image

Staatssecretaris: DigiD bij voorkeur op soevereine overheidscloud

donderdag 25 juni 2026, 13:26 door Redactie, 4 reacties

Het heeft de voorkeur van het kabinet dat DigiD op de langere termijn gebruikmaakt van een soevereine overheidscloud, zo stelt staatssecretaris Van der Burg van Binnenlandse Zaken. De bewindsman reageerde op Kamervragen van JA21 over digitale soevereiniteit, vitale digitale overheidsinfrastructuur en de afhankelijkheden rond DigiD, Solvinity en Kyndryl.

JA21-Kamerlid Van den Berg wilde onder andere weten wat het doel van het kabinet is met betrekking tot de toekomstige inrichting van DigiD. "Is het streven gericht op andere technologie, een andere leverancier, Europese of Nederlandse zeggenschap, publiek beheer of een combinatie daarvan?", vroeg het Kamerlid. "De voorkeur is om op langere termijn gebruik te maken van de soevereine overheidscloud voor de levering van het platform, infrastructuur en datacenters", reageert de staatssecretaris.

Van der Berg wilde ook weten welke rol digitale soevereiniteit speelt bij de toekomstige inrichting van DigiD en welke concrete risico’s hiermee verminderd zouden moeten worden. De staatssecretaris merkt op dat toekomstige aanbestedingen plaatsvinden op basis van de aanbestedingswet Defensie en Veiligheid (ADV), die meer mogelijkheden biedt dan een reguliere Europese Aanbesteding om risico’s voor de nationale veiligheid te beperken. "Op dit moment treft Logius de voorbereidingen voor het uitvoeren van de aanbesteding", aldus Van der Burg. Logius is de ontwikkelaar van DigiD.

"Deelt u de opvatting dat DigiD vanwege zijn unieke en kritieke rol moeilijk één-op-één vergelijkbaar is met generieke cloud-, hosting- of authenticatiediensten?", was een andere vraag van het JA21-Kamerlid. De staatssecretaris merkt op dat de technische inrichting van DigiD maatwerk betreft en kennis van en ervaring met het platform noodzakelijk is om de Logius-voorzieningen zoals DigiD goed te laten draaien. Er wordt dan ook bij de keuze voor een nieuwe beheerpartij rekening gehouden met een overdrachtsperiode van zes tot twaalf maanden.

Reacties (4)
Vandaag, 13:52 door Anoniem
Hoezo BIJ VOORKEUR?
Dat is de enige setup die twijfelachtig acceptabel is. Elke andere setup is zonder twijfel onacceptabel...
Vandaag, 14:18 door Anoniem
Hoezo ''..... de voorkeur ....''. Wat is dit voor onzin
Er zijn voldoende partijen in NL. Het ontbreekt volgens mij niet aan IT kennis bij BZK, maar iets politiekedoorzettingkracht ??
Vandaag, 14:56 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo BIJ VOORKEUR?
Dat is de enige setup die twijfelachtig acceptabel is. Elke andere setup is zonder twijfel onacceptabel...

Welkom in de wereld van politieke besluiten en onnodige ingewikkeldheden.
Nergens zal je op hoog iets terug zien wat een harde beslissing of eis is. Het is altijd 'vaag' en nog open voor eigen interpretatie... Stel een privacy iemand dezelfde vraag als iemand uit de business en je krijgt dan een totaal ander antwoord. Dat is natuurlijk volkomen logisch omdat er twee totaal verschillende belangen zijn.
Vandaag, 15:16 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo BIJ VOORKEUR?
Dat is de enige setup die twijfelachtig acceptabel is. Elke andere setup is zonder twijfel onacceptabel...
Dat had ik dus ook. Kenmerk van dit optie-kabinet is dat ze geen keuzes durven te maken.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.