image

Voor kwijtgeraakt pakket getekend door bezorger, wat nu?

woensdag 3 december 2025, 13:38 door Arnoud Engelfriet, 40 reacties

Heb jij een interessante vraag op het snijvlak van privacy, cybersecurity en recht? Stuur je vraag naar juridischevraag@security.nl. Elke week geeft ict-jurist Arnoud Engelfriet in deze rubriek antwoord.

Juridische vraag: Wij wonen in een appartementencomplex, met beneden een ingang met digitale deurbel, binnen een centrale hal met postbussen, en liften naar de verdiepingen met de 100+ appartementen. Laatst was een van mijn pakketten waarschijnlijk [door de bezorger in de centrale hal] beneden gedropt, maar heb ik het niet terug kunnen vinden in de hal. Ik heb dit aangekaart bij de verkoper en om een refund gevraagd, omdat ik tenslotte alleen een “contract” heb met de verkoper, en niet met de pakketbezorger. De verkoper heeft verdere informatie opgevraagd bij de bezorger, en de bezorger heeft screenshots uit hun systeem aangeleverd die aangeven dat het “direct aan de bewoner is overhandigd” met als bewijs een “handtekening” (een willekeurig krabbeltje, niet van mij). Waar sta ik nu juridisch?

Antwoord: Uiteindelijk moet je toch bij de verkoper zijn, en wat hun bezorgers doen is in het geheel niet jouw probleem.

Natuurlijk, de bezorger heeft een handtekening laten zien. Dat is een bewijs dat het pakket door jou in ontvangst is genomen. En zelfs sterk bewijs: de wet (art. 157 lid 2 Wetboek van Rechtsvordering) zegt dat een ondertekend document een “onderhandse akte” is en daarom “tussen partijen dwingend bewijs [oplevert] van de waarheid” van waar je voor tekent. Terugkrabbelen nadat je tekende voor “ik heb een pakket met serienummer X ontvangen”, gaat dus eigenlijk niet.

Hier is het probleem dat de bezorger en niet jij tekende (nemen we maar even aan). Daar hebben we artikel 159 lid 2 voor: “Een onderhandse akte waarvan de ondertekening door de partij, tegen welke zij dwingend bewijs zou leveren, stellig wordt ontkend, levert geen bewijs op, zolang niet bewezen is van wie de ondertekening afkomstig is. (…)”

Als jij dus “stellig ontkent” (oftewel: zonder voorbehoud en zonder reden, “Nee, dat is niet mijn handtekening, punt”), dan gaat de bal terug naar de winkel: bewijs maar dat het wél jouw handtekening is. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door deze met een eerdere handtekening van jou te vergelijken, of door een kopie van je identiteitsbewijs – waar je handtekening op staat – te laten zien. Een deskundige inhuren die dat uitzoekt kan ook, maar kost al snel een paar duizend euro. Dat zie ik hier allemaal niet gebeuren.

Het juridische pad is dus: jij klaagt “pakket niet gehad”. De winkel zegt “welles, je hebt getekend voor ontvangst”. Jij zegt “Nee, dat is niet mijn handtekening, punt”. De winkel moet nu bewijs geven dat het wél jouw handtekening is, of op andere manier aantonen dat het pakket wel bij jouw appartement over de drempel is gegaan. Anders is het niet aangekomen.

Voor de hand ligt dat de winkel dan de bezorger laat verklaren dat hij jou gezien heeft terwijl je de handtekening zette. Dat is genoeg om de bewijslast weer terug te schuiven naar jou. En dan is "nee, hij liegt" écht te weinig. De bezorger heeft weinig belang bij liegen, zal de gedachte zijn, dus jij moet met redenen komen waarom hij specifiek bij jouw op die ene dag zou liegen.

Algemene uitspraken dat bezorgers "vaak" zelf tekenen helpen daar weinig bij, tenzij je dat met cijfers kunt onderbouwen. En dan nog - je moet bewijzen dat de bezorger zelf tekent én het pakket dan verduistert. Een deurbelvideo waarop dit alles te zien is, is zo ongeveer het enige dat een goede kans maakt bij de rechter.

Arnoud Engelfriet is ict-jurist, gespecialiseerd in internetrecht waar hij zich al sinds 1993 mee bezighoudt. Hij werkt als chief knowledge officer bij juridisch adviesbureau ICTRecht en blogt dagelijks over internetrecht. Hij schreef onder meer de boeken ICT&Recht en AI&Algorithms, en verzorgt de opleiding tot Certified Cybersecurity Compliance Officer.

Reacties (40)
03-12-2025, 13:54 door Anoniem
Met andere woorden: Jammer voor je?

> en wat hun bezorgers doen is in het geheel niet jouw probleem.

Ja, blijkbaar wel dus, is wat ik hieruit lees.
03-12-2025, 14:08 door Anoniem
Als jij dus “stellig ontkent” (oftewel: zonder voorbehoud en zonder reden, “Nee, dat is niet mijn handtekening, punt”), dan gaat de bal terug naar de winkel: bewijs maar dat het wél jouw handtekening is. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door deze met een eerdere handtekening van jou te vergelijken, of door een kopie van je identiteitsbewijs – waar je handtekening op staat – te laten zien.
Nou moet ik toegeven dat ik nogal een probleem heb met een handtekening zetten op zo'n digitaal display, met als gevolg dat het meestal een nogal willekeurig krabbeltje wordt wat geen enkele relatie heeft met mijn echte handtekening.
03-12-2025, 14:11 door Anoniem
Dit suggereert dat het woord van een bezorger zwaarder zou wegen dan dat van de niet-bezorgde, terwijl daar geen enkele juridische grondslag voor is.
De bezorger kan om meerdere redenen wel degelijk belang hebben bij de handtekening namaken, het pakket achterover drukken en daar vervolgens over jokken, of gewoon geen zin gehad om helemaal naar jouw adres te komen en het pakket in de struiken te gooien. Misschien staat het nog gewoon in zijn bus, we weten het niet.

Zou de bezorger een foto kunnen tonen waarop jij in je badjas die handtekening staat te zetten dan wordt het weer een ander verhaal. Maar dat geldt ook voor een video van de deurbel waarop de bezorger helemaal niet langs geweest blijkt te zijn (dat lijkt me nog wat lastig aantonen?).
03-12-2025, 14:14 door Anoniem
In Amerika is het gebruikelijk dat ze het pakket neerzetten, er een foto van maken als bewijs en vervolgens het pakket weer meenemen voor zichzelf. (Diefstal door de bezorger)
Ik wil niemand valselijk beschuldigen, maar gezien het feit dat de bezorger mogelijk door zichzelf een krabbeltje heeft laten zetten is het wel waarschijnlijk.
U voelt zich dan boos en machteloos.
03-12-2025, 14:18 door Anoniem
Op die touchscreen kastjes van de bezorgers is je met je vinger geen normale handtekening te zetten. Dus je hebt eigenlijk noot een herkenbare handtekening voor ontvangst. Ik heb me vaak afgevraagd hoe dit nog als bewijs kan worden gebruikt.
Dus die heel bezorgbusiness is een rommeltje: pakketten die verdwijnen, geen vergoeding uitgekeerd bij vermist pakket, zeggen dat 'ze langs zijn geweest en je niet thuis was' terwijl ze het dumpen bij een afhaalpunt etc.

Mijn oplossing is niks meer aan huis laten bezorgen, alles via een vast afhaalpunt waar IK beslis of/wanneer ik het pakket afhaal.
03-12-2025, 14:19 door Anoniem
Dit zegt wel genoeg vrees ik...
https://youtu.be/DQmkKf0u5Cg
https://youtu.be/uCUiahuP6_s
Ik zou aanraden om een deurbelcamera te nemen en de bezorger de volgende keer aan te geven bij de politie zodra u bewijs heeft.
Ik zou sowieso de diefstal van het huidige pakket aangeven bij de politie en de bezorgdienst zodat ze dan beter weten welke bezorger dit doet en u mogelijk een compensatie of pakket terugkrijgt mits deze persoon wordt gearresteerd.
03-12-2025, 14:29 door VM - Bijgewerkt: 03-12-2025, 14:32
Mij is iets anders overkomen.

De bezorger had het pakketje gescand en vervolgens niet afgeleverd.
Ik kreeg daarom een mail dat mijn pakket 'bezorgd' was.

Na een klacht te hebben ingediend bij POSTNL kreeg ik het pakket de volgende dag.

Dit geeft maar aan dat er op nogal creatieve manier de post wordt bezorgd in Nederland.
Een ander woord heb ik er niet voor.
03-12-2025, 14:29 door Anoniem
Nog een andere leuke: pakket van de internet chinees. Het is vrij gebruikelijk dat meerdere bestellingen van verschillende verkopers in 1 pakket landen. Dat is op zich prima - scheelt kosten en vast ook 2 bezorgers aan de deur.
En nou ontbreekt in het 'geconsolideerde' pakket 1 artikel wat er volgens de site wel in zit...

Verkoper reageert nergens op. Bezorger toko heeft alleen een 06-nummer, waar je naar de mailbox gaat en daar niks kunt inspreken omdat die vol is.

Platform zegt: pakket is bezorgd, dus je hebt het - want de vindt de IT van de pakket bezorger.

Sta je dan. Gewoon 'jammer dan'. Formeel kun je vast wel ergens in je recht staan. In de praktijk trek je altijd aan het kortste eind.

Bezorgd was ook nog een rekbaar begrip. Ik zie vanuit de woonkamer de bezorger het tegen de deur aan zetten en weer vertrekken. Aanbellen was echt teveel moeite.
03-12-2025, 15:38 door Anoniem
Door VM: Mij is iets anders overkomen.

De bezorger had het pakketje gescand en vervolgens niet afgeleverd.
Ik kreeg daarom een mail dat mijn pakket 'bezorgd' was.

Na een klacht te hebben ingediend bij POSTNL kreeg ik het pakket de volgende dag.

Dit geeft maar aan dat er op nogal creatieve manier de post wordt bezorgd in Nederland.
Een ander woord heb ik er niet voor.

Ik ben door ziekte nogal aan huis gebonden en zat met smart te wachten op een pakje. PostNL had een tijdstip afgegeven, helaas geen pakje. PostNL contact, aub ik moet dit pakje vandaag hebben !!. We gaan ons best doen meneer.
Half uur later krijg ik een bericht dat het pakje bezorgd is, niets te vinden. Een uur later belt de bezorgen aan met het pakje, gelukkig zeg ik en vraag "was het kwijt of zo?".
Bezorger ontploft en gaat dreigen met allerlei verschrikkelijke dingen waarvan in de brand steken de vriendelijkste was. Hij probeert mijn huis binnen te dringen, 112 gebeld in doodsnood, Arrestatieteam komt.

Alle pakjes daarna waren op tijd en beschadigd, ook de inhoud. Ik heb een andere naam en adres moeten gebruiken totdat deze "bezorger" na vele klachten van mijn kant (meer dan 20) overgeplaatst werd.

Ik laat indien mogelijk altijd op een verzamelpunt bezorgen. Daarna haalt familie of buren het op.
03-12-2025, 15:40 door Anoniem
Voor de hand ligt dat de winkel dan de bezorger laat verklaren dat hij jou gezien heeft terwijl je de handtekening zette. Dat is genoeg om de bewijslast weer terug te schuiven naar jou.

Wacht even:
Hoeveel pakketten levert een bezorger op een dag wel niet af?
Hoeveel dagen later is het op het moment dat zo'n welles/nietes spelletjes over "gezien zijn" aan bod komt?
Hoe lang heeft de bezorger de (bedoelde) ontvanger in het gezicht kunnen kijken. 1 minuut, 5, 10?
Heeft elke bezorger dan een fotografisch geheugen of zo.

Hoe kan een bezorger dan nog met 100% zekerheid achteraf veklaren dat het toch echt de bedoelde ontvanger was die het pakje in ontvangst nam.

Bij een zeer stellige bevestiging van de bezorger, zou ik juist twijfels gaan krijgen als rechter. (maar ik ben dan ook geen rechter)
03-12-2025, 16:02 door Anoniem
Ik laat zoveel mogelijk afleveren bij een droppoint.
Afgelopen week een bezorger die iets thuis af moest leveren, ik heb een pincode gekregen die dan de overdracht valideerden.
Maar de bezorger heeft het toch buiten voor de deur gezet en zelf een krabbeltje gezet zag ik online.
Ik heb wel een klacht ingediend.
03-12-2025, 16:53 door Anoniem
Een handtekening op het apparaat dat de bezorger bij zich heeft zegt helemaal niets.
Het is namelijk totaal onmogelijk om op dat schermpje een handtekening te zetten die ook maar enigszins op jouw handtekening lijkt.
Ik krabbel altijd maar wat en het lijkt helemaal nergens op.
03-12-2025, 17:27 door majortom - Bijgewerkt: 03-12-2025, 17:28
Ik denk dat de verkoper heel zwak staat. Het feit dat men tegenwoordig zo'n handtekening op een of ander priegelschermpje willen hebben (alles moet immers digitaal) heeft vermoed ik weinig rechtsgeldigheid. Voor zover ik weet is een "natte" handtekening (dus een die met de hand op papier is gezet) rechtsgeldig; een figuurtje op zo'n display niet, die kan iedereen fabriceren en lijkt vaak niet eens op de echte handtekening omdat je op zo'n scherm niet een fatsoenlijke handtekening kunt zetten; ik zet altijd een X; deze wordt ook gewoon geaccepteerd (want deze wordt niet eens vergeleken met bijvoorbeeld een ID bewijs).
03-12-2025, 17:32 door Anoniem
PostNL is een criminele organisatie. Ook wat de gewone postbezorgers betreft. Hier in mijn wijk loopt er een rond die mijn post als het even tegenzit gewoon weggooit. Het kost hem namelijk te veel moeite om de 'briefplaat' van mijn brievenbus open te maken. Geen enkele van de bezorgers die de zestig voorgaande jaren bij mij aan de deur zijn gewest hebben daar moeite mee gehad, maar deze kan het niet. Klachten indienen helpt niet. Dan wordt de man 'aangesproken' en gaat het soms twee dagen goed. En dan heeft hij weer een rotbui en gaat het weer mis. Ik laat mijn verwachte post (zoals tijdschriften) nu maar bij familie in een andere wijk bezorgen, maar dat is natuurlijk geen oplossing...
Misschien moet ik maar eens aangifte gaan doen wegens vernieling (van mijn post), maar hoe bewijs je zoiets?
03-12-2025, 17:54 door Anoniem
Ik zou niet meteen de bezorger de schuld geven.

In de situatie "centrale hal, veel appartementen, 'iemands krabbel' " kan het beslist ook een van de andere bewoners geweest zijn die bezorger zag/open deed, riep "oh dat is de mijne" en lekker aanpakte.

In eerste misschien ook onbewust - medebewoner pakt aan, en ziet pas later dat het NIET voor hem is.
Nette mensen brengen het dan even bij de buur.

Bezorger die het op de brievenbussen zet (en zelf aflever krabbelt) kan ook nog - en dan alsnog een ander die het steelt.
03-12-2025, 18:14 door Anoniem
Door majortom: ik zet altijd een X; deze wordt ook gewoon geaccepteerd (want deze wordt niet eens vergeleken met bijvoorbeeld een ID bewijs).

Drommels. Ik dacht de oplossing gevonden te hebben :-)
Ik doe ook altijd een X Dan weet ik bij een conflict dat ik het geweest ben en niet de bezorger.
Dat moet ik nu bijstellen. Het is of ik of majortom geweest !
03-12-2025, 19:26 door Anoniem
Wij hebben een soortgelijke situatie.

Vorige week is er een aangetekend documenten pakket, met persoonlijke, privacy gevoelige en uitermate belangrijke documenten voorzien van een valse handtekening en daarna niet aan de deur persoonlijk afgeleverd maar (dat gelukkig nog wel) in de brievenbus gedeponeerd.

Het namaken van een handtekening, zeker voor aangetekende documenten waarbij de handtekening als bewijs voor ontvangst geld, is strafbaar onder artikel 2255 wetboek van Strafrecht.

Ik heb tot op directienivo bij PostNL aangegeven en contact gehad met de directieklachten coordinator. Want een aangift in het kader van een overtreding strafrecht, wil je niet lichtzinnig opvatten. Dat is namelijk daarna onheroepbaar. Een civiele procedure of het komen tot overeenstemming is beter. Want in het civiele recht kunnen partijen zich terugtrekken uit een eventuele procedure.

Het vervalsen van een handtekening is niet iets wat je over je kant zou moeten laten gaan. Het is namelijk een strafrechtelijke overtreding van Art 225 Sr.
03-12-2025, 21:28 door Anoniem
Door Anoniem: Wij hebben een soortgelijke situatie.

Vorige week is er een aangetekend documenten pakket, met persoonlijke, privacy gevoelige en uitermate belangrijke documenten voorzien van een valse handtekening en daarna niet aan de deur persoonlijk afgeleverd maar (dat gelukkig nog wel) in de brievenbus gedeponeerd.

Het namaken van een handtekening, zeker voor aangetekende documenten waarbij de handtekening als bewijs voor ontvangst geld, is strafbaar onder artikel 2255 wetboek van Strafrecht.

Ik heb tot op directienivo bij PostNL aangegeven en contact gehad met de directieklachten coordinator. Want een aangift in het kader van een overtreding strafrecht, wil je niet lichtzinnig opvatten. Dat is namelijk daarna onheroepbaar. Een civiele procedure of het komen tot overeenstemming is beter. Want in het civiele recht kunnen partijen zich terugtrekken uit een eventuele procedure.

Het vervalsen van een handtekening is niet iets wat je over je kant zou moeten laten gaan. Het is namelijk een strafrechtelijke overtreding van Art 225 Sr.

Er bestaat namelijk geen jurisprudentie waarbij PostNL of een ieder ander het (rechters)recht heeft verkregen om artikel 225 Sr opzij te zetten.
03-12-2025, 21:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik zou aanraden om een deurbelcamera te nemen en de bezorger de volgende keer aan te geven bij de politie zodra u bewijs heeft

Wij wonen in een appartementencomplex, met beneden een ingang met digitale deurbel, binnen een centrale hal met postbussen, en liften naar de verdiepingen met de 100+ appartementen.

Leg eens uit hoe je als bewoner een "deurbelcamera neemt" in de situatie van de vragensteller ?

of begon je te adviseren meteen na het lezen van de titel ?
03-12-2025, 23:52 door Anoniem
Voor de hand ligt dat de winkel dan de bezorger laat verklaren dat hij jou gezien heeft terwijl je de handtekening zette. Dat is genoeg om de bewijslast weer terug te schuiven naar jou. En dan is "nee, hij liegt" écht te weinig. De bezorger heeft weinig belang bij liegen, zal de gedachte zijn, dus jij moet met redenen komen waarom hij specifiek bij jouw op die ene dag zou liegen.
De bezorger heeft er juist allebelang bij om te liegen.
1. Als de bezorger zelf heeft getekend, dan is dat frauderen en dat zal de bezorger niet graag erkennen.
2. De bezorger werkt voor de bedrijf dat graag meer pakketjes wil bezorgen voor de leverancier en zal daarom het 'gewenste' antwoord geven. In dit geval een antwoord waarbij de leverancier niet nogmaals een artikel moet leveren en het bezorgbedrijf niet als slecht\onbetrouwbaar doet overkomen.
04-12-2025, 09:20 door Anoniem
Ach, ik heb een tijdje gehad dat pakketjes waren beschadigd. En wel op zo een manier dat je kon zien wat er in zat. Blijkbaar waren de netwerkartikelen niet zo interessant. Maar ik denk dat als er iets van waarde in had gezeten, het pakketje "bezorgd en kwijt" zou zijn. Na de klacht sinds 2 weken een andere bezorger.
Dus er zit wel meer stevig mis bij de bezorgdiensten.
04-12-2025, 09:30 door Anoniem
Door Anoniem: Dit zegt wel genoeg vrees ik...
https://youtu.be/DQmkKf0u5Cg
https://youtu.be/uCUiahuP6_s
Ik zou aanraden om een deurbelcamera te nemen en de bezorger de volgende keer aan te geven bij de politie zodra u bewijs heeft.
Ik zou sowieso de diefstal van het huidige pakket aangeven bij de politie en de bezorgdienst zodat ze dan beter weten welke bezorger dit doet en u mogelijk een compensatie of pakket terugkrijgt mits deze persoon wordt gearresteerd.

als je het stuk leest gaat het om een appartementen complex met een centrale ontvangst hal.
dus een video deurbel is niet mogelijk daar.

enige wat er gedaan zou kunnen worden is vragen om de bewakingsbeelden veilig te stellen en vragen om deze in te zien.
(dit mag mogelijk alleen pas na aangifte, ivm AVG en regels van het mogen inzien van de beelden door de VVE)
04-12-2025, 10:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dit zegt wel genoeg vrees ik...
https://youtu.be/DQmkKf0u5Cg
https://youtu.be/uCUiahuP6_s
Ik zou aanraden om een deurbelcamera te nemen en de bezorger de volgende keer aan te geven bij de politie zodra u bewijs heeft.
Ik zou sowieso de diefstal van het huidige pakket aangeven bij de politie en de bezorgdienst zodat ze dan beter weten welke bezorger dit doet en u mogelijk een compensatie of pakket terugkrijgt mits deze persoon wordt gearresteerd.

als je het stuk leest gaat het om een appartementen complex met een centrale ontvangst hal.
dus een video deurbel is niet mogelijk daar.

enige wat er gedaan zou kunnen worden is vragen om de bewakingsbeelden veilig te stellen en vragen om deze in te zien.
(dit mag mogelijk alleen pas na aangifte, ivm AVG en regels van het mogen inzien van de beelden door de VVE)

Als er bewakingsbeelden zijn.
04-12-2025, 11:14 door Valheru
Wij hadden hier een tijdje een bezorger in de wijk die zodra hij de wijk in reed zijn bus bij de bushalte zette en voor alle pakketten ging tekenen, zo wist hij zeker dat hij betaald kreeg. Daarna ging hij wel bezorgen, dus ze kwamen wel, maar het is natuurlijk beetje raar dat je mail krijgt dat je pakket bezorgd is en je nog niets gezien hebt, enkele uren later (vrij grote wijk) stond meneer dan op de stoep, soms de volgende dag pas.
Dat werd vervelend toen ik wat duurdere dingen liet bezorgen.
Gelukkig is meneer er wel op aangesproken kennelijk want na een half jaar deed hij dat niet meer.

Huidige PostNL bezorger hier is trouwens echt geweldig, die komt gewoon een 2-de keer na 17:30 als je overdag niet thuis bent. Hele aardige man.

DPD maakt het pas echt bont hier, die zetten het hier gewoon voor je deur en dan moet je maar hopen dat het er nog staat tegen de tijd dat je thuis komt.
04-12-2025, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem: Wij hebben een soortgelijke situatie.

Vorige week is er een aangetekend documenten pakket, met persoonlijke, privacy gevoelige en uitermate belangrijke documenten voorzien van een valse handtekening en daarna niet aan de deur persoonlijk afgeleverd maar (dat gelukkig nog wel) in de brievenbus gedeponeerd.

Het namaken van een handtekening, zeker voor aangetekende documenten waarbij de handtekening als bewijs voor ontvangst geld, is strafbaar onder artikel 2255 wetboek van Strafrecht.

Ik heb tot op directienivo bij PostNL aangegeven en contact gehad met de directieklachten coordinator. Want een aangift in het kader van een overtreding strafrecht, wil je niet lichtzinnig opvatten. Dat is namelijk daarna onheroepbaar. Een civiele procedure of het komen tot overeenstemming is beter. Want in het civiele recht kunnen partijen zich terugtrekken uit een eventuele procedure.

Het vervalsen van een handtekening is niet iets wat je over je kant zou moeten laten gaan. Het is namelijk een strafrechtelijke overtreding van Art 225 Sr.

Ik heb hetzelfde gehad. Daarna een keer de bezorger aangesproken. Die was heel vriendelijk en vertelde dat hij mij had willen "helpen" door zelf een handtekening te zetten, zodat hij de aangetekende brief (van een rechtbank) door mijn brievenbus kon doen en ik niet naar een ophaalpunt van PostNL hoefde te gaan. Ik heb hem toen gezegd dat ik zijn behulpzaamheid waardeerde, maar dat het om juridische redenen echt nodig was dat hij aangetekende brieven alleen als "gearriveerd" registreerde wanneer hij echt van mij een handtekening had gehad. Hij begreep dat en nadat we nog even vriendelijk gebabbeld hadden, heeft hij daarna geen valse handtekeningen meer gezet.

Ondertussen verplaatste PostNL zonder mij iets te vragen het ophaalpunt waar post door mij kon worden opgehaald, naar een ander ophaalpunt, meer dan twee keer zo ver weg van mijn woning. Dit om de "belasting van ophaalpunten te spreiden". Terwijl ik nooit pakketjes naar een ophaalpunt laat bezorgen, maar wel aangetekende briefpost ontvang. Ik kan dat alleen nog terugwijzigen door digitaal een account aan te maken bij PostNL, anders willen ze het niet meer terugveranderen. Een schriftelijk wijzigingsverzoek van mijn kant, met handtekening, wordt door PostNL niet geaccepteerd, kreeg ik telefonisch te horen van de "klantenservice". Ik wil echter geen persoonlijk digitaal account aanmaken bij PostNL, omdat ik mijn persoonsgegevens (behalve mijn postadres) niet met ze wil delen. Dus loop ik nu maar twee keer zo ver heen en weer.

Inderdaad heeft PostNL inmiddels steeds meer weg van een criminele bende. Jammer, want het was ooit een goed en degelijk bedrijf.
04-12-2025, 16:19 door Anoniem
En wat als je kunt bewijzen dat je er niet was? Dan lijkt me het woord van de bezorger niet meer voldoende, toch?
04-12-2025, 17:18 door Anoniem
Door Anoniem:
[..]
Die was heel vriendelijk en vertelde dat hij mij had willen "helpen" door zelf een handtekening te zetten, zodat hij de aangetekende brief (van een rechtbank) door mijn brievenbus kon doen en ik niet naar een ophaalpunt van PostNL hoefde te gaan. Ik heb hem toen gezegd dat ik zijn behulpzaamheid waardeerde, maar dat het om juridische redenen echt nodig was dat hij aangetekende brieven alleen als "gearriveerd" registreerde wanneer hij echt van mij een handtekening had gehad. Hij begreep dat en nadat we nog even vriendelijk gebabbeld hadden, heeft hij daarna geen valse handtekeningen meer gezet.

Realiseert zich dat iedere vage krabbel _wel_ "werkt" in 'het systeem' en de molen laat lopen maar feitelijk niks zegt - en vervelende consequenties heeft (vooral ook voor degene die "geholpen" IS ) als een ander 'm gezet heeft.


. Een schriftelijk wijzigingsverzoek van mijn kant, met handtekening, wordt door PostNL niet geaccepteerd, kreeg ik telefonisch te horen van de "klantenservice". I

Maar vindt het vervelend dat voor praktisch gezien ingrijpende - en erg nare wijzigingen als een ander dat gedaan heeft - NIET iedere vage krabbel geaccepteerd wordt .

Laten we gewoon duidelijk zijn : de feitelijke authenticatiewaarde van een krabbel onder een getikte brief is haast nul.
En de pakkans (plus strafkans) is haast nul in veel situaties .

Echt niet verkeerd dat partijen zo'n gat dat alleen maar wacht op misbruik gaandeweg dichten waar mogelijk.
(waar niet mogelijk : de juridische standaard verschuift niet snel - zoals aangetekende brieven )
04-12-2025, 18:22 door Anoniem
Door Anoniem: En wat als je kunt bewijzen dat je er niet was? Dan lijkt me het woord van de bezorger niet meer voldoende, toch?

Dat is niet eenvoudig.

Aan de andere kant : als het juridisch wordt - is het een civiele zaak .
Daar ligt de lat voor 'bewezen' anders dan in strafrecht .

De basis is : de rechter oordeelt op grond van door beide partijen aangedragen feiten/stellingen .
En neemt een stelling voor waar aan als die "niet of niet voldoende" door de tegenpartij weersproken is.

Tot aan 25K mag een civiele zaak gevoerd worden (zoals aanklacht als verdediging) zonder advocaat.
Maar hoe dan ook kost het de partijen tijd en inspanning (formuleren, bij elkaar zoeken van ondersteunend materiaal etc ).
Die kun je niet zomaar declareren bij de tegenpartij als je wint .

Je moet de afvragen of het voor een pakketje qua waarde zover komt.
04-12-2025, 19:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wij hebben een soortgelijke situatie.

Vorige week is er een aangetekend documenten pakket, met persoonlijke, privacy gevoelige en uitermate belangrijke documenten voorzien van een valse handtekening en daarna niet aan de deur persoonlijk afgeleverd maar (dat gelukkig nog wel) in de brievenbus gedeponeerd.

Het namaken van een handtekening, zeker voor aangetekende documenten waarbij de handtekening als bewijs voor ontvangst geld, is strafbaar onder artikel 2255 wetboek van Strafrecht.

Ik heb tot op directienivo bij PostNL aangegeven en contact gehad met de directieklachten coordinator. Want een aangift in het kader van een overtreding strafrecht, wil je niet lichtzinnig opvatten. Dat is namelijk daarna onheroepbaar. Een civiele procedure of het komen tot overeenstemming is beter. Want in het civiele recht kunnen partijen zich terugtrekken uit een eventuele procedure.

Het vervalsen van een handtekening is niet iets wat je over je kant zou moeten laten gaan. Het is namelijk een strafrechtelijke overtreding van Art 225 Sr.

Ik heb hetzelfde gehad. Daarna een keer de bezorger aangesproken. Die was heel vriendelijk en vertelde dat hij mij had willen "helpen" door zelf een handtekening te zetten, zodat hij de aangetekende brief (van een rechtbank) door mijn brievenbus kon doen en ik niet naar een ophaalpunt van PostNL hoefde te gaan. Ik heb hem toen gezegd dat ik zijn behulpzaamheid waardeerde, maar dat het om juridische redenen echt nodig was dat hij aangetekende brieven alleen als "gearriveerd" registreerde wanneer hij echt van mij een handtekening had gehad. Hij begreep dat en nadat we nog even vriendelijk gebabbeld hadden, heeft hij daarna geen valse handtekeningen meer gezet.

Ondertussen verplaatste PostNL zonder mij iets te vragen het ophaalpunt waar post door mij kon worden opgehaald, naar een ander ophaalpunt, meer dan twee keer zo ver weg van mijn woning. Dit om de "belasting van ophaalpunten te spreiden". Terwijl ik nooit pakketjes naar een ophaalpunt laat bezorgen, maar wel aangetekende briefpost ontvang. Ik kan dat alleen nog terugwijzigen door digitaal een account aan te maken bij PostNL, anders willen ze het niet meer terugveranderen. Een schriftelijk wijzigingsverzoek van mijn kant, met handtekening, wordt door PostNL niet geaccepteerd, kreeg ik telefonisch te horen van de "klantenservice". Ik wil echter geen persoonlijk digitaal account aanmaken bij PostNL, omdat ik mijn persoonsgegevens (behalve mijn postadres) niet met ze wil delen. Dus loop ik nu maar twee keer zo ver heen en weer.

Inderdaad heeft PostNL inmiddels steeds meer weg van een criminele bende. Jammer, want het was ooit een goed en degelijk bedrijf.
Dus je wilt eigenlijk niets, en alles moet maar wijken voor je?

Tip: Je bent niet alleen op de wereld en de (post) wereld draait niet alleen om jouw wensen.

Als een ophaalpunt overbelast kan worden, neemt PostNL actie omdat punt te ontlasten, wil jij het anders hebben, zijn daar gewoon technische dingen voor noodzakelijk. Mooie van zo'n account is trouwens, dat je van te voren van de te ontvangen post al een hoop informatie krijgt. Zelfs bijna exacte tijden wanneer ze langs komen.

Klinkt meer als, ik wil dat het zo gaat, zoals ik het wil en anders niet. Maar zo werkt het in de grote mensen wereld niet. Je bent niet speciaal of zo. De mogelijkheden zijn er, maar jij wilt ze niet, dan krijg je ook de consequenties van je eigen keuze.
04-12-2025, 21:09 door Anoniem
Als een jurist antwoorden geeft die juridisch niet onderbouwd zijn dan kun je er maar beter aan twijfelen. Arnoud begint wel met een uitleg van wetgeving over de formele handtekening en dat de bewijslast bij de verzender ligt. Maar de beweringen daarna zijn niet juridisch onderbouwd. En zelfs waar er wel onderbouwing is gegeven blijkt geen juridische relevantie voor de huidige bezorgdiensten.

Zo lijkt Arnoud vergeten dat hij in 2014 zelf al heeft opgemerkt dat er een verschil is tussen een handtekening en een elektronische handtekening. En dat een simpele elektronische handtekening aan voorwaarden moet voldoen voordat deze geldig is. Bezorgdiensten verwerken de status van bezorging tegenwoordig vaak digitaal, inclusief het (zelf) elektronische invullen van een vermeende status.

Ook laat Arnoud het na om op de samenhang van betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en (on)macht in te gaan. Wat zowel belangrijk is wat betreft wie de verantwoordelijkheid heeft als de (on)betrouwbaarheid van 'bewijs'. Hij laat daarbij ook weg dat bezorgdiensten zichzelf veel vrijheden geven. Zoals in het afwijken van de adressering, de locatie van de bezorging, personen die een bezorging ontvangen, vrijheid wie welke gegevens mag invullen. En vrijheid in controle (of gebrek hier aan) op het naleven van deze vrijheden. En in welke mate bezorgdiensten uitsluiten dat de ontvanger hier ook maar enige zekerheid uit kan opmaken.

Ook lijkt Arnoud niet op de hoogte te zijn dat een groot bezorgbedrijf en zelfs de toezichthouder een paar jaar geleden duidelijk hebben gemaakt dat een handtekening niet werkelijk gaat om een handtekening van de geadresseerde of een vertegenwoordiger hiervan.
04-12-2025, 21:54 door Anoniem
Door Anoniem: Als een jurist antwoorden geeft die juridisch niet onderbouwd zijn dan kun je er maar beter aan twijfelen.

[...]

Ook lijkt Arnoud niet op de hoogte te zijn dat een groot bezorgbedrijf en zelfs de toezichthouder een paar jaar geleden duidelijk hebben gemaakt dat een handtekening niet werkelijk gaat om een handtekening van de geadresseerde of een vertegenwoordiger hiervan.

Misschien heb je gelijk, anoniem - maar waarom is het dan jou ook teveel gevraagd om de jurisprudentie van je stelling(en) er even bij te hangen ?
05-12-2025, 09:31 door Anoniem
PostNL is een vreselijk slecht bedrijf.
Ik woon ook in een flat en daar wordt het ook soms ergens bij de ingang of de brievenbussen neergezet.
Grote kans dat iemand anders hem meeneemt.
Dus ik laat het altijd afleveren bij een bezorgpunt en haal het wel op.

Je krijgt nu ook helaas geen kaartje meer in de bus, dus je weet niet eens of ze wel zijn langsgeweest.
Ik bestelde vorig jaar een grote reistas, maar die werd niet bezorgd omdat ik zogenaamd niet thuis was.
Maar ik was gewoon thuis aan het werk, dus dat was een leugen.
Ik kon het ophalen bij een industrieterrein 5 km van mijn huis.
Ik heb toen contact opgenomen met de servicedesk van PostNL en die zouden wat regelen, maar het werd uiteindelijk gewoon teruggestuurd naar de verkoper.
Die gaf me gelukkig mijn geld terug, maar je voelt je wel lullig.

En ze hebben nu ook een chatbot waar je geen drol aan hebt.
Wat een ramp is dat ding zeg.
05-12-2025, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem: PostNL is een vreselijk slecht bedrijf.
Ik woon ook in een flat en daar wordt het ook soms ergens bij de ingang of de brievenbussen neergezet.
Grote kans dat iemand anders hem meeneemt.
Dus ik laat het altijd afleveren bij een bezorgpunt en haal het wel op.

Je krijgt nu ook helaas geen kaartje meer in de bus, dus je weet niet eens of ze wel zijn langsgeweest.
Ik bestelde vorig jaar een grote reistas, maar die werd niet bezorgd omdat ik zogenaamd niet thuis was.
Maar ik was gewoon thuis aan het werk, dus dat was een leugen.
Ik kon het ophalen bij een industrieterrein 5 km van mijn huis.
Ik heb toen contact opgenomen met de servicedesk van PostNL en die zouden wat regelen, maar het werd uiteindelijk gewoon teruggestuurd naar de verkoper.
Die gaf me gelukkig mijn geld terug, maar je voelt je wel lullig.

En ze hebben nu ook een chatbot waar je geen drol aan hebt.
Wat een ramp is dat ding zeg.

Alle chatbots zijn rampzalig.
05-12-2025, 11:56 door Anoniem
Door Anoniem:Zo lijkt Arnoud vergeten dat hij in 2014 zelf al heeft opgemerkt dat er een verschil is tussen een handtekening en een elektronische handtekening.
Een handtekening op zo'n schermpje is geen elektronische handtekening!
05-12-2025, 16:30 door G.J. van Eersum
Ergens gedurende de covid-19 pandemie werd de arbitraire handtekening voor ontvangst pakket veronachtzaamd/niet nagevolgd. Pakketbezorgers moesten zich blijkbaar ook aan de (precies weet ik het niet meer)1,5 of 2 meter afstand houden. Dat gedrag heeft hier en daar een permanente status gekregen bij sommige pakketpunten. De pakketuitgevers herkennen je en zetten zelf de krabbel voor ontvangst.

Tsja wat is een geldige handtekening? De digitaal gegenereerde skribbel, ook als ik hem plaats, lijkt voor geen centimeter op mijn handtekening. Het kan evengoed doorgaan voor de 'prehistorische' X, geplaatst door mensen die niet kunnen schrijven.

Ook is het vermoeden van falsificatie niet meer zoals 'analoog' bij vergelijking met een origineel waarbij wordt gelet op drukverschillen leidinggevend. Iets wat op zijn beurt dan weer een voordeel is t.o.v. de vulpen, waar je geen druk op uit hoeft te oefenen; penpunt (nib) raakt papier en dat is altijd al minimaal een punt, en bij verdere beweging vloeit de inkt. (Ik weet dat want ik schrijf overwegend met vulpen)

Anno 2025 is het vind ik heel betwistbaar geworden om een falsificatie als zodaning richtsgeldig te laten zijn. Volgens mij kun je hier tot een Arrest van de Hoge Raad vaak tegen in beroep gaan.
05-12-2025, 17:44 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wij hebben een soortgelijke situatie.

Vorige week is er een aangetekend documenten pakket, met persoonlijke, privacy gevoelige en uitermate belangrijke documenten voorzien van een valse handtekening en daarna niet aan de deur persoonlijk afgeleverd maar (dat gelukkig nog wel) in de brievenbus gedeponeerd.

Het namaken van een handtekening, zeker voor aangetekende documenten waarbij de handtekening als bewijs voor ontvangst geld, is strafbaar onder artikel 2255 wetboek van Strafrecht.

Ik heb tot op directienivo bij PostNL aangegeven en contact gehad met de directieklachten coordinator. Want een aangift in het kader van een overtreding strafrecht, wil je niet lichtzinnig opvatten. Dat is namelijk daarna onheroepbaar. Een civiele procedure of het komen tot overeenstemming is beter. Want in het civiele recht kunnen partijen zich terugtrekken uit een eventuele procedure.

Het vervalsen van een handtekening is niet iets wat je over je kant zou moeten laten gaan. Het is namelijk een strafrechtelijke overtreding van Art 225 Sr.

Ik heb hetzelfde gehad. Daarna een keer de bezorger aangesproken. Die was heel vriendelijk en vertelde dat hij mij had willen "helpen" door zelf een handtekening te zetten, zodat hij de aangetekende brief (van een rechtbank) door mijn brievenbus kon doen en ik niet naar een ophaalpunt van PostNL hoefde te gaan. Ik heb hem toen gezegd dat ik zijn behulpzaamheid waardeerde, maar dat het om juridische redenen echt nodig was dat hij aangetekende brieven alleen als "gearriveerd" registreerde wanneer hij echt van mij een handtekening had gehad. Hij begreep dat en nadat we nog even vriendelijk gebabbeld hadden, heeft hij daarna geen valse handtekeningen meer gezet.

Ondertussen verplaatste PostNL zonder mij iets te vragen het ophaalpunt waar post door mij kon worden opgehaald, naar een ander ophaalpunt, meer dan twee keer zo ver weg van mijn woning. Dit om de "belasting van ophaalpunten te spreiden". Terwijl ik nooit pakketjes naar een ophaalpunt laat bezorgen, maar wel aangetekende briefpost ontvang. Ik kan dat alleen nog terugwijzigen door digitaal een account aan te maken bij PostNL, anders willen ze het niet meer terugveranderen. Een schriftelijk wijzigingsverzoek van mijn kant, met handtekening, wordt door PostNL niet geaccepteerd, kreeg ik telefonisch te horen van de "klantenservice". Ik wil echter geen persoonlijk digitaal account aanmaken bij PostNL, omdat ik mijn persoonsgegevens (behalve mijn postadres) niet met ze wil delen. Dus loop ik nu maar twee keer zo ver heen en weer.

Inderdaad heeft PostNL inmiddels steeds meer weg van een criminele bende. Jammer, want het was ooit een goed en degelijk bedrijf.
Dus je wilt eigenlijk niets, en alles moet maar wijken voor je?

Tip: Je bent niet alleen op de wereld en de (post) wereld draait niet alleen om jouw wensen.

Als een ophaalpunt overbelast kan worden, neemt PostNL actie omdat punt te ontlasten, wil jij het anders hebben, zijn daar gewoon technische dingen voor noodzakelijk. Mooie van zo'n account is trouwens, dat je van te voren van de te ontvangen post al een hoop informatie krijgt. Zelfs bijna exacte tijden wanneer ze langs komen.

Klinkt meer als, ik wil dat het zo gaat, zoals ik het wil en anders niet. Maar zo werkt het in de grote mensen wereld niet. Je bent niet speciaal of zo. De mogelijkheden zijn er, maar jij wilt ze niet, dan krijg je ook de consequenties van je eigen keuze.
Ik wil wel wat, namelijk dat ik gewoon per brief bij PostNL een verzoek kan indienen om het afhaalpunt weer terug te verplaatsen naar waar het ooit was, in de buurt van mijn woning. Ik wil dat per brief kunnen doen omdat ik dan geen extra persoonsgegevens aan PostNL hoef af te staan, die ik tot nu toe niet hoefde af te staan. Wat is daar zo vreemd aan, reaguurder?
05-12-2025, 21:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik wil wel wat, namelijk dat ik gewoon per brief bij PostNL een verzoek kan indienen om het afhaalpunt weer terug te verplaatsen naar waar het ooit was, in de buurt van mijn woning. Ik wil dat per brief kunnen doen omdat ik dan geen extra persoonsgegevens aan PostNL hoef af te staan, die ik tot nu toe niet hoefde af te staan. Wat is daar zo vreemd aan, reaguurder?

"Ik wil dat PostNL ingrijpende wijzigingen in de bezorging van post van ontvangers uitvoert op basis van een totaal niet authenticeerbare opdracht" .

"Dat terwijl ik iemand ben die wel bezorgd wordt van totaal niet authenticeerbare opdrachten met consequenties zoals het tekenen voor ontvangst van aangetekende post ".

Dat is helemaal niet vreemd bij elkaar.
06-12-2025, 10:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wij hebben een soortgelijke situatie.

Vorige week is er een aangetekend documenten pakket, met persoonlijke, privacy gevoelige en uitermate belangrijke documenten voorzien van een valse handtekening en daarna niet aan de deur persoonlijk afgeleverd maar (dat gelukkig nog wel) in de brievenbus gedeponeerd.

Het namaken van een handtekening, zeker voor aangetekende documenten waarbij de handtekening als bewijs voor ontvangst geld, is strafbaar onder artikel 2255 wetboek van Strafrecht.

Ik heb tot op directienivo bij PostNL aangegeven en contact gehad met de directieklachten coordinator. Want een aangift in het kader van een overtreding strafrecht, wil je niet lichtzinnig opvatten. Dat is namelijk daarna onheroepbaar. Een civiele procedure of het komen tot overeenstemming is beter. Want in het civiele recht kunnen partijen zich terugtrekken uit een eventuele procedure.

Het vervalsen van een handtekening is niet iets wat je over je kant zou moeten laten gaan. Het is namelijk een strafrechtelijke overtreding van Art 225 Sr.

Ik heb hetzelfde gehad. Daarna een keer de bezorger aangesproken. Die was heel vriendelijk en vertelde dat hij mij had willen "helpen" door zelf een handtekening te zetten, zodat hij de aangetekende brief (van een rechtbank) door mijn brievenbus kon doen en ik niet naar een ophaalpunt van PostNL hoefde te gaan. Ik heb hem toen gezegd dat ik zijn behulpzaamheid waardeerde, maar dat het om juridische redenen echt nodig was dat hij aangetekende brieven alleen als "gearriveerd" registreerde wanneer hij echt van mij een handtekening had gehad. Hij begreep dat en nadat we nog even vriendelijk gebabbeld hadden, heeft hij daarna geen valse handtekeningen meer gezet.

Ondertussen verplaatste PostNL zonder mij iets te vragen het ophaalpunt waar post door mij kon worden opgehaald, naar een ander ophaalpunt, meer dan twee keer zo ver weg van mijn woning. Dit om de "belasting van ophaalpunten te spreiden". Terwijl ik nooit pakketjes naar een ophaalpunt laat bezorgen, maar wel aangetekende briefpost ontvang. Ik kan dat alleen nog terugwijzigen door digitaal een account aan te maken bij PostNL, anders willen ze het niet meer terugveranderen. Een schriftelijk wijzigingsverzoek van mijn kant, met handtekening, wordt door PostNL niet geaccepteerd, kreeg ik telefonisch te horen van de "klantenservice". Ik wil echter geen persoonlijk digitaal account aanmaken bij PostNL, omdat ik mijn persoonsgegevens (behalve mijn postadres) niet met ze wil delen. Dus loop ik nu maar twee keer zo ver heen en weer.

Inderdaad heeft PostNL inmiddels steeds meer weg van een criminele bende. Jammer, want het was ooit een goed en degelijk bedrijf.
Dus je wilt eigenlijk niets, en alles moet maar wijken voor je?

Tip: Je bent niet alleen op de wereld en de (post) wereld draait niet alleen om jouw wensen.

Als een ophaalpunt overbelast kan worden, neemt PostNL actie omdat punt te ontlasten, wil jij het anders hebben, zijn daar gewoon technische dingen voor noodzakelijk. Mooie van zo'n account is trouwens, dat je van te voren van de te ontvangen post al een hoop informatie krijgt. Zelfs bijna exacte tijden wanneer ze langs komen.

Klinkt meer als, ik wil dat het zo gaat, zoals ik het wil en anders niet. Maar zo werkt het in de grote mensen wereld niet. Je bent niet speciaal of zo. De mogelijkheden zijn er, maar jij wilt ze niet, dan krijg je ook de consequenties van je eigen keuze.
Ik wil wel wat, namelijk dat ik gewoon per brief bij PostNL een verzoek kan indienen om het afhaalpunt weer terug te verplaatsen naar waar het ooit was, in de buurt van mijn woning. Ik wil dat per brief kunnen doen omdat ik dan geen extra persoonsgegevens aan PostNL hoef af te staan, die ik tot nu toe niet hoefde af te staan.
Dus je wilt buiten alle processen om, een niet controleerbare aanpassing laten doorvoeren via die brief?

Hoe weet ik dat "jij" precies deze brief verstuurd? En niet iemand anders, zodat die daar pakketjes kan onderscheppen?

Wat is daar zo vreemd aan, reaguurder?
Precies wat ik allemaal vertelde.

De mogelijkheden zijn er, maar jij wilt deze niet gebruiken.
Dan kan je 2 dingen doen....
Jij wilt dat PostNL afwijkt van interne processen, zodat het gebeurt zoals jij wilt.
06-12-2025, 11:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik wil wel wat, namelijk dat ik gewoon per brief bij PostNL een verzoek kan indienen om het afhaalpunt weer terug te verplaatsen naar waar het ooit was, in de buurt van mijn woning. Ik wil dat per brief kunnen doen omdat ik dan geen extra persoonsgegevens aan PostNL hoef af te staan, die ik tot nu toe niet hoefde af te staan. Wat is daar zo vreemd aan, reaguurder?

"Ik wil dat PostNL ingrijpende wijzigingen in de bezorging van post van ontvangers uitvoert op basis van een totaal niet authenticeerbare opdracht" .

"Dat terwijl ik iemand ben die wel bezorgd wordt van totaal niet authenticeerbare opdrachten met consequenties zoals het tekenen voor ontvangst van aangetekende post ".

Dat is helemaal niet vreemd bij elkaar.

De fixatie op de "authenticeerbaarheid" van de opdracht gaat bij jou kennelijk boven een goede dienstverlening aan de klant. Straks moet ik nog mijn vingerafdruk afgeven als ik een postzegel wil kopen. Want anders kan PostNL "mijn opdracht niet authenticeren". Dit is een voorbeeld van totaal doorgeslagen, disporportioneel controle-denken.

Stel even dat er een "identiteitsfraudeur" zou zijn die onder een valse identiteit PostNL verzoekt om aangetekende brieven die voor mij bestemd zijn, weer naar een afhaalpunt te bezorgen dat dichter in de buurt van mijn woning is. Op zich al een bizarre suggestie die blijk geeft van paranoïde angst, maar goed, dat laten we even voor wat het is. Dan gaat PostNL mij als echte bewoner op de één of andere manier een bericht sturen als er een aangetekende brief voor diegene klaarligt op het afhaalpunt in de buurt van mijn woning, en niet meer het verwegge afhaalpunt. Hoe ik dat bericht krijg, laten we ook even in het midden. Zelf zou ik een ouderwets briefje in mijn brievenbus waarderen, maar als PostNL een andere manier heeft gevonden om het mij duidelijk te maken, is dat op zich ook geen probleem.

Dan ben ik dus blij en ga ik naar dat dichtbije afhaalpunt en haal mijn aangetekende brief daar op.

Wat is het probleem?

Jij maakt met jouw fixatie op onnodige "authenticatie" problemen die er niet zijn.

En dat is precies wat al die datagraaiers ook doen. Ze zeggen dat ze meer "veiligheid" willen, maar in feite willen ze meer persoonlijke data, wat het voor de betreffende personen juist onveiliger maakt.
Vandaag, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik zou aanraden om een deurbelcamera te nemen en de bezorger de volgende keer aan te geven bij de politie zodra u bewijs heeft

Wij wonen in een appartementencomplex, met beneden een ingang met digitale deurbel, binnen een centrale hal met postbussen, en liften naar de verdiepingen met de 100+ appartementen.

Leg eens uit hoe je als bewoner een "deurbelcamera neemt" in de situatie van de vragensteller ?

of begon je te adviseren meteen na het lezen van de titel ?

Ga eens kijken bij een appartement. Daar zit een voordeur in hoor en op het kozijn kun je een deurbelcamera kwijt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.