image

Microsoft kondigt komst van Windows 11 versie 26H2 aan

maandag 22 juni 2026, 11:33 door Redactie, 11 reacties

Microsoft heeft de komst van Windows 11 versie 26H2 aangekondigd, de jaarlijks geplande feature upgrade van het besturingssysteem. Gebruikers zullen naar deze versie moeten overstappen om in de toekomst beveiligingsupdates te blijven ontvangen. Net als met vorige jaarlijkse feature upgrades reset Windows 11 versie 26H2 de 'support lifecycle' van het systeem. Een upgrade naar de nieuwe versie zorgt ervoor dat Windows 11 Home en Pro twee jaar lang support ontvangen. In het geval van Windows 11 Enterprise, Education en IoT Enterprise is dit drie jaar.

De upgrade naar Windows 11 versie 26H2 vindt plaats door middel van een enablement package (eKB), wat inhoudt dat de volledige installatie één herstart vereist. Windows 11 versie 26H2 is nu al beschikbaar via het Windows Insider Programma en Microsoft roept organisaties op om te testen of applicaties, policies en infrastructuur met de nieuwe versie compatibel zijn. De nieuwe Windows-versie zal naast Windows Update ook beschikbaar komen via Windows Autopatch, Microsoft Intune en Windows Server Update Services (WSUS). Details over de exacte inhoud zijn nog niet bekendgemaakt. Ook een releasedatum is nog niet gemeld, maar Microsoft spreek in de aankondiging over 'binnenkort'.

Reacties (11)
22-06-2026, 12:26 door Anoniem
Ik ben benieuwd wat er allemaal weer mis gaat want leveranciers hebben niet mee kunnen testen door het gesloten karakter.
Hoe zo feature? terwijl de basis al jaren niet veilig is.
22-06-2026, 14:15 door Anoniem
Wat is echt bizar vindt, is dat een update niet meer alleen security update's betreft, maar ook verschillende app die meegekomen zijn door de strot wordt geduwd zoals co-pilot en andere zooi. Daarmee dring je de gebruiker precies op wat hij/zij moet gaan gebruiken war een soort gijzeling is als de gebruiker later niet meer zonder die software kan. Als ik een OS wil, wil ik enkel alleen dat deze veilig gehouden wordt, maat een OS van Windows is geen OS meer, er zitten allelei software bij wat niks met het OS te maken heeft. Oftewel... het is een complete software pakket waarin ook het os zit. Best bizar dit.
22-06-2026, 15:55 door Anoniem
Tja ik wil Microsoft niet afkraken,en de mensen die windows gebruiken ook niet,maar ik persoonlijk vind Windows maar helemaal niks.
Ik gebruik met veel plezier Fedora Linux nu versie 44 met Gnome,ik gebruik altijd al Linux minstens denk ik wel 15 jaar al. Alles wat ik vroeger met Windows kon kan ik nu met Linux ook. Met Fedora zijn er wel iedere dag wel updates van Packages en verbeteringen. De ene dag meer dan de andere. het is gewoon een solide systeem. Als er ergens een bug is is dat gewoon redelijk snel al verholpen.
22-06-2026, 16:03 door Anoniem
Ik heb 26H1 nog niet maar wel 25H2 en ik download alles wat door windows wordt aangeboden voor het systeem.
22-06-2026, 22:43 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb 26H1 nog niet maar wel 25H2 en ik download alles wat door windows wordt aangeboden voor het systeem.
Hier 23H2. En ik doe ook mijn best om up to date te blijven. Ik zou dan ook Up To Date zijn.
Gisteren, 07:06 door Anoniem
Door Anoniem: Tja ik wil Microsoft niet afkraken,en de mensen die windows gebruiken ook niet,maar ik persoonlijk vind Windows maar helemaal niks.
Ik gebruik met veel plezier Fedora Linux nu versie 44 met Gnome,ik gebruik altijd al Linux minstens denk ik wel 15 jaar al. Alles wat ik vroeger met Windows kon kan ik nu met Linux ook. Met Fedora zijn er wel iedere dag wel updates van Packages en verbeteringen. De ene dag meer dan de andere. het is gewoon een solide systeem. Als er ergens een bug is is dat gewoon redelijk snel al verholpen.
Microsoft afkraken is ook niet nodig, daar hebben ze geen anderen voor nodig.
Het adres van het hoofdkantoor 'One Microsoft Way' zegt genoeg over het verplichte karakter dat er altijd is geweest.
Mensen die bewust Microsoft blijven kiezen verdienen niet beter.
Die mensen willen niet nadenken over wat ze kopen, en na hun 'keuze' willen ze al helemaal niet veranderen.
Microsoft heeft niets anders gedaan dan inspelen op die behoefte, net als Apple.
Gisteren, 08:39 door Ron625
Door Anoniem:ik download alles wat door windows wordt aangeboden voor het systeem.
Wat probeer je te zeggen:
1. ik download alles wat door Microsoft wordt aangeboden voor het systeem.
2. ik download alles wat voor windows wordt aangeboden voor het systeem.
Gisteren, 09:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb 26H1 nog niet maar wel 25H2 en ik download alles wat door windows wordt aangeboden voor het systeem.
-
Windows 26H1 is apart ARM
Gisteren, 09:44 door Anoniem
Ik probeer op te waarderen, maar ik zit nog op versie 26.04 LTS vreemd genoeg...
Gisteren, 12:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ik probeer op te waarderen, maar ik zit nog op versie 26.04 LTS vreemd genoeg...

26.04 LTS is ook een hogere versie dan 26H2, dus je loopt gewoon al voor ;-)
Gisteren, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik probeer op te waarderen, maar ik zit nog op versie 26.04 LTS vreemd genoeg...

26.04 LTS is ook een hogere versie dan 26H2, dus je loopt gewoon al voor ;-)

26.04 LTS is natuurlijk Linux en met Linux loop je natuurlijk altijd voor (de kudde uit) :-D
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.