Eerdere modem wisselingen kosten dan ook dagen voordat ik weer verbinding had.

Dus als ik in mijn recht sta om deze wisseling te weigeren zou dat mij helpen.
Daar ben ik naar geïnteresseerd.
01-10-2025, 21:51 door Anoniem
Door Jeroen4444:
Inmiddels weet ik dat er mac adres registraties nodig zijn en dat er enkel 1 x per dag een IP nummer wordt uitgegeven. Eerdere modem wisselingen kosten dan ook dagen voordat ik weer verbinding had.

haha.
Nog steeds geen provider genoemd natuurlijk.

Om eerlijk te zijn - ik denk dat dat aan je onkunde ligt - of misschien aan je onwil om te communiceren .

"kapot modem, nieuwe sturen" is relatief normaal voor providers. Ik vind het vrij ongeloofwaardig dat er geen optie (helpdesk belletje desnoods) zou zijn om "nu" de gereserveerde lease vrij te geven voor zo'n soort geval.


Op het speculatieve idee dat alles "helemaal normaal ethernet / dhcp gedrag is" - dan zou een DHCP RELEASE packet een geclaimde lease vrij moeten geven zodat een nieuwe sessie niet blokkeert . Een modem "netjes" uitzetten laat dat typisch gebeuren, de kabel eruit trekken niet.


Waarom je denkt dat je van een stel anonieme technisch geinteresseerde mensen (iets anders zit er niet hier) solide juridisch advies over een vrij specifiek randgeval gaat krijgen - waarmee je dan je vermeende "recht" kunt gaan claimen blijft een raadsel.
02-10-2025, 07:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Jeroen4444:
Inmiddels weet ik dat er mac adres registraties nodig zijn en dat er enkel 1 x per dag een IP nummer wordt uitgegeven. Eerdere modem wisselingen kosten dan ook dagen voordat ik weer verbinding had.

haha.
Nog steeds geen provider genoemd natuurlijk.

Om eerlijk te zijn - ik denk dat dat aan je onkunde ligt - of misschien aan je onwil om te communiceren .

"kapot modem, nieuwe sturen" is relatief normaal voor providers. Ik vind het vrij ongeloofwaardig dat er geen optie (helpdesk belletje desnoods) zou zijn om "nu" de gereserveerde lease vrij te geven voor zo'n soort geval.


Op het speculatieve idee dat alles "helemaal normaal ethernet / dhcp gedrag is" - dan zou een DHCP RELEASE packet een geclaimde lease vrij moeten geven zodat een nieuwe sessie niet blokkeert . Een modem "netjes" uitzetten laat dat typisch gebeuren, de kabel eruit trekken niet.


Waarom je denkt dat je van een stel anonieme technisch geinteresseerde mensen (iets anders zit er niet hier) solide juridisch advies over een vrij specifiek randgeval gaat krijgen - waarmee je dan je vermeende "recht" kunt gaan claimen blijft een raadsel.

Mijn ervaring is dat op de eerste lijns helpdesk vaak mensen zitten die een voorgekauwd script aflopen. Als je daar van afwijkt, raken ze in de war.
Wil je iets "aparts", of een persoon die meer van de techniek af weet, dan kom je al snel uit bij de 2e of 3e lijn. Als je daar al bij kan komen.

En dan hebben we het nog niet over de chatbots die ze tegenwoordig overal als 0e lijn inzetten. Die zijn ook een drama.


@OP:
Voor vakkundig juridisch advies adviseer ik om met een jurist te spreken. (ander krijg je alleen maar aannames of interpretaties) :-)

Schoenmaker blijf bij je leest.
02-10-2025, 09:40 door Briolet
Door Jeroen4444: Waar ik naar opzoek ben is het juridische kader. Mag mijn provider eisen dat ik tijdelijk hun modem moet aansluiten?

Als het tijdelijk nodig is, dan zal het zijn omdat het modem van de provider iets heeft om met de centrale te communiceren zodat alles goed ingesteld kan worden in de centrale. Blijkbaar mist jouw eigen modem die feature. Misschien klagen bij de leverancier van je eigen modem dat hij niet volwaardig werkt bij alle providers?

Inmiddels weet ik dat er mac adres registraties nodig zijn en dat er enkel 1 x per dag een IP nummer wordt uitgegeven. Eerdere modem wisselingen kosten dan ook dagen voordat ik weer verbinding had.

Ik zou direct van provider wisselen als die maar 1x per dag een nieuw IP kan uitgeven. Een normale provider doet dat binnen een tiental seconden na een modemwissel. (tenzij er een echte storing in de centrale zit wat ik ook eens gehad heb waardoor er na een wijkstoring geen IP adres uitgegeven werd bij mijn bestaande modem)
02-10-2025, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Mijn ervaring is dat op de eerste lijns helpdesk vaak mensen zitten die een voorgekauwd script aflopen. Als je daar van afwijkt, raken ze in de war.
Wil je iets "aparts", of een persoon die meer van de techniek af weet, dan kom je al snel uit bij de 2e of 3e lijn. Als je daar al bij kan komen.

Dat klopt natuurlijk - maar "modem wissel" moet echt wel "normaal" omdat die dingen ook wel kapot gaan . Procentueel weinig, maar als er genoeg in het veld staan is dat iedere dag wel een paar keer nodig .
(alleen de reden "eigen modem" misschien een stuk minder voor modem wissel) .

Je moet dan natuurlijk geen techno mumbo jumbo gaan praten - "ja mijn openbsd nuc met sfp heeft een ander mac adres en nu wordt de DORA van dhcp niet goed doorgelopen en de link layer is wel goed maar IP komt niet door en ook IP6 RA zie ik niet " .

Dus gewoon simpel "ik heb net een nieuw modem aangesloten , kan het IP adres van de oude vrijgegeven worden" , zo iets verwacht ik dat wel moet werken, als het dan om de ene of andere reden echt niet "vanzelf" gaat maar zo'n extreem lange tijd "vast" zou staan.

Blijft allemaal speculatie over wat/waarom , maar goed, TS wil alleen maar ondeskundige juridische meningen.



En dan hebben we het nog niet over de chatbots die ze tegenwoordig overal als 0e lijn inzetten. Die zijn ook een drama.

Ergerlijk inderdaad als je vraag buiten de standaard valt.

First law of tech support : there is always an idiot at the other end of the line, regardsless of which side of the line you are on.



@OP:
Voor vakkundig juridisch advies adviseer ik om met een jurist te spreken. (ander krijg je alleen maar aannames of interpretaties) :-)

Schoenmaker blijf bij je leest.

yep.
03-10-2025, 12:28 door Anoniem
Door Jeroen4444: Bedankt voor alle reacties. Even ter aanvulling. De snelheid, het vaste IP en de betrouwbaarheid zijn op dit moment prima. Dat was ook niet mijn vraag. Ergo technisch is nu met mijn eigen modem op orde.

Waar ik naar opzoek ben is het juridische kader. Mag mijn provider eisen dat ik tijdelijk hun modem moet aansluiten?

Inmiddels weet ik dat er mac adres registraties nodig zijn en dat er enkel 1 x per dag een IP nummer wordt uitgegeven. Eerdere modem wisselingen kosten dan ook dagen voordat ik weer verbinding had.

Dus als ik in mijn recht sta om deze wisseling te weigeren zou dat mij helpen.
Daar ben ik naar geïnteresseerd.

Heeft niks met een juridisch kader te maken. De provider mag van jou verwachten dat je doet wat er in de algemene voorwaarden is opgenomen bij het afsluiten van je contract; of eventuele wijzigingen die zijn doorgevoerd tijdens de looptijd. Er is geen algemene wet waar je op kunt terugvallen; dus het antwoord kan je alleen maar vinden in de voorwaarden die op jou contract van toepassing zijn.
03-10-2025, 15:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Jeroen4444: Bedankt voor alle reacties. Even ter aanvulling. De snelheid, het vaste IP en de betrouwbaarheid zijn op dit moment prima. Dat was ook niet mijn vraag. Ergo technisch is nu met mijn eigen modem op orde.

Waar ik naar opzoek ben is het juridische kader. Mag mijn provider eisen dat ik tijdelijk hun modem moet aansluiten?

Inmiddels weet ik dat er mac adres registraties nodig zijn en dat er enkel 1 x per dag een IP nummer wordt uitgegeven. Eerdere modem wisselingen kosten dan ook dagen voordat ik weer verbinding had.

Dus als ik in mijn recht sta om deze wisseling te weigeren zou dat mij helpen.
Daar ben ik naar geïnteresseerd.

Heeft niks met een juridisch kader te maken. De provider mag van jou verwachten dat je doet wat er in de algemene voorwaarden is opgenomen bij het afsluiten van je contract; of eventuele wijzigingen die zijn doorgevoerd tijdens de looptijd. Er is geen algemene wet waar je op kunt terugvallen; dus het antwoord kan je alleen maar vinden in de voorwaarden die op jou contract van toepassing zijn.

Dat lijkt me niet helemaal juist .
Die vrije modemkeuze is dwingende regelgeving - het kan/mag dus niet uitgesloten zijn algemene voorwaarden.
Alleen op welke manier het moet werken zal een interpretatie kwestie zijn. Ook dat is veel te specifiek om in AV opgenomen te zijn. (ook voor de 'normale' situatie staat niet in detail hoe dat werkt in de AV ).

Mijn ondeskundige natte vinger denkt dat dat best "onhandig" mag zijn als het de klant maar geen extra geld kost.
05-10-2025, 16:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik die even een aanname hoor; ik heb al jaren mijn modem in bridgemode staan; dus gebruik hem effectief niet.
Was hier ontzettend verbaasd dat bij Ziggo na het moeten aansluiten van een nieuw modem de bridgemode automatisch werd overgenomen.
Wel zeer teleurstellend dat het modem ruim 30 procent meer stroom verbruikt.

Dat is wel vreemd, aangezien het modem een dommere functie heeft met bridge modus. Maar hangt ook af van welk modem je bij Ziggo hebt misschien.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.