image

Kabinet zegt geen voorstander te zijn van vpn-verbod: 'Belangrijke technologie'

dinsdag 23 juni 2026, 11:07 door Redactie, 20 reacties

Het kabinet zegt geen voorstander te zijn van een vpn-verbod, om zo te voorkomen dat mensen de technologie gebruiken om online leeftijdsverificatie te omzeilen. Dat schrijft staatssecretaris Aerdts in een reactie op Kamervragen van FVD. Aanleiding voor de Kamervragen waren uitspraken van de Finse Eurocommissaris Henna Virkkunen voor Digitale soevereiniteit over het omzeilen van online leeftijdsverificatie.

Eind april meldde Brussel dat het snel wil dat de EU-lidstaten online leeftijdsverificatie gaan invoeren en het aanbevelingen had opgesteld die hiervoor moeten zorgen. Het gaat onder andere om de uitrol van de door de Europese Commissie ontwikkelde leeftijdsverificatie-app in de EU. Tijdens de persconferentie over de app kreeg Virkkunen de vraag wat er wordt gedaan om te voorkomen dat mensen straks een vpn gebruiken om leeftijdsverificatie te omzeilen. "Het is een belangrijk onderdeel van de volgende stappen om te kijken dat die niet wordt omzeild", liet de Eurocommissaris daarop weten, die geen verdere details gaf.

Volgens Aerdts zegt de Eurocommissaris in de persconferentie niet dat vpn's verboden moeten worden. "Zij stelt alleen dat er gekeken wordt hoe omzeiling van online leeftijdsverificatie mechanismen zo veel mogelijk kan worden voorkomen, en benadrukt dat ook een niet waterdicht systeem beter is dan geen systeem", aldus de staatssecretaris.

Aerdts kreeg ook de vraag wat het kabinet van een eventueel vpn-verbod vindt. "Het kabinet is geen voorstander van het beperken dan wel verbieden van vpn's, om daarmee eventuele omzeiling van een leeftijdsgrens te voorkomen", reageert de bewindsvrouw. "Vpn’s zijn een belangrijke technologie voor het beveiligen van communicatie via het internet. Er zijn tal van legitieme toepassingen voor die communicatie via het internet veiliger maken, zoals beveiliging van bedrijfsnetwerken of bij het gebruik van openbare wifi-netwerken."

Reacties (20)
Gisteren, 11:16 door Anoniem
Kwestie van tijd. Eerst even 'leeftijdsverificatie' er door douwen. Dan hebben we reeds identificatie geregeld.
Dan piepen dat dat niet werkt. En DAN kunnen we VPNs verbieden.

De EUSSR kijkt graag naar China, Noord-Korea en Rusland hoe ze mensen het beste in de gaten kunnen houden.
Gisteren, 11:19 door Anoniem
Entiteiten zoals overheden die god spelen over het eens vrije internet en uw privacy.
Hoog tijd om ons eigen internet te beginnen...
Het zou de beslissing van het volk moeten zijn, en dan per individu, ieder bepaald het voor zichzelf.
Het internet is als lucht dat we niet meer vrij mogen ademen en corpos het zich hebben toegeeigend.
Alsof het een blikje lucht is dat te koop staat. Je gaat en staat waar wij zeggen dat je gaat of staat, of je nou iets verkeerds doet of niet.
Gisteren, 11:20 door Anoniem
Entiteiten zoals overheden die god spelen over het eens vrije internet en uw privacy.
Hoog tijd om ons eigen internet te beginnen...

Precies! Zoals een volksmesh!
Gisteren, 11:44 door Anoniem
"Het is een belangrijk onderdeel van de volgende stappen om te kijken dat die niet wordt omzeild"
Ja, daar weet ik het antwoord al op mevrouw.
Gisteren, 11:47 door Anoniem
Oftewel verbod komt zeer snel.
Gisteren, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem: Oftewel verbod komt zeer snel.
Eh, nee.. VPN's zijn onmisbaar. Mocht het toch komen, dan is het niet te handhaven, niet te controleren, niet te realiseren.
Gisteren, 12:21 door Apke
Een VPN of bijvoorbeeld IP-SEC tunnel kan voor vele doeleinden gebruikt worden.
Als onderdeel van zero-trust kan dit ook ingezet worden om ervoor te zorgen dat je een stuk afscherming krijgt voor je laptop als je op een ander netwerk dan je eigen netwerk zit (openbaar WiFi of bijvoorbeeld in het netwerk van een klant). Het 'zomaar' volledig verbieden omdat je daarmee een stukje (toekomstige) wetgeving zou kunnen omzeilen kan flinke gevolgen hebben op andere IT vlakken.

Ik zie het gebruik van een VPN bij jongeren hetzelfde als bijvoorbeeld het gebruik van Flitsmeister bij automobilisten (afremmen voor flitspalen). Je weet dat je iets fout doet, maar probeert de regelgeving te slim af te zijn.
Je zou ook VPN-diensten kunnen vragen te stoppen met social media kanalen via hun VPN te ondersteunen of de social media kanalen het verkeer vanuit een VPN-dienst tegen te houden (waarbij je de verantwoordelijkheid neerlegt bij de social media bedrijven).
Gisteren, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem: Entiteiten zoals overheden die god spelen over het eens vrije internet en uw privacy.
Hoog tijd om ons eigen internet te beginnen...
.

Voeg de daad maar eens bij het woord, anders is het makkelijk roepen.
Gisteren, 14:14 door Anoniem
Door Anoniem: Kwestie van tijd. Eerst even 'leeftijdsverificatie' er door douwen. Dan hebben we reeds identificatie geregeld.
Dan piepen dat dat niet werkt. En DAN kunnen we VPNs verbieden.

De EUSSR kijkt graag naar China, Noord-Korea en Rusland hoe ze mensen het beste in de gaten kunnen houden.
Toch zijn het vooral (extreem) rechtse groepen in onze samenleving die dit soort zaken willen doordrukken, idem voor de landen die je noemt: Rusland is praktisch fascistisch te noemen, China en Noord-koreao zijn ook alleen in naam communistisch (en Chinees beleid staat al enkele decennia dichterbij rechts/autocratisch dan echt communisme/socialisme).

Hetzelfde geld voor indentiteitscontrole: dezelfde groepen die jarenlang van misinformatie hebben geprofiteerd staan nu te trappelen om die route af te sluiten nu steeds meer mensen doorkrijgen wat voor een puinzooi dat rechtse beleid ons oplevert, mensen als Peter Thiel, Musk, Bezos, Putin, Xi, Trump en Murdoch zijn allemaal sterke supporters van censuur en controle: dat is niet toevallig en geen van die mensen zijn links.
Gisteren, 15:15 door Anoniem
Een verbod op VPN's is onrealistisch en onwerkbaar. Het belang om je internetverkeer te beschermen d.m.v. intacte versleuteling, dus zonder achterdeurtjes, is universeel erkend en essentieel. Dat kan via de bekende commerciële diensten, maar ook middels vrije, open source diensten zonder centrale aansprakelijkheid. Met diverse technieken zoals bijvoorbeeld Onion routing, wordt handhaving van zo'n verbod praktisch onuitvoerbaar.

Bewindslieden en politici zijn vaak digibeten en vatbaar voor bemoeizuchtige lobby's. Wanneer ze hun grip op 't vrije internet verstevigen, leidt dat tot steeds meer ongrijpbare en creatieve uitwegen vanuit de liberale of vogelvrije hoeken van 't net. Er bestaan talrijke vrijelijk gedeelde, open source toepassingen van cryptografie, soms i.c.m. onion routing of andere verhullende technieken, die pottenkijkers en controle vrijwel onmogelijk maken.

Overheden zouden er beter aan doen de samenwerking op te zoeken, op basis van respect voor de fundamentele grondrechten van burgers, en 'n realistisch plan om kinderen (en andere kwetsbaren) te beschermen zonder hun vrijheden aan te tasten. Dat betekent betere voorlichting en multidisciplinair forensisch recherchewerk op basis van de onschuld presumptie. Geen preventieve verboden of (irrationele) beperkingen van 't recht op privacy en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Privacy is cruciaal voor de persoonlijke ontplooiing van het individu, met name jongeren, en de bescherming van gevoelige of vertrouwelijke ontwikkelingen in hun leven. Als zij kinderen willen beschermen tegen ongewenste uitwassen van de vrije markt, dan reguleren ze de markt maar beter i.p.v. de grondrechten en vrijheden van burgers te beperken. Dit zijn vaak klassieke signalen van corruptie, belangenverstrengeling of zelfs autoritaire excessen.
Gisteren, 16:26 door Anoniem
Dat de overheid hier überhaupt iets over te zeggen denkt te hebben.

Burgers hebben het veel te ver laten komen. Telkens weer een stukje privacy en vrijheid laten afpakken.

Kijk nu waar we staan.

Essentiële techniek om versleutelde verbindingen op te zetten tussen A en B staat nu ter discussie.

Het is compleet bizar.
Gisteren, 16:28 door Anoniem
In plaats van met dit soort overheden in discussie te gaan, zou men een stapje terug moeten doen en moeten afvragen hoe we überhaupt hier zijn beland.

Een overheid die overweegt VPNs te verbieden….

Mensen hebben niet door wat ze stap-voor-stap laten gebeuren.

De overheid moet sterk aan banden worden gelegd om burgers nog een vrij en veilig leven te kunnen laten hebben in de toekomst.
Gisteren, 16:30 door Anoniem
Die domme (linkse) media zal het wel weer gaan framen als “VPNs zijn voor criminelen, dus je kunt niet tegen een verbod zijn” om de weg voor te bereiden voor de overheid. Daarna hoeven ze het alleen nog maar in te koppen “want de samenleving wil het”.

Oprotten overheid.

De overheid misbruikt belastinggeld om propaganda te verspreiden en media te kopen om uiteindelijk alles er doorheen te drukken wat die engerds in Den Haag willen.

Totale dystopia
Gisteren, 23:06 door Anoniem
Door Anoniem: Een verbod op VPN's is onrealistisch en onwerkbaar. Het belang om je internetverkeer te beschermen d.m.v. intacte versleuteling, dus zonder achterdeurtjes, is universeel erkend en essentieel. Dat kan via de bekende commerciële diensten, maar ook middels vrije, open source diensten zonder centrale aansprakelijkheid. Met diverse technieken zoals bijvoorbeeld Onion routing, wordt handhaving van zo'n verbod praktisch onuitvoerbaar.

Bewindslieden en politici zijn vaak digibeten en vatbaar voor bemoeizuchtige lobby's. Wanneer ze hun grip op 't vrije internet verstevigen, leidt dat tot steeds meer ongrijpbare en creatieve uitwegen vanuit de liberale of vogelvrije hoeken van 't net. Er bestaan talrijke vrijelijk gedeelde, open source toepassingen van cryptografie, soms i.c.m. onion routing of andere verhullende technieken, die pottenkijkers en controle vrijwel onmogelijk maken.

Overheden zouden er beter aan doen de samenwerking op te zoeken, op basis van respect voor de fundamentele grondrechten van burgers, en 'n realistisch plan om kinderen (en andere kwetsbaren) te beschermen zonder hun vrijheden aan te tasten. Dat betekent betere voorlichting en multidisciplinair forensisch recherchewerk op basis van de onschuld presumptie. Geen preventieve verboden of (irrationele) beperkingen van 't recht op privacy en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Privacy is cruciaal voor de persoonlijke ontplooiing van het individu, met name jongeren, en de bescherming van gevoelige of vertrouwelijke ontwikkelingen in hun leven. Als zij kinderen willen beschermen tegen ongewenste uitwassen van de vrije markt, dan reguleren ze de markt maar beter i.p.v. de grondrechten en vrijheden van burgers te beperken. Dit zijn vaak klassieke signalen van corruptie, belangenverstrengeling of zelfs autoritaire excessen.

Precies dit.
Gisteren, 23:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kwestie van tijd. Eerst even 'leeftijdsverificatie' er door douwen. Dan hebben we reeds identificatie geregeld.
Dan piepen dat dat niet werkt. En DAN kunnen we VPNs verbieden.

De EUSSR kijkt graag naar China, Noord-Korea en Rusland hoe ze mensen het beste in de gaten kunnen houden.
Toch zijn het vooral (extreem) rechtse groepen in onze samenleving die dit soort zaken willen doordrukken, idem voor de landen die je noemt: Rusland is praktisch fascistisch te noemen, China en Noord-koreao zijn ook alleen in naam communistisch (en Chinees beleid staat al enkele decennia dichterbij rechts/autocratisch dan echt communisme/socialisme).

Hetzelfde geld voor indentiteitscontrole: dezelfde groepen die jarenlang van misinformatie hebben geprofiteerd staan nu te trappelen om die route af te sluiten nu steeds meer mensen doorkrijgen wat voor een puinzooi dat rechtse beleid ons oplevert, mensen als Peter Thiel, Musk, Bezos, Putin, Xi, Trump en Murdoch zijn allemaal sterke supporters van censuur en controle: dat is niet toevallig en geen van die mensen zijn links.

Gast, leer nou eens dat ook (met name) linkse partijen staan voor onderdrukking van onwelgevallige meningen en denkbeelden. Als er iets autocratisch is, dan is het links wel.

De grootste inperkingen in de wereld als het gaat om privacy en vrijheden gebeurt onder linkse regimes.

Dus misschien moet je je obsessie met "rechts" even wat nuanceren.
Gisteren, 23:10 door Anoniem
Door Apke: Een VPN of bijvoorbeeld IP-SEC tunnel kan voor vele doeleinden gebruikt worden.
Als onderdeel van zero-trust kan dit ook ingezet worden om ervoor te zorgen dat je een stuk afscherming krijgt voor je laptop als je op een ander netwerk dan je eigen netwerk zit (openbaar WiFi of bijvoorbeeld in het netwerk van een klant). Het 'zomaar' volledig verbieden omdat je daarmee een stukje (toekomstige) wetgeving zou kunnen omzeilen kan flinke gevolgen hebben op andere IT vlakken.

Ik zie het gebruik van een VPN bij jongeren hetzelfde als bijvoorbeeld het gebruik van Flitsmeister bij automobilisten (afremmen voor flitspalen). Je weet dat je iets fout doet, maar probeert de regelgeving te slim af te zijn.
Je zou ook VPN-diensten kunnen vragen te stoppen met social media kanalen via hun VPN te ondersteunen of de social media kanalen het verkeer vanuit een VPN-dienst tegen te houden (waarbij je de verantwoordelijkheid neerlegt bij de social media bedrijven).

Eehm... en wat die je precies fout als jongere als je een VPN gebruikt???

Volgens mij zijn er enorm veel legitieme redenen te verzinnen om een VPN te gebruiken, bijvoorbeeld om je online privacy of veiligheid op onbetrouwbare netwerken te verbeteren. Het denken dat je iets fout doet als je een VPN gebruikt is juist het hele probleem waar de politiek en media ook aan lijden.
Gisteren, 23:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Entiteiten zoals overheden die god spelen over het eens vrije internet en uw privacy.
Hoog tijd om ons eigen internet te beginnen...
.

Voeg de daad maar eens bij het woord, anders is het makkelijk roepen.
Daar zijn ze druk aan bezig met beslissingen of we wel of niet privacy mogen, digitale IDs, leeftijdsverificaties en nog veel meer. Een beetje zoals een gevangenis wordt het langzaam maar zeker. Dankzij alleenheerserij van ISPs en overheden hebben we nog weinig te zeggen over "ons" internet, er is weinig keuze over. Alles wordt maar voor ons beslist zonder dat we er ook maar iets in te zeggen hebben.
Een heleboel mensen zijn al hun eigen internet begonnen, per straat, wijk of stad. (Zoals de NYCmesh.)
Building Community-Led, Affordable Broadband in New York City
https://youtu.be/Ezhi0DHvMeM
Decentralisatie kan prima, evenals onafhankelijkheid van ISPs en overheden. Dat moeten we samen doen, niet ik alleen.
Gisteren, 23:27 door Anoniem
Het is juist links die iedereen loopt te framen, en zogenaamd nu zegt nee wij gaan het niet verbieden hoor. Ondertussen wordt de LEEFTIJD/ID verificatie wetgeving gewoon ingevoerd en daarmee worden VPN's buitenspel gezet want VPN's vallen ook onder ID verificatie, tevens maken ze websites en diensten allemaal verantwoordelijk voor het controleren van de leeftijd oftewel ID verificatie anders krijgen ze een rechtszaak tegen zich. Gebruikers die via VPN provider komen krijgen of de vraag om alsnog ID verificatie te doen of ze worden rücksichtslos geblokkeerd. Bijv. Youtube is hier recent al mee begonnen.

Er wordt gewoon een plan uitgevoerd wat jaren geleden al op het WEF is bedacht, toen werd er al geroepen dat dit zou gebeuren maar die mensen werden voor gek verklaard. En de mainstream media wordt als tool ingezet om de publieke opinie te sturen. Hoor jij ergens in de media dat het sociale media verbod voor onder de 16 betekend dat iedereen zich dan ineens moet gaan verifiëren, nee toch? Besef dat de media tegenwoordig onder controle staat van de overheid, We zitten al lang op het niveau van Rusland of China.. alleen is het hier nog erger, want ze laten burger daadwerkelijk geloven dat we nog in een democratie leven.
Vandaag, 08:42 door DanteVortex
Het kabinet bestaat uit een stelletje ambtenaren die geen flauw idee hebben wat VPN precies is.
Zonder VPN zet dit kabinet een enorme beerput van vulnerabilities open.

Een VPN verbinding is echt meer dan wat minderjarigen die een leeftijdscheck proberen te omzeilen.
Vandaag, 09:12 door Anoniem
Mensen moeten eens wakker worden. Natuurlijk zegt de overheid geen voorstander te zijn van een verbod. Dat zal ze ook nooit zijn. Totdat het ingevoerd moet worden "omdat er geen alternatieven zijn".

De leeftijdsverificatie is er al. Die gaat straks ingezet worden om "kinderen te beschermen". Dan blijkt het te omzeilen en wordt het in plaats van puur leeftijdsverificatie een ID check. Dat blijkt ook te omzeilen middels VPN en niet meewerkende websites. Dus wordt eerst ID voor het afnemen van een VPN dienst verplicht, inclusief logging. Dan blijkt dat je je eigen VPN server op kunt zetten en is de overheid op het punt "we moeten het wel verbieden".

De overheid is alleen bezig om haar eigen macht te beschermen. En dat moet ze doen omdat ze er niet is voor de burgers en die burgers dus op een gegeven moment in opstand komen. Als dat nog kan.

Als je het einddoel voor ogen ziet (totalitaire controle) dan zijn héél veel dingen plots een stuk logischer. Privacy wetgeving, maar ook monetaire wetgeving en zélfs de klimaat/milieu wetgeving worden allemaal gebruikt om meer controle richting de overheid te duwen. Zodra je dat inziet en niet denkt dat de overheid het doet ten dienste van de burger dan is je wereld plots een stuk logischer.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.