image

VS meldt misbruik van vier jaar oud beveiligingslek in Linux-kernel

woensdag 3 juni 2026, 10:11 door Redactie, 29 reacties

Aanvallers maken actief misbruik van een vier jaar oude kwetsbaarheid in de Linux-kernel of hebben dit gedaan, zo waarschuwt het Amerikaanse cyberagentschap CISA. Het gaat om CVE-2022-0492, waardoor een aanvaller die al toegang tot een systeem heeft zijn rechten tot die van root kan verhogen of uit containers kan escapen. De kwetsbaarheid, alsmede beveiligingsupdates voor het probleem, werden in maart 2022 aangekondigd.

Volgens het Cybersecurity and Infrastructure Security Agency (CISA) van het Amerikaanse ministerie van Homeland Security maken aanvallers actief misbruik van het probleem of hebben dit eerder bij aangevallen gedaan. Details over de aanvallen zijn echter niet gegeven. Het cyberagentschap heeft Amerikaanse overheidsorganisaties opgedragen om de updates voor het beveiligingslek binnen drie dagen te installeren.

Reacties (29)
03-06-2026, 10:27 door Anoniem
dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
03-06-2026, 10:51 door Anoniem
Details over de aanvallen zijn echter niet gegeven.
Natuurlijk niet het is al 4 jaar gepatcht!
Dat er bij Amerikaanse overheidsorganisaties nog oude Linux servers actief zijn die al 4 jaar niet gepatcht worden lijkt mij onwaarschijnlijk en anders mogen ze van Trump gehackt worden. Ook prima.
Er zullen ongetwijfeld nog oude Androids in omloop zijn die niet door de leverancier zijn gepatcht maar daar ben je de enige gebruiker!
03-06-2026, 11:33 door Anoniem
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows

als je er zo over denkt, dan mis je de point misschien?
03-06-2026, 11:51 door Anoniem
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
Artikel en de links niet gelezen. Het is al 4 jaar geleden opgelost.
Kwestie van updates draaien die door Linux automatisch aangeboden worden voor de kernel en zelfs voor programma's.
03-06-2026, 11:54 door Anoniem
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
Wat een domme opmerking het gaat helemaal niet over dat waardeloze Amerikaanse bedrijf met dat kxt product dat namen van onze ambtenaren verklikt maar over waarom zou Amerikaanse overheidinstellingen meer dan 4j niet patchen?
03-06-2026, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
Dat lek is al meer dan vier jaar geleden gepatcht. De systemen die nu via dit lek worden binnengedrongen worden kennelijk al meer dan 4 jaar niet up-to-date gehouden. Het probleem daar is niet welk besturingssysteem er gebruikt wordt, het probleem is dat het gebruikt wordt zonder beheerd te worden. Er is helemaal geen software die magischerwijs veilig blijft zonder ooit up-to-date gehouden te worden, althans niet op systemen die met het internet verbonden zijn (over de firmware in mijn combimagnetron, mijn koelkast en mijn wasmachine maak ik me bijvoorbeeld geen zorgen, die zijn offline en geïsoleerd).

Trouwens, de kans is levensgroot dat degenen die deze patch ontwikkelden en uitrolden helemaal niet bezig zijn om af te geven op Microsoft Windows. De mensen die daarbij betrokken zijn zijn typisch te volwassen en professioneel om als een puberale fanboi een blufwedstrijdje te gaan houden over wie de grootste heeft. Pas op dat je zelf niet op dat puberale niveau blijft steken ;-).
03-06-2026, 12:07 door Anoniem
VS meldt misbruik van vier jaar oud beveiligingslek in Linux-kernel
Dit is een misleidende titel want het is 4 jaar geleden al opgelost. Droevig dat dit de lat haalt, terwijl er zo veel echt nieuws is.
03-06-2026, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows

En visa versa en dan zitten we als volwassen mensen
toch weer samen in dezelfde gekleurde ballen bak. :-)
03-06-2026, 13:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows

En visa versa en dan zitten we als volwassen mensen
toch weer samen in dezelfde gekleurde ballen bak. :-)
Blijkbaar is er 1 heel gefrustreerd omdat anderen zijn speelgoed uitlachen.
03-06-2026, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows

En visa versa en dan zitten we als volwassen mensen
toch weer samen in dezelfde gekleurde ballen bak. :-)
Blijkbaar is er 1 heel gefrustreerd omdat anderen zijn speelgoed uitlachen.

Mannen zullen altijd opscheppen tegenover elkaar,dat is niet zo erg
en dat zie je in elk bedrijf,vakgebied dat is niet zo vreemd.
03-06-2026, 14:18 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows

En visa versa en dan zitten we als volwassen mensen
toch weer samen in dezelfde gekleurde ballen bak. :-)
Blijkbaar is er 1 heel gefrustreerd omdat anderen zijn speelgoed uitlachen.

Daar heeft hij dan nog een punt ook. er zijn hier weinig kinderen die de waarde van beide kunnen inschatten, het is altijd heel zwart/wit.
03-06-2026, 15:09 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows

En visa versa en dan zitten we als volwassen mensen
toch weer samen in dezelfde gekleurde ballen bak. :-)
Blijkbaar is er 1 heel gefrustreerd omdat anderen zijn speelgoed uitlachen.

Daar heeft hij dan nog een punt ook. er zijn hier weinig kinderen die de waarde van beide kunnen inschatten, het is altijd heel zwart/wit.
Dooddoener. Het ene speelgoed is nu eenmaal mooier, duurzamer en kwalitatief beter :) Ongetwijfeld hebben nepspullen voor sommigen emotionele waarde. IK vind het wel zielig als je met zo'n nepding rondloopt en ook nog eens veel te veel hebt betaald door gebrek aan kennis of opvoeding.
03-06-2026, 15:44 door Anoniem
Geen enkel desktop besturingsysteem is waterdicht, en er zullen altijd bugs en exploits blijven ontstaan, het is eerder een kwestie van hoe snel ze opgelost worden en of een besturingsysteem naast de exploits en bugs zelf niks raars doet, zoals metadata van gebruikers verkopen, achterdeurtjes voor NSA inbouwen. Is het besturingsysteem transparant of een zwarte doos? Hebben we keuze in wat er als software (AI) in komt en hebben we daar zeggenschap in? Is het bedrijf aan het lobbyen met geld bij overheden of niet?
Prima voor mensen die Windows willen gebruiken en Microsoft vertrouwen, maar weet wel dat het enige waar Microsoft in is geïnteresseerd zijn de investeerders.
Daarnaast bezit je bij Windows zelf de software niet, je ondertekend een overeenkomst (terms) waarin je afziet van je aanvechtingsrecht op privacy en je staat toe dat je bekeken wordt door Jan en alleman die er geld voor over hebben. (Inclusief de geheime diensten met de sleepwet) Met vrije software bezit je zelf je software, en is de broncode transparant, je kunt het eventueel zelf forken.

De AIVD heeft er baat bij dat mensen voor proprietaire besturingsystemen kiezen, dan kunnen die mensen gevolgd worden via de diensten die zij aannemen. (Waaronder die van Microsoft, Apple en Google) En zullen dit ook "aanmoedigen" waar mogelijk.
Maar ieder staat vrij haar eigen keuze te maken want we wonen in Nederland. (-:
Zoals ik al zei; geen enkel besturingsysteem is waterdicht, maar ik kies dan toch liever voor een OS dat mijn privacy, autonomie en vrijheid van keuze respecteert, wel ian ik het me voorstellen dat mensen die bekend zijn met Windows liever Windows gebruiken, ieder heeft zijn/haar eigen soort prioriteiten.
03-06-2026, 16:19 door Anoniem
Door Anoniem: Geen enkel desktop besturingsysteem is waterdicht, en er zullen altijd bugs en exploits blijven ontstaan, het is eerder een kwestie van hoe snel ze opgelost worden en of een besturingsysteem naast de exploits en bugs zelf niks raars doet, zoals metadata van gebruikers verkopen, achterdeurtjes voor NSA inbouwen. Is het besturingsysteem transparant of een zwarte doos? Hebben we keuze in wat er als software (AI) in komt en hebben we daar zeggenschap in? Is het bedrijf aan het lobbyen met geld bij overheden of niet?
Prima voor mensen die Windows willen gebruiken en Microsoft vertrouwen, maar weet wel dat het enige waar Microsoft in is geïnteresseerd zijn de investeerders.
Daarnaast bezit je bij Windows zelf de software niet, je ondertekend een overeenkomst (terms) waarin je afziet van je aanvechtingsrecht op privacy en je staat toe dat je bekeken wordt door Jan en alleman die er geld voor over hebben. (Inclusief de geheime diensten met de sleepwet) Met vrije software bezit je zelf je software, en is de broncode transparant, je kunt het eventueel zelf forken.

De AIVD heeft er baat bij dat mensen voor proprietaire besturingsystemen kiezen, dan kunnen die mensen gevolgd worden via de diensten die zij aannemen. (Waaronder die van Microsoft, Apple en Google) En zullen dit ook "aanmoedigen" waar mogelijk.
Maar ieder staat vrij haar eigen keuze te maken want we wonen in Nederland. (-:
Zoals ik al zei; geen enkel besturingsysteem is waterdicht, maar ik kies dan toch liever voor een OS dat mijn privacy, autonomie en vrijheid van keuze respecteert, wel ian ik het me voorstellen dat mensen die bekend zijn met Windows liever Windows gebruiken, ieder heeft zijn/haar eigen soort prioriteiten.
Oja, de sleepwet... Huiver...
03-06-2026, 18:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Details over de aanvallen zijn echter niet gegeven.
Natuurlijk niet het is al 4 jaar gepatcht!
Dat er bij Amerikaanse overheidsorganisaties nog oude Linux servers actief zijn die al 4 jaar niet gepatcht worden lijkt mij onwaarschijnlijk en anders mogen ze van Trump gehackt worden. Ook prima.
Er zullen ongetwijfeld nog oude Androids in omloop zijn die niet door de leverancier zijn gepatcht maar daar ben je de enige gebruiker!
IOT devices anyone?

Maar ook vaak genoeg, men roept hier wel, ik doe even een update. Leuk voor je. Maar heel veel gebruikers installeren het en kijken er nooit meer naar.

Je ziet hier gewoon de werkelijkheid, ondanks vele grote woorden, zijn er genoeg niet gepatchte Linux servers die aan het Internet hangen. Sommige negeren dat hier liever, dan blamen alles op Windows. Maar iedereen met ervaring in de IT, weet wel beter.

sorry trouwens, ben nu even druk bezig met Red Hat gedoe van deze week hier op het werk. Gelukkig was onze CISO zo verstandig om Defender te adviseren op ALLE servers, dus hadden we alles redelijk snel onder controle. Hij was verstandiger dan sommige van onze beheerders.
03-06-2026, 18:29 door Anoniem
Door Anoniem: Mannen zullen altijd opscheppen tegenover elkaar,dat is niet zo erg
en dat zie je in elk bedrijf,vakgebied dat is niet zo vreemd.
Echt niet alle mannen, tenzij je alleen puberjongens en mannen die dat niet ontgroeien als mannen ziet. En ook niet in elk vakgebied. Als je ergens werkt waar je om problemen op te lossen het niet van dat soort branie moet hebben maar van goed, verstandig, logisch nadenken, van fouten ruiterlijk toegeven omdat ze afdekken het probleem afdekt, en van niet tegen elkaar opbieden daarbij maar elkaar ondersteunen, dan zijn het juist degenen die niet in die puberale branie blijven steken die goed worden in hun vak. En gelukkig zijn dat soort mensen er. Ook mannen.
03-06-2026, 18:39 door Anoniem
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
Je bent duidelijk iemand die nog niet met andere besturingssystemen in aanraking is geweest want anders had je deze uitlating niet gedaan.
Sta open voor andere systemen, je kunt jezelf qua kennis aanzienlijk verrijken.
Er is leven na Microsoft waardoor je ook nog eens veel meer tijd overhoudt om daar een invulling aan te geven.
03-06-2026, 19:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Details over de aanvallen zijn echter niet gegeven.
Natuurlijk niet het is al 4 jaar gepatcht!
Dat er bij Amerikaanse overheidsorganisaties nog oude Linux servers actief zijn die al 4 jaar niet gepatcht worden lijkt mij onwaarschijnlijk en anders mogen ze van Trump gehackt worden. Ook prima.
Er zullen ongetwijfeld nog oude Androids in omloop zijn die niet door de leverancier zijn gepatcht maar daar ben je de enige gebruiker!
IOT devices anyone?

Maar ook vaak genoeg, men roept hier wel, ik doe even een update. Leuk voor je. Maar heel veel gebruikers installeren het en kijken er nooit meer naar.

Je ziet hier gewoon de werkelijkheid, ondanks vele grote woorden, zijn er genoeg niet gepatchte Linux servers die aan het Internet hangen. Sommige negeren dat hier liever, dan blamen alles op Windows. Maar iedereen met ervaring in de IT, weet wel beter.

sorry trouwens, ben nu even druk bezig met Red Hat gedoe van deze week hier op het werk. Gelukkig was onze CISO zo verstandig om Defender te adviseren op ALLE servers, dus hadden we alles redelijk snel onder controle. Hij was verstandiger dan sommige van onze beheerders.
Wat een domme Microsoft minded CISO. Ze hebben bij Redhat veel betere oplossingen, zoals Satellite en Lightspeed. Iedereen met ervaring in de IT weet dat je moet patchen!! Redhat moet je ook geen windowsgast/vrouw laten doen, want dan worden ze niet gepatcht. Hoewel het met satellite 1 druk op de knop is voor alle systemen, de windows mensen zijn te druk met windows. Huur een RH gecertificeerde in.
03-06-2026, 21:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Details over de aanvallen zijn echter niet gegeven.
Natuurlijk niet het is al 4 jaar gepatcht!
Dat er bij Amerikaanse overheidsorganisaties nog oude Linux servers actief zijn die al 4 jaar niet gepatcht worden lijkt mij onwaarschijnlijk en anders mogen ze van Trump gehackt worden. Ook prima.
Er zullen ongetwijfeld nog oude Androids in omloop zijn die niet door de leverancier zijn gepatcht maar daar ben je de enige gebruiker!
IOT devices anyone?

Maar ook vaak genoeg, men roept hier wel, ik doe even een update. Leuk voor je. Maar heel veel gebruikers installeren het en kijken er nooit meer naar.

Je ziet hier gewoon de werkelijkheid, ondanks vele grote woorden, zijn er genoeg niet gepatchte Linux servers die aan het Internet hangen. Sommige negeren dat hier liever, dan blamen alles op Windows. Maar iedereen met ervaring in de IT, weet wel beter.

sorry trouwens, ben nu even druk bezig met Red Hat gedoe van deze week hier op het werk. Gelukkig was onze CISO zo verstandig om Defender te adviseren op ALLE servers, dus hadden we alles redelijk snel onder controle. Hij was verstandiger dan sommige van onze beheerders.
Een CISO die verstandiger is dan jullie beheerders, het omgekeerde is meestal ook waar.
Iedereen met ervaring in de IT weet wel beter? Ook dat is geen garantie want in een monocultuur weet je niet beter omdat je niet verder kijkt dan je neus lang is en daardoor beperkt wordt in je visie.
03-06-2026, 21:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Details over de aanvallen zijn echter niet gegeven.
Natuurlijk niet het is al 4 jaar gepatcht!
Dat er bij Amerikaanse overheidsorganisaties nog oude Linux servers actief zijn die al 4 jaar niet gepatcht worden lijkt mij onwaarschijnlijk en anders mogen ze van Trump gehackt worden. Ook prima.
Er zullen ongetwijfeld nog oude Androids in omloop zijn die niet door de leverancier zijn gepatcht maar daar ben je de enige gebruiker!
IOT devices anyone?

Maar ook vaak genoeg, men roept hier wel, ik doe even een update. Leuk voor je. Maar heel veel gebruikers installeren het en kijken er nooit meer naar.

Je ziet hier gewoon de werkelijkheid, ondanks vele grote woorden, zijn er genoeg niet gepatchte Linux servers die aan het Internet hangen. Sommige negeren dat hier liever, dan blamen alles op Windows. Maar iedereen met ervaring in de IT, weet wel beter.

sorry trouwens, ben nu even druk bezig met Red Hat gedoe van deze week hier op het werk. Gelukkig was onze CISO zo verstandig om Defender te adviseren op ALLE servers, dus hadden we alles redelijk snel onder controle. Hij was verstandiger dan sommige van onze beheerders.
Wat een domme Microsoft minded CISO. Ze hebben bij Redhat veel betere oplossingen, zoals Satellite en Lightspeed. Iedereen met ervaring in de IT weet dat je moet patchen!! Redhat moet je ook geen windowsgast/vrouw laten doen, want dan worden ze niet gepatcht. Hoewel het met satellite 1 druk op de knop is voor alle systemen, de windows mensen zijn te druk met windows. Huur een RH gecertificeerde in.
Met al die Windows updates die altijd uren duren houden die beheerders geen tijd over voor iets anders met al die security issues.
03-06-2026, 23:00 door Anoniem
apt install unattended-upgrades ...
04-06-2026, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
Dat lek is al meer dan vier jaar geleden gepatcht. De systemen die nu via dit lek worden binnengedrongen worden kennelijk al meer dan 4 jaar niet up-to-date gehouden. Het probleem daar is niet welk besturingssysteem er gebruikt wordt, het probleem is dat het gebruikt wordt zonder beheerd te worden. Er is helemaal geen software die magischerwijs veilig blijft zonder ooit up-to-date gehouden te worden, althans niet op systemen die met het internet verbonden zijn (over de firmware in mijn combimagnetron, mijn koelkast en mijn wasmachine maak ik me bijvoorbeeld geen zorgen, die zijn offline en geïsoleerd).

Trouwens, de kans is levensgroot dat degenen die deze patch ontwikkelden en uitrolden helemaal niet bezig zijn om af te geven op Microsoft Windows. De mensen die daarbij betrokken zijn zijn typisch te volwassen en professioneel om als een puberale fanboi een blufwedstrijdje te gaan houden over wie de grootste heeft. Pas op dat je zelf niet op dat puberale niveau blijft steken ;-).
Welk besturingssysteem speelt wel degelijk een rol.

Een jaar of 10 geleden toen Anynomous zo te keer ging met DDOS, werden ook massaal Linux servers gehacked voor deze doelen.

Waarom? Omdat linux veelal opgezet wordt en wanneer het draait, brand niet iedere toko nog zijn of haar vingers er aan. Updaten doet men niet, want dat maakt nogal eens van alles stuk. Fatsoenlijk backup of OTAP beleid past men bij de meeste bedrijven niet toe (is ook geen budget voor).

Bij Linux komt het nog steeds veel te vaak voor dat een systeem opgetuigt wordt en vervolgens nooit meer aangeraakt wordt want iedereen is bang dat het stuk gaat, wat ook niet geheel onterecht is.
04-06-2026, 10:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
Dat lek is al meer dan vier jaar geleden gepatcht. De systemen die nu via dit lek worden binnengedrongen worden kennelijk al meer dan 4 jaar niet up-to-date gehouden. Het probleem daar is niet welk besturingssysteem er gebruikt wordt, het probleem is dat het gebruikt wordt zonder beheerd te worden. Er is helemaal geen software die magischerwijs veilig blijft zonder ooit up-to-date gehouden te worden, althans niet op systemen die met het internet verbonden zijn (over de firmware in mijn combimagnetron, mijn koelkast en mijn wasmachine maak ik me bijvoorbeeld geen zorgen, die zijn offline en geïsoleerd).

Trouwens, de kans is levensgroot dat degenen die deze patch ontwikkelden en uitrolden helemaal niet bezig zijn om af te geven op Microsoft Windows. De mensen die daarbij betrokken zijn zijn typisch te volwassen en professioneel om als een puberale fanboi een blufwedstrijdje te gaan houden over wie de grootste heeft. Pas op dat je zelf niet op dat puberale niveau blijft steken ;-).
Welk besturingssysteem speelt wel degelijk een rol.

Een jaar of 10 geleden toen Anynomous zo te keer ging met DDOS, werden ook massaal Linux servers gehacked voor deze doelen.

Waarom? Omdat linux veelal opgezet wordt en wanneer het draait, brand niet iedere toko nog zijn of haar vingers er aan. Updaten doet men niet, want dat maakt nogal eens van alles stuk. Fatsoenlijk backup of OTAP beleid past men bij de meeste bedrijven niet toe (is ook geen budget voor).

Bij Linux komt het nog steeds veel te vaak voor dat een systeem opgetuigt wordt en vervolgens nooit meer aangeraakt wordt want iedereen is bang dat het stuk gaat, wat ook niet geheel onterecht is.
Wordt wakker, dat ligt niet aan de systemen maar aan de beheerders of misschien zelfs aan het management. Linksom rechtsom we blijven, zoals hier boven al eerder aangegeven, puberaal gedrag vertonen.
Ik zit te lang in de ICT en kan gerust stellen dat ik liever op een Linux systeem een update of upgrade uitvoer dan op een Windows systeem. Door de jaren heen hebben de Microsoft systemen mij te veel slapeloze nachten bezorgt wat zeker niet het geval is met Linux.
En over stuk gaan van systemen tijdens bovengenoemde acties daar is Microsoft software grootmeester in.
04-06-2026, 11:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
Dat lek is al meer dan vier jaar geleden gepatcht. De systemen die nu via dit lek worden binnengedrongen worden kennelijk al meer dan 4 jaar niet up-to-date gehouden. Het probleem daar is niet welk besturingssysteem er gebruikt wordt, het probleem is dat het gebruikt wordt zonder beheerd te worden. Er is helemaal geen software die magischerwijs veilig blijft zonder ooit up-to-date gehouden te worden, althans niet op systemen die met het internet verbonden zijn (over de firmware in mijn combimagnetron, mijn koelkast en mijn wasmachine maak ik me bijvoorbeeld geen zorgen, die zijn offline en geïsoleerd).

Trouwens, de kans is levensgroot dat degenen die deze patch ontwikkelden en uitrolden helemaal niet bezig zijn om af te geven op Microsoft Windows. De mensen die daarbij betrokken zijn zijn typisch te volwassen en professioneel om als een puberale fanboi een blufwedstrijdje te gaan houden over wie de grootste heeft. Pas op dat je zelf niet op dat puberale niveau blijft steken ;-).
Welk besturingssysteem speelt wel degelijk een rol.

Een jaar of 10 geleden toen Anynomous zo te keer ging met DDOS, werden ook massaal Linux servers gehacked voor deze doelen.

Waarom? Omdat linux veelal opgezet wordt en wanneer het draait, brand niet iedere toko nog zijn of haar vingers er aan. Updaten doet men niet, want dat maakt nogal eens van alles stuk. Fatsoenlijk backup of OTAP beleid past men bij de meeste bedrijven niet toe (is ook geen budget voor).

Bij Linux komt het nog steeds veel te vaak voor dat een systeem opgetuigt wordt en vervolgens nooit meer aangeraakt wordt want iedereen is bang dat het stuk gaat, wat ook niet geheel onterecht is.
Wil je aub aan de feiten houden en geen dingen verzinnen.

Een DDoS-probleem van tien jaar geleden (rond 2016) werd vaak gekenmerkt door de opkomst van IoT-botnets (zoals Mirai) en DNS-aanvallen. Destijds zagen we dat slecht beveiligde apparaten (camera's, routers) werden gekaapt om enorme netwerken van miljoenen apparaten te creëren en grote websites plat te leggen.

Een feit was/is dat bedrijven die zich toen en misschien nu nog wel als beveiligingsspecialist opwierpen totaal geen IT kennis in huis hadden en zeker niet op het gebied van security.

Bij diverse bedrijven geweest die beveiligingscamera's hadden laten ophangen die wagenwijd openstonden en gekoppeld aan het Internet hingen zonder enige vorm van beveiliging. Een open poort 80 voor verbinding en beheer waarbij gebruikersnaam en wachtwoord blank over het Internet gingen. Er waren geen afspraken of contracten voor periodiek onderhoud in het geval van updates en/of security incidenten.

Dit betreft dus geen Linux servers die onbeheerd zijn zoals je hier beweert maar onkundige installaties van onkundige installatiebedrijven.

Hou je bij de feiten, zoek ze op, en je zult tot heel andere conclusies komen.
04-06-2026, 11:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
Dat lek is al meer dan vier jaar geleden gepatcht. De systemen die nu via dit lek worden binnengedrongen worden kennelijk al meer dan 4 jaar niet up-to-date gehouden. Het probleem daar is niet welk besturingssysteem er gebruikt wordt, het probleem is dat het gebruikt wordt zonder beheerd te worden. Er is helemaal geen software die magischerwijs veilig blijft zonder ooit up-to-date gehouden te worden, althans niet op systemen die met het internet verbonden zijn (over de firmware in mijn combimagnetron, mijn koelkast en mijn wasmachine maak ik me bijvoorbeeld geen zorgen, die zijn offline en geïsoleerd).

Trouwens, de kans is levensgroot dat degenen die deze patch ontwikkelden en uitrolden helemaal niet bezig zijn om af te geven op Microsoft Windows. De mensen die daarbij betrokken zijn zijn typisch te volwassen en professioneel om als een puberale fanboi een blufwedstrijdje te gaan houden over wie de grootste heeft. Pas op dat je zelf niet op dat puberale niveau blijft steken ;-).
Welk besturingssysteem speelt wel degelijk een rol.

Een jaar of 10 geleden toen Anynomous zo te keer ging met DDOS, werden ook massaal Linux servers gehacked voor deze doelen.

Waarom? Omdat linux veelal opgezet wordt en wanneer het draait, brand niet iedere toko nog zijn of haar vingers er aan. Updaten doet men niet, want dat maakt nogal eens van alles stuk. Fatsoenlijk backup of OTAP beleid past men bij de meeste bedrijven niet toe (is ook geen budget voor).

Bij Linux komt het nog steeds veel te vaak voor dat een systeem opgetuigt wordt en vervolgens nooit meer aangeraakt wordt want iedereen is bang dat het stuk gaat, wat ook niet geheel onterecht is.
Weer zo'n grote dikke duim verhaal van die iemand die hier anderen altijd de maat neemt en zijn brood verdient met dat patch dinsdag systeem.
04-06-2026, 11:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: dit bedoel ik nou. en maar afgeven op microsoft Windows
Dat lek is al meer dan vier jaar geleden gepatcht. De systemen die nu via dit lek worden binnengedrongen worden kennelijk al meer dan 4 jaar niet up-to-date gehouden. Het probleem daar is niet welk besturingssysteem er gebruikt wordt, het probleem is dat het gebruikt wordt zonder beheerd te worden. Er is helemaal geen software die magischerwijs veilig blijft zonder ooit up-to-date gehouden te worden, althans niet op systemen die met het internet verbonden zijn (over de firmware in mijn combimagnetron, mijn koelkast en mijn wasmachine maak ik me bijvoorbeeld geen zorgen, die zijn offline en geïsoleerd).

Trouwens, de kans is levensgroot dat degenen die deze patch ontwikkelden en uitrolden helemaal niet bezig zijn om af te geven op Microsoft Windows. De mensen die daarbij betrokken zijn zijn typisch te volwassen en professioneel om als een puberale fanboi een blufwedstrijdje te gaan houden over wie de grootste heeft. Pas op dat je zelf niet op dat puberale niveau blijft steken ;-).
Welk besturingssysteem speelt wel degelijk een rol.

Een jaar of 10 geleden toen Anynomous zo te keer ging met DDOS, werden ook massaal Linux servers gehacked voor deze doelen.

Waarom? Omdat linux veelal opgezet wordt en wanneer het draait, brand niet iedere toko nog zijn of haar vingers er aan. Updaten doet men niet, want dat maakt nogal eens van alles stuk. Fatsoenlijk backup of OTAP beleid past men bij de meeste bedrijven niet toe (is ook geen budget voor).

Bij Linux komt het nog steeds veel te vaak voor dat een systeem opgetuigt wordt en vervolgens nooit meer aangeraakt wordt want iedereen is bang dat het stuk gaat, wat ook niet geheel onterecht is.
Wil je aub aan de feiten houden en geen dingen verzinnen.

Een DDoS-probleem van tien jaar geleden (rond 2016) werd vaak gekenmerkt door de opkomst van IoT-botnets (zoals Mirai) en DNS-aanvallen. Destijds zagen we dat slecht beveiligde apparaten (camera's, routers) werden gekaapt om enorme netwerken van miljoenen apparaten te creëren en grote websites plat te leggen.

Een feit was/is dat bedrijven die zich toen en misschien nu nog wel als beveiligingsspecialist opwierpen totaal geen IT kennis in huis hadden en zeker niet op het gebied van security.

Bij diverse bedrijven geweest die beveiligingscamera's hadden laten ophangen die wagenwijd openstonden en gekoppeld aan het Internet hingen zonder enige vorm van beveiliging. Een open poort 80 voor verbinding en beheer waarbij gebruikersnaam en wachtwoord blank over het Internet gingen. Er waren geen afspraken of contracten voor periodiek onderhoud in het geval van updates en/of security incidenten.

Dit betreft dus geen Linux servers die onbeheerd zijn zoals je hier beweert maar onkundige installaties van onkundige installatiebedrijven.

Hou je bij de feiten, zoek ze op, en je zult tot heel andere conclusies komen.
Het is blijkbaar FUD onderdeel van de nieuwe get the facts campagne van het oligopolie.
04-06-2026, 12:20 door Anoniem

De AIVD heeft er baat bij dat mensen voor proprietaire besturingsystemen kiezen, dan kunnen die mensen gevolgd worden via de diensten die zij aannemen. (Waaronder die van Microsoft, Apple en Google) En zullen dit ook "aanmoedigen" waar mogelijk.
.

Oh natuurlijk het is de AIVD. dat is de grote boeman.
opvallend bij een heleboel posters op dit forum het is de overheid, het zijn de techgiganten, of het is het 'verkeerde' OS of het is alles door elkaar.
Jammer dat er maar weinig goede reactie meer zijn
04-06-2026, 14:58 door Anoniem
Door Anoniem:

De AIVD heeft er baat bij dat mensen voor proprietaire besturingsystemen kiezen, dan kunnen die mensen gevolgd worden via de diensten die zij aannemen. (Waaronder die van Microsoft, Apple en Google) En zullen dit ook "aanmoedigen" waar mogelijk.
.

Oh natuurlijk het is de AIVD. dat is de grote boeman.
opvallend bij een heleboel posters op dit forum het is de overheid, het zijn de techgiganten, of het is het 'verkeerde' OS of het is alles door elkaar.
Jammer dat er maar weinig goede reactie meer zijn
Dat is niet opvallend maar de realiteit al een tijdje. Een Amerikaanse kolonie is niet wat men wilt. Dat loopt slecht uitgebuit af.
Vandaag, 08:59 door Anoniem
HomieLand Scrutiny has found a issue. Be aware.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.