image

Staatssecretaris verbiedt overname van Solvinity door Amerikaans bedrijf

dinsdag 26 mei 2026, 12:45 door Redactie, 37 reacties
Laatst bijgewerkt: 26-05-2026, 13:58

Staatssecretaris Aerdts voor Digitale Economie verbiedt de overname van Solvinity door het Amerikaanse bedrijf Kyndryl. Dat schrijft de bewindsvrouw vandaag in een brief aan de Tweede Kamer. DigiD draait op servers van het cloudbedrijf, alsmede de dienst MijnOverheid. Ook het beveiligde communicatiesysteem van het ministerie van Justitie en Veiligheid draait er.

Binnen en buiten de politiek zijn er grote zorgen over de gevolgen van de beoogde Amerikaanse overname. Het Bureau Toetsing Investeringen (BTI) deed onderzoek naar het overnameplan en stelt dat het een risico vormt voor het publieke belang. Daarop heeft het BTI geadviseerd om de overname te verbieden. Aerdts meldt dat ze het advies overneemt. "Aangezien ik recentelijk serieuze indicaties heb gekregen dat voltooiing van de transactie aanstaande was zag ik, ter bescherming van het publieke belang, geen andere mogelijkheid dan nu dit besluit te nemen. Op 25 mei 2026 heb ik daarom het besluit genomen tot een verbod van de overname op grond van de WOZT en dit aan de voorgenomen koper en doelonderneming medegedeeld."

Via de Wet ongewenste zeggenschap telecommunicatie (WOZT) kan het kabinet overnames verbieden die tot een 'bedreiging van het publiek belang' kunnen leiden. Het BTI is de toezichthouder die in het kader van de WOZT overnames op deze grond toetst. Aerdts stelt dat de toetsing van het BTI 'landenneutraal, risico-gebaseerd, en proportioneel is', en uitsluitend als doel heeft om risico’s voor het publieke belang te voorkomen. 

"Nederland hecht grote waarde aan de aanwezigheid van buitenlandse, waaronder nadrukkelijk ook Amerikaanse technologiebedrijven en hun bijdrage aan de Nederlandse economie en digitale infrastructuur, en hanteert tegelijkertijd een onafhankelijk investeringstoetsingskader onder de WOZT dat uitsluitend gericht is op bescherming van het publieke belang en die gelijkelijk van toepassing is op alle investeerders, ongeacht het land van herkomst", voegt de staatssecretaris toe, die stelt dat de overheid met Solvinity over verdere ontwikkelingen bij het bedrijf in contact blijft.

Reacties (37)
26-05-2026, 12:57 door Anoniem
Dit is fantastisch nieuws. Aanvankelijk is dit dus een grote geruststelling.
26-05-2026, 13:00 door Anoniem
Douze points pour BTI ...
26-05-2026, 13:09 door Anoniem
Eindelijk toont een bewindspersoon ballen. Oprecht een goede beslissing.
26-05-2026, 13:12 door Anoniem
Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.
26-05-2026, 13:17 door Anoniem
Precies op tijd!!!! Exact vandaag 67 geworden en pensioengerechtigd. Had en heeft Trump niks mee te maken.
26-05-2026, 13:19 door Anoniem
Hadden ze bijna een gedetailleerde inkijk in het Belasting/Toeslagen circus...saved by the bell
26-05-2026, 13:20 door Anoniem
Excuses aan Pieter van Oordt lijken me hierbij geen overbodige zaak, evenals hem kostenloos stellen voor rekening van de landsadvocaat en wanneer hij dat nog wil hem herinstalleren in zijn functie.
26-05-2026, 13:21 door Anoniem
Heel goed besluit, had alleen wel eerder genomen moeten worden. Ook na vele externe en interne signaleringen
26-05-2026, 13:32 door Anoniem
Jeez, eindelijk..
26-05-2026, 13:58 door Anoniem
Door Anoniem: Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.

Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.
26-05-2026, 13:58 door Anoniem
Nu nog de rest van de nederlandse data in eigen nederlandse handen brengen. Weg uit buitenlandse (niet europeese) handen.
26-05-2026, 14:03 door Anoniem
Nou ja, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zullen we maar zeggen.
26-05-2026, 14:04 door Anoniem
Heeft de realiteit zowaar de haagse incompetentjes nog ingehaald ook.

Ze hadden natuurlijk die toko gewoon zelf kunnen overnemen, toen die zich bij hen meldde met de mededeling dat ze te koop stonden. Maar dat was natuurlijk te logisch, efficiënt en goedkoop.
26-05-2026, 14:22 door Anoniem
Dat scheelt in ieder geval (de kosten van) 1 rechtszaak voor The Firewall
https://www.thefirewall.eu/artikelen/de-eerste-rechtszitting

Nu nog het stroomnet (zoals Vattenfall), en andere nutsbedrijven terug in Nederlandse handen, de banken (zodat ze weer geld gaan accepteren en kantoren hebben), en vooral afscheid nemen van de dikke-ik jaren '80 mentaliteit, weg met de VVD zodat de HRA afgeschaft kan en de huizenprijzen dalen zodat hopelijk uiteindelijk de complete maatschappij een beetje minder gestresst hoeft te zijn... toch?
26-05-2026, 14:22 door Anoniem
Door Anoniem: Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.

Het idee van het verbieden is dat het bedrijf nederlands blijft...vooralsnog
26-05-2026, 14:31 door Anoniem
Overheid verbied overname omdat ze er een account hebben? Sinds wanneer heeft de overheid daar iets over te zeggen?

Begrijp me niet verkeerd. Dit verloop heeft een goeie uitkomst voor de burger en bedrijf. Maar de manier waarop, roept vragen op. Dat de overheid maar ergens anders een account aanmeet of met eigen infra komt.

Maar ik zal het allemaal wel weer verkeerd zien, gaan we hieronder lezen...
26-05-2026, 14:38 door Anoniem
Door Anoniem: Excuses aan Pieter van Oordt lijken me hierbij geen overbodige zaak, evenals hem kostenloos stellen voor rekening van de landsadvocaat en wanneer hij dat nog wil hem herinstalleren in zijn functie.
Helemaal mee eens! Toch jammer dat het zover had moeten komen en zo lang heeft geduurd.
26-05-2026, 14:49 door Anoniem
Het kon al die tijd dus wél, alleen is een rookgordijn van politieke onwil opgetrokken, zoals wel vaker bij grote dossiers in politiek DH.
26-05-2026, 14:58 door Anoniem
Juich niet te vroeg...Nederland moet het nog steeds doen met dezelfde luitjes die incompetent en zelfgenoegzaam jarenlang de publieke zaak hebben verkwanseld aan de markt. Bij ons thuis heet dat ook wel bewust onbekwaam. Bedenk dat Nederland ondertussen door BigTech jaarlijks voor bijna 300 miljard wordt afgeroomd voor hard-en software, en dat moet het terugverdienen van de duizelingwekkende investeringen in AI nog beginnen.
26-05-2026, 15:00 door Anoniem
WAAROm heeft dit zo lang moeten duren. Rechtszaak geweest en alles, dit had veel sneller genomen kunnen worden.
Lijkt we weeer zo'n proef ballonnetje kijken of ze met niks doen weg konden komen of zo.....
26-05-2026, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem: Hadden ze bijna een gedetailleerde inkijk in het Belasting/Toeslagen circus...saved by the bell
Volgens mij gaat de outsourcing van de gehele BTW applicatie naar Fast Enterprises nog gewoon door hoor
Maar lijkt mij een goede tweede casus, nu met precedent
26-05-2026, 15:25 door jetstreak - Bijgewerkt: 26-05-2026, 15:29
Blij met deze uitkomst. Onderschat niet de implicaties die dit besluit kan hebben. Ik ben benieuwd of de US dit zomaar laat passeren of dat ze gaan dreigen, zoals zij wel vaker doen. Hopelijk blijft staatssecretaris Aerdts dan wel bij haar besluit.
26-05-2026, 15:36 door johanw
Door Anoniem:
Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.

Het besluit nemen is eenvoudig, maaar je zo indekken dat rechtszaken geen kans maken is een stuk lastiger.
26-05-2026, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.

Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.

Ik weet dat jij geen enkel idee hebt wat ik kan, wat ik gedaan heb en wat ik nog ga doen.
Nutteloze vergelijkingen maken en die op dit forum plaatsen lijkt de top van jouw vermogen
26-05-2026, 16:00 door Anoniem
Door Anoniem: WAAROm heeft dit zo lang moeten duren. Rechtszaak geweest en alles, dit had veel sneller genomen kunnen worden.
Lijkt we weeer zo'n proef ballonnetje kijken of ze met niks doen weg konden komen of zo.....

Het moest zolang duren omdat een staatssecretaris een besluit neemt op basis van een gedegen onderzoek. Dat een heleboel mensen het een duidelijke stap vinden wil nog niet zeggen dat de politiek dat zo makkelijk kan doen.

Het duurt even, maar als de onderbouwing stevig is lijkt me de kans kleiner dat Kyndryl een rechtszaak gaat winnen om schadevergoeding
26-05-2026, 16:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.

Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.

Ik weet dat jij geen enkel idee hebt wat ik kan, wat ik gedaan heb en wat ik nog ga doen.
Nutteloze vergelijkingen maken en die op dit forum plaatsen lijkt de top van jouw vermogen

Gedraag je dan ook zo, je doet net alsof dit in zucht en een vloek klaar is. Het is niet even een kwestie van kijken waar ze een hele omgeving straks gaan hosten. Dit is een stap in de goede richting maar we zijn er nog lang niet.

Ik weet dat jij geen enkel idee hebt wat ik kan, wat ik gedaan heb en wat ik nog ga doen.

Dat kan me ook geen hol interesseren, beetje interessant te lopen doen hier, pannenkoek.
26-05-2026, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem: Juich niet te vroeg...Nederland moet het nog steeds doen met dezelfde luitjes die incompetent en zelfgenoegzaam jarenlang de publieke zaak hebben verkwanseld aan de markt. Bij ons thuis heet dat ook wel bewust onbekwaam. Bedenk dat Nederland ondertussen door BigTech jaarlijks voor bijna 300 miljard wordt afgeroomd voor hard-en software, en dat moet het terugverdienen van de duizelingwekkende investeringen in AI nog beginnen.
Hieruit blijkt dat het niet kunnen rekenen al meer dan 30 jaar geleden is begonnen op de scholen en daar dragen we nu de gevolgen van.
26-05-2026, 18:14 door Ron625 - Bijgewerkt: 26-05-2026, 18:15
Door Anoniem:
Ze hadden natuurlijk die toko gewoon zelf kunnen overnemen, toen die zich bij hen meldde met de mededeling dat ze te koop stonden. Maar dat was natuurlijk te logisch, efficiënt en goedkoop.
Nee dat kan niet.
In Nederland doen we aan gevolg bestrijding, wat je hier voorstelt is de oorzaak aanpakken en dat kunnen we in Nederland (bijna) niet.
[/sarcasme]
26-05-2026, 18:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.

Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.
Nou leg het maar eens uit dan.
Digid is een simpele SSO met 550 miljoen transacties per jaar oftewel ongeveer 1,5 miljoen per dag.
Dat is peanuts en dat kan met mijn oude desktop die hier in de gangkast staat te verstoffen.

Ik ben op geen enkele manier onder de indruk.
26-05-2026, 18:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: WAAROm heeft dit zo lang moeten duren. Rechtszaak geweest en alles, dit had veel sneller genomen kunnen worden.
Lijkt we weeer zo'n proef ballonnetje kijken of ze met niks doen weg konden komen of zo.....

Het moest zolang duren omdat een staatssecretaris een besluit neemt op basis van een gedegen onderzoek. Dat een heleboel mensen het een duidelijke stap vinden wil nog niet zeggen dat de politiek dat zo makkelijk kan doen.

Het duurt even, maar als de onderbouwing stevig is lijkt me de kans kleiner dat Kyndryl een rechtszaak gaat winnen om schadevergoeding

Maar is die onderbouwing stevig (genoeg), of is dit een grashalm...
27-05-2026, 00:44 door Anoniem
Prachtig
27-05-2026, 08:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.
Nou leg het maar eens uit dan.
Digid is een simpele SSO met 550 miljoen transacties per jaar oftewel ongeveer 1,5 miljoen per dag.
Dat is peanuts en dat kan met mijn oude desktop die hier in de gangkast staat te verstoffen.

Ik ben op geen enkele manier onder de indruk.
(andere anoniem hier dan op wie je reageerde)

Het is nagenoeg altijd zo dat als je de details van een situatie onder ogen krijgt er aanzienlijk meer bij blijkt te komen kijken dan je uit de losse pols weet te bedenken als buitenstaander.

Het platform waarop DigiD draait is uitbesteed aan Solvinity. De eisen die aan dat platform en het beheer ervan worden gesteld zijn ongetwijfeld iets hoger dan waar jij, je oude pc en je gangkast aan kunnen voldoen, en ongetwijfeld zelfs een stuk hoger dan waaraan een gemiddelde hostingprovider voldoet. Die eisen staan ongetwijfeld keurig op papier, maar een organisatie die daaraan voldoet, die de operationele omgeving in de lucht houdt, die niet in het stadium zit van met vallen en opstaan op gang komen maar die soepel werkt, met op elkaar ingespeelde mensen die de benodigde kennis en vaardigheden hebben, die heeft de overheid niet in de gangkast liggen, klaar om alles over te nemen. Daarbij gaat het niet alleen om de normale situatie waarin die computers wel draaien en hun werk doen. Het gaat ook om wat er bij zo'n toepassing mis kan gaan en hoe die beheerorganisatie daarop in weet te spelen. Er komt ongetwijfeld aanzienlijk meer bij kijken dan alleen de benodigde capaciteit van de hardware en de internetverbinding wanneer er niets misgaat. Dat zijn dingen die men als men geluk heeft nooit nodig heeft maar die men desondanks niet kan negeren, en die de implementatie van iets aanzienlijk moeilijker maken dan de op zich simpele basis die je direct weet te bedenken. In mijn ervaring is dat eerder regel dan uitzondering, als je erop gericht bent iets goed te doen in plaats van houtje-touwtje-oplossingen te leveren.

Ik doe, voor alle duidelijkheid, geen uitspraken over hoe goed Solvinity dat allemaal doet, daar heb ik geen zicht op. Maar ik vind het evident dat het geen kleinigheid zal zijn als ze het goed doen, en daarmee ook dat het roer even omgooien niet zo simpel zal zijn als het oppervlakkig gezien lijkt.

Dat de staatssecretaris niet meteen een oordeel heeft geveld en een beslissing heeft genomen, maar dat de situatie door een toezichthouder is onderzocht en aan wetgeving is getoetst, dat is traag en bureaucratisch maar heel wat beter dan impulsieve, slordige beslissingen die vervolgens door een rechter onderuit worden gehaald omdat ze slecht onderbouwd zijn.

Het is in mijn ogen een fout geweest dat de overheid in de jaren '90 alles maximaal is gaan uitbesteden, vanuit het geloof dat de markt alles beter doet. Ik had liever gezien dat dat veel minder was gebeurd, dat de overheid voldoende zelf was blijven doen en zo zelf voldoende kennis in huis had gehouden. Ik erger me ook aan hoe terecht is geconstateerd dat de deur uitsmijten van die kennis ertoe heeft geleid dat de overheid de uitbestede IT slecht kan beoordelen (commissie-Elias) maar niet dat het voor die kennis nodig is om voldoende zelf te blijven doen; een centrale instantie die toetst zal verschil maken maar is in mijn ogen onvoldoende om daarvoor te compenseren. Dat neemt allemaal niet weg dat even de knop omdraaien naar hoe ik het graag zou zien veel makkelijker gezegd is dan gedaan, ik snap dat dat niet zo eenvoudig zal zijn en dat de kans groot is dat het op een onbeheersbare puinhoop uitdraait als men doet alsof het wel zo makkelijk is.
27-05-2026, 08:42 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.

Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.

Tuurlijk wel :-)

Ach hadden ze hier geen term voor? Keyboard-commando's of Toetsenbord -ridders.

We zitten helaas nog in het grijze gebied met geo-politiek. De VS kiest geen duidelijke lijn, iedere week een andere koers en Europa is nog in "Oh-Oke" fase. Als je ziet hoe verweven de markten zijn economisch, dan gaat dit spelletje nog wel een paar keer voorkomen.

Over 3 jaar weten we het pas zeker en intussen zal Europa wel een strakkere "eigen beleid" voeren. Nu moeten alleen nog wat mensen om die bereid zijn om de initiële kosten te dragen. Dus het prijsverschil (en de tijd) om de EU gedreven fundatie op te bouwen. Die achterstand is natuurlijk niet zomaar even weggewerkt.
27-05-2026, 09:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.

Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.
Nou leg het maar eens uit dan.
Digid is een simpele SSO met 550 miljoen transacties per jaar oftewel ongeveer 1,5 miljoen per dag.
Dat is peanuts en dat kan met mijn oude desktop die hier in de gangkast staat te verstoffen.

Ik ben op geen enkele manier onder de indruk.

Dit is nu precies de reden waarom top IT een universitaire studie is. Je krijgt te maken met gebruikers van IT die zichzelf een hele pief vinden omdat zij Windows 11 of Linux mint helemaal zelf hebben geïnstalleerd... op hun oude PC :-) en daardoor denken dat alles met betrekking tot IT daarnaast nog (A) het kiezen van een cloudopslag is, en (B) als laatste: een e-mailclient.

Zij zijn dus echt in de waanvoorstelling dat het hele IT universum, en hier een migratie van DigiD naar een andere IT host, zo ongeveer hetzelfde is als wat zij in een middag met het zweet op het voorhoofd op hun desktop/laptop hebben geïnstalleerd.
27-05-2026, 21:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.

Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.
Nou leg het maar eens uit dan.
Digid is een simpele SSO met 550 miljoen transacties per jaar oftewel ongeveer 1,5 miljoen per dag.
Dat is peanuts en dat kan met mijn oude desktop die hier in de gangkast staat te verstoffen.

Ik ben op geen enkele manier onder de indruk.

Dit is nu precies de reden waarom top IT een universitaire studie is. Je krijgt te maken met gebruikers van IT die zichzelf een hele pief vinden omdat zij Windows 11 of Linux mint helemaal zelf hebben geïnstalleerd... op hun oude PC :-) en daardoor denken dat alles met betrekking tot IT daarnaast nog (A) het kiezen van een cloudopslag is, en (B) als laatste: een e-mailclient.

Zij zijn dus echt in de waanvoorstelling dat het hele IT universum, en hier een migratie van DigiD naar een andere IT host, zo ongeveer hetzelfde is als wat zij in een middag met het zweet op het voorhoofd op hun desktop/laptop hebben geïnstalleerd.

En wederom nog niet het begin van een uitleg maar flauw gelummel.
Noem nou gewoon eens op wat het dan allemaal zo vreselijk moeilijk en ingewikkeld maakt.
Waar zijn die universitaire IT inzichten, die ik overigens in ruime mate bezit, nodig dan?

Stelling blijft de politiek doet politiek over een simpel IT verhuizinkje.
01-06-2026, 12:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hehe.
Nou was dat nou zo moeilijk?
Net zoals ik al schreef als reactie op die malle gerechtelijke uitspraak dit is veel en veel te risicovol.

Nu even een NL bedrijf zoeken en klaar.

Ik denk echt dat je geen idee hebt wat er allemaal bij komt kijken om zulke beslissingen te nemen. Dit is niet zoals bij snackbar of je een patatje met of patatje speciaal besteld.
Nou leg het maar eens uit dan.
Digid is een simpele SSO met 550 miljoen transacties per jaar oftewel ongeveer 1,5 miljoen per dag.
Dat is peanuts en dat kan met mijn oude desktop die hier in de gangkast staat te verstoffen.

Ik ben op geen enkele manier onder de indruk.

De techniek in leven houden, voor zo veel transacties, daar komt wel wat meer bij kijken. Wij hebben SSO staan die weleldwijd voor zo een 380.000 werknemers, interne en externe SSO afhandeld met gemiddeld 22 aanvragen per werknemer per dag. Uit ervaring, nee dat is niet eenvoudig om 24 x 7 in de lucht te houden. Procedureel en procesmatig zit daar zo veel aan vast en dat is alleen dagelijks beheer. Daarnaast (en dat zal voor DigiD niet anders zijn) heb je ook nog eens constante Logging scanning op de omgeving, en daarnaast een stuk vulnerabity management, zeker omdat het internet facing is. Dan nog ISO, SOC2, NIST2 over de omgeving, de beheer partij en de hoster.

Maar het probleem zit niet in de techniek of wat daar achter zit.

Het probleem zit in het besluit wat moeilijk is. Je moet uitkijken dat je als Minister alles op orde hebt, gedocumenteerd, juridisch in de juiste bewoording, de juiste rapporten, het juiste onderzoek. En ik denk ook dat het wachten op BTI onderzoek dan ook heel belangrijk was. Je wil dat alles zorgvuldig is gedaan, dit om te voorkomen dat we straks vast gaan lopen op andere rechtszaken en procedures.
01-06-2026, 12:27 door hader
Sjonge jonge. Was dat nu zo moeilijk. Dit hadden ze toch al veel eerder kunnen beslissen. Amerikaanse bedrijven in Amerika vallen onder de Amerikaanse wet en daar nemen ze het nu niet zou nauw met vertrouwelijke gegevens onder Trump. Als een overheid instelling daar CIA, NSA, FBI enz. genoeg aanleiding zien om Nederlandse gegevens in te zien dan kan dat. En als dat niet kan dan halen ze een zelden gebruikte wet uit 1849 van stal.....

Als er verkocht moet worden doe dat dan aan een Europees bedrijf die onder Europese regels vallen.
Nu een hoop ophef en gekrakeel over iets waarover ze veel eerder die knoop over hadden moeten doorhakken.
Amerika is nu een onbetrouwbare partner geworden vanwege de acties van Trump. Iedere dag is er wel wat. Schopt regelmatig tegen Europese schenen. Voert gewoon acties uit zonder de goedkeuring van het Congress. Wordt regelmatig teruggefloten door diverse rechters. (waar hij schijt aan heeft) De man doet gewoon wat hij wil uit winstbejag. Voor hem en zijn Tech vriendjes. (die Magnificent Seven. Misschien nu Seven and a half. Musk conflict.)

Het wordt hoog tijd dat Europese bedrijven zelf eens van hun gat afkomen om zelf datacenters in Europa te gaan plaatsen onder Europese regels. Giganten zoals Amazon, Google, Microsoft plempen hier datacenters neer alsof het allemaal niks kost. Moeten zich wel aan Europese regels houden maar of er toch een Amerikaanse achterdeur is weten we gewoon niet. We betalen wel ervoor maar al het geld gaat naar Amerika en niet naar Europa. Europa heeft zelf de kennis om datacenters uit de grond te stampen. Het is toch van de zotte dat de overheid al hun IT hebben wegbezuinigd en 3de partijen inschakelen om onze data op te slaan. (geen core business is dan het verhaal)
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.